(2008/489/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 28 czerwca 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z decyzją Komisji 2006/133/WE z dnia 13 lutego 2006 r. zobowiązującą państwa członkowskie do tymczasowego podjęcia dodatkowych środków przeciwko rozprzestrzenianiu się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorek sosnowiec) w odniesieniu do obszarów w Portugalii innych niż te, na których organizm ten nie występuje(2), Portugalia wdraża plan zwalczania mający zapobiec rozprzestrzenianiu się węgorka sosnowca.
(2) Portugalia przyjęła rozporządzenie ministerialne (Portaria nr 358/2008 z dnia 12 maja 2008 r.) zakazujące wywozu z terenu Portugalii kontynentalnej podatnego drewna i roślin, chyba że drewno zostało poddane obróbce termicznej, a rośliny należytym badaniom.
(3) Portugalia przedstawiła Komisji propozycję planu badań, określonych w art. 4 akapit drugi decyzji 2006/133/WE, dla całego terytorium Portugalii. Propozycja została poddana pod dyskusję Stałemu Komitetowi ds. Zdrowia Roślin w dn. 26-27 maja 2008 r. Komisja, na podstawie wniosków Komitetu, nie zatwierdziła jednak planu z powodu niewystarczającej intensywności monitorowania.
(4) W dniu 5 czerwca 2008 r. Portugalia poinformowała Komisję o odkryciu, w wyniku nadzwyczajnego postępowania stanowiącego uzupełnienie corocznych badań, nowych ognisk węgorka sosnowca na obszarach Portugalii, gdzie jak dotąd organizm ten nie występował.
(5) Kontrola, przeprowadzona przez Biuro ds. Żywności i Weterynarii w dn. 2-6 czerwca 2008 r., wykazała, że dostępne dane nie są wystarczające, aby potwierdzić istnienie obszarów w Portugalii, które byłyby wolne od węgorka sosnowca. Ponadto środki wspólnotowe i krajowe nie są w pełni wdrożone.
(6) Z tego powodu uznaje się, że środki podjęte dotychczas nie wydają się odpowiednie i nie można już wykluczyć natychmiastowego ryzyka rozprzestrzeniania się węgorka sosnowca poza granice Portugalii, spowodowanego przemieszczaniem podatnego drewna, kory i roślin. Ponadto państwa członkowskie inne niż Portugalia powinny mieć jak najszybciej możliwość kontroli nad przemieszczaniem na swoim terytorium podatnego drewna, kory i roślin, pochodzących ze wszystkich części Portugalii.
(7) W wyniku odnotowanego ostatnio zwiększenia liczby ognisk węgorka sosnowca w Portugalii należy podjąć jak najszybciej działania celem zabezpieczenia terytorium innych państw członkowskich przed węgorkiem sosnowcem oraz ochrony interesów handlowych Wspólnoty z krajami trzecimi. Przemieszczanie podatnego drewna, kory i roślin z Portugalii do innych państw członkowskich oraz krajów trzecich powinno być zabronione, chyba że materiał ten został poddany odpowiedniej obróbce, a rośliny należytym badaniom. Dlatego wymogi dotyczące przemieszczania podatnego drewna, kory i roślin pochodzących z wyznaczonych obszarów, na teren Portugalii inny niż wyznaczone obszary lub do innych państw członkowskich, powinny zostać rozszerzone na jakiekolwiek przemieszczanie z Portugalii do innych państw członkowskich i krajów trzecich. Należy zapewnić identyfikowalność poprzez załączanie paszportu roślin lub oznakowania każdej jednostki w ramach przesyłki. Cel działań kontrolnych prowadzonych przez państwa członkowskie powinien być poszerzony, aby zapewnić kontrolę podatnego drewna, kory i roślin przemieszczanych z Portugalii na ich terytoria.
(8) W oczekiwaniu na posiedzenie Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin należy podjąć tymczasowe środki ochronne w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się węgorka sosnowca z Portugalii do innych państw członkowskich i krajów trzecich.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji zostaną poddane ponownej ocenie przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 czerwca 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/41/WE (Dz.U. L 169 z 29.6.2007, s. 51).
(2) Dz.U L 52 z 23.2.2006, s. 34. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2008/378/WE (Dz.U. L 130 z 20.5.2008, s. 22).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.168.38 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2008/489/WE dotycząca tymczasowych środków ochronnych przeciwko rozprzestrzenianiu się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorek sosnowiec) w Portugalii |
Data aktu: | 27/06/2008 |
Data ogłoszenia: | 28/06/2008 |
Data wejścia w życie: | 28/06/2008 |