uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenia Komisji (WE) nr 451/2000(2) i nr 703/2001(3) ustanawiają szczegółowe zasady realizacji drugiego etapu programu prac, o którym mowa w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG, oraz wykaz substancji czynnych, które zostaną poddane ocenie w celu ich ewentualnego włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Wykaz ten obejmował diuron. Decyzją Komisji 2007/417/WE(4) postanowiono nie włączać diuronu do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG pierwotny powiadamiający dnia 26 czerwca 2007 r. złożył nowy wniosek do Danii, państwa członkowskiego pełniącego rolę sprawozdawcy na mocy rozporządzenia (WE) nr 451/2000.
(3) Dania oceniła informacje przedłożone przez powiadamiającego i dnia 15 listopada 2007 r. przygotowała dodatkowe sprawozdanie, zalecając włączenie tej substancji do załącznika I.
(4) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 33/2008 z dnia 17 stycznia 2008 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 91/414/EWG w odniesieniu do zwykłej i przyspieszonej procedury oceny substancji czynnych objętych programem prac, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej dyrektywy, ale niewłączonych do załącznika I do tej dyrektywy(5) weszło w życie dnia 25 stycznia 2008 r. W przypadku diuronu państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy uzupełniło ocenę dodatkowymi informacjami przedłożonymi przez powiadamiającego przed wejściem w życie tego rozporządzenia, biorąc pod uwagę kryteria przewidziane w art. 15 tego rozporządzenia. Uwzględniając tę sytuację, Komisja oceniła to dodatkowe sprawozdanie oraz, w odpowiednich przypadkach, projekt sprawozdania z oceny, a także zalecenie państwa członkowskiego zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 33/2008.
(5) Projekt sprawozdania z przeglądu został zweryfikowany przez państwa członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i sfinalizowany w dniu 11 lipca 2008 r. w formie opracowanego przez Komisję sprawozdania z przeglądu dotyczącego diuronu. Sprawozdanie to koncentrowało się na kwestiach, które doprowadziły do niewłączenia. Były to niedopuszczalne narażenie operatora, nieprzekonujący charakter oceny ewentualnego zagrożenia dla wód gruntowych ze względu na brak pewności co do losu niektórych metabolitów, a także brak danych wykazujących, że zagrożenie dla ptaków i ssaków jest dopuszczalne.
(6) Jak ustalono w tym sprawozdaniu, instrukcje powiadamiającego przewidują obecnie wymóg złożenia wniosków dla znacznie mniejszych ilości diuronu. W ten sposób można wykazać dopuszczalne poziomy narażenia operatora, powiązane w niektórych przypadkach ze stosowaniem wyposażenia ochrony osobistej. W odniesieniu do zagrożenia dla wód gruntowych powiadamiający sprecyzował wzór rozpadu niektórych metabolitów, co zostało zweryfikowane przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, które uznało, po zastosowaniu tego wzoru w modelach dla wód gruntowych, że wartość inicjująca nie jest przekroczona. Na koniec, na podstawie dokładniejszych ocen, przedłożonych obecnie przez powiadamiającego, zagrożenie dla ptaków i ssaków może zostać uznane za dopuszczalne.
(7) W rezultacie dodatkowe dane dostarczone przez powiadamiającego pozwalają na rozwianie tych wątpliwości, które doprowadziły do niewłączenia. Nie pojawiły się żadne inne otwarte kwestie naukowe. W rezultacie konsultacje z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności uznano za zbędne.
(8) Jak wykazały różnorodne badania, można oczekiwać, że środki ochrony roślin zawierające diuron zasadniczo spełniają wymogi określone w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i wyszczególnione w jej sprawozdaniu z przeglądu. Należy zatem włączyć diuron do załącznika I do tej dyrektywy w celu zapewnienia we wszystkich państwach członkowskich możliwości udzielania zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną zgodnie z przepisami wymienionej dyrektywy.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 91/414/EWG.
(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.
(2) Dz.U. L 55 z 29.2.2000, s. 25.
(3) Dz.U. L 98 z 7.4.2001, s. 6.
(4) Dz.U. L 156 z 16.6.2007, s. 32.
(5) Dz.U. L 15 z 18.1.2008, s. 5.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.262.31 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2008/91/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia do niej diuronu jako substancji czynnej |
Data aktu: | 29/09/2008 |
Data ogłoszenia: | 01/10/2008 |
Data wejścia w życie: | 01/10/2008 |