(Dz.U.UE L z dnia 10 lipca 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 20,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z decyzją 90/424/EWG Wspólnota może przyjmować środki techniczne i naukowe potrzebne do opracowania prawodawstwa wspólnotowego w dziedzinie weterynarii, a także do rozwoju kształcenia i szkolenia w dziedzinie weterynarii, lub pomagać państwom członkowskim albo organizacjom międzynarodowym w przyjmowaniu takich środków.
(2) We Wspólnotowym planie działań dotyczącym ochrony i dobrostanu zwierząt na lata 2006-2010 stwierdzono, że jednym z pięciu głównych obszarów działania powinno być dalsze wspieranie i inicjowanie kolejnych działań międzynarodowych mających na celu zwiększanie wiedzy na temat dobrostanu zwierząt i tworzenie szerszego konsensusu w tej dziedzinie.
(3) Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) jest organizacją międzyrządową odpowiedzialną za dążenie do poprawy zdrowia zwierząt na świecie. W 2005 r. OIE przyjęła wytyczne dotyczące dobrostanu zwierząt odnośnie do ich przewozu drogą lądową i morską, uboju z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi i humanitarnego zabijania w celu zwalczania chorób. OIE zamierza dalej rozwijać te wytyczne, jak również przyjąć nowe wytyczne i wspierać wdrażanie wytycznych już przyjętych przez państwa członkowskie OIE, w szczególności poprzez szkolenia i poradnictwo.
(4) Planowane szkolenia i imprezy informacyjne organizowane przez OIE są konieczne dla rozwijania obowiązującego prawodawstwa weterynaryjnego, a także dla rozwoju kształcenia i szkoleń w dziedzinie weterynarii we wszystkich państwach uczestniczących. Poprawa sytuacji w krajach trzecich jest ściśle związana z rozwojem wspólnotowego prawodawstwa weterynaryjnego, jak też z potrzebą skutecznego osiągania celów postawionych przed tym prawodawstwem. Ponadto planowane szkolenia i imprezy informacyjne odpowiadają oczekiwaniom większości obywateli europejskich(2), aby wymagania w zakresie dobrostanu zwierząt w krajach prowadzących wywóz do Wspólnoty były na tym samym poziomie, co we Wspólnocie. Wspólnota powinna zatem wnieść wkład przeznaczony na sfinansowanie tych przedsięwzięć.
(5) Druga Światowa konferencja OIE na temat dobrostanu zwierząt, zatytułowana "Wprowadzanie norm OIE", ma na celu wsparcie wdrażania na świecie wytycznych OIE dotyczących przewozu zwierząt gospodarskich drogą morską i lądową, ich uboju z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi oraz zabijania w celu zwalczania chorób. Intencją organizatorów konferencji jest także podniesienie rangi problematyki dobrostanu zwierząt oraz zachęcenie weterynarzy i służb weterynaryjnych do przyjęcia większej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt.
(6) Druga Światowa konferencja OIE na temat dobrostanu zwierząt mogłaby znacząco przyczynić się do rozwoju wspólnotowego prawodawstwa weterynaryjnego. Cele konferencji są zgodne z celami Wspólnotowego planu działań dotyczących ochrony i dobrostanu zwierząt na lata 2006-2010. Stąd właściwe jest przeznaczenie przez Wspólnotę wkładu finansowego na konferencję OIE.
(7) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie nowej strategii UE w zakresie zdrowia zwierząt (2007-2013) opisuje wyznaczanie priorytetów interwencji UE jako jeden z filarów nowej strategii w zakresie zdrowia zwierząt. W tym kontekście badanie kosztów systemu nadzoru i kategoryzacji chorób zwierząt w ramach realizacji międzynarodowej inicjatywy OIE w zakresie zdrowia zwierząt (Global Animal Health Initiative) pozwoliłoby zdobyć informacje pomocne w kategoryzacji chorób zwierząt i wyznaczaniu priorytetów w dziedzinie środków nadzoru.
(8) OIE posiada w tym obszarze faktyczny monopol, o którym mowa w art. 168 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3); nie jest zatem wymagane zaproszenie do składania wniosków.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 lipca 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 19. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, s. 1).
(2) Eurobarometr, badanie specjalne 270: Stosunek obywateli EU do problemu dobrostanu zwierząt, http://ec.europa.eu/food/animal/welfare/survey/sp_barometer_aw_en.pdf, s. 32.
(3) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 478/2007 (Dz.U. L 111 z 28.4.2007, s. 13).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.181.55 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2008/567/WE w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty na 2008 r. przeznaczonego na działania OIE w dziedzinie dobrostanu zwierząt oraz nadzorowania i kategoryzacji chorób zwierząt |
Data aktu: | 04/07/2008 |
Data ogłoszenia: | 10/07/2008 |
Data wejścia w życie: | 04/07/2008 |