uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), w szczególności jego art. 185 ust. 1,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając opinię Rady,
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Po zmianie rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 (zwanego dalej "ogólnym rozporządzeniem finansowym") rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1995/2006(3) konieczne jest dostosowanie rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002(4) w celu uzgodnienia jego przepisów z przepisami ogólnego rozporządzenia finansowego. Wprowadzenie pewnych zmian stało się konieczne w obliczu doświadczeń zgromadzonych przez obecne organy Wspólnoty.
(2) Jeśli chodzi o różnicę między terminem wydawania decyzji o udzieleniu absolutorium, dotyczących organów wspólnotowych, oraz terminem przewidzianym dla budżetu ogólnego w ogólnym rozporządzeniu finansowym, w niniejszym rozporządzeniu należy kierować się terminem określonym w podstawowych aktach prawnych ustanawiających organy Wspólnoty, od których to aktów niniejsze rozporządzenie nie może odbiegać. Odnośna instytucja oraz, w stosownych przypadkach, organy Wspólnoty powinny w związku z tym starać się unikać trudności w praktyce i dążyć do harmonizacji aktów podstawowych w przyszłości.
(3) Należy wyraźnie zaznaczyć, że należyte zarządzanie finansami wymaga efektywnej i skutecznej kontroli wewnętrznej. Należy określić podstawowe założenia i cele systemów kontroli wewnętrznej.
(4) Większą przejrzystość wobec władzy budżetowej należy zapewnić poprzez nowe wymogi w zakresie przekazywania informacji, nałożone na organy Wspólnoty w procedurze budżetowej, w szczególności jeśli chodzi o szacunki dotyczące liczby pracowników kontraktowych, nadwyżek, dochodów przeznaczonych na określony cel oraz przypadków odstąpienia od windykacji ustalonych należności.
(5) Aby zagwarantować, że dane osobowe nie będą przechowywane przez okres dłuższy niż jest to konieczne w celu, w którym zostały zgromadzone lub w którym są poddawane dalszemu przetworzeniu, konieczne jest ustanowienie szczegółowych wymogów dotyczących dokumentów uzupełniających.
(6) W celu zapewnienia lepszej ochrony interesów finansowych Wspólnot każdy organ Wspólnoty powinien sporządzić wykaz należności, z podaniem nazwisk (nazw) dłużników oraz kwot należności w tych przypadkach, w których sąd prawomocnym orzeczeniem (res judicata) nakazał dłużnikowi dokonanie zapłaty i w których w ciągu roku od wydania orzeczenia nie dokonano żadnych lub żadnych znaczących płatności. Wykaz taki należy opublikować, uwzględniając przy tym przepisy dotyczące ochrony danych.
(7) Aby zapewnić przejrzystość wykorzystania środków pochodzących z budżetów organów Wspólnoty, wskazane jest nałożenie na te organy ogólnego obowiązku udostępniania informacji o beneficjentach tych środków.
(8) Wykaz pozycji dochodów przeznaczonych na określone cele okazał się niekompletny i dlatego należy go uzupełnić zgodnie z art. 18 ust. 1 ogólnego rozporządzenia finansowego.
(9) Konieczne jest uproszczenie procesu publikacji budżetu organów Wspólnoty, nie naruszając przy tym prerogatyw władzy budżetowej i Trybunału Obrachunkowego.
(10) Procedura, zgodnie z którą dyrektorzy organów Wspólnoty dokonują przesunięć środków, jest stosowana niejednolicie, stąd należy ją doprecyzować. W szczególności władza budżetowa powinna otrzymywać informacje na temat istotnych przesunięć środków.
(11) Wnioski o płatności kierowane do Komisji powinny być uzasadnione i oparte na rygorystycznych zasadach zarządzania środkami pieniężnymi, tak by uniknąć nadwyżek na koniec roku.
(12) Należy określić wpływ pracy w niepełnym wymiarze godzin na plan zatrudnienia, aby ułatwić korzystanie z możliwości pracy w niepełnym wymiarze godzin zwłaszcza w małych organach Wspólnoty.
(13) W celu zapewnienia lepszej ochrony interesów finansowych Wspólnot organy Wspólnoty powinny uczestniczyć w działaniach Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych ukierunkowanych na zapobieganie nadużyciom finansowym.
(14) Wskazane jest doprecyzowanie przepisów dotyczących sprzeczności interesów, tak by obejmowały one wszystkie osoby zaangażowane w procedury związane z udzielaniem zamówień publicznych i przyznawaniem dotacji.
(15) Należy uprościć zasady obsługi podobnych transakcji indywidualnych, związanych z określonymi standardowymi pozycjami wydatków, w odniesieniu do obowiązków dotyczących weryfikacji ex ante.
(16) Odpowiedzialność finansowa intendentów powinna zostać wyraźnie ograniczona do przypadków poważnego zaniedbania i celowego uchybienia.
(17) Aby ułatwić dokonywanie transakcji w niektórych przypadkach należy umożliwić organom Wspólnoty korzystanie z systemu polecenia zapłaty.
(18) Zważywszy, że dyrektor organu Wspólnoty w funkcji intendenta jest przełożonym księgowego, konieczne jest wprowadzenie wyraźnego zapisu o funkcjonalnej niezależności księgowego w wykonywaniu jego obowiązków.
(19) Należy sprecyzować przepisy dotyczące odpowiedzialności księgowych w zakresie zatwierdzania sprawozdań na podstawie informacji finansowych dostarczonych im przez intendentów. W tym celu księgowy powinien być upoważniony do sprawdzania informacji, które otrzymuje od intendenta delegowanego, oraz - w razie konieczności - do wnoszenia zastrzeżeń.
(20) Konieczne jest przyjęcie szeregu przepisów dotyczących opłat i należności pobieranych przez organy Wspólnoty w celu uwzględnienia tych potrzeb niektórych organów Wspólnot, które są finansowane z tego rodzaju dochodów.
(21) Organy Wspólnoty powinny mieć możliwość korzystania z wiedzy fachowej działającego przy Komisji wyspecjalizowanego zespołu do spraw nieprawidłowości finansowych, powołanego na mocy art. 66 ust. 4 ogólnego rozporządzenia finansowego, który zasadniczo powinien posiadać kompetencje w odniesieniu do organów Wspólnoty, chyba że organy te zdecydują o utworzeniu zespołu lub o uczestnictwie we wspólnym zespole ustanowionym przez kilka organów Wspólnoty.
(22) Należy określić warunki korzystania przez organy Wspólnoty ze wsparcia urzędów i służb Komisji, europejskich urzędów międzyinstytucjonalnych i ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 2965/94 z dnia 28 listopada 1994 r. Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej(5) oraz przeprowadzania wspólnych procedur udzielania zamówień publicznych z przyjmującymi państwami członkowskimi, tak aby pogłębić współpracę instytucji z organami Wspólnoty, współpracę między organami Wspólnoty oraz współpracę organów Wspólnoty z przyjmującymi państwami członkowskimi.
(23) W celu zapewnienia lepszej ochrony interesów finansowych Wspólnot oraz zważywszy, że organy Wspólnoty nie mogą wykonywać pewnych wyłącznych prerogatyw instytucji wspólnotowych, należy nałożyć na nie obowiązek umieszczania określonych klauzul w umowach lub umowach w sprawie przyznania dotacji zawieranych przez nie z osobami trzecimi, które zapewniłyby im możliwość korzystania z pewnych praw, w tym prawa do zawieszenia wykonania i wypowiedzenia umów oraz zawieszenia i zakończenia procedur przetargowych, a także do określenia okresu przedawnienia.
(24) W celu zapewnienia większej przejrzystości względem władzy budżetowej należy wprowadzić procedurę informowania o projektach mających znaczący wpływ na budżet administracyjny danego organu Wspólnoty.
(25) Niezbędne jest wprowadzenie zapisów dotyczących procedury wyboru ekspertów, odpowiadającej procedurze przewidzianej w ogólnym rozporządzeniu finansowym.
(26) Należy poprawić wymianę informacji i współpracę między dyrektorem organu Wspólnoty a jego zarządem w ramach procedury udzielania absolutorium.
(27) Zgodnie z art. 185 ust. 1 ogólnego rozporządzenia finansowego należy wprowadzić zapis, zgodnie z którym w przypadku, gdy organ Wspólnoty przyjmuje zasady w celu wykonania obowiązującego go rozporządzenia finansowego, przyjęcie takich zasad uzależnione jest od uprzedniej zgody Komisji.
(28) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE, Euratom) nr 2343/2002,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 9 lipca 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Dalia GRYBAUSKAITĖ | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1525/2007 (Dz.U. L 343 z 27.12.2007, s. 9).
(2) Dz.U. C 23 z 28.1.2008, s. 1.
(3) Dz.U. L 390 z 30.12.2006, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 314 z 7.12.1994, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1645/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, s. 13).
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.181.23 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 652/2008 WE,Euratom zmieniające rozporządzenie (WE, Euratom) nr 2343/2002 w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich |
Data aktu: | 09/07/2008 |
Data ogłoszenia: | 10/07/2008 |
Data wejścia w życie: | 13/07/2008 |