Zalecenie 119/07/COL w sprawie monitorowania poziomu tła dioksyn, dioksynopochodnych PCB i niedioksynopochodnych PCB w środkach spożywczych

ZALECENIE URZĘDU NADZORU EFTA NR 119/07/COL
z dnia 16 kwietnia 2007 r.
w sprawie monitorowania poziomu tła dioksyn, dioksynopochodnych PCB i niedioksynopochodnych PCB w środkach spożywczych

URZĄD NADZORU EFTA,

UWZGLĘDNIAJĄC Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) (zwane dalej Porozumieniem EOG), w szczególności jego art. 109 i protokół 1,

UWZGLĘDNIAJĄC Porozumienie pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. b) oraz protokół 1,

UWZGLĘDNIAJĄC akt prawny, o którym mowa w pkt 54zn rozdziału XII załącznika II do Porozumienia EOG,

rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001 z dnia 8 marca 2001 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(1),

zmienione i dostosowane do porozumienia EOG na mocy protokołu 1 do tego porozumienia,

UWZGLĘDNIAJĄC akt prawny, o którym mowa w pkt 54zzc rozdziału XII załącznika II do Porozumienia EOG,

dyrektywa Komisji 2002/69/WE z dnia 26 lipca 2002 r. ustanawiająca metody pobierania próbek i metody analizy do celów urzędowej kontroli dioksyn i oznaczania dioksynopodobnych polichlorowanych bifenyli (PCB) w środkach spożywczych(2),

zmieniona i dostosowana do Porozumienia EOG na mocy protokołu 1 do tego porozumienia,

UWZGLĘDNIAJĄC decyzję Urzędu Nadzoru EFTA nr 37/07/COL z dnia 27 lutego 2007 r., na mocy której zwrócono się do właściwego członka kolegium o przyjęcie zalecenia, o ile projekt tego zalecenia pozostaje w zgodności z opinią Komitetu ds. Środków Spożywczych EFTA (EFC),

MAJĄC NA UWADZE, że rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001 ustala najwyższe dopuszczalne poziomy dioksyn oraz dla sumy dioksyn i dioksynopodobnych polichlorowanych bifenyli (PCB) w środkach spożywczych,

MAJĄC NA UWADZE, że konieczne jest uzyskanie rzetelnych danych na obszarze całego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, dotyczących obecności dioksyn, furanów i dioksynopochodnych PCB w jak najszerszej gamie środków spożywczych, aby uzyskać jasny obraz tendencji czasowych występowania tych substancji w tle w środkach spożywczych,

MAJĄC NA UWADZE, że zalecenie Urzędu Nadzoru EFTA 144/06/COL z dnia 11 maja 2006 r. w sprawie ograniczenia obecności dioksyn, furanów i polichlorowanych bifenyli (PCB) w paszach i środkach spożywczych zaleca państwom EFTA wyrywkowe monitorowanie na obecność dioksyn i dioksynopochodnych PCB oraz, w miarę możliwości, niedioksynopochodnych PCB w środkach spożywczych zgodnie z zaleceniem Komisji 2004/705/WE(3),

MAJĄC NA UWADZE, że w zaleceniu Komisji 2004/705/WE państwom członkowskim zaleca się zachowanie minimalnej częstotliwości pobierania próbek poddawanych analizie co roku w przypadku różnych kategorii środków spożywczych oraz format przedstawiania wyników monitoringu na obecność w tle dioksyn, furanów i dioksynopochodnych PCB w środkach spożywczych,

MAJĄC NA UWADZE, że należy skorygować obecny program kontroli określony w zaleceniu 2004/705/WE uwzględniając zgromadzone doświadczenia oraz fakt, że państwa EFTA należące do EOG uczestniczą w badaniach poziomu dioksyn, dioksynopochodnych PCB i niedioksynopochodnych PCB w środkach spożywczych,

MAJĄC NA UWADZE, że istotne jest, aby zebrane na podstawie niniejszego zalecenia dane były regularnie zgłaszane Urzędowi Nadzoru EFTA oraz, zgodnie z art. 2 ust. 1 Protokołu 1 porozumienia o nadzorze i trybunale, aby Urząd Nadzoru EFTA przekazywał te informacje Komisji Europejskiej, która zagwarantuje, że dane te zostaną zebrane w jednej bazie danych. Należy również przedstawić dane z ostatnich lat uzyskane dzięki wykorzystaniu metody analizy zgodnej z wymogami określonymi w dyrektywie Komisji 2002/69/WE,

MAJĄC NA UWADZE, że środki przewidziane w niniejszym zaleceniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Środków Spożywczych EFTA wspierającego Urząd Nadzoru EFTA,

NINIEJSZYM ZALECA PAŃSTWOM EFTA:

1. Aby prowadziły one, począwszy od 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., monitoring na obecność dioksyn, furanów i dioksynopochodnych polichlorowanych bifenyli (PCB) w tle w środkach spożywczych, przy zachowaniu minimalnej zalecanej częstotliwości pobierania próbek poddawanych analizie co roku, zgodnie z tabelą w załączniku I, mającą służyć jako wskazówka.

2. Aby w miarę możliwości przeprowadzały one również analizę niedioksynopochodnych PCB w tych samych próbkach.

3. Aby przesyłały one regularnie do Urzędu Nadzoru EFTA dane z monitoringu zawierające informacje, o których mowa w załączniku II, przedstawione w sposób określony w tym załączniku, w celu umieszczenia w jednej bazie danych. Należy również dostarczyć dane z ostatnich lat uzyskane przy wykorzystaniu metody analizy zgodnej z wymogami określonymi w dyrektywie 2002/69/WE i pokazujące poziomy tła.

4. Odesłania do zalecenia 2004/705/WE w zaleceniu Urzędu Nadzoru EFTA 144/06/COL z dnia 11 maja 2006 r. należy odczytywać jako odesłania do niniejszego zalecenia.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 kwietnia 2007 r.

W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA
Kristján Andri STEFÁNSSON Niels FENGER
Członek Kolegium Dyrektor

______

(1) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, s. 1.

(2) Dz.U. L 209 z 6.8.2002, s. 5.

(3) Dz.U. L 321 z 22.10.2004, s. 45.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Tabela: Zestawienie zalecanej minimalnej liczby próbek środków spożywczych poddawanych analizie w ciągu roku. Rozkład próbek opiera się na produkcji w każdym z państw. Szczególną uwagę przykłada się do środków spożywczych, co do których zachodzi przypuszczenie dużego zróżnicowania w poziomie tła dioksyn, furanów i dioksynopochodnych PCB. Jest tak zwłaszcza w przypadku ryb.
Produkt, w tym również produkty pochodne Akwakultura(*) Dziko odławiane ryby(**) Mięso(***) Mleko(****) Jaja(*****) Pozostałe(******) Razem
Liczba próbek
Norwegia
Islandia

Uwagi dotyczące tabeli

Liczby podane w tabeli są liczbami minimalnymi. Państwa EFTA należące do EOG zachęca się do pobierania większej liczby próbek.

(*) Akwakultura: Próbki pobierane w przypadku akwakultury powinny być podzielone na gatunki ryb proporcjonalnie do produkcji.

(**) Dziko odławiane ryby: Próbki pobierane w przypadku dziko odławianych ryb powinny być podzielone ze względu na gatunki ryb proporcjonalnie do połowów. Należy zwrócić szczególną uwagę na dziko odławianego węgorza.

(***) Mięso: Poza pobieraniem próbek z mięsa i produktów mięsnych pochodzących od bydła mięsnego, świń, drobiu i owiec, znacząca liczba próbek powinna zostać pobrana z koniny, mięsa z reniferów, kóz, królików, sarniny i dziczyzny.

(****) Mleko: Dużą część próbek należy pobierać z mleka gospodarskiego (głównie mleka krowiego). Należy również pobierać próbki mleka i przetworów mlecznych niewytworzonych z mleka krowiego (mleko kozie itd.).

(*****) Jaja: Należy zwrócić szczególną uwagę na jaja kur chowanych na wolnym wybiegu i pobierać również próbki jaj kaczych, gęsich i przepiórczych.

(******) Pozostałe: W tej kategorii należy zwrócić szczególna uwagę na:

- suplementy żywności (w szczególności oparte na oleju ze zwierząt morskich),

- żywność dla niemowląt i małych dzieci,

- produkty żywnościowe pochodzące z regionów, w których z powodu np. warunków klimatycznych wynikających z powodzi nastąpiły zmiany w warunkach produkcji, które mogłyby wpłynąć na stężenie dioksyn i dioksynopochodnych PCB w produktach żywnościowych w danym regionie.

ZAŁĄCZNIK  II

A. Uwagi wyjaśniające do formularza wyników analitycznych na obecność dioksyn, furanów i dioksynopochodnych PCB i innych PCB w środkach spożywczych

1. Ogólne informacje o próbkach poddawanych analizie

Kod próbki: identyfikacja kodu próbki.

Kraj: nazwa państwa członkowskiego, w którym przeprowadzono monitoring.

Rok: rok, w którym przeprowadzono monitoring.

Produkt: analizowany środek spożywczy - jak najdokładniejszy opis środka spożywczego.

Etap dystrybucji: miejsce, w którym pobrano produkt (próbkę).

Tkanka: część poddawanego analizie produktu.

Przedstawienie wyników: wyniki należy wyrazić zgodnie z zasadami, na podstawie których wyznaczono poziomy maksymalne. W przypadku analizy niedioksynopochodnych PCB zaleca się przedstawianie wyników na tej samej podstawie.

Typ próbkowania: wyrywkowe pobieranie próbek - można podać również wyniki analityczne z celowego pobierania próbek, ale należy wyraźnie zaznaczyć, że pobieranie próbek miało charakter celowy i niekonieczne odzwierciedla normalny poziom tła.

Liczba podpróbek: jeżeli analizowana próbka jest próbką zbiorczą, należy wskazać liczbę podpróbek (liczbę jednostek). Jeżeli wynik analityczny opiera się tylko na jednej próbce, należy wpisać 1. Liczba podpróbek w próbce zbiorczej może się różnić, więc należy ją wskazać w przypadku każdej próbki.

Metoda produkcji: konwencjonalna/organiczna (jak najwięcej szczegółów).

Obszar: o ile jest to stosowne, obszar lub region pobrania próbki; jeżeli to możliwe, ze wskazaniem, czy jest to obszar wiejski, miejski, strefa przemysłowa, port, otwarte morze itp., np. Bruksela - obszar miejski, Morze Śródziemne - otwarte morze. Szczególnie istotne jest wyraźne wskazanie obszaru w przypadku pobrania próbki z żywności produkowanej w regionach, w których nastąpiła powódź.

Zawartość tłuszczu (%): procent zawartości tłuszczu w próbce.

Wilgotność (%): procent wilgotności próbki (jeżeli znany).

2. Ogólne informacje dotyczące zastosowanej metody analizy

Metoda analizy: odniesienie do zastosowanej metody.

Status akredytacji: należy wskazać, czy metoda analityczna posiada akredytację, czy nie.

Niepewność: decyzyjna wartość graniczna lub procent rozszerzonej niepewności pomiaru danej metody analitycznej.

Metoda ekstrakcji lipidów: należy określić metodę ekstrakcji lipidów zastosowaną w celu określenia zawartości tłuszczu w próbce.

3. Wyniki analityczne

Dioksyny, furany, dioksynopochodne polichlorowane bifenyle (PCB): wyniki dla każdego kongeneru należy podać w ppt - pikogramach/gram (pg/g).

Niedioksynopochodne polichlorowane bifenyle: wyniki dla każdego kongeneru należy podać w ppb - nanogramach/gram lub mikrogramach/kilogram (ng/g lub μg/kg).

LOQ: granica oznaczalności ilościowej (Limit of quantification - LOQ) w pg/g (w przypadku dioksyn, furanów i dioksynopodobnych PCB) lub μg/kg - ng/g (w przypadku niedioksynopochodnych PCB).

W przypadku kongenerów, które zostały określone, lecz które znajdują się poniżej LOQ (granicy oznaczalności ilościowej), rubryka zawierająca wyniki powinna zostać wypełniona jako < LOQ (LOQ powinna zostać podana jako wartość).

W przypadku analizowanych kongenerów PCB, poza PCB-6 i dioksynopochodnymi PCB, należy podać w formularzu numer kongeneru, np. 31, 99, 110 itp. Jeżeli próbka analizowana jest na obecność większej liczby kongenerów PCB niż liczba przewidzianych wierszy, należy dodać nowe wiersze na końcu formularza.

4. Ogólne uwagi dotyczące tabeli

– Przedstawianie wskaźnika powtarzalności wyniku

Przedstawianie wskaźnika powtarzalności wyniku jest opcjonalne, jeżeli wskaźnik ten w przypadku poszczególnych kongenerów mieści się w zakresie 60-120 %. Jeżeli wskaźnik powtarzalności wyniku w przypadku poszczególnych kongenerów nie mieści się w tym zakresie, przedstawianie tego wskaźnika jest obowiązkowe.

– Przedstawianie LOQ

Przedstawianie LOQ nie jest wymagane, lecz w kolumnie z wynikami nieokreślone ilościowo kongenery należy przedstawiać jako < LOQ (faktyczna liczba).

– Przedstawianie wartości TEQ dla poszczególnych kongenerów

Kolumna wartości TEQ w przypadku poszczególnych kongenerów jest opcjonalna.

ZAŁĄCZNIK  III

B. Formularz do przedstawiania wyników analitycznych właściwych dla kongenerów dioksyn, furanów, dioksynopochodnych PCB i pozostałych PCB w żywności
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.275.65

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 119/07/COL w sprawie monitorowania poziomu tła dioksyn, dioksynopochodnych PCB i niedioksynopochodnych PCB w środkach spożywczych
Data aktu: 16/04/2007
Data ogłoszenia: 16/10/2008
Data wejścia w życie: 16/04/2007