KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICHUwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), w szczególności jego art. 59 ust. 3 oraz art. 62 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku)(2), w szczególności jego art. 134 i art. 161 ust. 3 w związku z jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Od dnia 1 lipca 2008 r. w odniesieniu do głównych sektorów wspólnej organizacji rynków rolnych zacznie obowiązywać rozporządzenie (WE) nr 1234/2007, zgodnie z jego art. 204. Komisja powinna zatem przyjąć stosowne środki zmieniające lub uchylające odnośne rozporządzenia sektorowe by zapewnić właściwe stosowanie rozporządzenia od wspomnianej daty.
(2) Artykuł 130 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 stanowi, że nie naruszając przypadków, w których pozwolenia na przywóz są wymagane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, Komisja może nałożyć obowiązek przedłożenia pozwolenia na przywóz do Wspólnoty jednego z produktów lub większej ich liczby w ramach wspólnej organizacji rynków produktów rolnych. Rozporządzenie (WE) nr 1234/2007 z jednej strony wymaga stosowania pozwoleń na przywóz w ramach zarządzania systemem przywozu ryżu łuskanego i bielonego z uwzględnieniem ilości, które mają być przywożone, a z drugiej strony w ramach zarządzania systemem przywozu cukru stosowania umów preferencyjnych.
(3) W odniesieniu do wywozu art. 167 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 stanowi, że refundacje wywozowe mogą być przyznawane tylko na produkty wymienione w art. 162 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia po przedłożeniu pozwolenia na wywóz. Zgodnie z art. 161 niniejszego rozporządzenia Komisja może nałożyć obowiązek przedłożenia pozwolenia na wywóz ze Wspólnoty jednego lub większej liczby produktów.
(4) W celu zarządzania przywozem i wywozem, Komisja ma prawo określić, dla których produktów wymagane będzie przedłożenie pozwolenia na przywóz i/lub wywóz. Oceniając potrzeby systemu pozwoleń, Komisja powinna uwzględnić odpowiednie instrumenty zarządzania rynkami, a w szczególności instrumenty monitorowania przywozu.
(5) Sytuacja ta stwarza okazję do dogłębnego przeanalizowania obowiązujących przepisów dotyczących rynków poszczególnych sektorów oraz do ponownego rozważenia stosowanych obecnie praktyk przyznawania pozwoleń mając na względzie uproszczenie i zmniejszenie obciążeń administracyjnych państw członkowskich i podmiotów gospodarczych. Dla celów jasności wspomniane przepisy należy uwzględnić w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 376/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji dla produktów rolnych(3).
(6) Ze względu na ograniczone wielkości kontyngentów i ogromne ilości objęte wnioskami, system przyznawania pozwoleń jest właściwym mechanizmem zarządzania kontyngentami taryfowymi w przywozie i wywozie administrowanymi inną metodą niż w oparciu o chronologiczną kolejność składania wniosków, według zasady "kto pierwszy ten lepszy".
(7) Ze względu na znaczące korzyści jakie niesie za sobą stosowanie obniżonej stawki celnej oraz kategoryczną potrzebę prognozowania tendencji rynkowych, system pozwoleń uznaje się za najwłaściwszy mechanizm monitorowania niektórych produktów rolnych przywożonych na warunkach preferencyjnych.
(8) Na obecnym etapie, biorąc pod uwagę szeroki zakres szczegółowych zasad i przepisów technicznych stosowanych w sektorach rynkowych w celu zarządzania wywozem objętym refundacjami, uznaje się za właściwsze utrzymanie wspomnianych przepisów w rozporządzeniach sektorowych.
(9) W sektorze zbóż, pozwolenia na przywóz i wywóz należy uważać za wskaźnik średniookresowych tendencji rynkowych oraz prognozowanego rozwoju rynku. Stanowią one kluczowy instrument w sporządzaniu bilansu rynku, który jest stosowany do oceny warunków odsprzedaży zapasów pochodzących ze skupu interwencyjnego na rynku wewnętrznym lub na eksport, lub do ustalenia konieczności zastosowania podatku wywozowego. W tym względzie obowiązkowi przedłożenia pozwolenia powinien podlegać przywóz takich produktów jak orkisz, pszenica zwyczajna i meslin, jęczmień, kukurydza, sorgo, pszenica durum, mąka z pszenicy zwyczajnej i orkiszu oraz maniok, a także wywóz takich produktów jak: orkisz, pszenica zwyczajna i meslin, jęczmień, kukurydza, pszenica durum, żyto, owies, mąka z pszenicy zwyczajnej i orkiszu, w świetle ich dominującego znaczenia w obrocie handlowym i na rynku wewnętrznym.
(10) W sektorze ryżu informacje o prognozowanym wywozie i przywozie uzyskiwane dzięki pozwoleniom stanowią podstawę nadzorowania rynku, w szczególności ze względu na ważne miejsce, jakie ryż zajmuje w krajowej konsumpcji. Informacje te są również wykorzystywane do monitorowania przestrzegania pozycji taryfowych w odniesieniu do podobnych produktów. Ponadto na podstawie wydanych pozwoleń oblicza się przywozowe należności celne na ryż łuskany i bielony zgodnie z art. 137 i 139 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007. W związku z tym należy nałożyć obowiązek przedłożenia pozwolenia na przywóz ryżu łuskanego, bielonego, częściowo bielonego i łamanego, oraz pozwolenia na wywóz ryżu łuskanego, bielonego i częściowo bielonego.
(11) W odniesieniu do cukru szczególne znaczenie ma monitorowanie rynku i dokładne określenie wywożonych ilości. Z tego względu należy monitorować wywóz cukru oraz wprowadzić obowiązek przedłożenia pozwoleń na wywóz. W przypadku przywozu obowiązek przedłożenia pozwolenia należy ograniczyć do przywozu objętego preferencyjnymi stawkami celnymi, bez uszczerbku dla przywozu objętego kontyngentami taryfowymi.
(12) Aby nielegalne uprawy nie powodowały zakłóceń w organizacji wspólnego rynku konopi uprawianych na włókno, należy wprowadzić przepis dotyczący kontroli przywozu konopi i nasion konopi zapewniający, że takie produkty oferują określone gwarancje pod względem zawartości tetrahydrokanabinolu. Należy zatem uwzględnić wydawanie pozwoleń na taki przywóz.
(13) Informacje uzyskiwane z pozwoleń na przywóz warzyw i owoców należy wykorzystać do monitorowania przestrzegania pozycji taryfowych podobnych produktów, jak na przykład suszonego lub zamrożonego czosnku, lub do zarządzania kontyngentami taryfowymi.
(14) Producenci jabłek we Wspólnocie znaleźli się niedawno w trudnej sytuacji z powodu, między innymi, znaczącego zwiększenia przywozu jabłek z niektórych krajów trzecich półkuli południowej. W związku z tym należy usprawnić monitorowanie przywozu jabłek. Odpowiednim instrumentem służącym temu celowi jest mechanizm oparty na wydawaniu pozwoleń na przywóz, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1580/2007 z dnia 21 grudnia 2007 r. ustanawiającym przepisy wykonawcze do rozporządzeń Rady (WE) nr 2200/96, (WE) nr 2201/96 i (WE) nr 1182/2007 w sektorze owoców i warzyw(4) Przywóz bananów podlega obowiązkowi przedłożenia pozwolenia stosownie do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2014/2005 z dnia 9 grudnia 2005 r. w sprawie pozwoleń wydawanych w ramach uzgodnień dotyczących przywozu bananów do Wspólnoty w odniesieniu do bananów wprowadzanych do swobodnego obrotu po stawce celnej określonej we Wspólnej Taryfie Celnej(5). W celu przedstawienia pełnego obrazu produktów objętych obowiązkiem przed-łożenia pozwolenia należy uwzględnić odpowiednie wymagania w rozporządzeniu (WE) nr 376/2008.
(15) Dzięki pozwoleniom uzyskuje się informacje o prognozowanym przywozie przetworów mlecznych objętych obniżoną stawką celną, które mają istotne znaczenie w nadzorowaniu rynku. W odniesieniu do przywozu wołowiny z zastosowaniem obniżonej stawki celnej należy ustanowić przepis wprowadzający system pozwoleń na niektóre produkty w celu monitorowania wielkości wymiany handlowej z krajami trzecimi.
(16) Przywóz alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego powinien podlegać obowiązkowi przedłożenia pozwolenia ze względu na konieczność nadzorowania rynku wrażliwego sektora przemysłu.
(17) W celu przedstawienia czytelnego i pełnego obrazu obowiązków wynikających z systemu pozwoleń w handlu produktami rolnymi, w rozporządzeniu Komisji nr 376/2008 należy określić przywóz i wywóz objęty tymi obowiązkami.
(18) W celu stosowania art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia Komisji nr 376/2008 należy określić maksymalne ilości produktów, w odniesieniu do których nie jest konieczne przedłożenie pozwoleń na przywóz lub wywóz lub zaświadczeń o wcześniejszym ustaleniu refundacji, pod warunkiem że przywóz lub wywóz nie jest dokonywany na mocy porozumień preferencyjnych. W świetle zmian wprowadzonych w obowiązkach stosowania pozwoleń należy odpowiednio zmienić wykaz produktów.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 376/2008 oraz następujące rozporządzenia:
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 1439/95 z dnia 26 czerwca 1995 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3013/89 w odniesieniu do przywozu i wywozu produktów sektora mięsa baraniego i koziego(6);
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 245/2001 z dnia 5 lutego 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1673/2000 w sprawie wspólnej organizacji rynków lnu i konopi uprawianych na włókno(7);
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 2535/2001 z dnia 14 grudnia 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 odnośnie ustaleń dotyczących przywozu mleka i przetworów mlecznych i otwarcia kontyngentów taryfowych(8);
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 1342/2003 z dnia 28 lipca 2003 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na przywóz i wywóz zbóż i ryżu(9);
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 2336/2003 z dnia 30 grudnia 2003 wprowadzające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 670/2003 ustanawiającego szczególne środki dotyczące rynku alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego(10);
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 1345/2005 z dnia 16 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad stosowania systemu pozwoleń na przywóz w sektorze oliwy z oliwek(11);
- rozporządzenie (WE) nr 2014/2005;
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 951/2006 z dnia 30 czerwca 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 318/2006 w odniesieniu do handlu z państwami trzecimi w sektorze cukru(12);
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 1918/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. otwierające i ustalające zarządzanie kontyngentem taryfowym oliwy z oliwek pochodzącej z Tunezji(13);
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 341/2007 z dnia 29 marca 2007 r. otwierające i ustanawiające zarządzanie kontyngentami taryfowymi i wprowadzające system pozwoleń na przywóz i świadectw pochodzenia czosnku i niektórych innych produktów rolniczych przywożonych z krajów trzecich(14);
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 1002/2007 z dnia 29 sierpnia 2007 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2184/96 dotyczącego przywozu do Wspólnoty ryżu pochodzącego i sprowadzanego z Egiptu(15);
- rozporządzenie (WE) nr 1580/2007;
- rozporządzenie Komisji (WE) nr 382/2008 z dnia 21 kwietnia 2008 r. w sprawie zasad stosowania pozwoleń na przywóz i na wywóz w sektorze wołowiny i cielęciny (przekształcenie)(16).
20) Należy zatem uchylić rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1119/79 z dnia 6 czerwca 1979 r. ustanawiające szczególne zasady stosowania systemu pozwoleń na przywóz nasion(17).
21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 9 czerwca 2008 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mariann FISCHER BOEL |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1781/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, s. 1).
(2) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 248/2007 (Dz.U. L 76 z 19.3.2008, s. 6).
(3) Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 3.
(4) Dz.U. L 350 z 31.12.2007, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 292/2008 (Dz.U. L 90 z 2.4.2008, s. 3).
(5) Dz.U. L 324 z 10.12.2005, s. 3.
(6) Dz.U. L 143 z 27.6.1995, s. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 272/2001 (Dz.U. L 41 z 10.2.2001, s. 3).
(7) Dz.U. L 35 z 6.2.2001, s. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1913/2006 (Dz.U. L 365 z 21.12.2006, s. 52).
(8) Dz.U. L 341 z 22.12.2001, s. 29. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1565/2007 (Dz.U. L 340 z 22.12.2007, s. 37).
(9) Dz.U. L 189 z 29.7.2003, s. 12. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1996/2006 (Dz.U. L 398 z 30.12.2006, s. 1).
(10) Dz.U. L 346 z 31.12.2003, s. 19.
(11) Dz.U. L 212 z 17.8.2005, s. 13.
(12) Dz.U. L 178 z 1.7.2006, s. 24. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1568/2007 (Dz.U. L 340 z 22.12.2007, s. 62).
(13) Dz.U. L 365 z 21.12.2006, s. 84.
(14) Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 12.
(15) Dz.U. L 226 z 30.8.2007, s. 15.
(16) Dz.U. L 115 z 29.4.2008, s. 10.
(17) Dz.U. L 139 z 7.6.1979, s. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3886/86 (Dz.U. L 361 z 20.12.1986, s. 18).
ZAŁĄCZNIKI