Decyzja 2008/589/WE ustanawiająca indywidualny program kontroli i inspekcji dotyczący zasobów łososia i dorsza w Morzu Bałtyckim

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 czerwca 2008 r.
ustanawiająca indywidualny program kontroli i inspekcji dotyczący zasobów łososia i dorsza w Morzu Bałtyckim 1

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 2558)

(2008/589/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 lipca 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2847/93 z dnia 12 października 1993 r. ustanawiające system kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa(1), w szczególności jego art. 34c ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 ustanawiające wieloletni plan w zakresie zasobów dorsza w Morzu Bałtyckim oraz połowów tych zasobów określa warunki zrównoważonej eksploatacji dorsza w Morzu Bałtyckim oraz zasady monitorowania, kontroli i nadzoru takiej działalności.

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach wspólnej polityki rybołówstwa(2) przewiduje prowadzenie kontroli przez Komisję oraz współpracę między państwami członkowskimi w celu zapewnienia zgodności z zasadami wspólnej polityki rybackiej.

(3) Aby wieloletni plan dotyczący zasobów dorsza w Morzu Bałtyckim i połowów tych zasobów przyniósł pożądany wynik, należy ustanowić indywidualny program kontroli i inspekcji.

(4) Indywidualny program kontroli i inspekcji powinien zostać ustanowiony na okres trzech lat. Rezultaty stosowania indywidualnego programu kontroli i inspekcji powinny być oceniane okresowo przez zainteresowane państwa członkowskie we współpracy z Wspólnotową Agencją Kontroli Rybołówstwa (CFCA) ustanowioną rozporządzeniem Rady (WE) nr 768/2005(3).

(5) Należy zachęcać do współpracy pomiędzy zainteresowanymi państwami członkowskimi, aby zwiększyć jednolitość praktyk w zakresie inspekcji i nadzoru oraz przyczyniać się do poprawy koordynacji działań w zakresie kontroli pomiędzy właściwymi organami tych państw członkowskich.

(6) Wspólne działania w zakresie inspekcji i nadzoru należy prowadzić zgodnie ze wspólnymi planami rozmieszczenia ustalonymi przez Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa (CFCA).

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji ustalono w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 2

Przedmiot

Niniejsza decyzja ustanawia indywidualny program kontroli i inspekcji w celu zapewnienia:

a)
spójnej realizacji wieloletniego planu ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 1098/2007 w zakresie zasobów dorsza w Morzu Bałtyckim oraz połowów tych zasobów; oraz
b)
spójnej kontroli i inspekcji połowów eksploatujących zasoby łososia w Morzu Bałtyckim.
Artykuł  2 3

Zakres

1.
Indywidualny program kontroli i inspekcji obejmuje kontrolę i inspekcję następujących działań:
a)
działalności połowowej prowadzonej przez statki, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, oraz przez statki rybackie o dowolnej długości zajmujące się połowami łososia;
b)
wszelkich działań związanych z wyładunkiem, ważeniem, wprowadzeniem na rynek, transportem i przechowywaniem produktów rybołówstwa oraz rejestrowaniem wyładunków i sprzedaży.
2.
Indywidualny program kontroli i inspekcji stosuje się przez okres pięciu lat.
Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.

Artykuł  4

Inspekcje prowadzone przez Komisję

Po przeprowadzeniu przez Komisję inspekcji z własnej inicjatywy i bez udziału inspektorów krajowych zainteresowanego państwa członkowskiego, zgodnie z art. 27 ust. 1 akapit drugi zdanie drugie rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r., inspektorzy Komisji powiadamiają, o ile to możliwe, właściwe organy danego państwa członkowskiego o wynikach inspekcji.

Artykuł  5

Inspekcje przeprowadzane przez państwa członkowskie

1.
Jeżeli państwo członkowskie ma zamiar prowadzić nadzór lub inspekcje statków rybackich na wodach podlegających zwierzchnictwu innego państwa członkowskiego, w ramach wspólnego planu rozmieszczenia ustanowionego zgodnie z art. 12 rozporządzenia Rady (WE) nr 768/2005 z dnia 26 kwietnia 2005 r. ustanawiającego Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa oraz zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 ustanawiające system kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa(4), powiadamia o tym krajowy punkt kontaktowy zainteresowanego przybrzeżnego państwa członkowskiego wyznaczony zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1042/2006(5) oraz Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa (CFCA). Powiadomienie zawiera następujące informacje:
a)
rodzaj, nazwę i radiowy sygnał wywoławczy statków i samolotów inspekcyjnych na podstawie listy ustanowionej zgodnie z art. 28 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002;
b)
obszar, o którym mowa w art. 3 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, w którym będą prowadzone nadzór i inspekcja;
c)
czas trwania działań w zakresie nadzoru i inspekcji.
2.
Nadzór i inspekcje są prowadzone zgodnie z załącznikiem I.
Artykuł  6

Wspólne działania w zakresie inspekcji i nadzoru

Państwa członkowskie przeprowadzają wspólne działania w zakresie inspekcji i nadzoru zgodnie ze wspólnym planem rozmieszczenia ustalonym przez Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa (CFCA).

Artykuł  7

Informacje

Do dnia 31 stycznia każdego roku państwa członkowskie udostępniają Komisji następujące informacje dotyczące poprzedniego roku kalendarzowego:

a)
działania w ramach inspekcji i nadzoru określone w załączniku I;
b)
wszystkie naruszenia przepisów, o których mowa w załączniku II, wykryte w okresie dwunastu miesięcy, z określeniem w przypadku każdego naruszenia: bandery statku, daty i miejsca inspekcji oraz charakteru naruszenia; państwa członkowskie określą charakter naruszenia, podając jako odniesienie literę, pod którą naruszenie to zostało wyszczególnione w załączniku II;
c)
stan działań prowadzonych po wykryciu naruszeń, o których mowa w załączniku II, wykrytych w poprzednim roku kalendarzowym lub wcześniej;
d)
wszelkie odnośne czynności podejmowane w ramach koordynacji i współpracy pomiędzy państwami członkowskimi.
Artykuł  8

Ocena

1.
Do dnia 31 stycznia każdego roku każde państwo członkowskie sporządza sprawozdanie oceniające dotyczące kontroli i inspekcji przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym w ramach indywidualnego programu kontroli i inspekcji ustanowionego w niniejszej decyzji oraz krajowego programu kontroli, o którym mowa w art. 24 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, oraz przekazuje je Komisji i CFCA.
2.
Państwo członkowskie może zwrócić się do CFCA o udzielenie mu pomocy przy sporządzaniu sprawozdania.
3.
CFCA uwzględnia sprawozdania oceniające, o których mowa w ust. 1, przy corocznej ocenie skuteczności wspólnych planów rozmieszczenia, o których mowa w art. 14 rozporządzenia (WE) nr 768/2005.
4.
Komisja zwołuje posiedzenie, o którym mowa w art. 24 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, we współpracy z CFCA. Posiedzenie obejmuje ocenę działalności, o której mowa w ust. 1.
Artykuł  9

Adresaci

Niniejsza decyzja jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 czerwca 2008 r.

W imieniu Komisji

Joe BORG

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 261 z 20.10.1993, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1098/2007 (Dz.U. L 248 z 22.9.2007, s. 1).

(2) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, s. 59. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 865/2007 (Dz.U. L 192 z 24.7.2007, s. 1).

(3) Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.

(4) Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.

(5) Dz.U. L 187 z 8.7.2006, s. 14.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 Zadania w zakresie kontroli i nadzoru

1. Ogólne zadania inspekcyjne

1.1. Z każdej inspekcji należy sporządzić sprawozdanie. W każdym przypadku inspektorzy weryfikują i odnotowują

w swoim sprawozdaniu następujące informacje:

a) szczegółowe dane dotyczące tożsamości osób odpowiedzialnych, jak również dane statków lub pojazdów, na których prowadzi się czynności objęte inspekcją;

b) zezwolenia: licencję, specjalne zezwolenie połowowe, uprawnienie do nakładu połowowego;

c) odpowiednią dokumentację dotyczącą statku, taką, jak dzienniki połowowe, poświadczenia rejestracji, plany składowania, ewidencja zgłoszeń oraz, tam gdzie ma to zastosowanie, pisemne zapisy satelitarnego monitorowania statków VMS;

d) wszelkie inne stosowne wyniki inspekcji przeprowadzonych na morzu, w porcie lub na dowolnym etapie procesu wprowadzania do obrotu.

1.2. Dane, o których mowa w pkt 1.1, należy porównać z informacjami przekazanymi inspektorom przez inne właściwe organy, włącznie z informacjami pochodzącymi z satelitarnego systemu monitorowania statków (VMS), z uprzednimi zgłoszeniami i wykazami statków posiadających specjalne zezwolenie na połów dorsza w Morzu Bałtyckim.

2. Zadania w ramach inspekcji na morzu

Inspektorzy regularnie sprawdzają:

a) ilości ryb zatrzymanych na statku porównane z ilościami zarejestrowanymi w dzienniku połowowym i zgodne z dopuszczalnym marginesem tolerancji, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007;

b) zgodność narzędzi połowowych z odpowiednimi wymogami, w szczególności z zasadą jednej sieci oraz przepisami dotyczącymi grubości przędzy, minimalnej wielkości oczek i ryb, uzbrojenia mocowanego do sieci, a także oznaczania i identyfikacji biernych narzędzi połowowych;

c) prawidłowe działanie wyposażenia VMS;

d) spełnianie wymogów związanych ze szczególnymi obszarami połowowymi, o których mowa w art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.

3. Zadania inspekcyjne podczas wyładunku

Inspektorzy sprawdzają:

a) czy zgłoszono odpowiednio wcześniej wyładunek i zmianę szczególnego obszaru połowowego, włącznie z informacją dotyczącą połowów przechowywanych na statku;

b) czy wypełniono dziennik połowowy i deklarację wyładunkową, włącznie z rejestracją nakładu połowowego;

c) ilości ryb zatrzymanych na statku, masę dorsza i innych wyładowanych gatunków oraz zgodność z dopuszczalnym marginesem tolerancji, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007;

d) narzędzia połowowe na statku oraz zgodność z przepisami dotyczącymi grubości przędzy, minimalnej wielkości oczek i ryb, uzbrojenia mocowanego do sieci, a także oznaczania i identyfikacji biernych narzędzi połowowych;

e) tam, gdzie ma to zastosowanie, zgodność z procedurami ustanowionymi dla wyposażenia VMS.

4. Zadania inspekcyjne dotyczące transportu i wprowadzania do obrotu

Inspektorzy regularnie sprawdzają:

a) odpowiednie dokumenty dotyczące transportu i faktyczną zgodność przewożonych ilości z tymi dokumentami;

b) zgodność z wymogami klasyfikacji i oznakowania oraz wymogami dotyczącymi minimalnej wielkości ryb;

c) dokumentację (dziennik połowowy, deklarację wyładunkową i karty sprzedaży), jak również sortowanie i ważenie ryb w celach kontroli zgodności z przepisami dotyczącymi wprowadzania do obrotu.

5. Zadania w ramach nadzoru powietrznego

Zespół prowadzący nadzór:

a) dokonuje kontroli krzyżowej wyników obserwacji w odniesieniu do rozdziału nakładu połowowego;

b) dokonuje kontroli krzyżowej obszarowych ograniczeń połowowych;

c) przekazuje dane z nadzoru do celów kontroli krzyżowych.

ZAŁĄCZNIK  II

 Wykaz naruszeń, o których mowa w art. 7

A. Nieprzestrzeganie przez kapitanów statków rybackich przepisów dotyczących ograniczeń nakładu połowowego, ustanowionych w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, lub obszarowych ograniczeń połowowych ustanowionych w art. 9 tego rozporządzenia.

B. W odniesieniu do wspólnotowych statków rybackich o całkowitej długości równej lub większej niż osiem metrów, przewożących na pokładzie lub stosujących jakiekolwiek narzędzia do połowów dorsza w Morzu Bałtyckim - nieprzestrzeganie przez ich kapitanów lub upoważnionych przedstawicieli wymogu posiadania specjalnego zezwolenia na połów dorsza ustanowionego w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007 lub przechowywania jego kopii.

C. Naruszenia związane z satelitarnym systemem monitorowania pozycji statków rybackich, określone w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 2244/2003 z dnia 18 grudnia 2003 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy dotyczące satelitarnych systemów monitorowania statków(1).

D. Fałszowanie lub niewpisywanie danych do dzienników połowowych, włącznie z zapisami dotyczącymi nakładu połowowego, deklaracjami wyładunkowymi oraz kartami sprzedaży, deklaracjami przejęcia i dokumentami przewozowymi, lub nieprzechowywanie bądź nieprzekazywanie tych dokumentów zgodnie z art. 11, 13, 15, 19 i 22 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.

E. Nieprzestrzeganie przez kapitanów statków rybackich wymogu posiadania specjalnego zezwolenia na połów dorsza w celu zapewnienia zgodności z warunkami wejścia na szczególne obszary lub wyjścia z tych obszarów, ustanowionymi w art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.

F. W odniesieniu do statków posiadających ponad 300 kg dorsza na pokładzie - nieprzestrzeganie przez kapitanów wspólnotowych statków rybackich lub ich przedstawicieli przepisów dotyczących uprzedniego zgłoszenia ustanowionych w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.

G. Wyładunki dorsza przekraczające 750 kg, dokonywane przez statki poza wyznaczonymi portami.

H. Nieprzestrzeganie przez kapitanów statków rybackich wymogu ważenia dorsza przy pierwszym wyładunku zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.

I. Nieprzestrzeganie ograniczeń dotyczących tranzytu i zakazu przeładunku ustanowionych w art. 21 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.

______

(1) Dz.U. L 333 z 20.12.2003, s. 17.

1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2012/262/UE z dnia 16 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.130.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 maja 2012 r.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2012/262/UE z dnia 16 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.130.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 maja 2012 r.
3 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2012/262/UE z dnia 16 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.130.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 maja 2012 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.190.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/589/WE ustanawiająca indywidualny program kontroli i inspekcji dotyczący zasobów łososia i dorsza w Morzu Bałtyckim
Data aktu: 12/06/2008
Data ogłoszenia: 18/07/2008
Data wejścia w życie: 18/07/2008