KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 15 ust. 1 lit. b), art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 powinien zawierać, dla produktów określonych w załączniku I do tego rozporządzenia, najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) przewidziane w dyrektywie Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(2), w dyrektywie Rady 86/363/EEC z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3) oraz w dyrektywie Rady 90/642/EEC z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(4). Dyrektywy te zostały zmienione dyrektywami Komisji 2007/73/WE(5) i 2008/17/WE. Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 powinien zatem zawierać NDP określone w dyrektywach 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG zmienionych dyrektywami 2007/73/WE i 2008/17/WE.
(2) NDP dla permetryny zostały ustalone w dyrektywach 86/362/EWG i 90/642/EWG zmienionych dyrektywą Komisji 2002/66/WE(6) oraz w dyrektywie Komisji 86/363/EWG zmienionej dyrektywą Komisji 98/82/WE(7). NDP dla profamu zostały ustalone w dyrektywach 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG zmienionych dyrektywą Komisji 2000/82/WE(8). Należy włączyć te NDP do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) Zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 załącznik III do tego rozporządzenia powinien ustanawiać przejściowe NDP dla substancji czynnych, w przypadku których decyzja w sprawie umieszczenia ich w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(9) nie została jeszcze podjęta. Ustanawiając wymienione NDP, należy wziąć pod uwagę dotychczas niezharmonizowane krajowe NDP. Wspomniane NDP muszą spełniać określone wymagania.
(4) Artykuł 15 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 przewiduje natomiast, że w przypadku gdy substancje czynne nie zostały włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG i gdy nie zostały one włączone do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, przejściowe NDP mogą być ustalone i wymienione w załączniku III.
(5) Z kolei art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 przewiduje, że załącznik III może zawierać inne kategorie NDP. Dotyczy to NDP dla nowych produktów rolniczych włączonych do załącznika I do rozporządzenia, dla których nie ustalono NDP w dyrektywach 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG.
(6) Odnośnie do krajowych NDP, o których powiadomiły państwa członkowskie, zainteresowane państwa członkowskie przekazały informacje wymagane zgodnie z art. 23 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Zgodnie z art. 23 i 24 tego rozporządzenia przedmiotowe NDP dla każdej kombinacji zbóż/pestycydów zostały przedłożone w Europejskim Urzędzie ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd"). Urząd opublikował uzasadnione opinie(10) na temat krajowych NDP dla substancji aktywnych niewłączonych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie których można ustalić przejściowe NDP, które nie stanowią niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów. Przedmiotowe NDP należy zatem włączyć do załącznika III do tego rozporządzenia.
(7) Niektóre państwa członkowskie wystąpiły o włączenie dodatkowych substancji czynnych do załącznika IV. Dostarczone na ten temat informacje zostały poddane ocenie, na podstawie czego ustalono, że należy włączyć te substancje do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 31 lipca 2008 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Androulla VASSILIOU |
|
Członek Komisji |
______(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 299/2008 (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 67).
(2) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, s. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2008/17/WE (Dz.U. L 50 z 23.2.2008, s. 17).
(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, s. 43. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2008/17/WE.
(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, s. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2008/17/WE.
(5) Dz.U. L 329 z 14.12.2007, s. 40.
(6) Dz.U. L 197 z 20.7.2002, s. 47.
(7) Dz.U. L 290 z 29.10.1998, s. 25.
(8) Dz.U. L 3 z 6.1.2000, s. 18.
(9) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2008/45/WE (Dz.U. L 94 z 5.4.2008, s. 21).
(10)http://efsa.europa.eu/EFSA/Scientific_Opinion/Reasoned_opinion,0.pdf