Decyzja 2008/50/WE ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zastosowania postanowień konwencji z Aarhus w odniesieniu do wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktów administracyjnych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 13 grudnia 2007 r.
ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zastosowania postanowień konwencji z Aarhus w odniesieniu do wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktów administracyjnych

(2008/50/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 stycznia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty(1), w szczególności jego art. 11 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 ustanawia przepisy dotyczące zastosowania postanowień konwencji z Aarhus do instytucji i organów Wspólnoty.

(2) W tytule IV tego rozporządzenia określono przepisy dotyczące przeglądu wewnętrznego aktów administracyjnych i przypadków zaniechania, zastosowanie których wymaga przyjęcia szczegółowych zasad regulujących sposób składania wniosków i ich treść.

(3) Artykuł 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 określa kryteria uprawnienia na poziomie wspólnotowym do złożenia wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dla organizacji pozarządowych, zgodnie z art. 10 przedmiotowego rozporządzenia. W celu zapewnienia przejrzystego i spójnego ich stosowania konieczne jest określenie szczegółowych zasad dotyczących dowodów, które należy przedstawić razem z wnioskiem, obliczania terminów rozpatrzenia wniosków oraz współpracy pomiędzy organami i instytucjami Wspólnoty.

(4) W celu zapewnienia spójnego stosowania art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 niniejszą decyzję powinno stosować się od dnia 28 czerwca 2007 r.,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

ROZDZIAŁ  I

Artykuł  1

Treść wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej

Każda organizacja pozarządowa składająca wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktu administracyjnego lub przypadku zaniechania administracyjnego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006:

1) określa akt administracyjny lub zarzucane zaniechanie administracyjne, o którego przegląd się ubiega, oraz przepisy prawa ochrony środowiska, których jej zdaniem nie przestrzegano;

2) przedstawia uzasadnienie wniosku;

3) dostarcza wszelkie istotne informacje i przedstawia dokumenty na poparcie uzasadnienia;

4) podaje nazwisko i dane teleadresowe osoby upoważnionej do reprezentowania organizacji pozarządowej wobec stron trzecich w celu złożenia wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej w danej sprawie;

5) przedstawia dowody potwierdzające jej uprawnienia do składania wniosków, zgodnie z art. 3.

Artykuł  2

Składanie wniosków

Wnioski o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktu administracyjnego lub przypadku zaniechania administracyjnego przesyłane są pocztą, faksem lub pocztą elektroniczną do osoby (osób) lub departamentu (departamentów) wyznaczonych przez odnośny organ lub odnośną instytucję Wspólnoty.

Dane teleadresowe osoby (osób) lub departamentu (departamentów) są podawane do publicznej wiadomości za pomocą odpowiednich środków.

ROZDZIAŁ  II

Artykuł  3

Kryteria uprawnienia organizacji pozarządowych do składania wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej

1.
Każda organizacja pozarządowa składająca wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktu administracyjnego lub przypadku zaniechania administracyjnego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 przedstawia dowody potwierdzające spełnienie przez nią kryteriów określonych w art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia w postaci dokumentów wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji.

W przypadku gdy któryś z tych dokumentów nie może zostać przedstawiony z przyczyn niezależnych od organizacji pozarządowej, organizacja ta może przedstawić dowody w postaci dokumentów równoważnych.

2.
Jeżeli z żadnego z dokumentów, o których mowa w punktach 1, 2 i 3 załącznika, nie wynika jasno, że sprawa, której dotyczy wniosek o wszczęcie procedury odwoławczej, leży w zakresie celów i działalności organizacji pozarządowej, organizacja ta przedstawia wszelkie inne dokumenty udowadniające spełnienie tego kryterium.
3.
Jeżeli z żadnego z dokumentów, o których mowa w punktach 1, 2 i 3 załącznika, nie wynika jasno, że organizacja pozarządowa jest niezależna i ma charakter niezarobkowy, organizacja ta przedstawia oświadczenie w tej sprawie, podpisane przez osobę upoważnioną do składania tego typu oświadczeń z ramienia organizacji.
Artykuł  4

Ocena kryteriów uprawnienia organizacji pozarządowych do składania wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej

1.
Zainteresowana instytucja lub zainteresowany organ Wspólnoty upewnia się, że organizacja pozarządowa spełnia kryteria określone w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006, przeprowadzając ocenę informacji dostarczonych zgodnie z przepisami art. 1 i 3 niniejszej decyzji.
2.
W przypadku gdy na podstawie dostarczonych informacji instytucja lub organ Wspólnoty nie jest w stanie ocenić, czy organizacja pozarządowa spełnia kryteria określone w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006, zwraca się do organizacji z prośbą o dostarczenie dodatkowych dokumentów lub informacji w rozsądnym terminie, określonym przez odnośną instytucję lub odnośny organ Wspólnoty. Terminy określone przepisami art. 10 rozporządzenia nie mają zastosowania w tym okresie.
3.
W stosownych przypadkach zainteresowana instytucja lub zainteresowany organ Wspólnoty może zwrócić się do władz krajowych państwa, w którym dana organizacja pozarządowa jest zarejestrowana lub z którego pochodzi, w celu uzyskania potwierdzenia i oceny informacji dostarczonych przez tę organizację.
Artykuł  5

Współpraca administracyjna

Instytucje i organy Wspólnoty współpracują ze sobą w celu zapewnienia przejrzystego i spójnego stosowania przepisów niniejszej decyzji.

Informują się one nawzajem o tym, które z organizacji poza-rządowych zostały uznane za uprawnione do składania wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej.

Artykuł  6

Data wejścia w życie

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 28 czerwca 2007 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 grudnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 264 z 25.9.2006, str. 13.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz dokumentów, które należy przedstawić zgodnie z art. 3 ust. 1

1. Statut lub regulamin organizacji pozarządowej, lub inny dokument pełniący podobną rolę zgodnie z praktyką krajową, w odniesieniu do tych państw, w których przepisy prawa krajowego nie wymagają od organizacji pozarządowych przyjęcia statutu czy regulaminu, ani nie przewidują takiej możliwości.

2. Roczne sprawozdania z działalności organizacji pozarządowej z okresu ostatnich dwóch lat.

3. Kopia aktu rejestracji przez władze krajowe (rejestr publiczny, urzędowa publikacja lub inny istotny dokument) w przypadku pozarządowych organizacji z siedzibą w państwach, w których tego typu procedura jest wymagana, aby organizacja mogła uzyskać osobowość prawną.

4. W stosownych przypadkach dokument zaświadczający, że organizacja pozarządowa została już wcześniej uznana przez instytucję lub organ Wspólnoty za uprawnioną do złożenia wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.13.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/50/WE ustanawiająca szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zastosowania postanowień konwencji z Aarhus w odniesieniu do wniosków o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej aktów administracyjnych
Data aktu: 13/12/2007
Data ogłoszenia: 16/01/2008
Data wejścia w życie: 28/06/2007