Decyzja 2008/784/WE ustanawiająca odrębną odpowiedzialność Czarnogóry i zmniejszająca proporcjonalnie odpowiedzialność Serbii w odniesieniu do pożyczek długoterminowych przyznanych przez Wspólnotę Federacji Serbii i Czarnogóry (byłej Federalnej Republice Jugosławii - FRJ) zgodnie z decyzjami Rady 2001/549/WE i 2002/882/WE

DECYZJA RADY
z dnia 2 października 2008 r.
ustanawiająca odrębną odpowiedzialność Czarnogóry i zmniejszająca proporcjonalnie odpowiedzialność Serbii w odniesieniu do pożyczek długoterminowych przyznanych przez Wspólnotę Federacji Serbii i Czarnogóry (byłej Federalnej Republice Jugosławii - FRJ) zgodnie z decyzjami Rady 2001/549/WE i 2002/882/WE

(2008/784/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 października 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady 2001/549/WE z dnia 16 lipca 2001 r. przyznającą pomoc makrofinansową Federalnej Republice Jugosławii(2) Wspólnota przyznała Federalnej Republice Jugosławii pożyczkę długoterminową do wysokości 225 mln EUR w celu zapewnienia zrównoważonego bilansu płatniczego oraz wzmocnienia pozycji kraju w zakresie rezerw. Pożyczka została wypłacona przez Komisję w pełnej wysokości, w jednej transzy w październiku 2001 r.

(2) Zgodnie z decyzją Rady 2002/882/WE z dnia 5 listopada 2002 r. przewidującą dalszą makroekonomiczną pomoc finansową na rzecz Federalnej Republiki Jugosławii(3) Wspólnota przyznała Federalnej Republice Jugosławii pożyczkę do wysokości 55 mln EUR w celu zapewnienia zrównoważonego bilansu płatniczego oraz wzmocnienia pozycji kraju w zakresie rezerw. Pożyczka została wypłacona przez Komisję w pełnej wysokości, w trzech transzach, odpowiednio: 10 mln EUR w lutym 2003 r., 30 mln EUR we wrześniu 2003 r. i 15 mln EUR w kwietniu 2005 r.

(3) Zgodnie z Kartą konstytucyjną Federacji Serbii i Czarnogóry przyjętą w dniu 4 lutego 2003 r. Federalna Republika Jugosławii przekształciła się w Federację Serbii i Czarnogóry.

(4) W dniu 3 czerwca 2006 r., na podstawie art. 60 Karty konstytucyjnej Federacji Serbii i Czarnogóry oraz w następstwie czarnogórskiego referendum z dnia 21 maja 2006 r., parlament Czarnogóry przyjął deklarację niepodległości kraju, która stanowiła, że Czarnogóra jest niepodległym państwem posiadającym pełną osobowość prawną prawa międzynarodowego.

(5) W dniu 5 czerwca 2006 r. parlament Serbii przyjął decyzję określającą Serbię jako państwo sukcesora Federacji Serbii i Czarnogóry.

(6) W swoich konkluzjach z dnia 12 czerwca 2006 r. Rada przyjęła do wiadomości deklarację parlamentu Czarnogóry i decyzję parlamentu Serbii oraz oświadczyła, że Unia Europejska i jej państwa członkowskie postanowiły rozwijać dalsze stosunki z Czarnogórą jako suwerennym i niepodległym państwem.

(7) Dnia 10 lipca 2006 r. Czarnogóra i Serbia zawarły umowę w sprawie uregulowania członkostwa w międzynarodowych organizacjach finansowych oraz podziału aktywów i pasywów finansowych, zgodnie z którą umową pożyczki udzielone Federalnej Republice Jugosławii lub Federacji Serbii i Czarnogóry w ramach pomocy makrofinansowej powinny być nadal obsługiwane w 90 % przez Serbię i 10 % przez Czarnogórę, chyba że zgodnie z zasadą beneficjenta końcowego należy zastosować inny podział procentowy.

(8) Za pośrednictwem Centralnego Banku Czarnogóry i Narodowego Banku Serbii, Czarnogóra i Serbia wypełniają nadal w całości obowiązki związane z obsługą długu wynikającego z operacji pożyczkowych Wspólnoty.

(9) Zgodnie z dodatkiem 4 do umowy między Czarnogórą i Serbią z dnia 10 lipca 2006 r. Czarnogórze przypisany został dług w łącznej wysokości 6.703.388,62 EUR wynikający z pożyczek w ramach pomocy makrofinansowej.

(10) Obydwa kraje wypełniają obowiązki związane z obsługą długu zgodnie z uzgodnionym pomiędzy sobą podziałem: 90:10, z wyjątkiem jednej operacji, która jest obsługiwana zgodnie z zasadą beneficjenta końcowego (obsługa w 99,47 % przez Serbię i w 0,53 % przez Czarnogórę).

(11) Zważywszy na stosunki łączące Unię Europejską i Czarnogórę jako niepodległe państwo, w szczególności partnerstwo europejskie ustanowione decyzją Rady 2007/49/WE w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim z Czarnogórą(4), oraz długoterminowy charakter spłaty, należy upoważnić Komisję do podjęcia odpowiednich działań w celu zapewnienia, by zobowiązania wynikające z pożyczek udzielonych na mocy decyzji 2001/549/WE i 2002/882/WE zostały podzielone pomiędzy Czarnogórę i Serbię w proporcji wynikającej z dwustronnych uzgodnień między tymi krajami.

(12) Niniejsza decyzja nie uprawnia Czarnogóry ani Serbii do jakiejkolwiek dodatkowej wypłaty pomocy makrofinansowej.

(13) Przed przekazaniem swojego wniosku Komisja zasięgnęła opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego.

(14) Traktat nie określa dla przyjęcia niniejszej decyzji innych kompetencji niż wynikające z art. 308,

STANOWI CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1
1.
Czarnogóra przyjmuje na siebie odrębną odpowiedzialność za spłatę kapitału i odsetek, jak również wszystkich pozostałych kosztów i wydatków odnoszących się do obsługi kwoty 6.703.388,62 EUR stanowiącej część długoterminowej pożyczki w wysokości 280 mln EUR wypłaconej Federacji Serbii i Czarnogóry (byłej Federalnej Republice Jugosławii) zgodnie z decyzjami 2001/549/WE i 2002/882/WE.
2.
W tym celu Komisja zostaje upoważniona, po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym, do podpisania z władzami Czarnogóry odrębnej umowy pożyczki na kwotę przypisaną Czarnogórze, zasadniczo na warunkach przewidzianych w następujących dokumentach:

– Umowa pożyczki z dnia 17 września 2001 r. między Wspólnotą Europejską a Federalną Republiką Jugosławii,

– Umowa pożyczki z dnia 13 grudnia 2002 r. między Wspólnotą Europejską a Federalną Republiką Jugosławii,

– Uzupełniająca umowa pożyczki z dnia 25 lipca 2003 r. między Wspólnotą Europejską a Federacją Serbii i Czarnogóry, oraz

– Uzupełniająca umowa pożyczki z dnia 7 kwietnia 2005 r. między Wspólnotą Europejską a Federacją Serbii i Czarnogóry.

W szczególności stopa oprocentowania i wymagane terminy płatności odsetek oraz spłaty kapitału pozostaną takie same jak te ustalone w umowach pożyczki załączonych do umów, o których mowa w niniejszym paragrafie.

3.
Niniejsza decyzja nie upoważnia Czarnogóry do jakichkolwiek dodatkowych wypłat w ramach pomocy makrofinansowej ze strony Wspólnoty.
Artykuł  2
1.
Po podpisaniu między Wspólnotą a Czarnogórą odrębnej umowy pożyczki, o której mowa w art. 1 ust. 2, zobowiązania, które ma wobec Wspólnoty Serbia jako państwo sukcesor Federacji Serbii i Czarnogóry, zostaną odpowiednio zmniejszone.
2.
Komisja jest upoważniona do zawierania uzgodnień z Serbią w celu dokonania zmian istniejących umów pożyczki, o których mowa w art. 1 ust. 2.
3.
Niniejsza decyzja nie upoważnia Serbii do jakichkolwiek dodatkowych wypłat w ramach pomocy makrofinansowej ze strony Wspólnoty.
Artykuł  3
1.
Wszystkie koszty i wydatki poniesione przez Wspólnotę w związku z zawarciem i wykonaniem uzgodnień określonych w art. 1, ponosi Czarnogóra.
2.
Wszystkie koszty i wydatki poniesione przez Wspólnotę w związku z zawarciem i wykonaniem uzgodnień określonych w art. 2, ponosi Serbia.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 2 października 2008 r.

W imieniu Rady
X. BERTRAND
Przewodniczący

______

(1) Opinia z dnia 2 września 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 197 z 21.7.2001, s. 38.

(3) Dz.U. L 308 z 9.11.2002, s. 25.

(4) Dz.U. L 20 z 27.1.2007, s. 16.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.269.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/784/WE ustanawiająca odrębną odpowiedzialność Czarnogóry i zmniejszająca proporcjonalnie odpowiedzialność Serbii w odniesieniu do pożyczek długoterminowych przyznanych przez Wspólnotę Federacji Serbii i Czarnogóry (byłej Federalnej Republice Jugosławii - FRJ) zgodnie z decyzjami Rady 2001/549/WE i 2002/882/WE
Data aktu: 02/10/2008
Data ogłoszenia: 10/10/2008
Data wejścia w życie: 13/10/2008