Decyzja 2008/864/WE dotycząca projektu dekretu Republiki Czeskiej ustanawiającego wymogi dotyczące suplementów diety i wzbogacania środków spożywczych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 lipca 2008 r.
dotycząca projektu dekretu Republiki Czeskiej ustanawiającego wymogi dotyczące suplementów diety i wzbogacania środków spożywczych

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 3963)

(Jedynie tekst w języku czeskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/864/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 listopada 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji(1), w szczególności jego art. 11 ust. 2 lit. b) i art. 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1925/2006 w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji, wobec braku przepisów wspólnotowych, przewiduje powiadamianie o nowych przepisach krajowych dotyczących między innymi zakazu lub ograniczenia stosowania niektórych innych substancji w produkcji określonej żywności oraz ocenę tych przepisów.

(2) Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 12 odczytywanym w powiązaniu z art. 11 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 w dniu 30 listopada 2007 r. władze Czech zgłosiły Komisji projekt dekretu ustanawiającego wymogi dotyczące suplementów diety i wzbogacania środków spożywczych, w szczególności jego art. 2 ust. 3 i art. 4, jak również załączniki 4 i 5.

(3) Artykuł 2 ust. 3 projektu dekretu ustanawia poprzez załącznik 4 wykaz innych substancji w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1925/2006, jak również właściwe warunki stosowania tych substancji w produkcji suplementów diety.

(4) Artykuły 2 ust. 3 i art. 4 projektu dekretu ustanawiają poprzez załącznik 5 wykaz roślin i innych substancji, których stosowanie w produkcji suplementów diety i środków spożywczych w ogólności jest zakazane.

(5) Zgodnie z przepisami art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 Komisja zasięgnęła opinii pozostałych państw członkowskich w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.

(6) Projekt dekretu w swym obecnym brzmieniu nie precyzuje, dlaczego substancje wymienione w załączniku 4 powinny być stosowane z określonymi w nim ograniczeniami ze względu na zdrowie publiczne.

(7) Wobec braku zharmonizowanego prawodawstwa wspólnotowego państwa członkowskie utrzymują swoje kompetencje w zakresie regulowania produkcji i obrotu towarami na ich terytorium, nie naruszając przepisów art. 28 i 30 Traktatu WE.

(8) W szczególności art. 2 ust. 3 projektu dekretu odczytywany w powiązaniu z załącznikiem 4 wydaje się sugerować, że stosowanie w produkcji suplementów diety substancji innych niż te wymienione w załączniku 4 nie jest dozwolone.

(9) Nawet w przypadku gdyby wykazano, że załącznik 4 jest uzasadniony ze względów zdrowia publicznego, projekt dekretu nie określa sposobu traktowania produktów produkowanych lub wprowadzanych do obrotu zgodnie z prawem w innych państwach członkowskich, ale niespełniających wymogów ustanowionych w art. 2 ust. 3 i art. 4 dekretu.

(10) Projekt dekretu nie zawiera żadnych przepisów gwarantujących swobodny przepływ suplementów diety produkowanych lub wprowadzanych do obrotu zgodnie z prawem w innych państwach członkowskich, które albo zawierają substancje wymienione w załączniku 4, ale nie spełniają ustanowionych w nim warunków, albo zawierają substancje inne niż te wymienione w załączniku 4 do dekretu, ani w formie klauzuli o wzajemnym uznawaniu, ani w formie procedury zatwierdzania umożliwiającej podmiotom gospodarczym włączenie takich substancji do krajowego wykazu substancji zatwierdzonych.

(11) Zgodnie z art. 2 ust. 3 i art. 4 zgłoszonego dekretu odczytywanego w powiązaniu z jego załącznikiem 5, suplementy diety oraz środki spożywcze w ogólności nie zawierają substancji odurzających i psychotropowych, prekursorów kategorii 1 ani żadnych innych substancji, w przypadku których wykazano, że mają toksyczny, genotoksyczny, teratogeniczny, halucynogenny, odurzający lub każdy inny szkodliwy wpływ na ludzki organizm, ani żadnej z substancji wymienionej w załączniku 5 do dekretu. Zakaz stosowania niektórych innych substancji w produkcji suplementów diety i środków spożywczych w ogólności może być uzasadniony względami ochrony zdrowia i życia ludzi w rozumieniu art. 30 Traktatu WE.

(12) Ze względu na to, że wymieniony artykuł przewiduje interpretowany w sposób ścisły wyjątek od zasady swobodnego przepływu towarów we Wspólnocie, władze krajowe, które się na niego powołują, powinny wykazać w każdym przypadku, uwzględniając krajowe zwyczaje żywieniowe oraz wyniki międzynarodowych badań naukowych, że ich zasady są niezbędne do zapewnienia skutecznej ochrony interesów, o których mowa w wymienionym przepisie, a w szczególności że wprowadzenie do obrotu przedmiotowych produktów stanowiłoby realne zagrożenie dla zdrowia publicznego.

(13) Władze Czech nie przedstawiły żadnych dowodów uzasadniających ustanowienie wykazu substancji, których stosowanie w produkcji suplementów diety i ogólnie środków spożywczych jest zakazane.

(14) Nawet w przypadku przedstawienia takich dowodów projekt dekretu nie zawiera żadnych przepisów gwarantujących swobodny przepływ suplementów diety i środków spożywczych w ogólności, produkowanych lub wprowadzanych do obrotu zgodnie z prawem w innych państwach członkowskich, które zawierają substancje zakazane przez dekret.

(15) Projekt dekretu nie przedstawia zatem odpowiednich gwarancji, że przestrzegane są prawa podmiotów gospodarczych wynikające z art. 28 i 30 Traktatu WE.

(16) W świetle powyższych spostrzeżeń Komisja wydała negatywną opinię na mocy art. 12 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1925/2006.

(17) Należy zatem wezwać władze Czech, aby nie przyjmowały przedmiotowego projektu dekretu i odpowiednio go zmieniły, zgodnie z art. 28 i 30 Traktatu WE, uwzględniając spostrzeżenia zawarte w negatywnej opinii Komisji.

(18) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Zobowiązuje się Republikę Czeską do nieprzyjmowania projektu dekretu ustanawiającego wymogi dotyczące suplementów diety i wzbogacania środków spożywczych, o ile nie zostanie on zmieniony zgodnie z ust. 2.
2.
Zobowiązuje się Republikę Czeską do zmiany przedmiotowego projektu dekretu w celu włączenia jasnego odesłania do sposobu traktowania produktów, które nie spełniają wymogów zgłoszonego projektu, ale są produkowane lub wprowadzane do obrotu zgodnie z prawem w innych państwach członkowskich UE, w Turcji lub państwach EOG.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Czeskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 lipca 2008 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 26.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.307.4

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/864/WE dotycząca projektu dekretu Republiki Czeskiej ustanawiającego wymogi dotyczące suplementów diety i wzbogacania środków spożywczych
Data aktu: 30/07/2008
Data ogłoszenia: 18/11/2008