Rozporządzenie 365/2008 zatwierdzające program modułów ad hoc, obejmujących lata 2010, 2011 i 2012 w odniesieniu do badania prób losowych dotyczącego siły roboczej, przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 365/2008
z dnia 23 kwietnia 2008 r.
zatwierdzające program modułów ad hoc, obejmujących lata 2010, 2011 i 2012 w odniesieniu do badania prób losowych dotyczącego siły roboczej, przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 577/98 niezbędne jest określenie elementów programu modułów ad hoc obejmujących lata 2010, 2011 i 2012.

(2) Wytyczne w sprawie zatrudnienia (2005-2008) przyjęte na mocy decyzji Rady 2005/600/WE(2), przyjęty przez Komisję Europejską "Plan działań na rzecz równości kobiet i mężczyzn"(3) oraz Europejski pakt na rzecz równości płci(4) zachęcają państwa członkowskie do podjęcia działań na rzecz promowania we wszystkich grupach społecznych większej równowagi między życiem zawodowym a osobistym poprzez dostęp do opieki nad dziećmi, ośrodków opieki dla innych osób pozostających na utrzymaniu oraz w celu upowszechniania urlopu rodzicielskiego zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn. W związku z powyższym, aby zbadać wpływ prowadzonej w ostatnim okresie polityki w tej dziedzinie, należy zebrać właściwe dane w ramach modułu ad hoc obejmującego rok 2010.

(3) Rezolucja Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie równych szans dla osób niepełnosprawnych(5) zwraca uwagę na potrzebę istnienia całościowego i porównywalnego zestawu danych dotyczących sytuacji osób niepełnosprawnych na rynku pracy. Ponadto przedstawiony przez Komisję "Europejski plan działań na rzecz równych szans dla osób niepełnosprawnych"(6), który skupia się na aktywnej integracji osób niepełnosprawnych, powinien być monitorowany. W związku z powyższym, w ramach modułu ad hoc obejmującego rok 2011, należy zebrać takie informacje.

(4) Istnieje potrzeba gromadzenia całościowego i porównywalnego zestawu danych dotyczących przejścia na emeryturę, aby monitorować postęp w osiąganiu wspólnych celów określonych w europejskiej strategii zatrudnienia i otwartej metodzie koordynacji w dziedzinie emerytur, która została ogłoszona na posiedzeniu Rady Europejskiej w Laeken w grudniu 2001 r. Oba procesy uznają promowanie aktywności osób starszych oraz wydłużanie okresu aktywności zawodowej za priorytety działań. W związku z powyższym, w ramach modułu ad hoc obejmującego rok 2012, należy zebrać informacje na temat sytuacji starszych pracowników na rynku pracy oraz dotyczące głównych czynników wpływających na ich udział w tym rynku oraz na przechodzenie na emeryturę.

(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 430/2005 z dnia 15 marca 2005 r. wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej na terenie Wspólnoty w odniesieniu do kodyfikacji, którą należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2006 r., i wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych(7) określa charakterystyki próby, która ma być wykorzystana do zbierania informacji dotyczących modeli ad hoc.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programów Statystycznych ustanowionego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(8),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się program modułów ad hoc w odniesieniu do badania prób losowych dotyczącego siły roboczej, obejmującego lata 2010, 2011 i 2012, jak określono w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 kwietnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1372/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 42).

(2) Dz.U. L 205 z 6.8.2005, s. 21.

(3) Przyjęty dnia 1.3.2006, COM(2006) 92 wersja ostateczna.

(4) Konkluzje Prezydencji - Rada Europejska w Brukseli dnia 23 i 24 marca 2006 r.

(5) Dz.U. C 186 z 2.7.1999, s. 3.

(6) COM(2003) 650.

(7) Dz.U. L 71 z 17.3.2005, s. 36. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 973/2007 (Dz.U. L 216 z 21.8.2007, s. 10).

(8) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, s. 47.

ZAŁĄCZNIK

BADANIE SIŁY ROBOCZEJ

Wieloletni program modułów ad hoc

1. GODZENIE PRACY Z ŻYCIEM RODZINNYM

Lista zmiennych: ma być określona do grudnia 2008 r.

Okres odniesienia: 2010.

Zainteresowane państwa członkowskie i regiony: wszystkie.

Próba: Próba powinna spełniać wymogi zapisane w załączniku I pkt 4 do rozporządzenia Komisji (WE) nr 430/2005.

Przesyłanie wyników: do dnia 31 marca 2011 r.

2. ZATRUDNIENIE OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Lista zmiennych: ma być określona do grudnia 2009 r.

Okres odniesienia: 2011.

Zainteresowane państwa członkowskie i regiony: wszystkie.

Próba: Próba powinna spełniać wymogi zapisane w załączniku I pkt 4 do rozporządzenia Komisji (WE) nr 430/2005.

Przesyłanie wyników: do dnia 31 marca 2012 r.

3. PRZEJŚCIE NA EMERYTURĘ

Lista zmiennych: ma być określona do grudnia 2010 r.

Okres odniesienia: 2012.

Zainteresowane państwa członkowskie i regiony: wszystkie.

Próba: Próba powinna spełniać wymogi zapisane w załączniku I pkt 4 do rozporządzenia Komisji (WE) nr 430/2005.

Przesyłanie wyników: do dnia 31 marca 2013 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.112.22

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 365/2008 zatwierdzające program modułów ad hoc, obejmujących lata 2010, 2011 i 2012 w odniesieniu do badania prób losowych dotyczącego siły roboczej, przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98
Data aktu: 23/04/2008
Data ogłoszenia: 24/04/2008
Data wejścia w życie: 01/05/2008