Rozporządzenie 1356/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 593/2007 w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1356/2008
z dnia 23 grudnia 2008 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 593/2007 w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE(1), w szczególności jego art. 64 ust. 1,

po konsultacji z zarządem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zasady obliczania opłat i honorariów określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 593/2007 z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego(2) muszą być okresowo weryfikowane, tak aby wysokość opłat i honorariów wnoszonych przez wnioskodawcę odzwierciedlała złożoność zadań wykonywanych przez Agencję i rzeczywisty wkład pracy. Przyszłe zmiany rozporządzenia dodatkowo udoskonalą te zasady, między innymi na podstawie danych, które staną dostępne w ramach Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (dalej zwanej "Agencją") dzięki wprowadzeniu systemu planowania zasobów przedsiębiorstwa.

(2) Umowy, o których mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, powinny stanowić podstawę oceny rzeczywistego wkładu pracy w zakresie certyfikacji produktów krajów trzecich. Zasadniczo proces zatwierdzania przez Agencję certyfikatów wydanych przez kraj trzeci, z którym Wspólnota ma stosowną umowę, opisany został w tych umowach i powinien wiązać się z innym wkładem pracy niż w wkład wymagany w przypadku procedur certyfikacyjnych realizowanych przez Agencję.

(3) Zasady obliczania opłat i honorariów muszą pozostać skuteczne i uczciwe w stosunku do wszystkich wnioskodawców, jednocześnie zapewniając równowagę między ogólną sumą wydatków ponoszonych przez Agencję w związku z przeprowadzaniem procedur certyfikacyjnych a ogólną sumą wpływów z opłat przez nią pobieranych. Dotyczy to również obliczania kosztów podróży poza terytorium państw członkowskich. Obecny wzór musi zostać udoskonalony, tak aby odzwierciedlał wyłącznie bezpośrednie koszty związane z podróżami.

(4) Doświadczenie zdobyte w zakresie stosowania rozporządzenia (WE) nr 593/2007 wskazuje, że koniecznie jest ustalenie, kiedy Agencja może zafakturować należną opłatę, oraz określenie metody obliczania wysokości zwrotu w przypadku przerwania procedury certyfikacyjnej. Podobne zasady muszą zostać ustalone w przypadku rezygnacji z certyfikatu lub jego zawieszenia.

(5) Z przyczyn technicznych w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 593/2007 powinny zostać wprowadzone zmiany mające na celu doprecyzowanie pewnych definicji i klasyfikacji.

(6) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 593/2007.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 593/2007 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

Nie naruszając art. 4, w przypadku, gdy procedura certyfikacyjna toczy się w całości lub w części poza terytoriami państw członkowskich, koszty podróży poza te tereny są zawierane w opłacie, jaką poniesie wnioskodawca, zgodnie z wzorem:

d = f + v + h - e

gdzie:

d = należna opłata

f = opłata odpowiednia dla prowadzonej procedury, zgodnie z załącznikiem

v = koszty podróży

h = czas spędzony przez specjalistów w środkach transportu, fakturowany zgodnie ze stawką godzinową określoną w części II

e = średni koszt podróży na terytorium państw członkowskich, obejmujący średni czas spędzony w środkach transportu na terytorium państw członkowskich prze-mnożony przez stawkę godzinową określoną w części II";

2) w art. 8 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Za wydanie, zachowanie lub zmianę certyfikatu należna jest płatność z góry całości wymagalnej opłaty, chyba że Agencja i wnioskodawca ustalą inaczej. Agencja może zafakturować opłatę jednorazowo po otrzymaniu wniosku lub w momencie rozpoczęcia się rocznego okresu bądź okresu nadzoru. W razie nieuiszczenia opłaty Agencja może odmówić wydania odpowiedniego certyfikatu lub cofnąć go, po wcześniejszym formalnym powiadomieniu wnioskodawcy.";

b) skreśla się ustęp 3;

c) ustęp 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Jeżeli procedura certyfikacyjna musi zostać przerwana przez Agencję z powodu braku wystarczających środków ze strony wnioskodawcy lub nieprzestrzegania przez niego zobowiązań na nim ciążących, bądź jeżeli wnioskodawca postanawia wycofać wniosek lub odroczyć realizację projektu, kwota stanowiąca saldo wszelkich należności, obliczonych na podstawie stawek godzinowych za trwający dwunastomiesięczny okres, ale nieprzekraczająca wysokości opłaty zryczałtowanej, jest wymagalna w całości w chwili zaprzestania pracy przez Agencję, wraz z wszelkimi pozostałymi należnościami wymagalnymi w danym momencie. Odpowiednia liczba godzin jest fakturowana w oparciu o stawki godzinowe podane w części II załącznika. Jeśli na prośbę wnioskodawcy Agencja ponownie wszczyna uprzednio przerwaną procedurę certyfikacyjną, opłaty z tytułu tej procedury nalicza się jak za nowy projekt.";

d) dodaje się ust. 8 i 9 w brzmieniu:

"8. Jeśli posiadacz certyfikatu rezygnuje z certyfikatu lub jeśli Agencja cofa certyfikat, kwota stanowiąca saldo wszelkich należności, obliczonych na podstawie stawek godzinowych, ale nieprzekraczająca wysokości opłaty zryczałtowanej, jest wymagalna w całości w chwili rezygnacji lub cofnięcia, wraz z wszelkimi pozostałymi należnościami wymagalnymi w danym momencie. Odpowiednia liczba godzin jest fakturowana w oparciu o stawki godzinowe podane w części II załącznika.

9. Jeśli Agencja zawiesza certyfikat, kwota stanowiąca saldo wszelkich należności, obliczonych na zasadzie pro rata temporis, jest wymagalna w całości w chwili zawieszenia, wraz z wszelkimi pozostałymi należnościami wymagalnymi w danym momencie. Jeśli certyfikat zostanie następnie przywrócony, nowy dwunastomiesięczny okres rozpoczyna się z chwilą przywrócenia certyfikatu.";

3) w art. 12 skreśla się akapit piąty;

4) w art. 14 skreśla się ust. 3;

5) w Załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dnia 1 stycznia 2009 r.

Podlega ono następującym warunkom:

a) opłaty podane w tabelach od 1 do 5 w części I załącznika stosuje się w odniesieniu do wniosków o procedurę certyfikacyjną otrzymanych po dniu 1 stycznia 2009 r.;

b) opłaty podane w tabeli 6 w części I załącznika stosuje się do rocznych opłat pobieranych po dniu 1 stycznia 2009 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 grudnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Antonio TAJANI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.

(2) Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 3.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 593/2007 wprowadza się następujące zmiany:

1) nota wyjaśniająca 7 otrzymuje brzmienie:

"7) »Pochodne« oznaczają zmieniony certyfikat typu, który został określony przez posiadacza certyfikatu typu i o który posiadacz certyfikatu wnioskuje."

2) nota wyjaśniająca 9 otrzymuje brzmienie:

"9) w tabelach 3 i 4 w części I kolumny »proste«, »standardowe« and »złożone« dotyczą następujących elementów:

Proste Standardowe Złożone
Uzupełniające certyfikaty typu (STC) EASA

Poważne zmiany projektowe EASA

Poważne naprawy EASA

STC, poważna zmiana projektowa lub naprawa, związana jedynie z obecnie stosowanymi i sprawdzonymi metodami uzasadnienia, w odniesieniu do których pełny zestaw danych (opis, lista kontrolna zgodności i dokumentacja zgodności) może zostać przekazany w momencie składania wniosku, w kontekście których wnioskodawca posiada udokumentowane doświadczenie i które kierownik odpowiedzialny za certyfikację projektu może ocenić samodzielnie lub przy ograniczonym wsparciu specjalisty z jednej dyscypliny Pozostałe STC, poważne zmiany projektowe lub naprawy Znaczący SSTC(*) lub poważna zmiana projektowa
STC zatwierdzony na podstawie umowy dwustronnej Podstawowe(**) Niepodstawowe(**) Niepodstawowe STC(**), gdy organ certyfikujący(**) sklasyfikował zmianę jako »znaczącą«(*)
Poważna zmiana projektowa zatwierdzona na podstawie umowy dwustronnej Poważne zmiany projektowe na poziomie 2(**) w sytuacji, gdy nie są one zatwierdzane automatycznie(***). Poziom 1(**) Poważna zmiana projektowa na poziomie 1(**), gdy organ certyfikujący(**) sklasyfikował zmianę jako »znaczącą«(*)
Poważna naprawa zatwierdzona na podstawie umowy dwustronnej nie dotyczy

(automatycznie zatwierdzane)

Naprawy podzespołu o znaczeniu krytycznym(**) nie dotyczy
(*) termin »znacząca« zdefiniowano w pkt 21A.101 lit. b) załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003.

(**) Jeśli chodzi o definicje terminów »podstawowe«, »niepodstawowe«, »poziom 1«, »poziom 2«, »podzespół o znaczeniu krytycznym« oraz »organ certyfikujący«, patrz stosowne umowy dwustronne, na podstawie których odbywa się proces zatwierdzania.

(***) Kryteria automatycznego zatwierdzania przez EASA poważnych zmian na poziomie 2 podano w decyzji dyrektora wykonawczego EASA nr 2004/04/CF lub w stosownych umowach dwustronnych, na podstawie których odbywa się proces zatwierdzania."

3) W części I tabele 1 do 6 otrzymują brzmienie:

"Tabela 1: Certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu (o których mowa w podczęściach B i O załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003(1))

(EUR)
Stawka zryczałtowana
Stałopłaty
Ponad 150.000 kg 2.600.000
Od 50.000 kg do 150.000 kg 1.330.000
Od 22.000 kg do 50.000 kg 1.060.000
Od 5.700 kg do 22.000 kg 410.000
Od 2.000 kg do 5.700 kg 227.000
Do 2.000 kg 12.000
Bardzo lekkie statki powietrzne, szybowce motorowe, szybowce 6.000
Wiropłaty
Duże 525.000
Średnie 265.000
Małe 20.000
Inne
Balony 6.000
Napęd
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25.000 N lub o mocy startowej powyżej 2.000 kW 365.000
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu poniżej 25.000 N lub o mocy startowej poniżej 2.000 kW 185.000
Silniki nieturbinowe 30.000
Silniki nieturbinowe CS 22 H, CS VLR App. B 15.000
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5.700 kg 10.250
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5.700 kg 2.925
Części
Wartość powyżej 20.000 EUR 2.000
Wartość od 2.000 do 20.000 EUR 1.000
Wartość poniżej 2.000 EUR 500

Tabela 2: Pochodne - certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu

(EUR)
Stawka zryczałtowana(1)
Stałopłaty
Ponad 150.000 kg 1.000.000
Od 50.000 kg do 150.000 kg 500.000
Od 22.000 kg do 50.000 kg 400.000
Od 5.700 kg do 22.000 kg 160.000
Od 2.000 kg do 5.700 kg 80.000
Do 2.000 kg 2.800
Bardzo lekkie statki powietrzne, szybowce motorowe szybowce 2.400
Wiropłaty
Duże 200.000
Średnie 100.000
Małe 6.000
Inne
Balony 2.400
Napęd
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25.000 N lub o mocy startowej powyżej 2.000 kW 100.000
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu poniżej 25.000 N lub o mocy startowej poniżej 2.000 kW 50.000
Silniki nieturbinowe 10.000
Silniki nieturbinowe CS 22 H, CS VLR App. B 5.000
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5.700 kg 2.500
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5.700 kg 770
Części
Wartość powyżej 20.000 EUR 1.000
Wartość od 2.000 do 20.000 EUR 600
Wartość poniżej 2.000 EUR 350
(1) W odniesieniu do pochodnych obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y) w projekcie typu, opisaną(-e) w podczęści B załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1.

Tabela 3: Uzupełniające certyfikaty typu (o których mowa w podczęści E załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)

(EUR)
Stawka zryczałtowana(1)
Złożone Standardowe Proste
Stałopłaty
Ponad 150.000 kg 25.000 6.000 3.000
Od 50.000 kg do 150.000 kg 13.000 5.000 2.500
Od 22.000 kg do 50.000 kg 8.500 3.750 1.875
Od 5.700 kg do 22.000 kg 5.500 2.500 1.250
Od 2.000 kg do 5.700 kg 3.800 1.750 875
Do 2.000 kg 1.600 1.000 500
Bardzo lekkie statki powietrzne, szybowce motorowe, szybowce 250 250 250
Wiropłaty
Duże 11.000 4.000 2.000
Średnie 5.000 2.000 1.000
Małe 900 400 250
Inne
Balony 800 400 250
Napęd
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25.000 N lub o mocy startowej powyżej 2.000 kW 12.000 5.000 2.500
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu poniżej 25.000 N lub o mocy startowej poniżej 2.000 kW 5.800 2.500 1.250
Silniki nieturbinowe 2.800 1.250 625
Silniki nieturbinowe CS 22 H, CS VLR App. B 1.400 625 300
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 2.000 1.000 500
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5.700 kg 1.500 750 375
(1) W odniesieniu do uzupełniających certyfikatów typu obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y), opisaną(-e) w podczęści B załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1.

Tabela 4: Poważne zmiany i poważne naprawy (o których mowa w podczęściach D i M załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)

(EUR)
Stawka zryczałtowana(1)(2)
Złożone Standardowe Proste
Stałopłaty
Ponad 150.000 kg 20.000 6.000 3.000
Od 50.000 kg do 150.000 kg 9.000 4.000 2.000
Od 22.000 kg do 50.000 kg 6.500 3.000 1.500
Od 5.700 kg do 22.000 kg 4.500 2.000 1.000
Od 2.000 kg do 5.700 kg 3.000 1.400 700
Do 2.000 kg 1.100 500 250
Bardzo lekkie statki powietrzne, szybowce motorowe, szybowce 250 250 250
Wiropłaty
Duże 10.000 4.000 2.000
Średnie 4.500 2.000 1.000
Małe 850 400 250
Inne
Balony 850 400 250
Napęd
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25.000 N lub o mocy startowej powyżej 2.000 kW 5.000 2.000 1.000
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu poniżej 25.000 N lub o mocy startowej poniżej 2.000 kW 2.500 1.000 500
Silniki nieturbinowe 1.300 600 300
Silniki nieturbinowe CS 22 H, CS VLR App. B 600 300 250
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5.700 kg 250 250 250
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5.700 kg 250 250 250
(1) W odniesieniu do poważnych zmian obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y), opisaną(-e) w podczęści B załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1.

(2) Należności za zmiany i naprawy pomocniczego zespołu napędowego (APU) nalicza się identycznie, jak za zmiany i naprawy silników o takiej samej mocy.

Tabela 5: Drobne zmiany i drobne naprawy (o których mowa w podczęściach D i M załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)

(EUR)
Stawka zryczałtowana(1)(2)
Stałopłaty
Ponad 150.000 kg 500
Od 50.000 kg do 150.000 kg 500
Od 22.000 kg do 50.000 kg 500
Od 5.700 kg do 22.000 kg 500
Od 2.000 kg do 5.700 kg 250
Do 2.000 kg 250
Bardzo lekkie statki powietrzne, szybowce motorowe, szybowce 250
Wiropłaty
Duże 500
Średnie 500
Małe 250
Inne
Balony 250
Napęd
Silniki turbinowe 500
Silniki nieturbinowe 250
Napęd śmigłowy: 250
(1) Opłaty określone w niniejszej tabeli nie mają zastosowania do drobnych zmian i napraw dokonywanych przez organizacje projektujące zgodnie z częścią 21.A.263 lit. c) ppkt 2 podczęści J załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003.

(2) Należności za zmiany i naprawy pomocniczego zespołu napędowego (APU) nalicza się identycznie, jak za zmiany i naprawy silników o takiej samej mocy.

Tabela 6: Opłata roczna dla posiadaczy certyfikatów typu i ograniczonych certyfikatów typu EASA oraz innych certyfikatów typu akceptowanych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1592/2002

(EUR)
Stawka zryczałtowana(1)(2)(3)
Konstrukcja z UE Konstrukcja spoza UE
Stałopłaty
Ponad 150.000 kg 270.000 90.000
Od 50.000 kg do 150.000 kg 150.000 50.000
Od 22.000 kg do 50.000 kg 80.000 27.000
Od 5.700 kg do 22.000 kg 17.000 5.700
Od 2.000 kg do 5.700 kg 4.000 1.400
Do 2.000 kg 2.000 670
Bardzo lekkie statki powietrzne, szybowce motorowe, szybowce 900 300
Wiropłaty
Duże 65.000 21.700
Średnie 30.000 10.000
Małe 3.000 1.000
Inne
Balony 900 300
Napęd
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25.000 N lub o mocy startowej powyżej 2.000 kW 40.000 13.000
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu poniżej 25.000 N lub o mocy startowej poniżej 2.000 kW 6.000 2.000
Silniki nieturbinowe 1.000 350
Silniki nieturbinowe CS 22 H, CS VLR App. B 500 250
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 750 250
Części
Wartość powyżej 20.000 EUR 2.000 700
Wartość od 2.000 do 20.000 EUR 1.000 350
Wartość poniżej 2.000 EUR 500 250"
(1) Dla transportowych wersji statków powietrznych posiadających własny certyfikat typu stosuje się współczynnik 0,85 wysokości opłaty należnej w odniesieniu do równoważnej wersji pasażerskiej.

(2) Dla posiadaczy wielu certyfikatów typu i/lub wielu ograniczonych certyfikatów typu istnieje zniżka opłaty rocznej, stosowana w ramach tej samej kategorii produktu dla drugiego i każdego następnego certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu, zgodnie z poniższą tabelą:

Produkt tej samej kategorii Rabat od stawki zryczałtowanej
pierwszy 0%
drugi 10 %
trzeci 20 %
czwarty 30 %
piąty 40 %
szósty 50 %
siódmy 60 %
ósmy 70 %
dziewiąty 80 %
dziesiąty 90 %
jedenasty i kolejne produkty 100 %
(3) W przypadku, gdy na całym świecie zarejestrowanych jest mniej niż 50 egzemplarzy danego statku powietrznego, opłata za prowadzenie działań związanych z ciągłą zdatnością do lotu jest pobierana według stawki godzinowej w wysokości określonej w części II załącznika do poziomu opłaty pobieranej w przypadku odpowiedniej kategorii produktu przeznaczonego dla statków powietrznych. W przypadku produktów, części i wyposażenia niebędących statkami powietrznymi ograniczenie dotyczy liczby statków powietrznych, na których pokładzie zainstalowane są odpowiednio, odnośny produkt, odnośna część lub odnośne wyposażenie.

4) Część II pkt 2 otrzymuje następujące brzmienie:

"2) Stawki godzinowe w Zależności od danej procedury:

Wykazanie zdolności projektowych z zastosowaniem alternatywnych procedur rzeczywista liczba godzin
Produkcja bez zatwierdzenia rzeczywista liczba godzin
Alternatywne sposoby potwierdzania zgodności z dyrektywą dotyczącą zdatności do lotu rzeczywista liczba godzin
Pomoc w zatwierdzaniu (akceptowanie certyfikatów EASA przez organy zewnętrzne) rzeczywista liczba godzin
Pomoc techniczna wymagana przez organy zewnętrzne rzeczywista liczba godzin
Przyjęcie przez EASA raportów MRB (Maintenance Review Board) rzeczywista liczba godzin
Przekazanie certyfikatów rzeczywista liczba godzin
Zatwierdzenie warunków lotu w celu zezwolenia na lot 3 godziny
Ponowne wydanie dokumentacji drogą administracyjną 1 godzina
Eksportowy certyfikat zdatności do lotu (E-CoA) dla statków powietrznych z grupy 25 6 godzin
Eksportowy certyfikat zdatności do lotu (E-CoA) dla pozostałych statków powietrznych 2 godziny"

______

(1) Dz.U. L 243 z 27.9.2003, s. 6.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.350.46

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1356/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 593/2007 w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego
Data aktu: 23/12/2008
Data ogłoszenia: 30/12/2008
Data wejścia w życie: 01/01/2009