(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/946/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 16 grudnia 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnych zwierząt wprowadzanych na rynek Wspólnoty z państw trzecich i zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG(1), w szczególności jej art. 10 ust. 3 akapit drugi oraz art. 10 ust. 4 akapit pierwszy,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/88/WE z dnia 24 października 2006 r. w sprawie wymogów w zakresie zdrowia zwierząt akwakultury i produktów akwakultury oraz zapobiegania niektórym chorobom zwierząt wodnych i zwalczania tych chorób(2), w szczególności jej art. 25 i art. 61 ust. 3, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy art. 16 ust. 1 dyrektywy 2006/88/WE gatunki zwierząt akwakultury podatnych na choroby wymienione w części II załącznika IV do wspomnianej dyrektywy, które mają być wprowadzone do celów hodowlanych lub odnowy populacji do państwa członkowskiego, strefy lub enklawy uznanych za wolne od określonej choroby, muszą pochodzić z państwa członkowskiego, strefy lub enklawy, które także zostały uznane za wolne od tej choroby. Na mocy art. 44 ust. 4 wspomnianej dyrektywy ten sam wymóg ma mieć zastosowanie do obszarów objętych programem nadzoru lub eliminowania w odniesieniu do określonej choroby.
(2) Na mocy art. 17 ust. 1 dyrektywy 2006/88/WE gatunkiwektory chorób wymienionych w części II załącznika IV do wspomnianej dyrektywy, które mają być wprowadzone do celów hodowlanych lub odnowy populacji do państwa członkowskiego, strefy lub enklawy uznanych za wolne od określonej choroby, muszą albo pochodzić z innego państwa członkowskiego, strefy lub enklawy, które także zostały uznane za wolne od tej choroby, albo być przetrzymywane w kwarantannie w wodzie pozbawionej danego patogenu, przez odpowiedni okres, który w świetle danych naukowych lub praktycznego doświadczenia okazuje się wystarczający do zmniejszenia ryzyka przenoszenia danej choroby do poziomu pozwalającego na zapobieżenie przenoszeniu danej choroby. Na mocy art. 44 ust. 4 dyrektywy 2006/88/WE ten sam wymóg ma mieć zastosowanie do obszarów objętych programem nadzoru lub eliminowania w odniesieniu do określonej choroby.
(3) Wykaz potencjalnych gatunków-wektorów chorób wymienionych w części II załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE, włącznie z warunkami, zgodnie z którymi wspomniane gatunki mają zostać uznane za wektory do celów art. 17 wspomnianej dyrektywy, jest wyszczególniony w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1251/2008 z dnia 12 grudnia 2008 r. wdrażającego dyrektywę Rady 2006/88/WE w zakresie warunków oraz wymagań certyfikacji w odniesieniu do wprowadzania do obrotu i przywożenia do Wspólnoty zwierząt akwakultury i produktów akwakultury oraz ustanawiające wykaz gatunków-wektorów(3).
(4) Artykuł 20 ust. 1 dyrektywy 2006/88/WE stanowi, w drodze odstępstwa od art. 16 wspomnianej dyrektywy, że wypuszczanie dzikich zwierząt wodnych z gatunków podatnych na choroby wymienione w części II załącznika IV do wspomnianej dyrektywy, które zostały złowione w państwie członkowskim, strefie lub enklawie nieuznanych za wolne od choroby, w państwie członkowskim, strefie lub enklawie uznanych za wolne od odnośnej choroby, objęte jest wymogiem poddania dzikich zwierząt wodnych kwarantannie w odpowiednich miejscach będących pod kontrolą właściwych organów, na okres wystarczający do zmniejszenia ryzyka przenoszenia choroby do dopuszczalnego poziomu. Na mocy art. 44 ust. 4 dyrektywy Rady 2006/88/WE, ten sam wymóg ma mieć zastosowanie do obszarów objętych programem nadzoru lub eliminowania w odniesieniu do określonej choroby.
(5) Na mocy art. 10 i 11 rozporządzenia (WE) nr 1251/2008 zwierzęta z gatunków-wektorów i dzikie zwierzęta wodne przeznaczone do celów hodowlanych, obszarów umieszczenia, łowisk "wpuść i złów" oraz otwartych obiektów, w których utrzymuje się zwierzęta ozdobne, jak również ozdobne zwierzęta wodne gatunków podatnych, przeznaczone do zamkniętych obiektów, w których utrzymuje się zwierzęta ozdobne, mogą być przywożone do państwa członkowskiego, strefy lub enklawy uznanych za wolne od określonej choroby, lub do obszarów objętych programem nadzoru lub eliminowania w odniesieniu do określonej choroby, i nie muszą pochodzić z obszarów wolnych od choroby, o ile przez odpowiedni okres były poddane kwarantannie, zgodnie z dyrektywą 2006/88/WE. Zgodnie z art. 10 ust. 1 tiret pierwsze dyrektywy 91/496/EWG kwarantannę można przeprowadzić w państwie trzecim.
(6) W celu zapewnienia przeprowadzenia kwarantanny w taki sposób, aby zmniejszyła ona ryzyko przenoszenia chorób wymienionych w części II załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE do dopuszczalnego poziomu, powinno się ustanowić szczegółowe zasady dotyczące kwarantanny.
(7) Miejsca kwarantanny we Wspólnocie są objęte definicją "przedsiębiorstw produkcyjnych sektora akwakultury", zawartą w art. 3 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2006/88/WE. W interesie sytuacji w zakresie zdrowia zwierząt we Wspólnocie miejsca kwarantanny w państwach trzecich powinny odpowiadać wymogom równoważnym z tymi określonymi w odniesieniu do przedsiębiorstw produkcyjnych sektora akwakultury w dyrektywie 2006/88/WE.
(8) Jeżeli kwarantannę przeprowadza się we Wspólnocie, jest rzeczą o podstawowym znaczeniu, aby transport przesyłki zwierząt akwakultury do miejsca kwarantanny był monitorowany w celu zapewnienia bezpośredniego transportu zwierząt, które mają być poddane kwarantannie, do miejsca kwarantanny w bezpieczny sposób.
(9) Miejsca kwarantanny powinny być tak zbudowane i zarządzane, aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się chorób pomiędzy pomieszczeniami kwarantanny oraz pomiędzy miejscami kwarantanny a innymi przedsiębiorstwami produkcyjnymi sektora akwakultury.
(10) Niektóre rodzaje działalności, związane z kwarantanną we Wspólnocie, są objęte definicją "kontroli urzędowych" zawartą w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(4). W związku z powyższym koszty związane z kwarantanną we Wspólnocie powinny wchodzić w zakres art. 27 wspomnianego rozporządzenia, który stanowi, że państwa członkowskie mogą pobierać opłaty lub należności mające na celu pokrycie kosztów poniesionych w ramach kontroli urzędowych.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 12 grudnia 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, s. 56.
(2) Dz.U. L 328 z 24.11.2006, s. 14.
(3) Zob. s. 41 niniejszego Dziennika Urzędowego.
(4) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
(5) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
ZAŁĄCZNIKI
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.337.94 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2008/946/WE wdrażająca dyrektywę Rady 2006/88/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących kwarantanny zwierząt akwakultury |
Data aktu: | 12/12/2008 |
Data ogłoszenia: | 16/12/2008 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2009, 16/12/2008 |