(Dz.U.UE L z dnia 23 kwietnia 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Celem dyrektywy 2006/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r.(1) w sprawie zatrzymywania generowanych lub przetwarzanych danych w związku ze świadczeniem ogólnie dostępnych usług łączności elektronicznej lub udostępnianiem publicznych sieci łączności ("dyrektywa w sprawie zatrzymywania danych") jest zbliżenie przepisów państw członkowskich w zakresie obowiązków dostawców ogólnie dostępnych usług łączności elektronicznej lub publicznych sieci łączności w zakresie zatrzymywania pewnych danych przez nie generowanych lub przetwarzanych, aby zapewnić dostępność przedmiotowych danych do celu dochodzenia, wykrywania i ścigania poważnych przestępstw.
(2) W preambule do dyrektywy w sprawie zatrzymywania danych zauważono, że technologie mające znaczenie dla łączności elektronicznej ulegają szybkiemu rozwojowi i dlatego uzasadnione wymogi właściwych organów także mogą ulec zmianie. Aby uzyskać opinię i zachęcić do wymiany najlepszych praktyk we wszystkich kwestiach związanych z zatrzymywaniem danych osobowych, Komisja zamierza ustanowić grupę składającą się z przedstawicieli organów ścigania państw członkowskich, przedstawicieli branży łączności elektronicznej, przedstawicieli Parlamentu Europejskiego oraz organów ochrony danych, w tym Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.
(3) Artykuł 14 dyrektywy w sprawie zatrzymywania danych stanowi, że nie później niż do dnia 15 września 2010 r. Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie ocenę stosowania niniejszej dyrektywy i jej wpływu na podmioty gospodarcze i konsumentów, uwzględniając dalszy rozwój technologii łączności elektronicznej oraz dostarczone Komisji dane statystyczne dotyczące zatrzymywania danych. Ocena pozwoli na określenie ewentualnej potrzeby zmiany przepisów dyrektywy w sprawie zatrzymywania danych, zwłaszcza w odniesieniu do listy danych określonych w art. 5 oraz okresów zatrzymywania określonych w art. 6 tej dyrektywy.
(4) W dniu 10 lutego 2006 r. Rada i Komisja wydały wspólne oświadczenie dotyczące oceny dyrektywy w sprawie zatrzymywania danych. W oświadczeniu oznajmiono, że Komisja zaprosi odpowiednie zainteresowane strony do uczestniczenia w regularnych spotkaniach przeglądowych, aby wymieniać informacje na temat rozwoju technologicznego, kosztów i skuteczności stosowania dyrektywy. We wspólnym oświadczeniu stwierdza się, że podczas tego procesu państwa członkowskie będą zaproszone do informowania partnerów na temat swoich doświadczeń w stosowaniu dyrektywy i do wymiany najlepszych praktyk. Ponadto we wspólnym oświadczeniu stwierdzono, że na podstawie tych rozmów "Komisja rozważy przedstawienie wszelkich koniecznych wniosków, w tym w zakresie wszelkich trudności dotyczących technicznego i praktycznego wdrażania dyrektywy, a w szczególności stosowania dyrektywy w obszarze danych dotyczących internetowej poczty elektronicznej i telefonii internetowej w państwach członkowskich".
(5) Z wyżej wymienionych względów konieczne jest ustanowienie grupy ekspertów w dziedzinie zatrzymywania danych, składającej się z przedstawicieli zainteresowanych stron, o których mowa w motywie 14 dyrektywy w sprawie zatrzymywania danych.
(6) Grupa ekspertów będzie działać w charakterze grupy konsultacyjnej. Grupa ekspertów będzie ułatwiać wymianę najlepszych praktyk i przyczyniać się do dokonywanej przez Komisję oceny kosztów i skuteczności dyrektywy, a także do rozwoju odpowiednich technologii, które mogą wpływać na dyrektywę.
(7) W skład grupy ekspertów wejdą przedstawiciele zainteresowanych stron, o których mowa w motywie 14 dyrektywy 2006/24/WE.
(8) W skład grupy powinno wchodzić nie więcej 25 członków, reprezentujących w równym stopniu wyżej wymienione zainteresowane strony.
(9) Grupa ekspertów powinna mieć możliwość tworzenia podgrup w celu ułatwienia i przyspieszenia prac przez koncentrowanie się na szczególnych kwestiach. Grupa ekspertów w pełnym składzie ustala i w jasny sposób określa zakres obowiązków takich podgrup.
(10) Bez uszczerbku dla przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa przewidzianych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom(2), należy określić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy ekspertów.
(11) Dane osobowe członków grupy powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(3).
(12) Kadencja członków wynosi pięć lat i jest odnawialna.
(13) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 25 marca 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Franco FRATTINI | |
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 105 z 13.4.2006, s. 54.
(2) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/548/WE, Euratom (Dz.U. L 215 z 5.8.2006, s. 38).
(3) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.111.11 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2008/324/WE ustanawiająca grupę ekspertów "Platforma ds. zatrzymywania danych elektronicznych w celu dochodzenia, wykrywania i ścigania poważnych przestępstw" |
Data aktu: | 25/03/2008 |
Data ogłoszenia: | 23/04/2008 |
Data wejścia w życie: | 23/04/2008 |