uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/88/WE z dnia 24 października 2006 r. w sprawie wymogów w zakresie zdrowia zwierząt akwakultury i produktów akwakultury oraz zapobiegania niektórym chorobom zwierząt wodnych i zwalczania tych chorób(1), w szczególności jej art. 61 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2006/88/WE ustanawia pewne przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt obowiązujące w zakresie zdrowia zwierząt akwakultury i produktów akwakultury. Zasady te uwzględniają wykaz chorób egzotycznych i nieegzotycznych w części II załącznika IV do tej dyrektywy oraz gatunki podatne na te choroby.
(2) Wiosenna wiremia karpi (SVC) jest uwzględniona w wykazie chorób nieegzotycznych w części II załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE.
(3) W toku debaty w Radzie prowadzącej do przyjęcia dyrektywy 2006/88/WE Komisja wydała oświadczenie przyjmujące do wiadomości zaniepokojenie kilku państw członkowskich - producentów karpi - skutkami objęcia wiosennej wiremii karpi ujednoliconymi przepisami wspólnotowymi. Komisja zadeklarowała zatem, że po wejściu w życie dyrektywy 2006/88/WE, lecz przed datą rozpoczęcia jej stosowania, w odpowiedzi na wniosek i w oparciu o przedstawioną argumentację, dokona powtórnej oceny tego, czy wiosenna wiremia karpi powinna zostać ujęta w części II załącznika IV wspomnianej dyrektywy. Komisja otrzymała wnioski o dokonanie ponownej oceny ze strony kilku państw członkowskich.
(4) Część I załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE ustala kryteria wykazu chorób egzotycznych i nieegzotycznych. Zgodnie z kryteriami dla wykazu chorób nieegzotycznych należy wziąć pod uwagę, czy jeśli choroba zostanie wprowadzona do państwa członkowskiego wolnego od tej choroby, może mieć istotny wpływ na gospodarkę w wyniku strat produkcyjnych, przy rocznych kosztach związanych z chorobą i jej zwalczaniem przekraczających 5 % wartości produkcji podatnego gatunku zwierząt akwakultury w regionie.
(5) Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez państwa członkowskie - głównych producentów karpi - wiosenna choroba karpi jest już chorobą endemiczną. Jednakże na przestrzeni ostatnich 20-25 lat choroba nie spowodowała poważnych strat dla rozpatrywanego sektora.
(6) Ponadto należy rozpatrzyć, czy chorobę można zwalczyć na poziomie państw członkowskich oraz czy jest to korzystne ekonomicznie. Ze względu na właściwości i strukturę akwakultury karpia państw członkowskich - głównych producentów karpi koszty związane z eliminowaniem choroby byłyby nieproporcjonalne do strat gospodarczych spowodowanych chorobą. Z otrzymanych niedawno informacji wynika, że wiosenna wiremia karpi nie spełnia wszystkich kryteriów niezbędnych do włączenia jej do wykazu chorób nieegzotycznych w części II załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE.
(7) W konsekwencji wiosenna wiremia karpi powinna zostać usunięta z wykazu chorób nieegzotycznych w części II załącznika IV do dyrektywy 2006/88/WE.
(8) Artykuł 43 dyrektywy 2006/88/WE stanowi, że w przypadku chorób niewymienionych w części II załącznika IV do tej dyrektywy i stanowiących poważne ryzyko dla sytuacji zdrowotnej zwierząt akwakultury lub dzikich zwierząt wodnych w danym państwie członkowskim, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki ochronne w zakresie zapobiegania wprowadzeniu takich chorób lub ich zwalczania. Takie krajowe środki są ograniczone do uzasadnionych i koniecznych dla zapobiegania wprowadzeniu lub zwalczania danej choroby.
(9) Zgodnie z art. 63 dyrektywy 2006/88/WE decyzja Komisji 2004/453/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. wykonująca dyrektywę Rady 91/67/EWG w odniesieniu do środków zwalczania niektórych chorób zwierząt akwakultury(2) nadal ma zastosowanie do celów wspomnianej dyrektywy w oczekiwaniu na przyjęcie niezbędnych przepisów zgodnie z art. 43 niniejszej dyrektywy, które zostaną przyjęte nie później niż 3 lata od wejścia w życie niniejszej dyrektywy.
(10) Na mocy decyzji Komisji 2004/453/WE całe terytorium Danii, Irlandii, Finlandii, Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub ich części zostały zatwierdzone jako obszar wolny od choroby lub objęty programami ich kontroli i eliminowania. Wymienione państwa członkowskie mogą zatem wymagać dodatkowych gwarancji przy wprowadzaniu na ich terytorium gatunków podatnych na wiosenną wiremię karpi.
(11) Państwa członkowskie wymagające dodatkowych gwarancji funkcjonujących w zgodnie z decyzją 2004/453/WE powinny mieć prawo dalszego stosowania środków ochronnych zgodnie z art. 43 dyrektywy 2006/88/WE, uwzględniając ograniczenia nałożone na wprowadzanie do obrotu oraz import w celu zwalczania choroby i zachowania statusu obszaru wolnego od choroby.
(12) Załącznik IV do decyzji 2006/88/WE należy zatem odpowiednio zmienić.
(13) Dyrektywa 2006/88/WE przewiduje, że państwa członkowskie przyjmą krajowe środki zgodne ze wspomnianą dyrektywą do dnia 1 maja 2008 r. oraz zastosują odpowiednie przepisy krajowe do dnia 1 sierpnia 2008 r. Aby dać państwom członkowskim wystarczająco dużo czasu, krajowe środki zgodne z dyrektywą 2006/88/WE wraz ze zmianami wprowadzonymi niniejszą dyrektywą powinny zostać przyjęte do dnia 1 sierpnia 2008 r., zaś przepisy krajowe obowiązywać od dnia 1 sierpnia 2008 r.
(14) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 328 z 24.11.2006, s. 14.
(2) Dz.U. L 156 z 30.4.2004, s. 5. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/272/WE (Dz.U. L 99 z 7.4.2006, s. 31).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.117.27 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2008/53/WE zmieniająca załącznik IV do dyrektywy Rady 2006/88/WE w odniesieniu do wiosennej wiremii karpi |
Data aktu: | 30/04/2008 |
Data ogłoszenia: | 01/05/2008 |
Data wejścia w życie: | 21/05/2008 |