(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 1642)(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/383/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 22 maja 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynującą procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych(1), w szczególności jej art. 30 ust. 4 i 6,
uwzględniając wniosek złożony przez Włochy pocztą elektroniczną w dniu 17 stycznia 2008 r.,
po skonsultowaniu się z Komitetem Doradczym ds. Zamówień Publicznych,
a także mając na uwadze, co następuje:
I. STAN FAKTYCZNY
(1) W dniu 17 stycznia 2008 r. Włochy przesłały Komisji pocztą elektroniczną wniosek zgodnie z art. 30 ust. 4 dyrektywy 2004/17/WE. W dniu 6 lutego 2008 r. Komisja pocztą elektroniczną zwróciła się o udzielenie dodatkowych informacji, które władze Włoch przekazały pocztą elektroniczną w dniu 20 lutego 2008 r.
(2) Wniosek złożony przez Włochy w imieniu Gruppo Poste Italiane S.p.A. (zwanej dalej "Poste Italiane") dotyczy krajowych i międzynarodowych ekspresowych usług kurierskich we Włoszech.
(3) Do wniosku załączono stanowisko niezależnego organu krajowego, Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (włoski urząd ds. konkurencji), zgodnie z którym spełnione są warunki stosowania art. 30 ust. 1 dyrektywy 2004/17/WE.
II. RAMY PRAWNE
(4) Artykuł 30 dyrektywy 2004/17/WE stanowi, że zamówienia mające na celu umożliwienie prowadzenia jednego z rodzajów działalności objętych dyrektywą 2004/17/WE nie podlegają wspomnianej dyrektywie, jeżeli w państwie członkowskim, w którym ta działalność jest wykonywana, podlega ona bezpośrednio konkurencji na rynkach, do których dostęp nie jest ograniczony. Oceny, czy działalność bezpośrednio podlega konkurencji, dokonuje się na podstawie obiektywnych kryteriów, uwzględniających specyfikę danego sektora. Dostęp do rynku uznaje się za nieograniczony, jeżeli dane państwo członkowskie wdrożyło i stosuje właściwe przepisy prawa wspólnotowego służące otwarciu danego sektora lub jego części.
(5) Ponieważ Włochy wdrożyły i stosują dyrektywę 97/67/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług(2), należy uznać, że dostęp do rynku nie jest ograniczony zgodnie z pierwszym akapitem art. 30 ust. 3 dyrektywy 2004/17/WE.
(6) Bezpośrednie podleganie konkurencji na danym rynku należy oceniać w oparciu o różne kryteria, z których żadne samo w sobie nie ma znaczenia decydującego. W odniesieniu do rynków objętych niniejszą decyzją kryterium, które należy uwzględnić, jest udział w rynku najważniejszych podmiotów działających na danym rynku. Innym kryterium jest stopień koncentracji.
(7) Niniejsza decyzja nie narusza stosowania przepisów dotyczących konkurencji.
III. OCENA
(8) Jako przedsiębiorstwo publiczne w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2004/17/WE, prowadzące kilka rodzajów działalności wymienionych w art. 6 tej dyrektywy, Poste Italiane (poczta włoska), w imieniu której złożono wniosek, jest instytucją zamawiającą w rozumieniu dyrektywy 2004/17/WE. Na podstawie dostępnych informacji wydaje się, że jest to jedyna instytucja zamawiająca działająca na rynkach, których dotyczy niniejsza decyzja.
(9) Wiele przedsiębiorstw świadczy we Włoszech ekspresowe usługi kurierskie zarówno w odniesieniu do krajowych, jak i międzynarodowych usług. Zarówno rozpatrywana pojedynczo, jak i wraz ze spółką zależną SDA Express Courier (zwaną dalej SDA) będącą w całości jej własnością, Poste Italiane nie posiada największego udziału w rynku w odniesieniu do krajowych ani międzynarodowych ekspresowych usług kurierskich. W istocie w odniesieniu do krajowych ekspresowych usług kurierskich jej udział w rynku w 2006 r. wynosił 5,2 % (15,4 % przy uwzględnieniu 10,2 % udziału SDA), a łączny udział w rynku jej dwóch największych konkurentów na tym rynku wynosił do 43,5 % w 2006 r. W odniesieniu do międzynarodowych ekspresowych usług kurierskich Poste Italiane w 2006 r. miała udział w rynku w wysokości 2,7 % (3,4 % przy uwzględnieniu 0,7 % udziału SDA), a łączny udział w rynku jej dwóch największych konkurentów wynosił 61,7 % w 2006 r. Należy zatem uznać te czynniki za wskaźnik bezpośredniego podlegania konkurencji w zakresie krajowych i międzynarodowych ekspresowych usług kurierskich.
IV. WNIOSKI
(10) W świetle czynników przeanalizowanych w motywach 8 i 9 należy uznać, że warunek bezpośredniego podlegania konkurencji, określony w art. 30 ust. 1 dyrektywy 2004/17/WE, jest spełniony w odniesieniu do krajowych i międzynarodowych ekspresowych usług kurierskich we Włoszech.
(11) Ponieważ warunek nieograniczonego dostępu do rynku uznaje się za spełniony, dyrektywa 2004/17/WE nie powinna mieć zastosowania w sytuacji, gdy podmioty zamawiające udzielają zamówień mających na celu umożliwienie świadczenia usług krajowych i międzynarodowych ekspresowych usług kurierskich we Włoszech, ani gdy organizowane są konkursy na prowadzenie takiej działalności we Włoszech.
(12) Niniejsza decyzja opiera się na sytuacji prawnej i faktycznej istniejącej w okresie od stycznia do lutego 2008 r., ustalonej na podstawie informacji przedłożonych przez Republikę Włoską. Decyzja ta może ulec zmianie, jeżeli nastąpią istotne zmiany stanu prawnego i faktycznego, które spowodują, że warunki stosowania art. 30 ust. 1 dyrektywy 2004/17/WE nie będą już spełnione,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 kwietnia 2008 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Charlie McCREEVY |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, s. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 213/2008 (Dz.U. L 74 z 15.3.2008, s. 1).
(2) Dz.U. L 15 z 21.1.1998, s. 14. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2008/6/WE (Dz.U. L 52 z 27.2.2008, s. 3).