(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)
(2008/914/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 10 grudnia 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach wspólnej polityki rybołówstwa(1), w szczególności jego art. 8 ust. 3 i art. 9 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 3 ust. 2 dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory(2) zobowiązuje państwa członkowskie do brania udziału w tworzeniu sieci specjalnych obszarów ochrony, noszącej nazwę "Natura 2000", obejmującej typy siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków wymienionych w załącznikach do tej dyrektywy.
(2) Artykuł 6 ust. 1 dyrektywy 92/43/EWG zobowiązuje państwa członkowskie do tworzenia koniecznych środków ochronnych dla specjalnych obszarów ochrony.
(3) W dniu 28 lutego 2008 r. Niderlandy wyznaczyły obszar o nazwie Voordelta jako specjalny obszar ochrony w rozumieniu art. 3 ust. 2 dyrektywy 92/43/EWG i poinformowały Komisję o swoim zamiarze podjęcia środków zmierzających do ograniczenia działalności połowowej na tym obszarze.
(4) Artykuł 6 ust. 4 dyrektywy 92/43/EWG zobowiązuje państwa członkowskie do przyjęcia wszelkich kompensujących środków koniecznych do ochrony ogólnej spójności sieci Natura 2000 w przypadku realizacji planu lub projektu, który przynosi znaczne negatywne skutki dla terenu Natura 2000. W tym kontekście, w następstwie budowy obiektów portowych "Maasvlakte 2" na obszarze Voordelty, Niderlandy muszą przyjąć odpowiednie środki kompensujące. Projekt ten uzyskał pozytywną opinię Komisji (opinia Komisji C(2003) 1308 z dnia 24 kwietnia 2003 r.).
(5) Środki dotyczące ochrony i eksploatacji żywych zasobów wodnych oraz zarządzania nimi podlegają przepisom wspólnej polityki rybołówstwa.
(6) Artykuł 9 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002 umożliwia państwom członkowskim podjęcie niedyskryminacyjnych środków w celu zminimalizowania wpływu rybołówstwa na ochronę morskich ekosystemów w strefie 12 mil morskich od linii podstawowej, pod warunkiem że Wspólnota nie przyjęła dla tej strefy szczególnych środków skierowanych na ochronę i zarządzanie. Środki przyjęte przez państwa członkowskie muszą być zgodne z celami wspólnej polityki rybołówstwa ustanowionymi w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002 i nie mogą być mniej surowe niż istniejące prawodawstwo wspólnotowe. Jeżeli środki mają wpływ na statki rybackie z innych państw członkowskich, środki takie muszą być zgłoszone Komisji, zainteresowanym państwom członkowskim i regionalnym komitetom doradczym oraz muszą być następnie zatwierdzone przez Komisję.
(7) W dniu 13 maja 2008 r. planowane środki zostały przez Niderlandy zgłoszone Komisji, Belgii, Danii, Niemcom i Francji, czyli państwom członkowskim, których te środki dotyczą, jak również Regionalnemu Komitetowi Doradczemu ds. Morza Północnego.
(8) Środki związane z rybołówstwem proponowane przez Niderlandy to utworzenie obszaru ochrony dna morskiego z ograniczonym dostępem dla trawlerów do połowów włokami rozprzowymi z łańcuchami płoszącymi, o mocy silnika większej niż 260 KM (191 kW), oraz utworzenie pięciu stref spoczynkowych w ramach obszaru ochrony dna morskiego, gdzie większość połowów ma być zakazana.
(9) Belgia i Regionalny Komitet Doradczy ds. Morza Północnego przedłożyli Komisji pisemne uwagi na temat zgłoszenia.
(10) Środki proponowane przez Niderlandy nie są dyskryminujące, ponieważ dotyczą w równym stopniu wszystkich statków działających na tym obszarze. Ich celem jest zminimalizowanie wpływu rybołówstwa na ochronę morskich ekosystemów i mają być stosowane w strefie 12 mil morskich od linii podstawowej. Wspólnota nie przyjęła żadnego szczególnego środka skierowanego na ochronę i zarządzanie na tym obszarze.
(11) Środki te są zgodne z celami określonymi w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002, w szczególności z ostrożnym podejściem, jakie ma być stosowane przy podejmowaniu środków przewidzianych do ochrony i zachowania żywych zasobów wodnych, oraz nie są mniej surowe niż istniejące prawodawstwo wspólnotowe,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 czerwca 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Joe BORG | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, s. 59.
(2) Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7.
ZAŁĄCZNIKI
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.332.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2008/914/WE w sprawie zatwierdzenia środków proponowanych przez Niderlandy w zakresie ochrony ekosystemów morskich na obszarze Voordelty |
Data aktu: | 11/06/2008 |
Data ogłoszenia: | 10/12/2008 |