a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotycząca siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013)(1) (zwanego dalej "siódmym programem ramowym") przewiduje udział Wspólnoty w ustanowieniu długoterminowych partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych (dalej zwanych WIT), które mogłyby być realizowane przez wspólne przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 171 Traktatu. WIT powstały jako dorobek europejskich platform technologicznych (dalej zwanych EPT) utworzonych już w ramach szóstego programu ramowego i obejmują wybrane aspekty badań w danej dziedzinie. Powinny one łączyć inwestycje sektora prywatnego z finansowaniem europejskimi środkami publicznymi, w tym środkami pochodzącymi z siódmego programu ramowego.
(2) Decyzja Rady 2006/971/WE z dnia 19 grudnia 2006 r. dotycząca programu szczegółowego Współpraca, wdrażającego siódmy program ramowy Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013)(2) podkreśla istnienie zapotrzebowania na ambitne ogólnoeuropejskie partnerstwa publiczno-prywatne, które przyspieszą rozwój głównych technologii oraz szeroko zakrojone działania badawcze na poziomie wspólnotowym, w tym zwłaszcza WIT.
(3) W programie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia zawartym w strategii lizbońskiej podkreśla się potrzebę stworzenia warunków sprzyjających inwestowaniu w wiedzę i innowacje we Wspólnocie w celu zwiększenia konkurencyjności, tempa wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.
(4) W marcu 2007 r. Rada Europejska stwierdziła w konkluzjach, że "państwa członkowskie były zdecydowane promować innowacje ekologiczne, przyjmując ambitne podejście, korzystając w pełni z możliwości wiodących rynków w obszarach takich, jak trwałe i bezpieczne technologie o niskiej emisji dwutlenku węgla, energia ze źródeł odnawialnych oraz racjonalne wykorzystanie energii i zasobów" i uznała "potrzebę intensyfikacji badań w zakresie energii, w szczególności przyspieszenia wzrostu konkurencyjności energii wytwarzanych w sposób zrównoważony - zwłaszcza ze źródeł odnawialnych - i technologii o niskiej emisji dwutlenku węgla oraz dalszego rozwoju technologii umożliwiających racjonalne wykorzystywanie energii".
(5) W konkluzjach z dnia 3 marca 2003 r., z dnia 22 września 2003 r. i z dnia 24 września 2004 r. Rada podkreśliła znaczenie dalszego rozwijania działań stanowiących kontynuację planu działań mających na celu przeznaczenie 3 % PKB Unii na badania i politykę w sprawie innowacji, w tym opracowania nowych inicjatyw mających na celu intensyfikację współpracy między przemysłem a sektorem publicznym w zakresie finansowania badań w celu wzmocnienia ponadnarodowych powiązań publiczno-prywatnych.
(6) W listopadzie 2003 r. Rada Europejska przyjęła europejską inicjatywę na rzecz wzrostu. Zawiera ona tzw. program szybkiego startu (Quick-start Programme), obejmujący obszar projektowy "gospodarka wodorowa", na który przeznaczono łącznie 2.800 mln EUR w latach 2004-2015, z możliwością finansowania z programów ramowych na rzecz prac badawczo-rozwojowych i działań demonstracyjnych (zwanych dalej "BRT + D") oraz z funduszy strukturalnych.
(7) W maju 2003 r. Grupa Wysokiego Szczebla ds. Technologii Wodorowych i Technologii Ogniw Paliwowych przedstawiła perspektywiczne sprawozdanie zatytułowane "Energia wodorowa i ogniwa paliwowe wizja naszej przyszłości", w którym zaleca między innymi utworzenie partnerstwa w dziedzinie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych oraz znaczące zwiększenie budżetu na BRT + D, a także program demonstracyjny i pilotażowy, mający na celu przeniesienie efektów działań służących weryfikacji technicznej na obszar rozwoju rynkowego.
(8) W grudniu 2003 r. Komisja stworzyła warunki sprzyjające powstaniu europejskiej platformy technologicznej "Technologie wodorowe i ogniw paliwowych" (dalej zwanej "EPTTWiOP"), skupiającej wszystkie zainteresowane podmioty we wspólnym dążeniu do realizacji koncepcji przedstawionej przez Grupę Wysokiego Szczebla. W marcu 2005 r. platforma ta przyjęła strategiczny program badań i strategię wprowadzania technologii, mające na celu przyspieszenie rozwoju i wprowadzania na rynek technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych we Wspólnocie.
(9) Skala i złożoność wyzwania technicznego w dziedzinie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych są ogromne, a kompetencje techniczne w tej dziedzinie - bardzo rozproszone. W związku z tym, aby osiągnąć masę krytyczną pod względem skali działalności, doskonałości oraz potencjału innowacji, wyzwaniu temu należy stawić czoło w sposób celowy i spójny na szczeblu UE. Z tego względu, a także ze względu na potencjalny wkład w politykę Wspólnoty w innych dziedzinach, zwłaszcza w dziedzinie energii, środowiska, transportu, zrównoważonego rozwoju i wzrostu gospodarczego, wskazane jest zastosowanie w tym sektorze koncepcji WIT.
(10) Celem WIT "Technologie ogniw paliwowych i technologie wodorowe" jest realizacja programu BRT + D w dziedzinie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych w Europie. Działania te powinny być realizowane w oparciu o EPTTWiOP, przy współpracy i z udziałem zainteresowanych podmiotów z branży, w tym małych i średnich przedsiębiorstw (zwanych dalej "MŚP"), ośrodków badawczych, uczelni wyższych i regionów.
(11) W celu skutecznego zastosowania technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych konieczne są istotne przełomowe wydarzenia w wielu dziedzinach. Należy położyć właściwy nacisk na badania długoterminowe, z uwzględnieniem rad organów doradczych wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (dalej zwanego "wspólnym przedsiębiorstwem FCH").
(12) Zważywszy na długofalowy charakter partnerstwa publiczno-prywatnego z udziałem najważniejszych zainteresowanych podmiotów, a także na oczekiwane korzyści społeczno-ekonomiczne dla obywateli Europy; na tworzenie wspólnej puli wnoszonych przez Komisję i przemysł środków finansowych oraz wspólne finansowanie działalności w zakresie BRT + D w dziedzinie technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych; na wysoki poziom wymaganych kompetencji naukowo-technicznych oraz na udział praw własności przemysłowej, sprawą podstawowej wagi jest utworzenie wspólnego przedsiębiorstwa FCH na mocy art. 171 Traktatu. Podmiot ten powinien zagwarantować skoordynowane wykorzystanie środków przeznaczonych na cele WIT na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych oraz efektywne zarządzanie nimi. Aby zapewnić odpowiednie zarządzanie działaniami rozpoczętymi, lecz nie zakończonymi w trakcie realizacji siódmego programu ramowego, wspólne przedsiębiorstwo FCH należy utworzyć na okres kończący się dnia 31 grudnia 2017 r.
(13) Cele wspólnego przedsiębiorstwa FCH powinny być realizowane przez łączenie zasobów sektora publicznego i prywatnego na potrzeby wspierania BRT + D, co powinno prowadzić do poprawy ogólnej efektywności europejskich prac badawczych oraz przyspieszenia rozwoju i wprowadzania do użytku technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych. W tym celu wspólne przedsiębiorstwo FCH powinno mieć możliwość ogłaszania zgodnych z zasadami konkurencji zaproszeń do składania wniosków dotyczących realizacji BRT + D. Prace badawcze powinny być zgodne z podstawowymi zasadami oraz z zasadami etycznymi mającymi zastosowanie w siódmym programie ramowym.
(14) Członkami założycielami wspólnego przedsiębiorstwa FCH powinny być Wspólnota Europejska, reprezentowana przez Komisję, jako przedstawiciel sektora publicznego, oraz zrzeszenie branżowe europejskiej wspólnej inicjatywy technologicznej na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (dalej zwane "zrzeszenie branżowe"), reprezentujące interesy przemysłu i otwarte dla przedsiębiorstw prywatnych. Członkiem wspólnego przedsiębiorstwa FCH może również zostać zrzeszenie podmiotów badawczych.
(15) Koszty bieżące wspólnego przedsiębiorstwa FCH powinny być od początku pokrywane w równych częściach wkładem finansowym przez Wspólnotę Europejską i zrzeszenie branżowe. W przypadku utworzenia zrzeszenia podmiotów badawczych powinno ono również wnosić wkład w koszty bieżące.
(16) Koszty operacyjne powinny być finansowane przez Wspólnotę, przemysł oraz inne podmioty prawne publiczne i prywatne uczestniczące w działaniach. Inne opcje finansowania mogą zostać udostępnione między innymi przez Europejski Bank Inwestycyjny), zwłaszcza w ramach mechanizmu finansowania opartego na podziale ryzyka opracowanego wspólnie z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i z Komisją, zgodnie z załącznikiem III do decyzji 2006/971/WE.
(17) Zgodnie z siódmym programem ramowym i decyzją Rady 2006/975/WE z dnia 19 grudnia 2006 r. dotyczącą programu szczegółowego, który ma zostać zrealizowany w formie działań bezpośrednich przez Wspólne Centrum Badawcze w ramach siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji(3) Wspólne Centrum Badawcze może, w odpowiednich przypadkach, uczestniczyć we wspólnych inicjatywach technologicznych. Wspólne Centrum Badawcze dysponuje konkretną wiedzą fachową w zakresie ogniw paliwowych i technologii wodorowych i dlatego należy wyjaśnić, że jego ewentualny wkład we wspólne inicjatywy technologiczne nie ma stanowić części wkładu Wspólnoty przewidzianego w aktach prawnych ustanawiających wspólne inicjatywy technologiczne.
(18) Wspólne przedsiębiorstwo FCH powinno być organem utworzonym przez Wspólnotę, a absolutorium z wykonania budżetu powinien mu udzielać Parlament Europejski na zalecenie Rady. Należy jednak uwzględnić szczególne uwarunkowania wynikające z publicznoprywatnego charakteru WIT, a w szczególności z faktu, że wkład do budżetu wnoszą podmioty sektora prywatnego.
(19) Wspólne przedsiębiorstwo FCH powinno przyjąć, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2) i po uzyskaniu wcześniejszej zgody Komisji, szczegółowe przepisy finansowe uwzględniające szczególne potrzeby operacyjne tego przedsiębiorstwa, wynikające zwłaszcza z konieczności połączenia wspólnotowych i prywatnych środków finansowych na BRT + D skutecznie i we właściwym czasie. Aby zapewnić jednolite traktowanie uczestników działań badawczych wspólnego przedsiębiorstwa FCH i uczestników działań pośrednich siódmego programu ramowego, zasadne jest, by podatek VAT nie był kosztem kwalifikującym się do finansowania wspólnotowego, zgodnie z rozporządzeniem (WE) 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiającym zasady uczestnictwa przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uczelni wyższych w działaniach prowadzonych w ramach siódmego programu ramowego oraz zasady upowszechniania wyników badań (2007-2013)(4).
(20) Zasady organizacji i działania wspólnego przedsiębiorstwa FCH powinny zostać określone w statucie wspólnego przedsiębiorstwa FCH, będącym częścią niniejszego rozporządzenia.
(21) Strategia działań wspólnego przedsiębiorstwa FCH w zakresie praw własności intelektualnej powinna zapewniać uczestnikom projektów uznanie ich praw właścicieli własności przemysłowej wytworzonej w ramach wspólnej inicjatywy technologicznej FCH oraz powinna umożliwiać należyte wykorzystanie tej własności.
(22) Należy przyjąć stosowne środki, aby zapobiec nieprawidłowościom i nadużyciom; należy również podjąć kroki konieczne do odzyskania utraconych, niesłusznie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych środków, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich(6), rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami(7) oraz rozporządzeniem (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. dotyczącym dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)(8).
(23) Jako podmiot posiadający osobowość prawną, wspólne przedsiębiorstwo FCH powinno odpowiadać za swoje działania. W stosownych przypadkach właściwość do rozwiązywania sporów wynikających z działań wspólnego przedsiębiorstwa należeć powinna do Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich.
(24) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, jakim jest powołanie wspólnego przedsiębiorstwa FCH, nie może zostać w wystarczającym stopniu osiągnięty przez państwa członkowskie ze względu na ponadnarodowy charakter oraz skalę wyzwania badawczego, które wymaga połączenia uzupełniających się zasobów wiedzy i środków finansowych z różnych sektorów i krajów, może natomiast zostać lepiej zrealizowany na poziomie wspólnotowym, Wspólnota może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, również określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do zrealizowania tego celu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: