Decyzja 2008/560/WE uchylająca decyzję 2005/694/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu we Włoszech

DECYZJA RADY
z dnia 3 czerwca 2008 r.
uchylająca decyzję 2005/694/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu we Włoszech

(2008/560/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 lipca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 2005/694/WE(1), przyjętą na zalecenie Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdzono, że we Włoszech istnieje nadmierny deficyt. Rada stwierdziła, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych przekroczył nieznacznie wartość referencyjną 3 % PKB zarówno w 2003, jak i 2004 r., natomiast dług sektora instytucji rządowych i samorządowych wynosił około 106-107 % PKB w obydwu latach, czyli znacznie powyżej określonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB, i nie zmniejszał się w zadowalającym tempie w ostatnich latach.

(2) W dniu 28 lipca 2005 r., zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(2), Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Włoch zalecenie położenia kresu sytuacji nadmiernego deficytu publicznego najpóźniej do końca 2007 roku. Zalecenie to zostało podane do publicznej wiadomości.

(3) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu decyzja Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona, jeżeli nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim został, w ocenie Rady, skorygowany.

(4) Zgodnie z załączonym do Traktatu Protokołem w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu Komisja dostarcza danych na potrzeby zastosowania procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie muszą przedłożyć dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie do dnia 1 kwietnia i 1 października, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(3).

(5) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 8g ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3605/93 po przekazaniu przez Włochy powiadomienia w terminie do dnia 1 kwietnia 2008 r. oraz w oparciu o prognozę służb Komisji z wiosny 2008 r., uzasadnione są następujące wnioski:

- po początkowym wzroście z 3,5 % PKB w 2004 r. do 4,2 % PKB w 2005 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmniejszył się następnie do 3,4 % PKB w 2006 r. i do 1,9 % PKB w 2007 r., tj. do poziomu poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB. Gdyby nie uwzględniać wpływu środków jednorazowych na budżet, deficyt wynosiłby 1,7 % PKB w 2007 r. Dla porównania w zaktualizowanej wersji programu stabilności z grudnia 2006 r. wyznaczono docelową wartość deficytu na poziomie 2,8 % PKB,

- korekta wynikała ze wzrostu stałych dochodów z podatków w latach 2006-2007, który okazał się znacznie wyższy niż przewidywano. Przyczyniła się do tego większa niż się pierwotnie spodziewano skuteczność przyjętych środków oraz nieco wyższe od zakładanego tempo wzrostu gospodarczego. Według szacunków wynik strukturalny (tj. wynik w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe), który uległ pogorszeniu w 2005 r. o szacunkową wartość 0,25 punktu procentowego PKB, uległ poprawie o 1,75 i 1,25 punktu procentowego PKB odpowiednio w 2006 i 2007 r.,

- jeśli chodzi o 2008 r., prognoza z wiosny 2008 r. wskazuje, że deficyt wzrośnie do 2,3 % PKB z uwzględnieniem jednorazowych przychodów ze sprzedaży nieruchomości o wartości 0,1 % PKB. Przewidywane pogorszenie wyniku budżetowego będzie skutkiem zarówno wzrostu stosunku bieżących wydatków pierwotnych do PKB, jak i niższych obowiązujących obecnie stawek podatkowych. Efekt ten zostanie częściowo zrównoważony przez przewidywany spadek wydatków kapitałowych, który odzwierciedla znaczące wydatki jednorazowe poniesione w 2007 r. Wprawdzie przewidywany deficyt w wysokości 2,3 % PKB przekracza tylko nieznacznie oficjalną docelową wartość deficytu (2,2 % PKB) wyznaczoną w zaktualizowanej wersji programu stabilności z listopada 2007 r., należy jednak zauważyć, że docelową wartość deficytu wyznaczono, korzystając z prognozy deficytu w 2007 r. przewidującej deficyt znacznie wyższy od zgłoszonego. Na rok 2009 prognoza wiosenna przewiduje, przy założeniu kontynuacji obecnej polityki, deficyt w wysokości 2,4 % PKB. Świadczy to o tym, że deficyt zmniejszono do poziomu poniżej pułapu 3 % PKB w sposób wiarygodny i trwały,

- niemniej jednak, zgodnie z przewidywaniami, wynik strukturalny ma ulec pogorszeniu w 2008 r. o ponad 0,25 punktu procentowego PKB i - przy założeniu kontynuacji obecnej polityki - ulec poprawie o 0,25 punktu procentowego w 2009 r. W tym kontekście należy też wspomnieć o konieczności dążenia do osiągnięcia celu średniookresowego dla pozycji budżetowej, który w przypadku Włoch oznacza zrównoważenie budżetu w kategoriach strukturalnych,

- po okresie dziesięciu lat obniżania się wskaźnika długu sektora instytucji rządowych i samorządowych w relacji do PKB - z poziomu ponad 121 % PKB w 1994 r. do niespełna 104 % PKB w 2004 r. - wskaźnik ten wzrósł o 2 punkty procentowe PKB w 2005 r. i kolejne 0,6 punktu procentowego w 2006 r., osiągając poziom 106,5 % PKB. Następnie w 2007 r. wskaźnik długu zmniejszył się ponownie do poziomu 104 % PKB. Na zmiany wskaźnika długu istotny wpływ miała tymczasowa operacja finansowa zwiększająca dług w 2006 r. (akumulacja aktywów płynnych) oraz operacja odwrotna przeprowadzona w 2007 r. Bez tej operacji wskaźnik długu utrzymałby się w 2006 r. na zasadniczo niezmienionym poziomie, odzwierciedlając wzrost nadwyżki pierwotnej zgodny z zaleceniem Rady. Według prognozy służb Komisji z wiosny 2008 r. i przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki wskaźnik długu ma się obniżyć do 2009 r. do ok. 102,5 %. Chociaż wskaźnik długu we Włoszech pozostaje wysoki oraz znacznie powyżej wartości odniesienia, można uważać, że zmniejszył się zgodnie z korektą nadmiernego deficytu w 2007 r.

(6) W ocenie Rady Włochy skorygowały nadmierny deficyt, należy zatem uchylić decyzję 2005/694/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że sytuacja nadmiernego deficytu we Włoszech została skorygowana.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję 2005/694/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 3 czerwca 2008 r.

W imieniu Rady
C. LAGARDE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 266 z 11.10.2005, s. 57.

(2) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, s. 5).

(3) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, s. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2103/2005 (Dz.U. L 337 z 22.12.2005, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.181.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/560/WE uchylająca decyzję 2005/694/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu we Włoszech
Data aktu: 03/06/2008
Data ogłoszenia: 10/07/2008
Data wejścia w życie: 10/07/2008