Decyzja 2008/477/WE w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2500-2690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie

DECYZJA KOMISJI
z dnia 13 czerwca 2008 r.
w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2.500-2.690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 2625)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/477/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 czerwca 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W swoim komunikacie "Ułatwienie dostępu do widma radiowego na potrzeby usług bezprzewodowej łączności elektronicznej poprzez zwiększenie elastyczności" 2 , który dotyczył między innymi zakresu 2.500-2.690 MHz, Komisja opowiedziała się za bardziej elastycznym użytkowaniem częstotliwości. W przygotowanej przez zespół ds. polityki widma radiowego (RSPG) opinii z dnia 23 listopada 2005 r., dotyczącej polityki na rzecz bezprzewodowego dostępu do usług łączności elektronicznej (WAPECS), państwa członkowskie podkreśliły wagę niepreferowania żadnych technologii ani usług jako istotnego celu politycznego ustanowionego z myślą o bardziej elastycznym wykorzystaniu widma radiowego. W opinii tej stwierdzono również, że celów tych nie należy wprowadzać nagle, lecz stopniowo, tak aby uniknąć zakłóceń w funkcjonowaniu rynku.

(2) Wyznaczenie zakresu 2.500-2.690 MHz na potrzeby systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej jest ważnym krokiem uwzględniającym zarówno konwergencję sektorów łączności ruchomej, stałej oraz radiodyfuzji, jak i innowacje techniczne. Usługi świadczone w tym zakresie częstotliwości powinny głównie umożliwiać użytkownikom dostęp do łączności szerokopasmowej.

(3) Oczekuje się, że bezprzewodowe usługi szerokopasmowej łączności elektronicznej, na potrzeby których ma zostać wyznaczony zakres 2.500-2.690 MHz, będą miały w znacznej mierze charakter paneuropejski, co oznacza, że użytkownicy tego rodzaju usług w jednym państwie członkowskim będą mieli również dostęp do równoważnych usług w każdym innym państwie członkowskim.

(4) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE w dniu 5 lipca 2006 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (zwanej dalej "CEPT") mandatu w zakresie opracowania możliwie jak najmniej restrykcyjnych warunków technicznych dla zakresów częstotliwości, których dotyczy WAPECS.

(5) Na podstawie tego mandatu CEPT przygotowała raport (raport CEPT nr 19) w sprawie możliwie jak najmniej restrykcyjnych warunków technicznych dla zakresów częstotliwości, których dotyczy WAPECS. Raport ten zawiera warunki techniczne oraz wytyczne dotyczące stosowania jak najmniej restrykcyjnych warunków wobec stacji bazowych i stacji końcowych pracujących w zakresie 2.500-2.690 MHz, które zapewnią odpowiednie zarządzanie ryzykiem występowania szkodliwych zakłóceń na terytorium poszczególnych krajów oraz poza nim, bez narzucania zastosowania jakiejkolwiek konkretnej technologii, w oparciu o optymalne parametry dla najbardziej prawdopodobnego wykorzystania tego zakresu.

(6) Zgodnie z raportem CEPT nr 19, w niniejszej decyzji wprowadza się pojęcie "Block Edge Masks" (BEM), które oznacza parametry techniczne mające zastosowanie do całego bloku częstotliwości określonego użytkownika, niezależnie od liczby kanałów zajmowanych przez wybraną przez niego technologię. Parametry te powinny stanowić część warunków zezwoleń na użytkowanie częstotliwości. Dotyczą one zarówno emisji wewnątrz bloku częstotliwości (moc nadawania w granicach bloku częstotliwościowego), jak i poza nim (emisja pozapasmowa). Stanowią one wymogi prawne służące wyeliminowaniu szkodliwych zakłóceń między sąsiadującymi sieciami i obowiązują bez uszczerbku dla limitów określonych w normach dotyczących urządzeń, ustanowionych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/5/WE z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności ("dyrektywa RTTE") 3 .

(7) Wyznaczenie i udostępnienie zakresu częstotliwości 2.500-2.690 MHz zgodnie z wynikami mandatu udzielonego CEPT następuje przy uwzględnieniu faktu, że w zakresie tym istnieją już inne zastosowania. Właściwe kryteria dotyczące współużytkowania częstotliwości, umożliwiające współistnienie niektórych systemów, zostały opracowane przez Komitet ds. Łączności Elektronicznej (ECC) w raporcie nr 45. W przypadku innych systemów i usług właściwe kryteria dotyczące współużytkowania częstotliwości, umożliwiające ich współistnienie, mogą opierać się na ustaleniach krajowych.

(8) W celu zapewnienia kompatybilności konieczne jest zapewnienie odstępu o szerokości 5 MHz między granicami bloków częstotliwości wykorzystywanych do pracy bez ograniczeń w trybie dupleksowym z podziałem czasu (TDD) i w trybie dupleksowym z podziałem częstotliwości (FDD) lub w przypadku dwóch niezsynchronizowanych sieci pracujących w trybie TDD. Odstęp taki należy zapewnić albo poprzez pozostawienie niewykorzystywanego pasma o szerokości 5 MHz jako pasma ochronnego, albo poprzez jego wykorzystanie zgodnie z parametrami ograniczonego BEM, kiedy przylega ono do bloku FDD (łącze "uplink") lub znajduje się między dwoma blokami TDD, albo poprzez jego wykorzystanie zgodnie z parametrami ograniczonego lub nieograniczonego BEM, kiedy przylega ono do bloku FDD (łącze "downlink"). Każda próba wykorzystania pasma ochronnego o szerokości 5 MHz powoduje zwiększone ryzyko zakłóceń.

(9) Biorąc pod uwagę stwierdzone na podstawie badań prowadzonych w skali europejskiej i światowej coraz większe zapotrzebowanie na ziemskie usługi łączności elektronicznej zapewniające łączność szerokopasmową, wyniki uzyskane w ramach mandatu udzielonego CEPT powinny zostać zastosowane we Wspólnocie i niezwłocznie wdrożone w państwach członkowskich.

(10) Harmonizacja na mocy niniejszej decyzji nie powinna wykluczać możliwości stosowania przez poszczególne państwa członkowskie, w uzasadnionych przypadkach, okresów przejściowych, które mogą obejmować uzgodnienia w sprawie współużytkowania częstotliwości radiowych, zgodnie z art. 4 ust. 5 decyzji o spektrum radiowym.

(11) Aby zapewnić efektywne wykorzystanie zakresu częstotliwości 2.500-2.690 MHz w dłuższym okresie, organy administracji powinny kontynuować badania, które mogą przyczynić się do zwiększenia wydajności i opracowania nowatorskich zastosowań. Badania takie powinny zostać uwzględnione przy rozważaniu przeglądu niniejszej decyzji.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Widma Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja ma na celu harmonizację warunków udostępniania zakresu częstotliwości 2.500-2.690 MHz oraz jego efektywnego wykorzystania na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie.

Artykuł  2
1.  4
 Państwa członkowskie wyznaczają i udostępniają, na zasadzie braku wyłączności, zakres częstotliwości 2 500- 2 690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej, zgodnie z parametrami określonymi w załączniku do niniejszej decyzji.
2.  5
 Państwa członkowskie, które stosują dupleks z podziałem czasowym lub wykorzystują wyłącznie łącza "w dół" poza podzakresem 2 570-2 620 MHz w dniu, w którym niniejsza decyzja staje się skuteczna, mogą, na podstawie art. 4 ust. 5 decyzji nr 676/2002/WE, zwrócić się z wnioskiem o okres przejściowy dotyczący wykonania niniejszej decyzji.
3. 
Państwa członkowskie zapewniają, by systemy, o których mowa w ust. 1, gwarantowały właściwą ochronę systemów działających w sąsiadujących zakresach częstotliwości.
Artykuł  3 6

Państwa członkowskie składają Komisji sprawozdanie z wykonania niniejszej decyzji do dnia 30 kwietnia 2021 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 czerwca 2008 r.
W imieniu Komisji
Viviane REDING
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK  7

PARAMETRY, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2

A. DEFINICJE

Aktywne systemy antenowe (AAS) oznaczają stację bazową i system antenowy, w których amplituda lub faza między elementami anteny są dostrajane w sposób ciągły, co prowadzi do zmian charakterystyki promieniowania anteny w zależności od zmian krótkookresowych w środowisku radiowym. Nie obejmuje to długoterminowego kształtowania wiązki, takiego jak stałe elektryczne pochylenie wiązki. W przypadku stacji bazowych AAS system antenowy jest integralną częścią systemu lub wyrobu stacji bazowej.

Nieaktywne systemy antenowe (non-AAS) oznaczają stację bazową i system antenowy wyposażone w co najmniej jedno złącze antenowe, połączone z co najmniej jednym odrębnie zaprojektowanym elementem anteny pasywnej, w celu emitowania fal radiowych. Amplituda i faza sygnałów docierających do elementów anteny nie są stale dostosowywane w odpowiedzi na krótkookresowe zmiany w środowisku radiowym.

Działanie zsynchronizowane oznacza działanie dwóch lub większej liczby różnych sieci pracujących w trybie dupleksu z podziałem czasu (TDD), gdzie nie dochodzi do jednoczesnej transmisji w górę (UL) i w dół (DL), co oznacza, że w dowolnym momencie wszystkie sieci nadają za pośrednictwem łącza "w dół" albo wszystkie sieci nadają za pośrednictwem łącza "w górę". Wymaga to zestrojenia wszystkich transmisji DL i UL dla wszystkich rozważanych sieci TDD, a także synchronizacji początku ramki we wszystkich sieciach.

Działanie niezsynchronizowane oznacza działanie dwóch lub większej liczby różnych sieci TDD, gdzie w dowolnym momencie co najmniej jedna sieć transmituje w dół (DL) i co najmniej jedna sieć transmituje w górę (UL). Może się to zdarzyć, jeśli sieci TDD nie zestroją wszystkich transmisji DL i UL lub nie zsynchronizują początku ramki.

Działanie częściowo zsynchronizowane oznacza działanie dwóch lub większej liczby różnych sieci TDD, gdzie część ramki jest spójna z działaniem zsynchronizowanym, natomiast pozostała część ramki jest spójna z działaniem niezsynchronizowanym. Wymaga to przyjęcia struktury ramki dla wszystkich rozważanych sieci TDD, w tym szczelin czasowych, w których kierunek łącza UL/DL nie jest określony, a także synchronizacji początku ramki we wszystkich sieciach.

Zastępcza moc promieniowana izotropowo (EIRP) oznacza iloczyn mocy doprowadzonej do anteny oraz zysku anteny w danym kierunku w odniesieniu do anteny izotropowej (zysk bezwzględny lub izotropowy).

Całkowita moc promieniowania (TRP) oznacza miarę mocy promieniowania anteny złożonej. Jest ona równa całkowitej mocy doprowadzonej do szyku antenowego pomniejszonej o wszelkie straty w szyku antenowym. TRP oznacza całkę mocy promieniowanej we wszystkich kierunkach, jak określono we wzorze:

gdzie P(9,φ) jest mocą promieniowaną przez szyk antenowy w kierunku (θ,φ) określonym wzorem:

gdzie PTx oznacza moc doprowadzoną (mierzoną w watach), która jest składową szyku antenowego, a g(9,φ) oznacza zysk kierunkowy szyku antenowego na kierunku (θ,φ).

B. PARAMETRY OGÓLNE

1)
Przydziela się bloki częstotliwości będące wielokrotnością 5,0 MHz.
2)
W zakresie częstotliwości 2 500-2 690 MHz odstęp dupleksowy dla działania w trybie dupleksu z podziałem częstotliwości wynosi 120 MHz, przy czym kanał nadawczy terminala (łącze "w górę") znajduje się w dolnej części tego zakresu, począwszy od 2 500 MHz, a skończywszy na 2 570 MHz, a kanał nadawczy stacji bazowej (łącze "w dół") - w górnej części tego zakresu, począwszy od 2 620 MHz, a skończywszy na 2 690 MHz.
3)
Podzakres częstotliwości 2 570-2 620 MHz wykorzystuje się na potrzeby dupleksu z podziałem czasu lub na potrzeby nadawania przez stację bazową (tylko łącze "w dół"). Każde pasmo ochronne wymagane do zapewnienia zgodności wykorzystania częstotliwości na granicy 2 570 MHz albo 2 620 MHz ustala się na poziomie krajowym i wyznacza w podzakresie częstotliwości 2 570-2 620 MHz.

C. WARUNKI TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO STACJI BAZOWYCH - MASKA GRANIC BLOKU

Poniższe parametry techniczne w odniesieniu do stacji bazowych, określane jako maska granic bloku (ang. Block Edge Mask, BEM), stanowią istotny element warunków niezbędnych do zapewnienia możliwości współistnienia sąsiadujących ze sobą sieci wobec braku umów dwustronnych lub wielostronnych między operatorami takich sąsiadujących sieci. Można również stosować mniej rygorystyczne parametry techniczne, jeżeli zostały one uzgodnione między wszystkimi zainteresowanymi operatorami takich sieci, pod warunkiem że operatorzy ci nadal przestrzegają warunków technicznych mających zastosowanie do ochrony innych służb, zastosowań lub sieci oraz spełniają zobowiązania wynikające z koordynacji trans- granicznej.

BEM składa się z kilku elementów podanych w tabeli 1. Wartość graniczną mocy wewnątrz bloku częstotliwościowego stosuje się do bloku przydzielonego operatorowi. Wartość graniczna mocy na poziomie podstawowym, określona w celu ochrony widma wykorzystywanego przez innych operatorów w obrębie pasma częstotliwości 2,6 GHz, oraz wartość graniczna mocy w obszarach przejściowych, odpowiadające charakterystyce tłumienia filtra od wartości granicznej wewnątrz bloku częstotliwościowego do wartości granicznej mocy na poziomie podstawowym, stanowią elementy mocy poza granicami bloku.

Wartości graniczne mocy przedstawiono osobno dla systemów non-AAS i AAS. W przypadku systemów non-AAS wartości graniczne mocy stosuje się do średniej EIRP. W przypadku systemów AAS wartości graniczne mocy stosuje się do średniej TRP(8 ). Średnią EIRP lub średnią TRP mierzy się przez uśrednienie w określonym przedziale czasowym oraz w danej szerokości kanału pomiarowego. W dziedzinie czasu średnie wartości EIRP lub TRP określa się poprzez uśrednienie na podstawie aktywnych części impulsów sygnałowych i odpowiadają one pojedynczej nastawie kontroli mocy. W dziedzinie częstotliwości średnie wartości EIRP lub TRP ustala się dla danej szerokości kanału pomiarowego, jak podano poniżej w tabelach 2-8(9 ). Ogólnie, i o ile nie podano inaczej, wartości graniczne mocy BEM odpowiadają łącznej mocy wypromieniowanej przez odpowiednie urządzenie bez względu na liczbę anten nadawczych, z wyjątkiem wymogów podstawowych i przejściowych dla stacji bazowych systemów non-AAS, które określa się dla każdej anteny.

Dodatkowa wartość graniczna mocy na poziomie podstawowym dla stacji bazowych FDD-AAS oznacza wartość graniczną mocy poza granicami bloku, która może być stosowana w celu ograniczenia niezbędnej strefy koordynacji ze stacjami służby radioastronomicznej (RAS) oraz ochrony RAS w sąsiednim zakresie częstotliwości 2 690-2 700 MHz w określonych obszarach geograficznych.

Środki obowiązujące na poziomie krajowym, takie jak wartości graniczne pfd, w celu ochrony różnych typów radarów działających powyżej częstotliwości 2 700 MHz, pozostałyby w mocy, przy czym należy zauważyć, że operatorom może być trudniej zastosować się do wartości granicznej pfd, ponieważ systemy AAS nie mogą być wyposażone w dodatkowe filtry zewnętrzne.

Do urządzeń pracujących w tym paśmie można również stosować wartości graniczne EIRP lub TRP inne od podanych poniżej, pod warunkiem że stosowane są odpowiednie techniki osłabiania zakłóceń zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE(10 ), zapewniające poziom ochrony co najmniej równoważny poziomowi zapewnianemu przez zasadnicze wymagania określone w tej dyrektywie.

Przykłady elementów BEM i wartości granicznych mocy stacji bazowej dla systemów non-AAS

grafika

Objaśnienia do rysunku

Mająca zastosowanie wartość graniczna BEM jest zawsze wartością bezpośrednio powyżej odpowiedniej wartości określonej we właściwym punkcie (tj. od 1 do 5).

Tabela 1

Definicja elementów BEM

Element BEM Definicja
Wewnątrz bloku Odnosi się do bloku, dla którego wyznacza się BEM.
Poziom podstawowy Widmo w zakresie częstotliwości 2 500-2 690 MHz wykorzystywane na potrzeby usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej, z wyjątkiem bloku przydzielonego operatorowi i odpowiednich obszarów przejściowych.
Obszar przejściowy Widmo o szerokości w zakresie od 0 do 5,0 MHz poniżej i od 0 do 5,0 MHz powyżej bloku przydzielonego operatorowi. Obszary przejściowe nie dotyczą bloków TDD przydzielonych innym operatorom, chyba że sieci są zsynchronizowane. Obszary przejściowe nie dotyczą widma poniżej 2 500 MHz ani widma powyżej 2 690 MHz.
Dodatkowy poziom podstawowy Widmo o częstotliwości pomiędzy 2 690 a 2 700 MHz.

Współistnienie sąsiadujących geograficznie sieci wykorzystujących również sąsiednie bloki częstotliwości w paśmie częstotliwości 2,6 GHz może wymagać zastosowania określonych środków w celu osłabienia zakłóceń radiowych. Zazwyczaj w przypadku dwóch sąsiednich niezsynchronizowanych sieci TDD lub sieci TDD sąsiadującej z siecią FDD powinna być stosowana separacja częstotliwości wynosząca co najmniej 5 MHz. Taka separacja powinna być realizowana poprzez pozostawienie niewykorzystanego bloku o szerokości 5 MHz jako bloku ochronnego lub przez wykorzystanie takiego bloku o szerokości 5 MHz w ramach bardziej restrykcyjnych parametrów BEM (blok widma podlegający ograniczeniom). Każde wykorzystanie bloku ochronnego o szerokości 5 MHz powodowałoby zwiększone ryzyko zakłóceń.

Aby osiągnąć współistnienie sąsiednich sieci FDD i TDD, należy wprowadzić podlegający ograniczeniom blok widma o częstotliwości 2 570-2 575 MHz (z wyjątkiem pracy w trybie TDD jedynie w łączu "w górę" w tym bloku) dla wszystkich konfiguracji, w których sąsiadują ze sobą: (i) FDD-AAS i TDD-non-AAS oraz (ii) FDD-non-AAS i TDD-AAS. Ponadto blok częstotliwości 2 615-2 620 MHz, który bezpośrednio sąsiaduje z łączem "w dół" FDD, może być narażony na zwiększone ryzyko zakłóceń ze względu na emisje z łącza "w dół" FDD.

BEM dla bloku widma innego niż blok widma podlegający ograniczeniom tworzą tabele 2, 3 i 4 połączone w taki sposób, że wartość graniczna dla każdej częstotliwości określana jest przez najwyższą wartość spośród wartości granicznych mocy na poziomie podstawowym i wewnątrz bloku.

BEM dla bloku widma podlegającego ograniczeniom tworzą tabele 3 i 5 połączone w taki sposób, że wartość graniczna dla każdej częstotliwości określana jest przez najwyższą wartość spośród wartości granicznych mocy na poziomie podstawowym i wewnątrz bloku.

Ponadto w przypadku stacji bazowych z ograniczeniami dotyczącymi umiejscowienia anteny, tj. w przypadku gdy anteny stacji bazowej są umieszczane wewnątrz pomieszczeń lub w przypadku gdy wysokość anteny jest mniejsza od określonej wartości, państwo członkowskie może stosować na poziomie krajowym alternatywne wartości graniczne mocy BEM. W takich przypadkach BEM dla bloku widma podlegającego ograniczeniom w odniesieniu do systemów non-AAS może być zgodna z tabelą 6, pod warunkiem że na granicach geograficznych z innymi państwami członkowskimi zastosowanie ma tabela 3, a tabela 5 pozostaje w mocy w całym kraju. W przypadku systemów AAS z ograniczeniami dotyczącymi umiejscowienia anteny mogą być wymagane alternatywne środki krajowe w stosunku do tabeli 3 lub tabeli 5, wprowadzane indywidualnie dla każdego przypadku.

Tabela 2

Wartość graniczna mocy wewnątrz bloku częstotliwościowego dla stacji bazowych non-AAS oraz stacji bazowych AAS

Element BEM Wartość graniczna EIRP dla stacji bazowych nonAAS Wartość graniczna TRP dla stacji bazowych AAS
Wewnątrz bloku Nieobowiązkowa

W przypadku ustalenia górnej granicy przez dane państwo członkowskie można stosować wartość mieszczącą się w przedziale od 61 dBm/5 MHz do 68 dBm/5 MHz na antenę.

Nieobowiązkowa

W przypadku ustalenia górnej granicy przez dane państwo członkowskie można stosować wartość mieszczącą się w przedziale od 53 dBm/5 MHz do 60 dBm/5 MHz na komórkę (1).

(1) W wielosektorowej stacji bazowej wartość graniczną mocy promieniowanej stosuje się do każdego z poszczególnych sektorów.

Tabela 3

Wartość graniczna mocy na poziomie podstawowym dla stacji bazowych non-AAS oraz stacji bazowych AAS

Element BEM Zakres częstotliwości Maksymalna średnia wartość graniczna EIRP na antenę dla stacji bazowych non-AAS Maksymalna średnia wartość graniczna TRP na komórkę dla stacji bazowych AAS (1)
Poziom podstawowy Łącze "w dół" FDD;

bloki TDD zsynchronizowane z danym blokiem TDD;

bloki TDD wykorzystywane wyłącznie do transmisji w łączu "w dół" (2); zakres 2 615-2 620 MHz.

+ 4 dBm/MHz + 5 dBm/MHz (3)
Częstotliwości w zakresie 2 500-2 690 MHz nieobjęte definicją podaną w wierszu powyżej. -45 dBm/MHz -52 dBm/MHz
(1) W wielosektorowej stacji bazowej wartość graniczną mocy promieniowanej stosuje się do każdego z poszczególnych sektorów.

(2) Wprowadzenie FDD-AAS nie ma wpływu na warunki korzystania wyłącznie do transmisji w łączu "w dół" w odniesieniu do systemów non-AAS/AAS.

(3) w przypadku stosowania do celów ochrony widma wykorzystywanego na potrzeby transmisji w łączu "w dół" ta wartość graniczna na poziomie podstawowym opiera się na założeniu, że emisje pochodzą ze stacji bazowej makro. Należy zauważyć, że punkty dostępu bezprzewodowego o bliskim zasięgu (nadajniki o małej mocy) mogą być rozmieszczone na mniejszych wysokościach, a zatem bliżej terminali, co może prowadzić do wyższych poziomów zakłóceń w przypadku stosowania powyższych wartości granicznych mocy.

Objaśnienia do tabeli 3

Wartości graniczne zarówno EIRP, jak i TRP są uśrednione w paśmie o szerokości 1 MHz.

Tabela 4

Wartość graniczna mocy w obszarach przejściowych dla stacji bazowych non-AAS oraz stacji bazowych AAS

Element BEM Zakres częstotliwości Maksymalna średnia wartość graniczna EIRP na antenę dla stacji bazowych non-AAS Maksymalna średnia wartość graniczna TRP na komórkę dla stacji bazowych AAS ((1)
Obszar przejściowy Przesunięcie o -5,0 do 0 MHz od dolnej granicy bloku lub przesunięcie o 0 do +5,0 MHz od górnej granicy bloku + 16 dBm/5 MHz (2) + 16 dBm/5 MHz (2)
(1) W wielosektorowej stacji bazowej wartość graniczną mocy promieniowanej stosuje się do każdego z poszczególnych sektorów.

(2) Ta wartość graniczna opiera się na założeniu, że emisje pochodzą ze stacji bazowej makro. Należy zauważyć, że punkty dostępu bezprzewodowego o bliskim zasięgu (nadajniki o małej mocy) mogą być rozmieszczone na mniejszych wysokościach, a zatem bliżej terminali, co może prowadzić do wyższych poziomów zakłóceń w przypadku stosowania tej wartości granicznej mocy. W takich przypadkach państwa członkowskie mogą ustalić niższą wartość graniczną na poziomie krajowym.

Tabela 5

Wartość graniczna mocy wewnątrz bloku częstotliwościowego dla stacji bazowych non-AAS oraz stacji bazowych AAS w przypadku bloku podlegającego ograniczeniom

Element BEM Zakres częstotliwości Wartość graniczna EIRP na antenę dla stacji bazowych nonAAS Wartość graniczna TRP na komórkę dla stacji bazowych AAS (*)
Wewnątrz bloku Widmo w ramach bloku podlegającego ograniczeniom + 25 dBm/5 MHz + 22 dBm/5 MHz (**)
(*) W wielosektorowej stacji bazowej wartość graniczną mocy promieniowanej stosuje się do każdego z poszczególnych sektorów.

(**) Należy zauważyć, że w niektórych scenariuszach rozmieszczenia ta wartość graniczna może nie gwarantować wolnego od zakłóceń działania łącza "w górę" w sąsiednich kanałach, chociaż zakłócenia są zwykle osłabione wskutek spadku przenikania w budynkach lub różnicy w wysokości anteny. Na poziomie krajowym można również stosować inne metody osłabiania zakłóceń.

Tabela 6

Wartości graniczne mocy w przypadku bloku podlegającego ograniczeniom dla stacji bazowych non-AAS z dodatkowymi ograniczeniami dotyczącymi umiejscowienia anteny

Element BEM Zakres częstotliwości Maksymalna średnia wartość graniczna EIRP
Poziom podstawowy Od dolnej granicy zakresu wynoszącej 2 500 MHz do przesunięcia o -5,0 MHz od dolnej granicy bloku, lub od przesunięcia o +5,0 MHz od górnej granicy bloku do górnej granicy zakresu wynoszącej 2 690 MHz -22 dBm/MHz
Obszar przejściowy Przesunięcie o -5,0 do 0 MHz od dolnej granicy bloku lub przesunięcie o 0 do +5,0 MHz od górnej granicy bloku -6 dBm/5 MHz

Tabela 7

Dodatkowa wartość graniczna mocy na poziomie podstawowym dla stacji bazowych FDD-AAS w odniesieniu do służby radioastronomicznej

Element BEM Zakres częstotliwości Przypadek Wartość graniczna mocy TRP na komórkę
Dodatkowy poziom podstawowy 2 690-2 700 MHz A + 3 dBm/10 MHz
B Nie dotyczy
Przypadek A: Przypadek B: Ta wartość graniczna określa strefę ograniczonej koordynacji w odniesieniu do stacji RAS.

Dotyczy sytuacji, w których dane państwo członkowskie nie uważa, aby był potrzebny dodatkowy poziom podstawowy (np. w przypadku gdy nie ma żadnej pobliskiej stacji RAS lub w sytuacji, w której nie jest wymagana strefa koordynacji).

Objaśnienia do tabeli 7

Powyższe wartości graniczne mocy mogą być stosowane do zmniejszenia wielkości strefy koordynacji ze służbą RAS w określonych obszarach geograficznych. W zależności od wielkości strefy koordynacji niezbędnej do ochrony stacji RAS konieczna może być również koordynacja transgraniczna. W celu ochrony stacji RAS mogą być potrzebne dodatkowe środki na poziomie krajowym.

D. WARUNKI TECHNICZNE DLA TERMINALI

Tabela 8

Wartości graniczne mocy wewnątrz bloku częstotliwościowego dla terminali

Element BEM Maksymalna średnia wartość graniczna EIRP (w tym zakres automatycznego sterowania mocą nadawaną (ATPC)) Maksymalna średnia wartość graniczna TRP (w tym zakres automatycznego sterowania mocą nadawaną (ATPC))
Wewnątrz bloku + 35 dBm/5 MHz + 31 dBm/5 MHz"
Uwaga: Dla terminali stacjonarnych lub zainstalowanych należy stosować EIRP, a dla terminali ruchomych lub nomadycznych należy stosować TRP.
1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 COM(2007) 50.
3 Dz.U. L 91 z 7.4.1999, s. 10. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, s. 1).
4 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 636/2020 z dnia 8 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.149.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 maja 2020 r.
5 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 636/2020 z dnia 8 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.149.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 maja 2020 r.
6 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 636/2020 z dnia 8 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.149.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 maja 2020 r.
7 Załącznik:

- zmieniony przez sprostowanie z dnia 7 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.114.23/2).

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 636/2020 z dnia 8 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.149.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 maja 2020 r.

8 TRP stanowi miarę faktycznej mocy promieniowania anteny. EIRP i TRP są równoważne dla anten izotropowych.
9 Rzeczywista szerokość pasma aparatury pomiarowej wykorzystywanej do celów kontroli zgodności może być mniejsza niż szerokość pasma podana w tych tabelach.
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.163.37

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/477/WE w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2500-2690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie
Data aktu: 13/06/2008
Data ogłoszenia: 24/06/2008
Data wejścia w życie: 24/06/2008