Decyzja 2008/593/WE zmieniająca decyzję 2007/60/WE w zakresie modyfikacji zadań i okresu funkcjonowania Agencji Wykonawczej ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 lipca 2008 r.
zmieniająca decyzję 2007/60/WE w zakresie modyfikacji zadań i okresu funkcjonowania Agencji Wykonawczej ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej

(2008/593/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 lipca 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1), w szczególności jego art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej (zwana dalej "Agencją") została powołana decyzją Komisji 2007/60/WE(2) w celu zarządzania działalnością Wspólnoty w dziedzinie transeuropejskiej sieci transportowej do dnia 31 grudnia 2008 r. na potrzeby wykonywania zadań związanych z udzielaniem wspólnotowej pomocy finansowej na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2236/95 z dnia 18 września 1995 r. ustanawiającego ogólne zasady przyznawania pomocy finansowej Wspólnoty w zakresie sieci transeuropejskich(3). Okres realizacji wielu z tych projektów wykroczy znacznie poza datę 31 grudnia 2008 r.

(2) Agencja powinna przyjąć również odpowiedzialność za projekty korzystające z pomocy finansowej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 680/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady(4), ponieważ rozporządzenie to kontynuuje finansowanie działań wspierających transeuropejską sieć transportową podobnych do działań objętych rozporządzeniem Rady (WE) nr 2236/95, w stosunku do których Agencja otrzymała już uprawnienia.

(3) Agencja nie powinna ponosić odpowiedzialności za przyjmowanie indywidualnych decyzji w sprawie przyznania pomocy finansowej Wspólnoty. Jednakże w celu zwiększenia sprawności i efektywności wdrożenia programu Komisja może postanowić o powierzeniu Agencji uprawnień w zakresie przyjmowania zmian do tych decyzji.

(4) Agencja powinna w szczególności przyjąć odpowiedzialność za działania związane z projektami niezależnie od form i metod pomocy finansowej Wspólnoty, określonych w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 680/2007. Wszystkie działania związane z programem, takie jak kontrola i tworzenie polityki, powinny zostać wyłączone i pozostać w gestii Komisji.

(5) Aby zmaksymalizować europejską wartość dodaną w państwach członkowskich i sąsiadujących krajach trzecich, Agencja powinna w szczególności przyjąć odpowiedzialność za środki towarzyszące, przyczyniające się do wydajności i skuteczności programu TEN-T, obejmujące promocję programu TEN-T wśród wszystkich zainteresowanych podmiotów oraz zwiększenie wiedzy o nim wśród ogółu społeczeństwa. Środki te mogłyby przyjąć postać ukierunkowanych kampanii mających na celu zwiększenie świadomości oraz kampanii promocyjnych, obejmujących organizację dni TEN-T, warsztatów i konferencji, ogłaszanie i rozpowszechnianie wyników i najlepszych praktyk za pomocą odpowiednich publikacji, w tym z wykorzystaniem mediów elektronicznych, na przykład poprzez przygotowywanie informacji prasowych, wytycznych dla potencjalnych wnioskodawców, broszur nt. udanych przedsięwzięć i rocznych sprawozdań, a także organizację udziału przedstawicieli Agencji i/lub Komisji w stosownych wydarzeniach, takich jak otwarcie infrastruktury transportowej.

(6) Przeprowadzona przez zewnętrznych konsultantów analiza kosztów i korzyści wykazała, że zasoby administracyjne obecnej Agencji, w szczególności w zakresie personelu, wymagają znaczącego zwiększenia. Agencja pozostałaby opcją najbardziej efektywną kosztowo.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2007/60/WE.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Nadzorującego ds. Agencji Wykonawczych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W decyzji 2007/60/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Okres funkcjonowania

Agencja powołana jest na okres od dnia 1 listopada 2006 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.";

2) artykuł 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja ponosi odpowiedzialność, w ramach działalności Wspólnoty w dziedzinie transeuropejskiej sieci transportowej, za realizację zadań dotyczących przyznawania pomocy finansowej Wspólnoty na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2236/95(*) i rozporządzenia (WE) nr 680/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady(**), z wyjątkiem zadań wymagających uprawnień decyzyjnych w zakresie przekładania wyborów politycznych na działania, takich jak programowanie, ustanawianie priorytetów, wybór projektów zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 680/2007, ocena programu oraz monitorowanie przepisów. Agencja ponosi w szczególności odpowiedzialność za następujące zadania:

a) wspomaganie Komisji w fazach programowania i selekcji, a także zarządzanie fazą monitorowania pomocy finansowej przyznanej z budżetu transeuropejskiej sieci transportowej projektom będącym przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz przeprowadzanie w tym celu niezbędnych kontroli, poprzez przyjmowanie stosownych decyzji na podstawie uprawnień przekazanych Agencji przez Komisję;

b) koordynacja z innymi instrumentami wspólnotowymi, w szczególności poprzez zapewnienie koordynacji przyznawania pomocy finansowej, na każdym z etapów, na rzecz projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, które otrzymują również pomoc pochodzącą z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności oraz od Europejskiego Banku Inwestycyjnego;

c) udzielanie wsparcia technicznego promotorom projektów w zakresie inżynierii finansowej oraz opracowywania wspólnych metod oceny;

d) przyjęcie instrumentów wykonywania budżetu w odniesieniu do przychodów i wydatków oraz wykonanie, na podstawie uprawnień przekazanych Agencji przez Komisję, wszystkich czynności niezbędnych do zarządzania działaniami wspólnotowymi w dziedzinie transeuropejskiej sieci transportowej, przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 2236/95 i rozporządzeniu (WE) nr 680/2007;

e) gromadzenie, analizowanie i przekazywanie Komisji wszelkich potrzebnych jej informacji do wdrożenia transeuropejskiej sieci transportowej;

f) środki towarzyszące, przyczyniające się do wydajności i skuteczności programu TEN-T, w tym promocja programu TEN-T wśród wszystkich zainteresowanych podmiotów oraz zwiększenie wiedzy o nim wśród ogółu społeczeństwa, mające na celu maksymalizację europejskiej wartości dodanej w państwach członkowskich i sąsiadujących krajach trzecich;

g) zapewnianie wszelkiego wsparcia technicznego i administracyjnego na prośbę Komisji.

______

(*) Dz.U. L 228 z 23.9.1995, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1159/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 191 z 22.7.2005, s. 16).

(**) Dz.U. L 162 z 22.6.2007, s. 1.".

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 lipca 2008 r.

W imieniu Komisji
Antonio TAJANI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.

(2) Dz.U. L 32 z 6.2.2007, s. 88.

(3) Dz.U. L 228 z 23.9.1995, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1159/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 191 z 22.7.2005, s. 16).

(4) Dz.U. L 162 z 22.6.2007, s. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.190.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/593/WE zmieniająca decyzję 2007/60/WE w zakresie modyfikacji zadań i okresu funkcjonowania Agencji Wykonawczej ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej
Data aktu: 11/07/2008
Data ogłoszenia: 18/07/2008
Data wejścia w życie: 11/07/2008