uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE(1), w szczególności jej art. 19 ust. 3,
uwzględniając decyzję nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. dotyczącą mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz wykonania protokołu z Kioto(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1 akapit pierwszy zdanie drugie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zintegrowany wspólnotowy system rejestrów, składający się z rejestrów Wspólnoty i jej państw członkowskich utworzonych na mocy art. 6 decyzji nr 280/2004/WE, które zawierają w sobie rejestry utworzone na mocy art. 19 dyrektywy 2003/87/WE oraz niezależny dziennik transakcji Wspólnoty (zwany dalej "CITL") utworzony na mocy art. 20 tej dyrektywy są niezbędne do dopilnowania, aby wydawanie, przekazywanie i usuwanie uprawnień nie prowadziło do żadnych nieprawidłowości oraz aby transakcje te były zgodne ze zobowiązaniami wynikającymi z Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (zwanej dalej "UNFCCC") i z protokołem z Kioto.
(2) Zgodnie z dyrektywą 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylającą dyrektywę Rady 90/313/EWG(3) oraz z decyzją 13/CMP.1 Konferencji Stron UNFCCC służącej jako spotkanie Stron protokołu z Kioto (zwaną dalej "decyzją 13/CMP.1") należy regularnie podawać do publicznej wiadomości szczegółowe sprawozdania w celu zapewnienia dostępu opinii publicznej do informacji znajdujących się w zintegrowanym systemie rejestrów z zastrzeżeniem niektórych wymagań dotyczących poufności.
(3) Prawodawstwo wspólnotowe dotyczące ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz swobodnego przepływu tych danych, w szczególności dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(4), dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej(5) oraz rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(6), powinno być przestrzegane, jeżeli stosuje się do informacji utrzymywanych i przetwarzanych na mocy niniejszego rozporządzenia.
(4) Każdy rejestr powinien zawierać co najmniej jeden rachunek posiadania Strony, jeden rachunek wycofania oraz rachunki usuwania i zamiany, które są wymagane na mocy decyzji 13/CMP.1, a każdy rejestr utworzony na mocy art. 19 dyrektywy 2003/87/WE powinien zawierać rachunki krajowe i rachunki posiadania przeznaczone dla operatorów i innych osób wymagane do realizacji wymagań dyrektywy. Każdy taki rachunek powinien być utworzony zgodnie ze znormalizowanymi procedurami w celu zapewnienia integralności systemu rejestrów i publicznego dostępu do informacji znajdujących się w tym systemie.
(5) Artykuł 6 decyzji nr 280/2004/WE wymaga, aby Wspólnota i jej państwa członkowskie zastosowały specyfikacje funkcjonalne i techniczne dotyczące standardów wymiany danych dla systemu rejestrów zgodnie z protokołem z Kioto przyjęte decyzją 12/CMP.1 Konferencji Stron UNFCCC służącej jako spotkanie Stron protokołu z Kioto (zwaną dalej "decyzją 12/CMP.1") w sprawie ustanowienia i prowadzenia rejestrów i CITL. Zastosowanie i opracowanie tych specyfikacji w odniesieniu do zintegrowanego systemu rejestrów Wspólnoty pozwala na włączenie rejestrów utworzonych na mocy art. 19 dyrektywy 2003/87/WE do rejestrów utworzonych na mocy art. 6 decyzji nr 2800/2004/WE.
(6) CITL powinien wykonywać automatyczne kontrole wszystkich procesów w systemie rejestrów Wspólnoty dotyczących uprawnień, zweryfikowanych emisji, rachunków i jednostek Kioto, a międzynarodowy dziennik transakcji UNFCCC (zwany dalej "ITL") powinien wykonywać automatyczne kontrole procesów dotyczących jednostek Kioto w celu dopilnowania, aby nie wystąpiły żadne nieprawidłowości. Procesy, dla których wyniki tych kontroli będą negatywne, zostaną przerwane w celu zapewnienia zgodności transakcji w systemie rejestrów Wspólnoty z wymaganiami dyrektywy 2003/87/WE i wymaganiami opracowanymi na mocy UNFCCC i protokołu z Kioto.
(7) Wszystkie transakcje w systemie rejestrów Wspólnoty powinny być dokonywane zgodnie ze znormalizowanymi procedurami i, w razie potrzeby, według zharmonizowanego harmonogramu w celu zapewnienia zgodności z wymaganiami dyrektywy 2003/87/WE i z wymaganiami opracowanymi na mocy UNFCCC i protokołu z Kioto oraz w celu zabezpieczenia integralności tego systemu.
(8) W celu ochrony bezpieczeństwa informacji znajdujących się w zintegrowanym systemie rejestrów Wspólnoty należy zastosować odpowiednie i zharmonizowane wymogi w zakresie uwierzytelniania i praw dostępu.
(9) Centralny administrator i każdy administrator rejestru powinien zapewnić ograniczenie do minimum przerw w działaniu zintegrowanego systemu rejestrów Wspólnoty poprzez podejmowanie wszelkich zasadnych kroków w celu zapewnienia dostępności rejestrów i CITL oraz poprzez zapewnienie solidnych systemów i procedur dla zabezpieczenia wszystkich informacji.
(10) Zapisy dotyczące wszystkich procesów, operatorów i osób w systemie rejestrów Wspólnoty powinny być przechowywane zgodnie z normami rejestracji danych określonymi w funkcjonalnych i technicznych specyfikacjach dotyczących standardów wymiany danych dla systemów rejestrów zgodnych z protokołem z Kioto, opracowanych na mocy decyzji 12/CMP.1.
(11) Wspólnota powinna podjąć wszelkie niezbędne wysiłki w celu zapewnienia wzajemnego połączenia każdego rejestru państwa członkowskiego, CITL i międzynarodowego dziennika transakcji UNFCCC najpóźniej do dnia 1 grudnia 2008 r.
(12) Każdy rejestr powinien wydawać jednostki przyznanej emisji (zwane dalej "jednostkami AAU") zgodnie z decyzją 13/CMP.1 i wydawać uprawnienia zgodnie z wymogami art. 11 dyrektywy 2003/87/WE. Rejestry powinny zapewniać utrzymywanie rezerwy jednostek AAU równej liczbie wydanych uprawnień w celu zapewnienia, aby po każdej transakcji z udziałem uprawnień mogło nastąpić odpowiednie przekazanie jednostek AAU poprzez roczny mechanizm rozliczeniowy. Transakcje z udziałem uprawnień pomiędzy dwoma rejestrami powinny być przeprowadzane za pośrednictwem łącza komunikacyjnego obejmującego CITL, natomiast transakcje z udziałem jednostek Kioto powinny być przeprowadzane poprzez łącze komunikacyjne obejmujące zarówno CITL, jak i ITL. Należy przyjąć przepisy w celu zapewnienia możliwości kontynuowania równoprawnego uczestnictwa we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji przez państwa członkowskie, które nie są w stanie wydawać jednostek AAU w ramach protokołu z Kioto, ponieważ nie posiadają wiążących zobowiązań w sprawie ograniczenia emisji. Uczestnictwo to nie byłoby możliwe w okresie 2008-2012, gdyż w odróżnieniu od wszystkich pozostałych państw członkowskich, te państwa członkowskie nie byłyby w stanie wydawać uprawnień powiązanych z jednostkami AAU uznanymi w ramach protokołu z Kioto. Należy umożliwić to równoprawne uczestnictwo poprzez specjalny mechanizm w ramach rejestru wspólnotowego.
(13) Niniejsze rozporządzenie odzwierciedla fakt, że obowiązujące obecnie specyfikacje funkcjonalne i techniczne dotyczące norm wymiany danych dla systemu rejestrów w ramach protokołu z Kioto, opracowane przez sekretariat UNFCCC, nadal nie zapewniają rejestrom sposobów na połączenie z międzynarodowym dziennikiem transakcji poprzez niezależny dziennik transakcji Wspólnoty. Istnienie takich sposobów pozwalałoby Wspólnocie na utworzenie wymaganej infrastruktury rejestrów w znacznie prostszy sposób; w szczególności niepotrzebne byłyby dwa połączenia między rejestrami a niezależnym dziennikiem transakcji Wspólnoty. Dlatego też, jeżeli na mocy wniosku Wspólnoty w tym względzie z 2007 r., wspomniane wyżej sposoby zostałyby uwzględnione i odpowiednio uregulowane przez sekretariat UNFCCC w specyfikacjach funkcjonalnych i technicznych dotyczących norm wymiany danych w terminie sześciu miesięcy od dnia połączenia się z ITL, Komisja niezwłocznie zaproponowałaby zmianę rozporządzenia w celu uproszczenia infrastruktury systemu rejestrów zanim państwa członkowskie i Wspólnota poniosą jakiekolwiek wydatki na opracowanie oprogramowania wymaganego w związku z rozporządzeniem.
(14) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2216/2004 z dnia 21 grudnia 2004 r. w sprawie standaryzowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów stosownie do dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(7) określiło ogólne przepisy, specyfikacje funkcjonalne i techniczne oraz wymagania dotyczące prowadzenia i utrzymania znormalizowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów w postaci standaryzowanych elektronicznych baz danych zawierających wspólne elementy danych. W interesie jasności przepisów prawnych należy w całości zastąpić rozporządzenie nr 2216/2004.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
PRZEDMIOT I DEFINICJE
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymagania ogólne oraz wymagania dotyczące prowadzenia i utrzymania znormalizowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów oraz niezależnego dziennika transakcji Wspólnoty przewidzianego w art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, zwanego dalej "CITL". Przewiduje ono także system łączności między CITL a niezależnym dziennikiem transakcji utworzonym, prowadzonym i utrzymywanym przez Sekretariat Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC), zwanym dalej "ITL".
Definicje
Na potrzeby niniejszego rozporządzenia znajdują zastosowanie definicje określone w art. 3 dyrektywy 2003/87/WE. Stosuje się ponadto następujące definicje:
a) "okres 2005-2007" oznacza okres od dnia 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2007 r., o którym mowa w art. 11 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE;
b) "okres 2008-2012" i "kolejne okresy" oznaczają okres od dnia 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2012 r. wraz z kolejnymi okresami, o których mowa w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE;
c) "posiadacz rachunku" oznacza podmiot, który utrzymuje rachunek w systemie rejestrów;
d) "jednostka przyznanej emisji" (AAU) oznacza jednostkę wydaną na mocy art. 7 ust. 3 decyzji nr 280/2004/WE lub przez Stronę protokołu z Kioto;
e) "wielkość przyznanej emisji" oznacza wielkość emisji gazów cieplarnianych w tonach równoważnika dwutlenku węgla, obliczoną zgodnie z poziomami emisji określonymi na mocy art. 7 decyzji nr 280/2004/WE;
f) "rejestr CDM" oznacza rejestr mechanizmu czystego rozwoju ustanowiony, obsługiwany i utrzymywany przez radę wykonawczą ds. mechanizmu czystego rozwoju na mocy art. 12 protokołu z Kioto oraz decyzji 3/CMP.1 Konferencji Stron UNFCCC służącej jako spotkanie Stron protokołu z Kioto;
g) "centralny administrator" oznacza osobę wyznaczoną przez Komisję na mocy art. 20 dyrektywy 2003/87/WE;
h) "uprawnienia określone w rozdziale VI" oznaczają uprawnienia wydane przez rejestry określone w rozdziale VI;
i) "rejestr określony w rozdziale VI" oznacza rejestr obsługiwany przez państwo członkowskie, które nie może wydawać jednostek AAU z przyczyn innych niż stwierdzenie niekwalifikowalności do przekazywania jednostek ERU, AAU i CER zgodnie z przepisami decyzji 11/CMP.1 Konferencji Stron służącej jako spotkanie Stron protokołu z Kioto;
j) "właściwy organ" oznacza organ lub organy wyznaczone przez państwo członkowskie na mocy art. 18 dyrektywy 2003/87/WE;
k) "jednostka Kioto" oznacza jednostkę AAU, RMU, ERU lub CER;
l) "długoterminowa jednostka CER" (lCER) oznacza jednostkę CER wydaną w związku z realizacją projektów zalesiania lub ponownego zalesiania w ramach CDM, której ważność, podlegając decyzji 5/CMP.1 Konferencji Stron służącej jako spotkanie Stron protokołu z Kioto, wygasa z końcem okresu kredytowania redukcji emisji działania projektu zalesiania lub ponownego zalesiania w ramach CDM, dla którego została wydana;
m) "rejestr" oznacza rejestr ustanowiony, obsługiwany i utrzymywany na mocy art. 6 decyzji nr 280/2004/WE i art. 19 dyrektywy 2003/87/WE;
n) "jednostka pochłaniania" (RMU) oznacza jednostkę wydaną na mocy art. 3 protokołu z Kioto;
o) "standardowe uprawnienia" oznaczają uprawnienia wydane przez rejestry, które nie są rejestrami określonymi w rozdziale VI;
p) "tymczasowa jednostka CER" (tCER) oznacza jednostkę CER wydaną na działania projektu zalesiania lub ponownego zalesiania w ramach CDM, która, podlegając decyzji 5/CMP.1, wygasa z końcem okresu zobowiązania w ramach protokołu z Kioto następującym po okresie, podczas którego została wydana;
q) "rejestr krajów trzecich" oznacza rejestr ustanowiony, obsługiwany i utrzymywany przez jednostkę rządową spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
r) "transakcja" oznacza proces wydawania, konwersji, przekazywania, usunięcia, zamiany, wycofywania, przenoszenia lub zmiany daty wygaśnięcia jednostki Kioto lub proces opisany w lit. d) i e) art. 31 ust. 1 dotyczący uprawnień;
s) "weryfikator" oznacza weryfikatora zdefiniowanego w pkt 5, lit. m) załącznika I do decyzji Komisji 2007/589/WE(8).
REJESTRY I DZIENNIKI TRANSAKCJI
Rejestry
Skonsolidowane rejestry
Państwo członkowskie lub Komisja może ustanowić, obsługiwać i utrzymywać swój rejestr w sposób skonsolidowany wraz z jednym lub większą liczbą innych państw członkowskich lub Wspólnotą, pod warunkiem że jego rejestr pozostaje rozróżnialny.
CITL
Bezpośrednie łącze komunikacyjne pomiędzy rejestrami a CITL
Pośrednie łącze komunikacyjne pomiędzy rejestrami a CITL za pośrednictwem ITL
a) wszystkie rejestry zakończyły procedurę inicjalizacji UNFCCC; oraz
b) CITL i ITL są w stanie zapewnić niezbędną funkcjonalność i połączyć się ze sobą.
Administratorzy rejestru
Format wymiany danych
Centralny administrator udostępnia administratorom rejestru format wymiany danych niezbędny do wymiany danych pomiędzy rejestrami a dziennikami transakcji, włącznie z kodami identyfikacyjnymi, automatycznymi kontrolami i kodami odpowiedzi oraz procedury testowania i wymagania w zakresie bezpieczeństwa niezbędne do uruchomienia wymiany danych. Format wymiany danych i jego zmiany są przyjmowane większością głosów Komitetu ds. Zmian Klimatu po konsultacji z grupą roboczą administratorów rejestru. Format wymiany danych jest zgodny z funkcjonalnymi i technicznymi specyfikacjami dotyczącymi standardów wymiany danych dla systemów rejestru w ramach protokołu z Kioto, opracowanymi na mocy decyzji 12/CMP.1.
ZAWARTOŚĆ REJESTRÓW
Rachunki
Rachunki Stron i rachunki krajowe
a) co najmniej jeden rachunek posiadania Strony;
b) jeden rachunek usuwania na okres 2008-2012 i jeden na każdy kolejny okres;
c) jeden rachunek wycofania na okres 2008-2012 i jeden na każdy kolejny okres;
d) jeden rachunek depozytowy ETS jednostek AAU na okres 2008-2012 i jeden na każdy kolejny okres.
a) co najmniej jeden rachunek krajowy posiadania uprawnień;
b) co najmniej jeden rachunek krajowy usunięcia uprawnień na okres 2008-2012 i jeden na każdy kolejny okres.
Rachunki specjalne w rejestrze wspólnotowym
a) jeden centralny rachunek rozliczeniowy ETS na okres 2008-2012 i jeden na każdy kolejny okres;
b) pojedynczy rachunek depozytowy ETS AAU dla wszystkich rejestrów określonych w rozdziale VI na okres 2008-2012 i jeden na każdy kolejny okres.
Tworzenie rachunków Stron i rachunków krajowych
Administrator rejestru może zażądać od wnioskodawcy dalszych informacji, pod warunkiem, że żądania są zasadne.
Zamknięcie rachunków Stron i rachunków krajowych
W ciągu 10 dni roboczych od otrzymania od właściwego organu państwa członkowskiego wniosku o zamknięcie rachunku posiadania Strony lub rachunku krajowego w jego rejestrze administrator rejestru zamyka rachunek przy użyciu procesu zamykania rachunku. W ciągu 10 dni roboczych od otrzymania od właściwej jednostki Komisji wniosku o zamknięcie rachunku posiadania Strony lub krajowego rachunku posiadania w rejestrze wspólnotowym centralny administrator zamyka rachunek przy użyciu procesu zamykania rachunku.
Rachunki posiadania operatora i osobiste rachunki posiadania
Tworzenie rachunków posiadania operatora
Zamknięcie rachunków posiadania operatora
a) usunięcie z tabeli krajowego planu rozdziału wszelkich uprawnień przyznanych danej instalacji w tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień, które nie zostały jeszcze przekazane na rachunek posiadania operatora tej instalacji;
b) dodanie równoważnej liczby uprawnień do części tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień, stanowiącej ilość uprawnień nieprzyznanych istniejącym instalacjom.
Tworzenie osobistych rachunków posiadania
Zamykanie osobistych rachunków posiadania
Upoważnieni przedstawiciele
Powiadomienie
Administrator rejestru niezwłocznie powiadamia każdego posiadacza rachunku o utworzeniu, uaktualnieniu lub zamknięciu jego rachunków.
Sprawozdawczość i poufność
Sprawozdawczość
Ani CITL, ani rejestry nie wymagają od posiadaczy rachunków przedstawiania informacji cenowych dotyczących uprawnień lub jednostek Kioto.
Poufność
Tabele, kody i identyfikatory
Tabele krajowego planu rozdziału uprawnień
CITL zawiera jedną tabelę krajowego planu rozdziału uprawnień dla każdego państwa członkowskiego na okres 2008-2012 oraz na każdy kolejny okres. Tabele krajowego planu rozdziału uprawnień zawierają następujące informacje:
a) całkowita ilość wydanych uprawnień: w pojedynczej komórce - całkowita liczba uprawnień, które zostaną wydane na okres objęty krajowym planem rozdziału uprawnień;
b) całkowita liczba uprawnień nierozdzielonych pomiędzy obecnych operatorów (rezerwa): w pojedynczej komórce - całkowita liczba uprawnień (wydanych lub nabytych), które przeznaczono dla nowych operatorów i w celu sprzedaży w drodze aukcji na okres objęty krajowym planem rozdziału uprawnień;
c) lata: w pojedynczych komórkach dla każdego roku objętego krajowym planem rozdziału uprawnień w porządku rosnącym;
d) kod identyfikacyjny instalacji: w pojedynczych komórkach w porządku rosnącym; wymienione instalacje obejmują instalacje włączone jednostronnie na podstawie art. 24 dyrektywy 2003/87/WE i nie obejmują jakichkolwiek instalacji wykluczonych tymczasowo na podstawie art. 27 dyrektywy 2003/87/WE;
e) przydzielone uprawnienia: uprawnienia, które mają być przydzielone na określony rok dla danej instalacji, są wpisywane do komórki łączącej ten rok z komórką kodu identyfikacyjnego instalacji.
Kody
Każdy rejestr zawiera kody wprowadzania oraz kody odpowiedzi w celu zapewnienia prawidłowej interpretacji informacji wymienianych podczas każdego procesu. Kody wprowadzania oraz kody odpowiedzi odpowiadają kodom zawartym w formacie wymiany danych, o którym mowa w art. 9.
Kody identyfikacyjne i alfanumeryczne identyfikatory rachunku
Przed utworzeniem rachunku administrator przydziela do każdego rachunku niepowtarzalny kod identyfikacji rachunku oraz alfanumeryczny identyfikator podany przez posiadacza rachunku w ramach informacji podanych zgodnie z - odpowiednio - załącznikami I i III. Przed utworzeniem rachunku administrator rejestru przydziela również posiadaczowi rachunku niepowtarzalny kod identyfikacji posiadacza rachunku.
KONTROLE I PROCESY
Blokowanie rachunków
Blokowanie rachunków posiadania operatora
Automatyczne kontrole i proces porównywania danych
Wykrycie rozbieżności przez CITL
Wykrycie niezgodności przez CITL
Wykrycie rozbieżności przez ITL
Jeżeli po automatycznej kontroli ITL informuje odpowiedniego administratora lub administratorów rejestru o rozbieżności w zainicjowanym przez nich procesie, administrator rejestru inicjującego kończy ten proces i informuje o tym ITL. Odpowiedni administrator lub administratorzy rejestru niezwłocznie informują właściwych posiadaczy rachunków o zakończeniu procesu.
Automatyczne kontrole rejestrów
Przed wykonywaniem jakiegokolwiek procesu i podczas jego wykonywania administrator rejestru zapewnia przeprowadzenie w rejestrze odpowiednich automatycznych kontroli w celu wykrycia rozbieżności i na tej podstawie zakończenia procesu zanim automatyczne kontrole będą prowadzone przez CITL lub ITL.
Wykonanie i finalizacja procesów
Procesy
a) procesy dotyczące zarządzania kontem:
(i) proces tworzenia rachunku;
(ii) proces aktualizacji danych rachunku;
(iii) proces zamknięcia rachunku;
b) procesy dotyczące zweryfikowanych emisji:
(i) proces wpisywania zweryfikowanych emisji;
(ii) proces aktualizacji zweryfikowanych emisji;
c) proces porównywania danych;
d) procesy dotyczące transakcji generowania uprawnień lub jednostek Kioto:
(i) proces wydawania jednostek Kioto;
(ii) proces wydawania uprawnień;
(iii) proces korygowania uprawnień;
e) pozostałe procesy dotyczące uprawnień:
(i) proces alokacji uprawnień;
(ii) proces usuwania uprawnień;
(iii) proces umarzania uprawnień;
(iv) proces wewnętrznego przekazywania uprawnień;
(v) proces zewnętrznego przekazywania uprawnień;
(vi) proces deponowania uprawnień;
(vii) proces dodawania jednostek AAU do zdeponowanych uprawnień;
f) pozostałe procesy dotyczące jednostek Kioto:
(i) proces usuwania jednostek Kioto;
(ii) proces umarzania CER i ERU;
(iii) proces wewnętrznego przekazywania jednostek Kioto;
(iv) proces zewnętrznego przekazywania jednostek Kioto;
(v) proces rozliczania przekazów uprawnień za pomocą jednostek AAU;
(vi) proces przekazywania jednostek AAU przed wycofaniem lub usunięciem;
(vii) proces wycofania jednostek Kioto;
g) procesy dotyczące dokonywania wpisów do tabel krajowego planu rozdziału uprawnień i ich zaktualizowania:
(i) proces dokonywania wpisu do tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień;
(ii) proces aktualizacji tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień w przypadku zamknięcia;
(iii) proces aktualizacji tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień w przypadku nowej instalacji;
(iv) proces aktualizacji tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień w przypadku przeglądu;
(v) proces uzupełniania rezerwy w tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień;
h) proces wycofania transakcji;
i) proces testowania funkcji rejestru.
Każdy rejestr posiada zdolność do dokonywania powiadomień przesyłanych przez CITL zgodnie z formatem wymiany danych, o którym mowa w art. 9.
Finalizacja procesów dotyczących rachunków, zweryfikowanych emisji i tabel krajowego planu rozdziału uprawnień
Wszystkie procesy dotyczące rachunków, zweryfikowanych emisji i tabel krajowego planu rozdziału uprawnień są sfinalizowane, gdy CITL poinformuje rejestr inicjujący lub rejestr wspólnotowy, jeżeli rejestr inicjujący jest rejestrem z rozdziału VI, że nie wykrył żadnych rozbieżności w propozycji przesłanej przez rejestr inicjujący.
Finalizacja procedur dotyczących uprawnień i jednostek Kioto w rejestrach
Finalizacja procesów związanych z przekazywaniem uprawnień między rejestrami
Finalizacja procesu porównywania danych
Proces porównywania jest sfinalizowany, gdy wszystkie niezgodności pomiędzy informacjami zawartymi w rejestrze i informacjami zawartymi w CITL w danym czasie i dniu zostały rozwiązane, a proces porównania został pomyślnie ponownie zainicjowany i wykonany dla tego rejestru.
Cofnięcie błędnie zainicjowanych transakcji
a) wniosek i powiadomienie zostały wysłane w terminach wymienionych w ust. 1 i 3;
b) proponowane wycofanie odwraca jedynie skutki transakcji uznanej za zainicjowaną w sposób niezamierzony lub omyłkowy, a nie pociąga za sobą odwrócenia skutków żadnych późniejszych transakcji dotyczących tych samych uprawnień;
c) w wyniku cofnięcia żaden operator nie znajdzie się w sytuacji niezgodności za rok poprzedni;
d) w przypadku procesów umarzania uprawnień, procesów umarzania jednostek CER i ERU oraz procesów usuwania uprawnień, ilość jednostek AAU, ERU lub CER równa ilościom objętym umorzeniem lub usuniętych przez proces nie została już wycofana zgodnie z art. 56 ani anulowana zgodnie z art. 58.
Zawieszenie procesów
wznowienia zawieszonych procesów, jeżeli administrator rejestru oceni, że rozwiązano problemy, które spowodowały zawieszenie. Centralny administrator w możliwie najkrótszym terminie informuje administratora rejestru o swej decyzji. Państwo członkowskie może wystąpić z wnioskiem o włączenie tego zagadnienia do agendy Komitetu ds. Zmian Klimatu w celu przekazania opinii w tej sprawie centralnemu administratorowi.
TRANSAKCJE
Rozdzielenie i wydanie uprawnień
Wpisy do CITL i korekta tabel krajowego planu rozdziału uprawnień
a) przekazuje określoną przez właściwy organ liczbę uprawnień na krajowy rachunek usuwania uprawnień dla odpowiedniego okresu; oraz
b) przekazuje równoważną liczbę jednostek AAU z rachunku depozytowego ETS jednostek AAU na rachunek posiadania Strony.
Wydawanie uprawnień
Po wprowadzeniu tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień do CITL i, z zastrzeżeniem art. 38 ust. 2, do dnia 28 lutego pierwszego roku okresu 2008-2012 i każdego kolejnego okresu, administrator rejestru przy użyciu procesu wydawania uprawnień:
a) wydaje całkowitą ilość uprawnień wyszczególnionych w tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień na krajowy rachunek posiadania uprawnień; oraz
b) przydziela każdemu uprawnieniu niepowtarzalny kod identyfikacji jednostki; oraz
c) przekazuje równoważną liczbę jednostek AAU z rachunku posiadania Strony na rachunek depozytowy ETS jednostek AAU.
Rozdzielenie uprawnień dla operatorów
Umorzenie uprawnień na polecenie właściwego organu
Rozdzielanie uprawnień dla nowych operatorów
Na polecenie właściwego organu administrator rejestru przekazuje część uprawnień wydanych przez administratora rejestru, które znajdują się na krajowym rachunku posiadania uprawnień, na rachunek posiadania operatora dla nowej instalacji zgodnie z odpowiednią sekcją tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień dla nowej instalacji na dany rok. Uprawnienia rozdziela się przy użyciu procesu rozdzielania uprawnień.
Rozdzielanie uprawnień po ich zbyciu przez państwo członkowskie
Na polecenie właściwego organu po zbyciu uprawnień przez państwo członkowskie administrator rejestru przekazuje daną ilość uprawnień z krajowego rachunku posiadania uprawnień na rachunek posiadania wyznaczony przez nabywcę. Uprawnienia przekazywane w ramach tego samego rejestru są przekazywane przy użyciu procesu wewnętrznego przekazywania uprawnień. Uprawnienia przekazywane z jednego rejestru do innego rejestru są przekazywane przy użyciu procesu zewnętrznego przekazywania uprawnień.
Przekazywanie i kwalifikowalność
Przekazywanie uprawnień przez posiadaczy rachunków
a) zawarte zostało porozumienie zgodnie z art. 25 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE; oraz
b) przekazy te są zgodne z przepisami dotyczącymi wzajemnego uznawania uprawnień na podstawie tego porozumienia, opracowanymi przez Komisję na mocy art. 25 ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE.
Przekazywanie jednostek Kioto przez posiadaczy rachunków
Minimalny stan posiadania uprawnień w rejestrach
Zweryfikowane emisje
Zweryfikowane emisje z instalacji
Umarzanie uprawnień, ERU i CER
Umarzanie uprawnień
a) przekazanie określonej liczby uprawnień za określony okres z właściwego rachunku posiadania operatora na krajowy rachunek usunięcia w danym rejestrze;
b) wpis liczby przekazanych uprawnień dla danej instalacji jako uprawnień umorzonych za bieżący okres.
Umarzanie jednostek CER i ERU
a) przekazanie określonej liczby jednostek CER lub ERU za określony rok z właściwego rachunku posiadania operatora na rachunek posiadania Strony w rejestrze, w którym operator posiada swój rachunek posiadania operatora;
b) wpis liczby przekazanych jednostek CER i ERU dla tej instalacji jako uprawnień umorzonych za bieżący okres.
Obliczenie liczb statusu zgodności
Wpisywanie i zgłaszanie liczb statusu zgodności
Wpisy dotyczące zweryfikowanych emisji
Jeśli na dzień 1 maja każdego roku żadna liczba zweryfikowanych emisji nie została wpisana do rejestru dla danej instalacji za poprzedni rok, żadna zastępcza liczba emisji określona na mocy art. 16 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, która nie została obliczona w jak najściślejszej zgodności ze szczegółowymi wymaganiami ustanowionymi przez państwo członkowskie na mocy załącznika V do dyrektywy 2003/87/WE, nie jest wpisywana do rejestru.
Usuwanie uprawnień i jednostek Kioto
Usuwanie uprawnień
Administrator rejestru realizuje każdy wniosek otrzymany od posiadacza rachunku na mocy art. 12 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE w celu usunięcia uprawnień znajdujących na rachunkach posiadacza rachunku przy użyciu procesu usuwania uprawnień poprzez:
a) przekazanie określonej liczby uprawnień z właściwego rachunku na krajowy rachunek usunięcia w rejestrze; oraz
b) wpis ilości przekazanych uprawnień jako uprawnień usuniętych za bieżący rok.
Usuwanie jednostek Kioto
Administrator rejestru realizuje każdy wniosek otrzymany od posiadacza rachunku na mocy art. 12 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE w celu usunięcia jednostek Kioto znajdujących się na rachunkach posiadacza rachunku przy użyciu procesu usuwania jednostek Kioto poprzez przekazanie określonej liczby jednostek Kioto z odnośnego rachunku na rachunek usuwania tego rejestru.
Rozliczanie przekazów uprawnień z przekazami jednostek Kioto
Rozliczanie przekazów uprawnień
a) w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu 1 maja, centralny administrator wykonuje dla każdego rejestru podgląd wszystkich uprawnień znajdujących się w rejestrze oraz jednostek AAU znajdujących się na rachunku depozytowym ETS jednostek AAU tego rejestru;
b) do dnia 10 maja administrator rejestru, po otrzymaniu powiadomienia od centralnego administratora, przekazuje odpowiednią ilość jednostek AAU znajdujących się na rachunku depozytowym ETS jednostek AAU, która przekroczyła ilość uprawnień znajdujących się w rejestrze według podglądu centralnego rachunku rozliczeniowego ETS w rejestrze Wspólnoty, przy użyciu procesu rozliczania przekazów uprawnień jednostkami AAU;
c) do dnia 15 maja administrator rejestru wspólnotowego, po otrzymaniu powiadomienia od centralnego administratora, przekazuje ilość jednostek AAU równą ilości uprawnień znajdujących się w danym rejestrze, która przekroczyła ilość uprawnień znajdujących się w rejestrze według podglądu, na rachunek depozytowy ETS jednostek AAU tego rejestru przy użyciu procesu rozliczania przekazów uprawnień jednostkami AAU.
Wycofanie jednostek Kioto
Wycofywanie jednostek AAU, ERU lub CER wobec umorzenia uprawnień, jednostek ERU i CER
a) przekazanie ilości jednostek AAU równej ilości uprawnień umorzonych za bieżący okres między dniem 1 maja roku poprzedniego a dniem 30 kwietnia roku bieżącego z rachunku depozytowego AAU na rachunek posiadania Strony przy użyciu procesu przekazywania jednostek AAU przed wycofaniem lub usuwaniem; oraz
b) przekazanie ilości jednostek AAU, ERU lub CER, ale nie lCER ani tCER, równej ilości uprawnień, ERU lub CER umorzonych za bieżący okres pomiędzy dniem 1 maja roku poprzedniego a dniem 30 kwietnia roku bieżącego z rachunku posiadania Strony na rachunek wycofania przy użyciu procesu wycofywania jednostek Kioto.
Wycofanie jednostek Kioto
Usuwanie jednostek Kioto
Usuwanie jednostek Kioto wobec usuwania uprawnień
a) przekazanie ilości jednostek AAU równej ilości uprawnień usuniętych między dniem 1 stycznia roku poprzedniego a dniem 1 stycznia roku bieżącego z rachunku depozytowego jednostek AAU na rachunek posiadania Strony przy użyciu procesu przekazywania jednostek AAU przed wycofaniem lub usuwaniem; oraz
b) przekazanie ilości jednostek AAU, ERU lub CER, ale nie lCER ani tCER, równej ilości uprawnień usuniętych na mocy art. 53 z rachunku posiadania Strony na rachunek usuwania przy użyciu procesu usuwania jednostek Kioto.
Deponowanie uprawnień pomiędzy okresami
Deponowanie uprawnień między okresami
PRZEPISY DOTYCZĄCE REJESTRÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, KTÓRE NIE MOGĄ WYDAWAĆ JEDNOSTEK AAU
Obsługa rejestrów państw członkowskich, które nie mogą wydawać jednostek AAU
Rachunki krajowe w rejestrach określonych w rozdziale VI
a) co najmniej jeden rachunek krajowy posiadania uprawnień;
b) co najmniej jeden rachunek krajowy usunięcia uprawnień na okres 2008-2012 i jeden na każdy kolejny okres.
Stan posiadania uprawnień w rejestrach określonych w rozdziale VI
Na rachunkach operatora i osobistych rachunkach posiadania w rejestrach określonych w rozdziale VI znajdują się uprawnienia określone w rozdziale VI oraz, jeżeli zezwala na to ustawodawstwo państwa członkowskiego lub prawodawstwo wspólnotowe, również jednostki Kioto. Rachunki posiadania operatora w rejestrach określonych w rozdziale VI posiadają także zdolność do utrzymywania standardowych uprawnień.
Tabela tworzenia uprawnień w rejestrach określonych w rozdziale VI
Rejestr wspólnotowy zawiera tabelę tworzenia uprawnień w rejestrach określonych w rozdziale VI, która może zawierać następujące informacje:
a) kod identyfikacyjny rejestru;
b) liczbę uprawnień standardowych poddanych konwersji na uprawnienia określone w rozdziale VI;
c) liczbę uprawnień określonych w rozdziale VI poddanych konwersji na uprawnienia standardowe;
d) saldo konwersji netto z uprawnień standardowych na uprawnienia określone w rozdziale VI, wyrażone wartością powstałą w wyniku odjęcia wartości z lit. c) od wartości z lit. b). Saldo to może mieć wartość ujemną.
Wykrywanie rozbieżności i niezgodności przez ITL w rejestrach określonych w rozdziale VI
ITL za pośrednictwem administratora rejestru wspólnotowego informuje rejestr określony w rozdziale VI o każdej rozbieżności wykrytej w procesie, który ten rejestr zainicjował, w drodze automatycznej kontroli. Administrator rejestru określonego w rozdziale VI kończy ten proces, a administrator rejestru wspólnotowego informuje o tym ITL. Administrator rejestru określonego w rozdziale VI oraz każdy inny administrator lub administratorzy rejestru, których to dotyczy, niezwłocznie powiadamiają właściwych posiadaczy rachunków, że proces został zakończony.
Dodatkowe procesy w rejestrach określonych w rozdziale VI
a) proces wydawania uprawnień określonych w rozdziale VI;
b) korekta procesu wydawania uprawnień określonych w rozdziale VI.
Finalizacja procesów dotyczących rachunków, zweryfikowanych emisji i tabel krajowego planu rozdziału uprawnień
Wszystkie procesy zainicjowane przez rejestry określone w rozdziale VI, dotyczące rachunków, zweryfikowanych emisji i tabel krajowego planu rozdziału uprawnień są sfinalizowane, gdy CITL poinformuje rejestr wspólnotowy, że nie wykrył żadnych rozbieżności w przesłanej do niego propozycji.
Finalizacja procesów dotyczących jednostek Kioto w rejestrach określonych w rozdziale VI
Wszystkie procesy dotyczące jednostek Kioto zainicjowane przez rejestry określone w rozdziale VI, z wyjątkiem procesów zewnętrznego przekazywania jednostek Kioto, są sfinalizowane, gdy zarówno CITL, jak i ITL poinformują rejestr wspólnotowy, że nie wykryły żadnych rozbieżności w przesłanej do nich propozycji, a rejestr wspólnotowy pomyślnie prześle obydwu dziennikom transakcji potwierdzenie, że zapisy zostały uaktualnione zgodnie z propozycją.
Finalizacja procesu zewnętrznego przekazywania jednostek Kioto związanego z rejestrami określonymi w rozdziale VI
Proces związany z rejestrami określonymi w rozdziale VI, dotyczący zewnętrznego przekazywania jednostek Kioto, jest sfinalizowany, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a) zarówno ITL, jak i CITL poinformują rejestr nabywający lub rejestr wspólnotowy, jeżeli rejestr nabywający jest rejestrem określonym w rozdziale VI, że nie wykryły żadnych rozbieżności w propozycji przesłanej przez rejestr inicjujący lub rejestr wspólnotowy, jeżeli rejestr inicjujący jest rejestrem określonym w rozdziale VI; oraz
b) rejestr nabywający lub rejestr wspólnotowy, jeżeli rejestr nabywający jest rejestrem określonym w rozdziale VI, prze-słały obydwu dziennikom transakcji potwierdzenie, że uaktualniły swoje dane zgodnie z propozycją rejestru inicjującego.
Korekta uprawnień w rejestrach określonych w rozdziale VI
Administrator rejestru dla rejestru określonego w rozdziale VI, po korekcie dokonanej na mocy art. 38 ust. 2 akapit pierwszy, która następuje po wydaniu uprawnień na mocy art. 70 i która zmniejsza całkowitą ilość uprawnień wydanych na okres 2008-2012 lub następne okresy, przekazuje liczbę uprawnień określoną przez właściwy organ na krajowy rachunek usunięcia uprawnień dla danego okresu przy użyciu procesu korekty uprawnień z rozdziału VI.
Wydawanie uprawnień w rejestrach określonych w rozdziale VI
Po wprowadzeniu tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień do CITL, z zastrzeżeniem art. 38 ust. 2, do dnia 28 lutego pierwszego roku okresu 2008-2012 i każdego kolejnego roku administrator rejestru przy użyciu procesu wydawania uprawnień określonych w rozdziale VI:
a) wydaje całkowitą ilość uprawnień wyszczególnionych w tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień na krajowy rachunek posiadania uprawnień; oraz
b) przydziela do każdego uprawnienia niepowtarzalny kod identyfikacji jednostki.
Przekazywanie uprawnień przez posiadaczy rachunków w rejestrach określonych w rozdziale VI
Przekazywanie jednostek Kioto przez posiadaczy rachunków w rejestrach określonych w rozdziale VI
Konwersja standardowych uprawnień na uprawnienia określone w rozdziale VI
a) dokonać konwersji standardowych uprawnień na uprawnienia określone w rozdziale VI; oraz
b) zgłosić do rejestru wspólnotowego zlecenie aktualizacji tabeli tworzenia uprawnień w rejestrach określonych w rozdziale VI z uwzględnieniem ilości uprawnień poddanych konwersji.
Konwersja uprawnień określonych w rozdziale VI na uprawnienia z rejestru standardowego
a) salda na rachunku depozytowym ETS jednostek AAU dla rejestrów określonych w rozdziale VI; oraz
b) salda netto konwersji z uprawnień standardowych na uprawnienia określone w rozdziale VI w tabeli tworzenia uprawnień w rejestrach określonych w rozdziale VI.
a) dokonuje konwersji uprawnień określonych w rozdziale VI na uprawnienia standardowe; oraz
b) składa do rejestru wspólnotowego zlecenie uaktualnienia tabeli tworzenia uprawnień w rejestrach określonych w rozdziale VI z uwzględnieniem ilość uprawnień poddanych konwersji.
Umarzanie uprawnień, jednostek ERU i CER w rejestrach określonych w rozdziale VI
a) przekazanie określonej ilości jednostek CER lub ERU za określony rok z właściwego rachunku posiadania operatora na rachunek posiadania Strony w rejestrze wspólnotowym;
b) wpis ilości przekazanych jednostek CER i ERU dla tej instalacji jako uprawnień umorzonych za ten rok.
Usunięcie uprawnień, wycofanie jednostek CER i ERU w rejestrach określonych w rozdziale VI
a) przekazują jednostki AAU, ERU lub CER (ale nie lCER ani tCER) na rachunek wycofania; albo
b) przekazują uprawnienia na krajowy rachunek usunięcia uprawnień.
Rozliczanie przekazów uprawnień w rejestrach określonych w rozdziale VI
a) w dniu 1 maja centralny administrator zapisuje saldo netto konwersji z uprawnień standardowych na uprawnienia określone w rozdziale VI, zapisane w tabeli tworzenia uprawnień w rejestrach określonych w rozdziale VI i bezzwłocznie po tym ustawia wszystkie wartości w tej tabeli na zero;
b) jeżeli saldo zapisane zgodnie z lit. a) jest ujemne, administrator rejestru dla rejestru wspólnotowego, po otrzymaniu powiadomienia od centralnego administratora, przekazuje do dnia 5 maja ilość jednostek AAU równą tej wartości z rachunku depozytowego ETS jednostek AAU rejestrów określonych w rozdziale VI na centralny rachunek rozliczeniowy ETS w rejestrze wspólnotowym przy użyciu procesu wewnętrznego przekazywania jednostek Kioto;
c) jeżeli saldo zapisane zgodnie z lit. a) jest dodatnie, administrator rejestru wspólnotowego, po otrzymaniu powiadomienia od centralnego administratora, przekazuje do dnia 5 maja ilość jednostek AAU równą tej wartości z centralnego rachunku rozliczeniowego ETS w rejestrze wspólnotowym, na rachunek depozytowy ETS jednostek AAU rejestrów określonych w rozdziale VI przy użyciu procesu wewnętrznego przekazywania jednostek Kioto.
WYMAGANIA DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA, UWIERZYTELNIANIE I PRAWA DOSTĘPU
Wymagania dotyczące bezpieczeństwa
Każdy rejestr oraz CITL spełniają wymagania dotyczące bezpieczeństwa wyszczególnione w formacie wymiany danych, o którym mowa w art. 9.
Uwierzytelnienie
Dostęp do rejestrów
Zawieszenie dostępu do rachunków
a) próby dostępu do rachunków lub procesów, do których dostępu nie jest upoważniony;
b) wielokrotnych prób dostępu do rachunku lub procesu przy użyciu niezgodnej nazwy użytkownika lub hasła; lub
c) próby lub wciąż dokonuje prób osłabienia bezpieczeństwa rejestru lub systemu rejestrów.
DOSTĘPNOŚĆ I WIARYGODNOŚĆ INFORMACJI
Dostępność i wiarygodność rejestrów i CITL
a) możliwości dostępu do rejestru przez posiadaczy rachunków całą dobę przez siedem dni w tygodniu i utrzymania łącza komunikacji pomiędzy rejestrem i CITL przez całą dobę przez siedem dni w tygodniu - poprzez zapewnienie zastęp-czego sprzętu i oprogramowania na wypadek awarii w działaniu podstawowego sprzętu i oprogramowania;
b) szybkiej odpowiedzi za strony rejestru i CITL na zapytania posiadaczy rachunków.
Zawieszenie dostępu
Centralny administrator może zawiesić dostęp do CITL, a administrator rejestru może zawiesić dostęp do swojego rejestru, jeżeli nastąpi naruszenie bezpieczeństwa CITL lub rejestru, które zagraża integralności CITL lub rejestru lub integralności systemu rejestrów i urządzeń zastępczych, o których mowa w art. 82.
Powiadomienie o zawieszeniu dostępu
Strefa testów każdego rejestru i CITL
a) przeprowadzania procedur testowania nowej wersji lub wydania rejestru bez ograniczenia dostępności dla posiadaczy rachunków wersji lub wydania rejestru, które aktualnie posiada łącze komunikacyjne z CITL i ITL; oraz
b) ustanawiania i aktywowania każdego łącza komunikacyjnego pomiędzy nową wersją i wydaniem rejestru a CITL lub ITL przy minimalnym zakłóceniu dla korzystających z niego posiadaczy rachunków.
Zarządzanie zmianą
ZAPISY I OPŁATY
Zapisy
Opłaty
PRZEPISY KOŃCOWE
Wykonywanie
Wykonując niniejsze rozporządzenia administratorzy rejestru przenoszą wszystkie uprawnienia znajdujące się na jakimkolwiek rachunku, które są uznane przez ITL za jednostki AAU na rachunek depozytowy AAU oraz
a) wydają taką samą ilość uprawnień nieuznanych przez ITL za jednostki AAU;
b) przekazują na rachunki ilość uprawnień nieuznanych przez ITL za jednostki AAU równą wcześniejszym stanom posiadania uprawnień na tych rachunkach zgodnie z procedurami określonymi w formacie wymiany danych.
Zmiany rozporządzenia (WE) nr 2216/2004
W rozporządzeniu (WE) nr 2216/2004 wprowadza się następujące zmiany:
a) artykuł 7 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Sześć miesięcy przed ustanowieniem łącza komunikacji, o którym mowa w ust. 4, Komisja dokonuje przeglądu funkcjonalnych i technicznych specyfikacji standardów wymiany danych dla systemów rejestrów w ramach protokołu z Kioto, opracowanych na mocy decyzji 24/CP.8 Konferencji Stron UNFCCC i jeżeli uzna, że umożliwiają one ustanowienie łącza komunikacji pomiędzy rejestrami a międzynarodowym dziennikiem transakcji UNFCCC, które ma zostać ustanowione za pośrednictwem niezależnego dziennika transakcji Wspólnoty, pozwalając tym samym na uproszczenie architektury systemów rejestrów, niezwłocznie składa wniosek dotyczący zmiany niniejszego rozporządzenia w celu uproszczenia architektury systemów rejestrów.";
b) dodaje się art. 7a w brzmieniu:
"Artykuł 7a
Jeżeli łącze komunikacji między dziennikami transakcji, o których mowa w art. 7, zostanie ustanowione po wydaniu uprawnień na okres 2008-2012, zgodnie z art. 11 dyrektywy 2003/87/WE, administratorzy rejestru, po realizacji tego połączenia, zastępują wszelkie uprawnienia w swoim rejestrze taką samą ilością uprawnień uznanych przez międzynarodowy dziennik transakcji UNFCCC za jednostki przyznanej emisji.";
c) artykuł 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Począwszy od dnia 1 stycznia 2005 roku każdy rejestr państwa członkowskiego zawiera jeden rachunek posiadania operatora dla każdej instalacji utworzony zgodnie z art. 15 oraz co najmniej jeden osobisty rachunek posiadania dla każdego podmiotu, utworzony zgodnie z art. 19.";
d) artykuł 53 akapit drugi otrzymuje brzmienie:
"Administrator rejestru przyjmuje się zgłoszenia umorzenia jednostek CER i ERU tylko do wartości procentowej przydziału dokonanego dla każdej instalacji określonej przez ustawodawstwo państwa członkowskiego. CITL odrzuca wszelkie się zgłoszenia umorzenia jednostek CER i ERU, które przewyższałyby maksymalny dozwolony poziom jednostek CER i ERU, które mogą być objęte tym umorzeniem w danym państwie członkowskim.";
e) artykuł 63i otrzymuje brzmienie:
"Artykuł 63i
Rejestry obsługiwane zgodnie z art. 63a: rachunki
1. Rejestry obsługiwane zgodnie z art. 63a zawierają co najmniej dwa rachunki posiadania Stron utworzone zgodnie z art. 12.
2. Jeden z rachunków posiadania Stron nazywany jest wejściowym rachunkiem depozytowym. Jedynie na wejściowym rachunku depozytowy mogą znajdować się uprawnienia o początkowym typie jednostki 1.
3. Rachunki operatora i osobiste rachunki posiadania obsługiwane zgodnie z art. 63a są przystosowane do utrzymywania uprawnień o początkowym typie jednostki 1, uprawnień o początkowym typie jednostki 0 oraz o uzupełniającym typie jednostki 4, a także, jeśli zezwala na to ustawodawstwo państwa członkowskiego lub prawodawstwo wspólnotowe, jednostek CER i ERU. Posiadaczom tych rachunków nie zezwala się na inicjowanie jakichkolwiek transakcji z udziałem uprawnień o początkowym typie jednostki 1, z wyjątkiem ich konwersji na uprawnienia o początkowym typie jednostki 0 oraz uzupełniającym typie jednostki 4, ani na ich zewnętrzne przekazywanie do rejestrów nieobsługiwanych zgodnie z art. 63a.";
f) artykuł 63l otrzymuje brzmienie:
"Artykuł 63l
Rejestry prowadzone zgodnie z art. 63a: przenoszenie uprawnień z rachunków posiadania operatora do rejestrów prowadzonych zgodnie z art. 63a i do innych rejestrów
1. Rejestry obsługiwane zgodnie z art. 63a dokonują przekazania uprawnień o początkowym typie jednostki 0 oraz uzupełniającym typie jednostki 4 pomiędzy rachunkiem posiadania w ramach rejestru lub pomiędzy dwoma rejestrami obsługiwanymi zgodnie z art. 63a, zgodnie z wnioskiem posiadacza rachunku, przy użyciu procesu wewnętrznego przekazywania określonego w załączniku IX.
2. Rejestry obsługiwane zgodnie z art. 63a nie dokonują żadnego przekazania uprawnień o początkowym typie jednostki 0 oraz uzupełniającym typie jednostki 4 do rejestrów nieobsługiwanych zgodnie z art. 63a.
3. Rejestry obsługiwane zgodnie z art. 63a dokonują przekazania uprawnień o początkowym typie jednostki 1 do rejestrów nieobsługiwanych zgodnie z art. 63a, zgodnie z wnioskiem posiadacza rachunku, przy użyciu procesu zewnętrznego przekazywania określonego w załączniku IX.
4. Rejestry obsługiwane zgodnie z art. 63a nie przekazują uprawnień o początkowym typie jednostki 1 na inne rachunki posiadania w tym rejestrze ani do innych rejestrów obsługiwanych zgodnie z art. 63a, z wyjątkiem przekazania podczas konwersji uprawnień o początkowym typie jednostki 1 na uprawnienia o początkowym typie jednostki 0 i na uprawnienia o uzupełniającym typie jednostki 4.";
g) po art. 63l dodaje się art. 63la w brzmieniu:
"Artykuł 63la
Konwersja uprawnień
1. Administrator rejestru obsługiwanego zgodnie z art. 63a dokonuje konwersji uprawnień o początkowym typie jednostki 1, znajdującej się w jego rejestrze, na uprawnienia o początkowym typie jednostki 0 i na uprawnienia o uzupełniającym typie jednostki 4, zgodnie z wnioskiem posiadacza rachunku, przy użyciu procesu konwersji uprawnień na uzupełniający typ jednostki 4 poprzez:
a) przekazanie uprawnień podlegających konwersji, na wejściowy rachunek depozytowy tego rejestru; oraz
b) wydanie tej samej ilości uprawnień o początkowym typie jednostki 0 i o uzupełniającym typie jednostki 4 na rachunek, z którego zostały przekazane uprawnienia podlegające konwersji.
2. Jeżeli administrator rejestru obsługiwanego zgodnie z art. 63a otrzyma od posiadacza rachunku wniosek o dokonanie konwersji uprawnień o początkowym typie jednostki 0 i uzupełniającym typie jednostki 4 na uprawnienia o początkowym typie jednostki 1, wówczas administrator weryfikuje, czy ilość, na jaką opiewa wniosek o konwersję, jest mniejsza od salda wejściowego rachunku depozytowego lub równa temu saldu. Jeżeli ilość, na jaką opiewa wniosek o konwersję, jest większa od salda wejściowego rachunku depozytowego, administrator rejestru odmawia przeprowadzenia tej transakcji. W innych przypadkach administrator rejestru przeprowadza transakcję zgodnie z wnioskiem posiadacza rachunku przy użyciu procesu konwersji uprawnień na początkowy typ jednostki 1, poprzez:
a) przekazanie uprawnień, w ilości wskazanej we wniosku o konwersję, na rachunek anulowania; oraz
b) przekazanie tej samej ilości uprawnień o początkowym typie jednostki 1 na rachunek, z którego zostały przekazane uprawnienia mające podlegać konwersji.
3. Administrator rejestru wspólnotowego może dokonać konwersji jednostek AAU na uprawnienia o początkowym typie jednostki 1 i przekazuje wszystkie uprawnienia poddane w ten sposób konwersji na wejściowy rachunek depozytowy. Wszystkie uprawnienia pozostające na wejściowym rachunku depozytowym po dniu 30 czerwca roku następującego po zakończeniu okresu 2008-2012 i kolejnych okresów są przekazywane do rejestru wspólnotowego.
4. Centralny administrator udostępnia administratorom rejestrów obsługiwanych zgodnie z art. 63a format wymiany danych niezbędny do wymiany danych pomiędzy takimi rejestrami a dziennikami transakcji w odniesieniu do konwersji, o których mowa w pkt. 1 i 2.";
h) skreśla się art. 63o;
i) punkt 1 załącznika III otrzymuje brzmienie:
"1. Punkty 1-3.1, 3.4-4.5 i pkt. 6 określające informacje identyfikujące instalację wymienione w sekcji 14.1 załącznika I do decyzji 2007/589/WE. Nazwa operatora powinna być identyczna z nazwą osoby fizycznej lub prawnej, która jest posiadaczem odnośnego pozwolenia na emisję gazów cieplarnianych. Nazwa instalacji powinna być identyczna z nazwą wskazaną na odnośnym pozwoleniu na emisję gazów cieplarnianych.";
j) do załącznika VI dodaje się punkt 8a w brzmieniu:
"8a. Najpóźniej do dnia 1 stycznia 2010 roku administrator rejestru określa dwie ostatnie cyfry identyfikatora rachunku w formie niepowtarzalnej liczby walidacji numeru rachunku, która jest wynikiem funkcji logicznej zastosowanej wobec poprzednich numerów w identyfikatorze rachunku.";
k) w załączniku IX wprowadza się następujące zmiany
(i) w tabeli IX-1 załącznika IX skreśla się następujący wiersz:
"Zewnętrzny przekaz (pomiędzy rejestrem, o którym mowa w art. 63a, a innym rejestrem) |
03-00 |
Zakres od 7225 do 7226" |
(ii) skreśla się ust. 7.
l) w załączniku XIa wprowadza się następujące zmiany:
(i) w tabeli XIa-1 dodaje się wiersze w brzmieniu:
"IncreaseNAPallocationReserve |
Publiczny |
|
RemoveNAPallocationReserve |
Publiczny" |
(ii) w części tabeli XIa-2 pod nagłówkiem "Funkcje udostępnione poprzez serwisy WWW" dodaje się wiersze w brzmieniu:
"IncreaseNAPallocationReserve() |
Obsługuje wnioski o zwiększenie rezerwy w tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień o ilość uprawnień nabytą przez rejestr w drodze "uzupełnienia". |
RemoveNAPallocationReserve() |
Obsługuje wnioski o usunięcie z rezerwy w tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień ilości uprawnień nabytej przez rejestr w drodze »uzupełnienia«." |
(iii) w załączniku XI-a po tabeli XIa-6 dodaje się tabele w brzmieniu:
"Tabela XIa-6a: Funkcja NAPTableManagementWS IncreaseNAPallocationReserve ()
Zadanie | ||
Ta funkcja przyjmuje wniosek o zwiększenie rezerwy w tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień. Rezerwa jest zwiększana o ilość, która jest równoważna ilości uprawnień nabytej przez rejestr w drodze »uzupełnienia«. Niezależny dziennik transakcji Wspólnoty uwierzytelnia inicjujący rejestr (rejestr tworzący) przez wywołanie funkcji AuthenticateMessage() i kontroluje wersję inicjującego rejestru przez wywołanie funkcji CheckVersion(). Jeżeli kontrola uwierzytelnienia i wersji jest pozytywna, system odsyła identyfikator wyniku »1« bez kodu odpowiedzi, treść wniosku zostaje wpisana do pliku przez wywołanie funkcji WriteToFile() i wniosek zostaje umieszczony w kolejce. Jeżeli kontrola uwierzytelnienia lub wersji jest negatywna, system odsyła identyfikator wyniku »0« wraz z pojedynczym kodem odpowiedzi wskazującym przyczynę błędu. | ||
Parametry wejścia | ||
From |
Obowiązkowy |
|
To |
Obowiązkowy |
|
CorrelationId |
Obowiązkowy |
|
MajorVersion |
Obowiązkowy |
|
MinorVersion |
Obowiązkowy |
|
InitiatingRegistry |
Obowiązkowy |
|
CommitmentPeriod |
Obowiązkowy |
|
NewValueofReserve |
Obowiązkowy |
|
Parametry wyjścia | ||
Result Identifier |
Obowiązkowy |
|
Response Code |
Opcjonalny |
|
Użycia | ||
- AuthenticateMessage - WriteToFile - CheckVersion | ||
Użył | ||
Nie dotyczy (wywoływane jako serwis WWW). |
Tabela XIa-6b: Funkcja NAPTableManagementWS RemoveNAPallocationReserve ()
Zadanie | |||
Ta funkcja służy do przyjmowania wniosku o usunięcie z rezerwy w tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień ilości uprawnień nabytej przez rejestr w drodze »uzupełnienia«. Niezależny dziennik transakcji Wspólnoty uwierzytelnia inicjujący rejestr (rejestr tworzący) przez wywołanie funkcji AuthenticateMessage() i kontroluje wersję inicjującego rejestru przez wywołanie funkcji CheckVersion(). Jeżeli kontrola uwierzytelnienia i wersji jest pozytywna, system odsyła identyfikator wyniku »1« bez kodu odpowiedzi, treść wniosku zostaje wpisana do pliku przez wywołanie funkcji WriteToFile() i wniosek zostaje umieszczony w kolejce. Jeżeli kontrola uwierzytelnienia lub wersji jest negatywna, system odsyła identyfikator wyniku »0« wraz z pojedynczym kodem odpowiedzi wskazującym przyczynę błędu. | |||
Parametry wejścia | |||
From |
Obowiązkowy |
||
To |
Obowiązkowy |
||
CorrelationId |
Obowiązkowy |
||
MajorVersion |
Obowiązkowy |
||
MinorVersion |
Obowiązkowy |
||
InitiatingRegistry |
Obowiązkowy |
||
CommitmentPeriod |
Obowiązkowy |
||
NewValueofReserve |
Obowiązkowy |
||
Parametry wyjścia | |||
Result Identifier |
Obowiązkowy |
||
Response Code |
Opcjonalny |
||
Użycia | |||
- AuthenticateMessage - WriteToFile - CheckVersion |
|||
Użył | |||
Nie dotyczy (wywoływane jako serwis WWW)." |
(iv) w tabeli XIa-7 dodaje się wiersz w brzmieniu:
»IncreaseNAPallocationReserve |
7005, 7122, 7153, 7154, 7155, 7156, 7700, 7702 7453 |
RemoveNAPallocationReserve |
7005, 7122, 7153, 7154, 7155, 7156, 7700, 7702 7454« |
m) w tabeli XII-1 dodaje się w odpowiedniej kolejności liczbowej wiersze w brzmieniu:
"7453 |
Ilość uprawnień dodanych do rezerwy musi być dodatnia. |
|
7454 |
Ilość uprawnień usuniętych z rezerwy nie może przekroczyć całkowitej ilości uprawnień nabytych przez rejestr w drodze »uzupełnienia«." |
n) ustęp 5 załącznika XIV otrzymuje brzmienie:
"5. Format przekazywania Komisji tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień jest następujący
a) całkowita liczba rozdzielonych uprawnień: w pojedynczej komórce - całkowita liczba uprawnień, które zostaną rozdzielone na okres objęty krajowym planem rozdziału uprawnień;
b) całkowita liczba uprawnień nierozdzielonych pomiędzy obecnie działających operatorów (rezerwa): w pojedynczej komórce - całkowita liczba uprawnień (rozdzielonych lub nabytych), które odłożono dla nowych operatorów oraz w celu sprzedaży w drodze aukcji na okres objęty krajowym planem rozdziału uprawnień;
c) lata: w pojedynczych komórkach dla każdego roku spośród lat objętych krajowym planem rozdziału uprawnień w porządku wzrastającym;
d) kod identyfikacyjny instalacji: w pojedynczych komórkach w porządku wzrastającym. wymienione instalacje obejmują instalacje jednostronnie włączone na podstawie art. 24 dyrektywy 2003/87/WE i nie obejmują jakichkolwiek instalacji wykluczonych tymczasowo na podstawie art. 27 dyrektywy 2003/87/WE;
e) przydzielone uprawnienia: uprawnienia, które mają być przydzielone na określony rok dla określonej instalacji, są wpisywane do komórki łączącej ten rok z komórką kodu identyfikacyjnego instalacji.";
o) w załączniku XVI wprowadza się następujące zmiany:
(i) ustęp 4a otrzymuje brzmienie:
"Następujące ogólne informacje będą wykazywane i uaktualniane w ciągu 7 dni roboczych od momentu wszelkich zmian, jakie zostały w nich dokonane:
a) tabela krajowego planu rozdziału uprawnień każdego państwa członkowskiego, wskazująca rozdział na instalacje oraz ilość uprawnień zarezerwowanych do późniejszego rozdzielenia lub sprzedaży, zostanie wykazana i uaktualniona zawsze wtedy, gdy nastąpi korekta do tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień, z wyraźnym określeniem, gdzie dokonano korekt;
b) opłaty pobierane za utworzenie i roczne utrzymanie rachunków posiadania w każdym rejestrze; uaktualnienia tej informacji są zgłaszane centralnemu administratorowi przez administratora rejestru w ciągu 15 dni roboczych od jakiejkolwiek zmiany opłat;
c) typ jednostek Kioto, które mogą znajdować się na rachunkach posiadania operatora i osobistych rachunkach posiadania w rejestrach.";
(ii) w załączniku XVI skreśla się ust. 4b;
(iii) ustęp 12a otrzymuje brzmienie:
"Centralny administrator udostępnia następujące informacje w publicznym obszarze strony WWW niezależnego dziennika Wspólnoty:
a) od dnia 30 kwietnia roku (x+1) informacje określające procentowy udział uprawnień objętych zrzeczeniem w każdym państwie członkowskim za rok X, które nie zostały przekazane przed ich zrzeczeniem się;
b) pojedynczą liczbę określającą ogólną liczbę uprawnień, jednostek ERU, CER znajdujących się we wszystkich rejestrach na wszystkich rachunkach operatora i osobistych rachunkach posiadania w poprzednim dniu.".
Wejście w życie
Artykuły 2-88 stosuje się od 1 stycznia 2012 roku.
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 października 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Stavros DIMAS | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
(2) Dz.U. L 49 z 19.2.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 41 z 14.2.2003, s. 26.
(4) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(5) Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37.
(6) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(7) Dz.U. L 386 z 29.12.2004, s. 1.
(8) Dz.U. L 229 z 31.8.2007, s. 1.
ZAŁĄCZNIKI
Informacje dotyczące rachunków Stron, rachunków krajowych oraz osobistych rachunków posiadania, które należy dostarczyć administratorowi rejestru
2. Świadectwo potwierdzające tożsamość osoby wnioskującej o utworzenie osobistego rachunku posiadania.
3. Alfanumeryczny identyfikator określony przez państwo członkowskie, Komisję lub osobę dla danego rachunku. Ten alfanumeryczny identyfikator winien być niepowtarzalny w ramach rejestru.
4. Nazwisko, adres, miejscowość, kod pocztowy, kraj, numer telefonu, numer telefaksu oraz adres poczty elektronicznej głównego upoważnionego przedstawiciela rachunku, wyznaczonego przez państwo członkowskie, Komisję lub osobę dla tego rachunku.
5. Nazwisko, adres, miejscowość, kod pocztowy, kraj, numer telefonu, numer telefaksu oraz adres poczty elektronicznej drugorzędnego upoważnionego przedstawiciela rachunku, wyznaczonego przez państwo członkowskie, Komisję lub osobę dla tego rachunku.
6. Nazwiska, adresy, kody pocztowe, kraj, numery telefonu, numery telefaksu oraz adresy poczty elektronicznej wszelkich dodatkowych upoważnionych przedstawicieli rachunku wyznaczonych przez państwo członkowskie, Komisję lub osobę dla tego rachunku wraz z ich prawami dostępu do rachunku.
7. Dowód potwierdzający tożsamość upoważnionych przedstawicieli rachunku.
PODSTAWOWE WARUNKI
1. Zależność pomiędzy posiadaczami rachunków a administratorami rejestrów.
Obowiązki posiadacza rachunku i upoważnionego przedstawiciela
1. Obowiązki posiadacza rachunku i upoważnionego przedstawiciela dotyczące bezpieczeństwa, nazw użytkownika i haseł oraz dostępu do strony WWW rejestru.
2. Obowiązek posiadacza rachunku i upoważnionego przedstawiciela dotyczący wysłania danych przez stronę WWW rejestru i zapewnienia ścisłości wysłanych danych.
3. Obowiązek posiadacza rachunku i upoważnionego przedstawiciela dotyczący przestrzegania zasad używania strony WWW rejestru.
Obowiązki administratora rejestru
4. Obowiązek administratora rejestru dotyczący wykonywania poleceń posiadacza rachunku.
5. Obowiązek administratora rejestru dotyczący zarejestrowania danych posiadacza rachunku.
6. Obowiązek administratora rejestru dotyczący utworzenia, uaktualnienia lub zamknięcia rachunku zgodnie z przepisami rozporządzenia.
Procedury procesowe
7. Przepisy dotyczące finalizacji i potwierdzenia procesów.
Płatność
8. Zasady i warunki dotyczące opłat rejestracyjnych za utworzenie i utrzymanie rachunków.
Obsługa strony WWW rejestru
9. Przepisy dotyczące prawa administratora rejestru do dokonywania zmian na stronie WWW rejestru.
10. Warunki używania strony WWW rejestru.
Gwarancje i odszkodowania
11. Ścisłość informacji.
12. Uprawnienia do inicjowania procesów.
Zmiana podstawowych warunków wynikająca ze zmian w niniejszym rozporządzeniu lub zmian w ustawodawstwie krajowym
Bezpieczeństwo i reakcja na przypadki naruszenia bezpieczeństwa
Rozwiązywanie sporów
13. Przepisy dotyczące sporów pomiędzy posiadaczami rachunków.
Odpowiedzialność
14. Granice odpowiedzialności administratora rejestru.
15. Granice odpowiedzialności posiadacza rachunku.
Prawa stron trzecich
Pośrednictwo, powiadomienia i obowiązujące prawo
Informacje dotyczące każdego rachunku posiadania operatora, które należy dostarczyć administratorowi rejestru
2. Kod identyfikacyjny pozwolenia określony przez właściwy organ.
3. Kod identyfikacyjny instalacji.
4. Identyfikator alfanumeryczny określony dla rachunku przez operatora, który powinien być niepowtarzalny w ramach rejestru.
5. Nazwisko, adres, miejscowość, kod pocztowy, kraj, numer telefonu, numer telefaksu oraz adres poczty elektronicznej głównego upoważnionego przedstawiciela rachunku posiadania operatora wyznaczonego przez operatora dla tego rachunku.
6. Nazwisko, adres, kod pocztowy, kraj, numer telefonu, numer telefaksu oraz adres poczty elektronicznej drugorzędnego upoważnionego przedstawiciela rachunku posiadania operatora wyznaczonego przez operatora dla tego rachunku.
7. Nazwiska, adresy, kody pocztowe, kraj, numery telefonu, numery telefaksu oraz adresy poczty elektronicznej wszelkich dodatkowych upoważnionych przedstawicieli rachunku wyznaczonych przez operatora dla tego rachunku wraz z ich prawami dostępu do rachunku.
8. Świadectwo potwierdzające tożsamość upoważnionych przedstawicieli rachunku posiadania operatora.
______
(1)Decyzja Komisji 2007/589/WE z dnia 18 lipca 2007 r. ustanawiająca wytyczne dotyczące monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 229 z 31.8.2007, s. 1).
Wymagania dotyczące każdego administratora rejestru i centralnego administratora w zakresie sprawozdawczości
1. Centralny administrator wykazuje i uaktualnia informacje wymienione w ust. 2-4 odnoszące się do jego systemu rejestrów w publicznej strefie strony WWW CITL zgodnie z określonym harmonogramem, a każdy administrator rejestru wykazuje i uaktualnia te informacje w odniesieniu do swojego rejestru w publicznej strefie strony WWW danego rejestru zgodnie z określonym harmonogramem.
2. Następujące informacje dotyczące każdego rachunku są wykazywane w tydzień po utworzeniu rachunku w rejestrze, a następnie są co tydzień uaktualniane:
a) nazwa posiadacza rachunku: posiadacz rachunku (osoba, operator, Komisja, państwo członkowskie); w przypadku rachunków posiadania operatora nazwa posiadacza rachunku powinna być identyczna z nazwą osoby fizycznej lub prawnej, która jest posiadaczem stosownego pozwolenia na emisję gazów cieplarnianych;
b) identyfikator alfanumeryczny: określony przez posiadacza rachunku identyfikator przypisany każdemu rachunkowi;
c) nazwa, adres, miejscowość, kod pocztowy, kraj, numer telefonu, numer telefaksu i adres poczty elektronicznej głównego, drugorzędnego i dodatkowych upoważnionych przedstawicieli rachunku wyznaczonego przez posiadacza rachunku dla tego rachunku, chyba że administrator rejestru pozwala posiadaczowi rachunku na wnioskowanie o zachowanie poufności wszystkich lub niektórych informacji, a posiadacz rachunku wystąpił do administratora rejestru z pisemnym wnioskiem o niewykazywanie wszystkich lub niektórych informacji.
3. Następujące dodatkowe informacje dotyczące każdego rachunku posiadania operatora są wykazywane w tydzień po utworzeniu rachunku w rejestrze, a następnie są co tydzień uaktualniane:
a) punkty 1-3.1, 3.4-4.5 i pkt 6 informacji identyfikujących instalację określonych w sekcji 14.1 załącznika I do decyzji 2007/589/WE;
b) kod identyfikacyjny pozwolenia: kod przydzielony instalacji związanej z rachunkiem posiadania operatora;
c) kod identyfikacyjny instalacji: kod przydzielony instalacji związanej z rachunkiem posiadania operatora;
d) uprawnienia przydzielone i wydane dla instalacji związanej z rachunkiem posiadania operatora, która jest częścią tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień na podstawie art. 11 dyrektywy 2003/87/WE oraz wszelkie korekty tego rozdziału;
e) data wejścia w życie pozwolenia na emisję gazów cieplarnianych i data utworzenia rachunku.
4. Następujące dodatkowe informacje dotyczące każdego rachunku posiadania operatora na lata od 2005 r. będą wykazywane zgodnie z określonymi niżej terminami:
a) dane dotyczące zweryfikowanych emisji wraz z korektami dla instalacji związanej z rachunkiem posiadania operatora za rok X są wykazywane począwszy od 15 maja roku (X+1);
b) uprawnienia oraz jednostki ERU/CER objęte zrzeczeniem, według kodu identyfikacji jednostki, za rok X są wykazywane począwszy od 15 maja roku (X+1);
c) symbol określający, czy instalacja związana z rachunkiem posiadania operatora zrzeka się lub nie zrzeka się niezbędnej liczby uprawnień za rok X do 30 kwietnia roku (X+1) zgodnie z art. 6 ust. 2 lit. e) dyrektywy 2003/87/WE oraz wszelkie późniejsze zmiany tego statusu, na mocy korekt do zweryfikowanych emisji, zgodnie z art. 51 ust. 4 niniejszego rozporządzenia, są wykazywane począwszy od 15 maja roku (X+1). W zależności od danych na temat statusu zgodności instalacji i statusu operacyjnego rejestru wykazywane są następujące symbole wraz z następującymi deklaracjami:
Tabela IV-1: Deklaracje zgodności
Status zgodności w roku X w dniu 30 kwietnia roku (X+1) | Symbol | Deklaracja |
ma być wykazana w CITL i rejestrach | ||
Całkowita liczba uprawnień i jednostek ERU/ CER objętych zrzeczeniem w tym okresie ≥ zweryfikowanych emisji w okresie do bieżącego roku | A | "Liczba uprawnień i jednostek ERU/CER objętych zrzeczeniem do dnia 30 kwietnia jest większa od zweryfikowanych emisji lub im równa" |
Całkowita liczba uprawnień i jednostek ERU/ CER objętych zrzeczeniem w tym okresie < zweryfikowanych emisji w okresie do bieżącego roku | B | "Liczba uprawnień i jednostek ERU/CER objętych zrzeczeniem do dnia 30 kwietnia jest mniejsza od zweryfikowanych emisji" |
C | "Zweryfikowanych emisji nie wpisano do dnia 30 kwietnia" | |
Zweryfikowane emisje w okresie do bieżącego roku zostały skorygowane przez właściwy organ | D | "Zweryfikowane emisje zostały skorygowane przez właściwy organ po 30 kwietnia roku X. Właściwy organ państwa członkowskiego zadecydował, że ta instalacja nie spełnia wymogów zgodności w roku X." |
Zweryfikowane emisje w okresie do bieżącego roku zostały skorygowane przez właściwy organ | E | "Zweryfikowane emisje zostały skorygowane przez właściwy organ po 30 kwietnia roku X. Właściwy organ państwa członkowskiego zadecydował, że ta instalacja spełnia wymogi zgodności w roku X." |
X | "Wpisanie zweryfikowanych emisji lub zrzeczenia się było niemożliwe do dnia 30 kwietnia wskutek zawieszenia przez rejestr państwa członkowskiego procesu zrzekania się uprawnień lub procesu uaktualniania zweryfikowanych emisji" |
d) symbol określający, czy rachunek instalacji jest zablokowany, ma być wykazywany począwszy od dnia 31 marca roku (X+1).
5. Następujące ogólne informacje są wykazywane i uaktualniane w ciągu tygodnia od momentu wszelkich zmian, jakie zostały w nich dokonane:
(a) tabela krajowego planu rozdziału uprawnień każdego państwa członkowskiego wskazująca rozdzielenie na instalacje oraz ilość uprawnień zarezerwowanych do późniejszego rozdzielenia lub sprzedaży jest wykazywana i uaktualniana zawsze wtedy, gdy nastąpi korekta do tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień, z wyraźnym określeniem, gdzie dokonano korekt;
(b) opłaty pobierane za utworzenie i roczne utrzymanie rachunków posiadania w każdym rejestrze będą wykazywane w sposób ciągły. Uaktualnienia tej informacji są zgłaszane centralnemu administratorowi przez administratora rejestru w ciągu 15 dni roboczych od jakiejkolwiek zmiany opłat;
(c) typ jednostek Kioto, które mogą znajdować się na rachunkach posiadania operatora i osobistych rachunkach posiadania w rejestrach.
INFORMACJE DOSTĘPNE PUBLICZNIE Z KAŻDEGO REJESTRU
6. Każdy administrator rejestru wykazuje i uaktualnia informacje wymienione w ust. 7-10 odnoszące się do jego rejestru w publicznej strefie strony WWW tego rejestru, zgodnie z określonym harmonogramem.
7. Następujące informacje dotyczące każdego identyfikatora projektu dla działania projektu realizowanego na mocy art. 6 protokołu z Kioto, na podstawie których państwo członkowskie wydało jednostki ERU, są wykazywane w tydzień po nastąpieniu wydania:
a) nazwa projektu: niepowtarzalna nazwa projektu;
b) lokalizacja projektu: państwo członkowskie i miasto lub region, w którym projekt jest zlokalizowany;
c) lata wydania ERU: lata, w których wydane zostały jednostki ERU w wyniku działania projektu realizowanego na mocy art. 6 protokołu z Kioto;
d) sprawozdania: przeznaczone do pobrania elektroniczne wersje całej publicznie dostępnej dokumentacji związanej z projektem, w tym propozycji, monitoringu, weryfikacji i wydania jednostek ERU, w odpowiednich przypadkach podlegającej przepisom dotyczącym poufności zawartym w decyzji 9/CMP.1 (Wytyczne w sprawie wykonania art. 6 protokołu z Kioto) Konferencji Stron UNFCCC służącej jako spotkanie Stron protokołu z Kioto;
e) tabela dotycząca rezerwy sporządzona zgodnie z decyzją Komisji 2006/780/WE(1).
8. Następujące informacje dotyczące posiadania i transakcji, według kodu identyfikacyjnego, odnoszące się do danego rejestru na lata od 2005 r. są wykazywane zgodnie z określonymi niżej terminami:
a) całkowita ilość jednostek ERU, CER, AAU i RMU znajdujących się na każdym rachunku (osobistym rachunku posiadania, rachunku posiadania operatora, posiadania Strony, rachunku anulowania, zastąpienia lub wycofania) na dzień 1 stycznia roku X jest wykazywana począwszy od dnia 15 stycznia roku (X+5);
b) całkowita ilość jednostek AAU wydanych w roku X na podstawie przydzielonej ilości na mocy art. 7 decyzji nr 280/2004/WE jest wykazywana począwszy od dnia 15 stycznia roku (X+1);
c) całkowita ilość jednostek ERU wydanych w roku X na podstawie działania projektu realizowanego na mocy art. 6 protokołu z Kioto jest wykazywana począwszy od dnia 15 stycznia roku (X+1);
d) całkowita ilość jednostek ERU, CER, AAU i RMU nabytych z innych rejestrów w roku X oraz tożsamość przekazujących rejestrów i rachunków są wykazywane począwszy od dnia 15 stycznia roku (X+5);
e) całkowita ilość jednostek RMU wydanych w roku X na podstawie każdego działania według art. 3 ust. 3 i 4 protokołu z Kioto jest wykazywana począwszy od dnia 15 stycznia roku (X+1);
f) całkowita ilość jednostek ERU, CER, AAU i RMU przekazanych do innego rejestru w roku X oraz tożsamość nabywających rachunków i rejestrów jest wykazywana począwszy od dnia 15 stycznia roku (X+5);
g) całkowita ilość jednostek ERU, CER, AAU i RMU anulowanych w roku X na podstawie działań zgodnych z art. 3 ust. 3 i 4 protokołu z Kioto jest wykazywana począwszy od dnia 15 stycznia roku (X+1);
h) całkowita ilość jednostek ERU, CER, AAU i RMU anulowanych w roku X po stwierdzeniu przez komitet zgodności działający na podstawie protokołu z Kioto, że państwo członkowskie nie dotrzymuje swojego zobowiązania wynikającego z art. 3 ust. 1 protokołu z Kioto, jest wykazywana począwszy od dnia 15 stycznia roku (X+1);
i) całkowita ilość pozostałych jednostek ERU, CER, AAU i RMU lub uprawnień anulowanych w roku X oraz przywołanie artykułu, na mocy którego te jednostki Kioto lub uprawnienia były anulowane na podstawie niniejszego rozporządzenia, są wykazywane począwszy od dnia 15 stycznia roku (X+1);
j) całkowita ilość jednostek ERU, CER, AAU, RMU i uprawnień wycofanych w roku X jest wykazywana począwszy od dnia 15 stycznia roku (X+1);
k) całkowita ilość jednostek ERU, CER, AAU przeniesionych w roku X z poprzedniego okresu zobowiązania jest wykazywana począwszy od dnia 15 stycznia roku (X+1);
l) ogólna ilość uprawnień z poprzedniego okresu zobowiązania anulowanych i zamienionych w roku X jest wykazywana, począwszy od dnia 15 maja roku X;
m) aktualne stany posiadania jednostek ERU, CER, AAU i RMU na każdym rachunku (osobistym rachunku posiadania, rachunku posiadania operatora, rachunku posiadania Strony, rachunku anulowania lub wycofania) na dzień 31 grudnia roku X są wykazywane począwszy od dnia 15 stycznia roku (X+5).
9. Wykaz osób upoważnionych przez państwo członkowskie do utrzymywania jednostek ERU, CER, AAU lub RMU na swoją odpowiedzialność jest wykazywany w tydzień po udzieleniu takiego upoważnienia i jest uaktualniany co tydzień.
10. Całkowita ilość jednostek CER i ERU, której operatorzy mogą się zrzec w każdym okresie na mocy art. 11a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, jest wykazywana zgodnie z art. 30 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE.
INFORMACJE DOSTĘPNE PUBLICZNIE Z CITL
11. Centralny administrator wykazuje i uaktualnia informacje wymienione w ust. 12 i ust. 13, odnoszące się do systemu rejestrów w publicznej strefie strony WWW CITL według określonego harmonogramu.
12. Następujące informacje dla każdej dokonanej transakcji dotyczącej systemu rejestrów za rok X są wykazywane począwszy od dnia 15 stycznia roku (X+5):
a) kod identyfikacji rachunku przekazującego;
b) kod identyfikacji rachunku nabywającego;
c) nazwa posiadacza rachunku przekazującego: posiadacz rachunku (osoba, operator, Komisja, państwo członkowskie);
d) nazwa posiadacza rachunku nabywającego: posiadacz rachunku (osoba, operator, Komisja, państwo członkowskie);
e) objęte transakcją uprawnienia lub jednostki Kioto według kodu identyfikacji jednostki;
f) kod identyfikacyjny transakcji;
g) data i godzina przeprowadzenia transakcji (według czasu uniwersalnego); h) typ procesu: kategoryzacja procesu zgodnie z art. 31.
13. Centralny administrator udostępnia następujące informacje w publicznej strefie strony WWW niezależnego dziennika Wspólnoty (CITL):
a) od dnia 30 kwietnia roku (X+1) informacje określające procentowy udział uprawnień objętych zrzeczeniem w każdym państwie członkowskim w roku X, które nie zostały przekazane przed ich zrzeczeniem się;
b) od dnia 1 marca roku (X+1) informacje określające sumę zweryfikowanych emisji przez państwo członkowskie, wpisanych za rok X jako procentowy udział sumy zweryfikowanych emisji w roku (X-1);
c) liczba określająca ogólną liczbę uprawnień, jednostek ERU, CER znajdujących się we wszystkich rejestrach na wszystkich rachunkach operatora i osobistych rachunkach posiadania w poprzednim dniu.
INFORMACJE UDOSTĘPNIANE POSIADACZOM RACHUNKÓW Z KAŻDEGO REJESTRU
14. Każdy administrator rejestru wykazuje i uaktualnia informacje wymienione w ust. 15 odnoszące się do jego rejestru w zabezpieczonej strefie strony WWW tego rejestru, zgodnie z określonym harmonogramem.
15. Dla każdego rachunku następujące elementy, według kodu identyfikacji jednostki, są wykazywane na żądanie posiadacza rachunku wyłącznie temu posiadaczowi rachunku:
a) aktualne stany posiadania uprawnień lub jednostek Kioto;
b) wykaz proponowanych transakcji zainicjowanych przez tego posiadacza rachunku, wyszczególniający dla każdej proponowanej transakcji elementy wymienione w ust. 12 lit. a)-f), datę i godzinę złożenia propozycji transakcji (według czasu uniwersalnego), aktualny status zaproponowanej transakcji oraz odesłane kody odpowiedzi w wyniku kontroli przeprowadzonych przez rejestr i CITL;
c) wykaz uprawnień lub jednostek Kioto nabytych przez ten rachunek w wyniku przeprowadzonych transakcji, wyszczególniający dla każdej transakcji elementy wymienione w ust. 12 lit. a)-g);
d) wykaz uprawnień lub jednostek Kioto przekazanych z tego rachunku w wyniku przeprowadzonych transakcji, wyszczególniający dla każdej transakcji elementy wymienione w ust. 12 a)-g).
______
(1) 2006/780/WE: Decyzja Komisji z dnia 13 listopada 2006 r. w sprawie zapobiegania podwójnemu liczeniu redukcji emisji gazów cieplarnianych w ramach wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w przypadku projektów realizowanych w ramach protokołu z Kioto (Dz.U. L 316 z 16.11.2006, s. 12).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.271.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 994/2008 w sprawie znormalizowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzją nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 08/10/2008 |
Data ogłoszenia: | 11/10/2008 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2012, 12/10/2008 |