uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 171 i 172,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotycząca siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007- 2013)(1) (zwanego dalej "siódmym programem ramowym") przewiduje wkład Wspólnoty w ustanowienie długoterminowych partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych (zwanych dalej "WIT"), które mogą być realizowane przez wspólne przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 171 Traktatu. WIT są efektem pracy europejskich platform technologicznych utworzonych już w ramach szóstego programu ramowego i obejmują wybrane aspekty badań w danej dziedzinie. Powinny one łączyć inwestycje sektora prywatnego z finansowaniem z europejskich środków publicznych, w tym ze środków pochodzących z siódmego programu ramowego.
(2) Decyzja Rady 2006/971/WE z dnia 19 grudnia 2006 r. dotycząca programu szczegółowego "Współpraca" wdrażającego siódmy program ramowy Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013)(2) (zwanego dalej "programem szczegółowym »Współpraca«") podkreśla zapotrzebowanie na ambitne ogólnoeuropejskie partnerstwa publiczno-prywatne, które przyspieszą rozwój głównych technologii za pomocą szeroko zakrojonych działań badawczych na poziomie wspólnotowym, w tym zwłaszcza WIT.
(3) W programie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia zawartym w strategii lizbońskiej podkreśla się potrzebę stworzenia warunków sprzyjających inwestowaniu w wiedzę i innowacje w Europie w celu zwiększenia konkurencyjności, przyspieszenia wzrostu gospodarczego i zwiększenia zatrudnienia w Unii Europejskiej.
(4) W konkluzjach z dnia 13 maja 2003 r., 22 września 2003 r. i 24 września 2004 r. Rada podkreśliła znaczenie dalszego rozwijania działań realizujących plan działania stawiający za cel przeznaczenie 3 % PKB Unii na badania i politykę proinnowacyjną, w tym opracowanie nowych inicjatyw mających na celu zacieśnienie współpracy przemysłu z sektorem publicznym w zakresie finansowania badań na rzecz wzmocnienia ponadnarodowych powiązań publiczno-prywatnych.
(5) Rada w swoich konkluzjach z dnia 4 grudnia 2006 r. i 19 lutego 2007 r. oraz Rada Europejska w swoich konkluzjach z dnia 8-9 marca 2007 r. zwróciły się do Komisji o przedłożenie wniosków w sprawie ustanowienia WIT dla inicjatyw, które osiągnęły odpowiedni etap gotowości.
(6) Europejska platforma technologiczna w dziedzinie aeronautyki "ACARE" (z ang. Advisory Council for Aeronautics Research in Europe) opracowała strategiczny program badań, w którym uznała zmniejszenie oddziaływania lotnictwa na środowisko za jeden z nadrzędnych celów. Stwierdziła także, że niezbędne są znaczące zmiany technologiczne w celu obniżenia do 2020 r. emisji CO2 o 50 %, NOx o 80 %, postrzeganego hałasu zewnętrznego o 50 % oraz w celu znacznego zmniejszenia oddziaływania na środowisko będącego wynikiem produkcji, obsługi i usuwania statków powietrznych oraz związanych z nimi produktów.
(7) Skala wysiłku potrzebnego, by sprostać wyzwaniom ekologicznym dla systemu transportu lotniczego, określonym w strategicznym programie badań opracowanym przez ACARE, uzasadniła utworzenie wspólnego przedsiębiorstwa jako odpowiedniego instrumentu do koordynowania prac badawczych.
(8) WIT "Czyste niebo" powinna zmniejszać różnego rodzaju ryzyka funkcjonowania rynku, które zniechęcają prywatnych inwestorów do inwestowania w badania aeronautyczne, a w szczególności w badania nad czystymi technologiami transportu lotniczego. Powinna także umożliwić integrację i demonstrację na poziomie systemu jako całości, zmniejszając tym samym ryzyko ponoszone przez prywatnych inwestorów związane z opracowywaniem nowatorskich i przyjaznych dla środowiska produktów aeronautycznych. Powinna stymulować prywatne inwestycje na cele badawczo-rozwojowe w dziedzinie technologii przyjaznych dla środowiska w Unii Europejskiej, odnosząc się w ten sposób do istniejącej sytuacji w dziedzinie prac badawczo-rozwojowych i środowiska.
(9) WIT "Czyste niebo" powinna przyspieszyć opracowanie w Unii Europejskiej czystych technologii w dziedzinie transportu lotniczego w celu jak najszybszego ich zastosowania, co przyczyni się do realizacji strategicznych europejskich założeń społecznych i środowiskowych o charakterze priorytetowym w połączeniu ze zrównoważonym wzrostem gospodarczym.
(10) WIT "Czyste niebo" powinna być publiczno-prywatnym partnerstwem wiążącym wszystkie ważne zainteresowane strony. Przez wzgląd na długotrwały charakter tego partnerstwa, konieczność łączenia środków finansowych i ich dostępność, wymagany wysoki poziom specjalistycznej wiedzy naukowej i technicznej, w tym zarządzanie ogromnymi zasobami wiedzy, oraz odpowiednie regulacje w zakresie własności intelektualnej, niezbędne jest utworzenie podmiotu prawnego, który zapewni skoordynowane wykorzystywanie i efektywne zarządzanie środkami przeznaczonymi na cele WIT "Czyste niebo". Uzasadnione jest zatem utworzenie na mocy art. 171 Traktatu wspólnego przedsiębiorstwa (zwanego dalej "wspólnym przedsiębiorstwom »Czyste niebo«").
(11) Celem wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" jest wdrożenie innowacyjnych technologii przyjaznych dla środowiska we wszystkich segmentach cywilnego transportu lotniczego, w tym w dużych samolotach komercyjnych, samolotach regionalnych, w wiropłatach i wszystkich technologiach pomocniczych w dziedzinach takich, jak silniki, systemy i cykle życia materiałów. Dzięki w pełni zintegrowanemu podejściu i monitorowaniu postępu technologicznego i oddziaływania wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" stworzy modele demonstracyjne w rzeczywistej skali we wszystkich dziedzinach prac badawczych, które powinny zostać przetestowane w locie lub na ziemi.
(12) Wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" należy ustanowić na okres do dnia 31 grudnia 2017 r., aby zapewnić odpowiednie zarządzanie badaniami, wraz z wykorzystywaniem wyników przez członków oraz uczestników wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo", zapoczątkowanymi, ale niezakończonymi podczas siódmego programu ramowego. Wykorzystywanie wyników nie będzie jednak finansowane przez wspólne przedsiębiorstwo.
(13) Członkami wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" powinny być Wspólnota Europejska reprezentowana przez Komisję jako przedstawiciela publicznego, liderzy zintegrowanych demonstratorów technologii (zwanych dalej "ZDT") i członkowie stowarzyszeni z poszczególnymi ZDT.
(14) Wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" powinno być otwarte na nowych członków.
(15) Wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" powinno być organem ustanowionym przez Wspólnoty, a w gestii Parlamentu Europejskiego powinno leżeć udzielanie absolutorium z wykonania budżetu przedsiębiorstwa, zgodnie z zaleceniem Rady; należy przy tym jednak uwzględniać szczególne cechy wynikające z faktu, że WIT są partnerstwami publiczno-prywatnymi, a w szczególności z faktu, że sektor prywatny wnosi wkład do budżetu.
(16) Liderzy ZDT podpisali protokół ustaleń zobowiązujący ich przedsiębiorstwa do uczestnictwa we wspólnym przedsiębiorstwu "Czyste niebo" w zakresie technicznym, kierowniczym i finansowym przez cały okres jego działalności. Wszyscy członkowie stowarzyszeni zobowiązali się do uczestnictwa finansowego na pewnym poziomie progowym przez cały okres działalności wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo".
(17) Prace badawcze powinny być finansowane z funduszy Wspólnoty i przynajmniej w takiej samej części ze środków pochodzących od innych członków. Inne opcje finansowania mogą być udostępnione między innymi przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), w szczególności za pośrednictwem mechanizmu finansowania opartego na podziale ryzyka opracowanego wspólnie przez EBI i Komisję, zgodnie z załącznikiem III do decyzji 2006/971/WE.
(18) Koszty bieżące wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" powinny być pokrywane w równych częściach przez Wspólnotę i pozostałych członków.
(19) Liderzy ZDT i członkowie stowarzyszeni poszczególnych ZDT powinni otrzymywać wsparcie ze strony wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" na rzecz prowadzenia prac badawczych, za które są odpowiedzialni.
(20) Wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" powinno mieć możliwość ogłaszania zaproszeń do składania wniosków w sprawie wspierania prac badawczych, tam gdzie to stosowne.
(21) Prace badawcze prowadzone w ramach wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" powinny być prowadzone w zgodzie z podstawowymi zasadami etycznymi obowiązującymi w siódmym programie ramowym.
(22) Wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" powinno przyjąć, zgodnie z art. 185 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3) (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym") i z zastrzeżeniem uprzedniej zgody Komisji, szczegółowe przepisy finansowe, które uwzględniają jego szczególne potrzeby operacyjne wynikające w szczególności z konieczności połączenia środków wspólnotowych ze środkami prywatnymi w celu wspierania prac badawczych i rozwojowych w sposób efektywny i terminowy. Aby zapewnić jednolite traktowanie uczestników działań badawczych w ramach, z jednej strony, wspólnego przedsiębiorstwa, a z drugiej strony, działań pośrednich siódmego programu ramowego, zasadne jest, by podatek VAT nie był kosztem kwalifikującym się do celów finansowania wspólnotowego, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiającym zasady uczestnictwa przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uczelni wyższych w działaniach prowadzonych w ramach siódmego programu ramowego oraz zasady upowszechniania wyników badań (2007-2013)(4).
(23) W celu zapewnienia stabilnych warunków zatrudnienia i równego traktowania pracowników oraz w celu przyciągnięcia wyspecjalizowanej kadry naukowej i technicznej najwyższej klasy do wszystkich pracowników zatrudnionych w ramach wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" powinien mieć zastosowanie Regulamin pracowniczy urzędników Wspólnot Europejskich i warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich ustanowiony rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68(5) ("regulamin pracowniczy").
(24) Zasady organizacji i działania wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" powinny zostać zawarte w jego statucie stanowiącym załącznik do niniejszego rozporządzenia.
(25) Konkretne zadania związane z nadzorowaniem środków publicznych i ochroną interesów Wspólnoty we wspólnym przedsiębiorstwu należy powierzyć Komisji.
(26) Wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" powinno regularnie przedstawiać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania z osiągniętych przez siebie postępów.
(27) Wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" powinno korzystać z zewnętrznych organów doradczych, obejmujących również państwa narodowe i europejską platformę technologiczną aeronautyki ACARE, i powinno utrzymywać regularne kontakty z państwami narodowymi.
(28) Jako podmiot posiadający osobowość prawną wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" powinno ponosić odpowiedzialność za swoje działania. W sprawach dotyczących rozstrzygania sporów wynikających z umów powinna istnieć możliwość zastrzeżenia właściwości Trybunału Sprawiedliwości we wszelkich umowach o dotacje lub kontraktach zawartych przez wspólne przedsiębiorstwo.
(29) Polityką w zakresie praw własności intelektualnej wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" powinno być wspieranie tworzenia oraz wykorzystywania wiedzy.
(30) Należy przyjąć stosowne środki, aby zapobiec nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym, a także podejmować konieczne działania w celu odzyskania utraconych, niesłusznie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych środków, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich(6), rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami(7) oraz rozporządzeniem (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. dotyczącym dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)(8).
(31) W celu ułatwienia ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" należy uczynić Komisję odpowiedzialną za ustanowienie wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" i początkowy etap jego działalności do czasu uzyskania przez nie zdolności operacyjnej wystarczającej do wykonywania własnego budżetu.
(32) Siedzibą wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" powinna być Bruksela (Belgia). Pomiędzy wspólnym przedsiębiorstwom "Czyste niebo" a Belgią powinna zostać zawarta umowa dotycząca lokalizacji biura, przywilejów i immunitetów oraz innego wsparcia, które Belgia ma zapewnić wspólnemu przedsiębiorstwu "Czyste niebo".
(33) W związku z tym, że cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie ustanowienie wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo", nie może zostać osiągnięty w wystarczający sposób przez państwa członkowskie ze względu na transgraniczny charakter ogromnego wyzwania badawczego, które wymaga zebrania dodatkowej wiedzy i środków finansowych ponad sektorami i granicami, i które z tego powodu może być zrealizowane w lepszy sposób na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne dla osiągnięcia tego celu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 grudnia 2007 r.
W imieniu Rady | |
F. NUNES CORREIA | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 412 z 30.12.2006, str. 1.
(2) Dz.U. L 400 z 30.12.2006, str. 86; sprostowanie w Dz.U. L 54 z 22.2.2007, str. 30.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1995/2006 (Dz.U. L 390 z 30.12.2006, str. 1).
(4) Dz.U. L 391 z 30.12.2006, str. 1.
(5) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 337/2007 (Dz.U. L 90 z 30.3.2007, str. 1).
(6) Dz.U. L 312 z 23.12.1995, str. 1.
(7) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.
(8) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1.
(9) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72.
(10)Decyzja Komisji 1999/352/WE, EWWiS, Euratom z dnia 28 kwietnia 1999 r. ustanawiająca Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 20).
(11) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.
(12) Dz.U. L 264 z 25.9.2006, str. 13.
ZAŁĄCZNIKI
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.30.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 71/2008 ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" |
Data aktu: | 20/12/2007 |
Data ogłoszenia: | 04/02/2008 |
Data wejścia w życie: | 07/02/2008 |