uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 15 ust. 1 lit. b), art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1,
(1) Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 powinien zawierać, dla produktów określonych w załączniku I do tego rozporządzenia, najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) przewidziane w dyrektywie Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(2), w dyrektywie Rady 86/363/EEC z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3) oraz w dyrektywie Rady 90/642/EEC z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(4). Dyrektywy te zostały zmienione dyrektywami Komisji 2007/73/WE(5) i 2008/17/WE. Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 powinien zatem zawierać NDP określone w dyrektywach 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG zmienionych dyrektywami 2007/73/WE i 2008/17/WE.
(2) NDP dla permetryny zostały ustalone w dyrektywach 86/362/EWG i 90/642/EWG zmienionych dyrektywą Komisji 2002/66/WE(6) oraz w dyrektywie Komisji 86/363/EWG zmienionej dyrektywą Komisji 98/82/WE(7). NDP dla profamu zostały ustalone w dyrektywach 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG zmienionych dyrektywą Komisji 2000/82/WE(8). Należy włączyć te NDP do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) Zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 załącznik III do tego rozporządzenia powinien ustanawiać przejściowe NDP dla substancji czynnych, w przypadku których decyzja w sprawie umieszczenia ich w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(9) nie została jeszcze podjęta. Ustanawiając wymienione NDP, należy wziąć pod uwagę dotychczas niezharmonizowane krajowe NDP. Wspomniane NDP muszą spełniać określone wymagania.
(4) Artykuł 15 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 przewiduje natomiast, że w przypadku gdy substancje czynne nie zostały włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG i gdy nie zostały one włączone do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, przejściowe NDP mogą być ustalone i wymienione w załączniku III.
(5) Z kolei art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 przewiduje, że załącznik III może zawierać inne kategorie NDP. Dotyczy to NDP dla nowych produktów rolniczych włączonych do załącznika I do rozporządzenia, dla których nie ustalono NDP w dyrektywach 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG.
(6) Odnośnie do krajowych NDP, o których powiadomiły państwa członkowskie, zainteresowane państwa członkowskie przekazały informacje wymagane zgodnie z art. 23 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Zgodnie z art. 23 i 24 tego rozporządzenia przedmiotowe NDP dla każdej kombinacji zbóż/pestycydów zostały przedłożone w Europejskim Urzędzie ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd"). Urząd opublikował uzasadnione opinie(10) na temat krajowych NDP dla substancji aktywnych niewłączonych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie których można ustalić przejściowe NDP, które nie stanowią niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów. Przedmiotowe NDP należy zatem włączyć do załącznika III do tego rozporządzenia.
(7) Niektóre państwa członkowskie wystąpiły o włączenie dodatkowych substancji czynnych do załącznika IV. Dostarczone na ten temat informacje zostały poddane ocenie, na podstawie czego ustalono, że należy włączyć te substancje do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 lipca 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 299/2008 (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 67).
(2) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, s. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2008/17/WE (Dz.U. L 50 z 23.2.2008, s. 17).
(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, s. 43. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2008/17/WE.
(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, s. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2008/17/WE.
(5) Dz.U. L 329 z 14.12.2007, s. 40.
(6) Dz.U. L 197 z 20.7.2002, s. 47.
(7) Dz.U. L 290 z 29.10.1998, s. 25.
(8) Dz.U. L 3 z 6.1.2000, s. 18.
(9) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2008/45/WE (Dz.U. L 94 z 5.4.2008, s. 21).
(10)http://efsa.europa.eu/EFSA/Scientific_Opinion/Reasoned_opinion,0.pdf
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.234.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 839/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do załączników II, III i IV dotyczących najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 31/07/2008 |
Data ogłoszenia: | 30/08/2008 |
Data wejścia w życie: | 01/09/2008, 31/08/2008 |