uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku) 1 , w szczególności jego art. 102 w powiązaniu z jego art. 4,
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2707/2000 z dnia 11 grudnia 2000 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej do dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach edukacyjnych 2 zostało kilkakrotnie w znacznym stopniu zmienione 3 . Jako że istnieje potrzeba wprowadzenia kolejnych zmian, w celu zachowania jasności i racjonalności, wspomniane rozporządzenie należy uchylić i zastąpić nowym rozporządzeniem.
(2) Pomoc na rzecz dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów powinna być przeznaczona dla żłobków, innych przedszkolnych instytucji oświatowych, szkół podstawowych i średnich. W świetle walki z otyłością oraz w celu zapewnienia dzieciom zdrowych przetworów mlecznych wymienione placówki powinny być traktowane jednakowo i mieć równy dostęp do programu. Aby uprościć zarządzanie, należy wyłączyć z programu spożycie mleka przez uczniów podczas pobytu na szkolnych obozach wakacyjnych.
(3) W celu sprecyzowania stosowania programu pomocy należy podkreślić, że uczniowie powinni korzystać z pomocy wyłącznie w dniach szkolnych. Ponadto całko-wita liczba dni szkolnych z wyłączeniem wakacji powinna zostać potwierdzona przez władze oświatowe lub instytucję oświatową każdego państwa członkowskiego.
(4) Doświadczenie pokazało, że istnieją trudności w monitorowaniu polityki subsydiowania przetworów mlecznych służących do przygotowywania posiłków podawanych uczniom. Ponadto nie jest to skuteczny sposób na osiągnięcie edukacyjnego celu programu. W związku z tym należy odpowiednio ograniczyć przygotowywanie posiłków.
(5) Uwzględniając odmienne nawyki żywieniowe w odniesieniu do mleka i niektórych przetworów mlecznych we Wspólnocie oraz odpowiadając na istniejące tendencje zdrowotne i żywieniowe, należy rozszerzyć i uprościć wykaz kwalifikujących się produktów, zostawiając państwom członkowskim możliwość określenia własnego zakresu produktów zgodnych z tym wykazem.
(6) W celu zapewnienia, że produkty kwalifikujące się do pomocy posiadają wysoką jakość, powinny one być przygotowywane zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych 4 oraz oznakowane zgodnie z wymogami rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego określone zasady higieny środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego 5 .
(7) Do celów zarządzania i kontroli systemu pomocy należy ustanowić procedurę zatwierdzania dla wnioskodawców.
(8) Stawkę pomocy w odniesieniu do różnych kwalifikujących się produktów należy określić, uwzględniając stawkę na mleko ustanowioną w art. 102 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 oraz zależności techniczne pomiędzy produktami.
(9) W odniesieniu do wypłaty pomocy należy ustanowić wymagania, jakie powinni spełnić wnioskodawcy, oraz zasady składania wniosków, kontroli i kar stosowanych przez właściwe organy oraz procedury płatności.
(10) Na mocy art. 102 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 maksymalna ilość dzienna na jednego ucznia, na którą może zostać przyznana pomoc, odpowiada 0,25 litra mleka. Należy określić przeliczniki między mlekiem i pozostałymi produktami.
(11) Państwa członkowskie powinny ustanowić zasady nadzoru nad systemem pomocy, aby zagwarantować, że pomoc jest należycie odzwierciedlona w cenie płaconej przez beneficjentów oraz że nie zmieniono przeznaczenia produktów objętych dopłatami.
(12) W celu ochrony interesów finansowych Wspólnoty należy przyjąć odpowiednie środki do zwalczania nieprawidłowości i nadużyć finansowych. Powinny one obejmować pełną kontrolę administracyjną uzupełnioną przez kontrole na miejscu. Należy określić zakres środków kontroli, ich przedmiot i termin oraz sposób przygotowywania sprawozdań w celu zapewnienia sprawiedliwego i jednolitego podejścia w różnych państwach członkowskich, uwzględniając różnice we wdrażaniu systemu w tych państwach. Ponadto nienależnie wypłacone kwoty należy odzyskać oraz określić kary w celu zniechęcenia wnioskodawców do dokonywania nadużyć.
(13) W celu uproszczenia pracy administracyjnej w państwach członkowskich należy dokonać obliczenia maksymalnej ilości kwalifikującej się do pomocy na podstawie liczby uczniów regularnie uczęszczających zgodnie z wykazem przedstawionym przez wnioskodawcę.
(14) Jak pokazało doświadczenie, beneficjenci pomocy nie są wystarczająco świadomi roli, jaką odgrywa Unia Europejska w programie dopłat do spożycia mleka w szkołach. W każdej instytucji oświatowej biorącej udział w programie dopłat do spożycia mleka w szkołach należy zatem jasno wskazać rolę, jaką Unia Europejska odgrywa w systemie dotacji.
(15) W celu monitorowania należy co roku przekazywać Komisji niektóre informacje związane z programem dopłat do spożycia mleka w szkołach.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lipca 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 1 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.171.48/3).
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 966/2009 z dnia 15 października 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.271.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2009 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.183.17 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 657/2008 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej na rzecz dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach oświatowych |
Data aktu: | 10/07/2008 |
Data ogłoszenia: | 11/07/2008 |
Data wejścia w życie: | 01/08/2008, 14/07/2008 |