(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/411/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 4 czerwca 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W swoim komunikacie "Ułatwienie dostępu do widma radiowego na potrzeby usług bezprzewodowej łączności elektronicznej poprzez zwiększenie elastyczności" 2 , który dotyczył między innymi zakresu 3.400-3.800 MHz, Komisja opowiedziała się za bardziej elastycznym użytkowaniem częstotliwości. W przygotowanej przez zespół ds. polityki widma radiowego (RSPG) opinii z dnia 23 listopada 2005 r., dotyczącej polityki na rzecz bezprzewodowego dostępu do usług łączności elektronicznej (WAPECS), państwa członkowskie podkreśliły wagę niepreferowania żadnych technologii ani usług jako istotnego celu politycznego ustanowionego z myślą o bardziej elastycznym wykorzystaniu widma radiowego. W opinii tej stwierdzono również, że celów tych nie należy wprowadzać nagle, lecz stopniowo, tak aby uniknąć zakłóceń w funkcjonowaniu rynku.
(2) Wyznaczenie zakresu 3.400-3.800 MHz na potrzeby zastosowań stacjonarnych, nomadycznych i ruchomych jest ważnym krokiem uwzględniającym zarówno konwergencję sektorów telefonii komórkowej i stacjonarnej oraz działalności nadawczej, jak i innowacje techniczne. Usługi świadczone w tym zakresie częstotliwości powinny głównie umożliwiać użytkownikom dostęp do łączności szerokopasmowej.
(3) Oczekuje się, że bezprzewodowe usługi szerokopasmowej łączności elektronicznej, na potrzeby których ma zostać wyznaczony zakres 3.400-3.800 MHz, będą miały w znacznej mierze charakter paneuropejski, co oznacza, że użytkownicy tego rodzaju usług w jednym państwie członkowskim będą mieli również dostęp do równoważnych usług w każdym innym państwie członkowskim.
(4) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE w dniu 4 stycznia 2006 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (zwanej dalej "CEPT") mandatu w zakresie określenia warunków związanych z udostępnieniem w UE zharmonizowanych zakresów częstotliwości radiowych na potrzeby zastosowań bezprzewodowego dostępu szerokopasmowego (Broadband Wireless Access - BWA).
(5) W przedłożonym na podstawie tego mandatu sprawozdaniu dotyczącym BWA (sprawozdanie CEPT nr 15) CEPT stwierdziła, że realizacja sieci stacjonarnych, nomadycznych i komórkowych jest technicznie wykonalna w zakresie częstotliwości 3.400-3.800 MHz, na warunkach technicznych przedstawionych przez Komitet ds. Łączności Elektronicznej w decyzji ECC/DEC/(07)02 i zaleceniu ECC/REC/(04)05.
(6) Biorąc pod uwagę zapotrzebowanie rynkowe na wprowadzenie naziemnych usług łączności elektronicznej zapewniających dostęp szerokopasmowy w tym zakresie, wyniki uzyskane w ramach mandatu udzielonego CEPT powinny zostać zastosowane we Wspólnocie i niezwłocznie wdrożone w państwach członkowskich. W obliczu istniejących obecnie pomiędzy poszczególnymi krajami różnic pod względem wykorzystania podzakresów 3.400-3.600 MHz oraz 3.600-3.800 MHz, a także pod względem zapotrzebowania na nie, należy określić różne terminy wyznaczenia i udostępnienia tych dwóch podzakresów.
(7) Wyznaczenie i udostępnienie zakresu częstotliwości 3.400-3.800 MHz zgodnie z wynikami mandatu dotyczącego BWA następuje przy uwzględnieniu faktu, że w zakresie tym istnieją już inne zastosowania, i nie wyklucza wykorzystania tego zakresu w przyszłości przez inne systemy i usługi, na potrzeby których zakres ten jest przeznaczony zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym ITU (wyznaczenie na zasadzie niewyłącznej). Sprawozdanie nr 100 Komitetu ds. Łączności Elektronicznej zawiera właściwe kryteria dotyczące współużytkowania częstotliwości, umożliwiające współistnienie z innymi systemami i usługami w tych samych lub sąsiednich zakresach częstotliwości. W sprawozdaniu tym potwierdzono między innymi, że współużytkowanie częstotliwości wraz z usługami satelitarnymi jest często możliwe przy uwzględnieniu zakresu ich rozpowszechnienia w Europie, wymogów geograficznego rozdzielenia oraz indywidualnej analizy faktycznej topografii terenu.
(8) Parametry techniczne określane jako "Block Edge Masks" (BEM) mają zastosowanie do całego bloku częstotliwości określonego użytkownika niezależnie od liczby kanałów zajmowanych przez wybraną przez niego technologię. Parametry te powinny stanowić część systemu zezwoleń na użytkowanie częstotliwości. Dotyczą one zarówno emisji wewnątrz bloku częstotliwości (wewnętrzna moc nadawania), jak i poza nim (emisja uboczna). Stanowią one wymogi prawne służące wyeliminowaniu szkodliwych zakłóceń między sąsiadującymi sieciami i obowiązują bez uszczerbku dla limitów określonych w normach dotyczących urządzeń, ustanowionych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/5/WE z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności 3 (dyrektywa R&TTE).
(9) Harmonizacja technicznych warunków dotyczących dostępności i wydajnego użytkowania częstotliwości nie obejmuje procedur przydziału częstotliwości i udzielania licencji (w tym okresów ich ważności) ani decyzji dotyczących stosowania procedur konkurencyjnego wyboru celem przydziału częstotliwości radiowych, które będą realizowane przez państwa członkowskie zgodnie z prawem wspólnotowym.
(10) Różnice w istniejących uwarunkowaniach krajowych mogą prowadzić do zakłóceń konkurencji. Obowiązujące ramy regulacyjne przewidują instrumenty, przy pomocy których państwa członkowskie mogą rozwiązać te problemy w odpowiedni, niedyskryminujący i obiektywny sposób, z uwzględnieniem prawa wspólnotowego, w tym dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach) 4 oraz dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa) 5 .
(11) Użytkowanie zakresu częstotliwości 3.400-3.800 MHz na potrzeby innych zastosowań w krajach trzecich może prowadzić do ograniczeń w zakresie wprowadzania i użytkowania tego zakresu na potrzeby sieci łączności elektronicznej w szeregu państw członkowskich. Informacje o takich ograniczeniach powinny być przekazywane Komisji zgodnie z art. 7 i art. 6 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE i publikowane zgodnie z art. 5 decyzji nr 676/2002/WE.
(12) W celu zapewnienia skutecznego wykorzystania zakresu częstotliwości 3.400-3.800 MHz w dłuższym okresie, władze powinny kontynuować badania, które mogą przyczynić się do zwiększenia wydajności i nowatorskich sposobów wykorzystania, jak np. sieci kratowe. Badania te powinny zostać uwzględnione przy rozważaniu przeglądu niniejszej decyzji.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Widma Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Viviane REDING | |
Członek Komisji |
- dodany przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2014/276/UE z dnia 2 maja 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.139.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (UE) 2019/235 z dnia 24 stycznia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.37.135) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2014/276/UE z dnia 2 maja 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.139.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (UE) 2019/235 z dnia 24 stycznia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.37.135) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.144.77 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2008/411/WE w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 3400–3800 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie |
Data aktu: | 21/05/2008 |
Data ogłoszenia: | 04/06/2008 |
Data wejścia w życie: | 04/06/2008 |