A. Niniejsza publikacja zawiera:
Regulamin wewnętrzny Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego przyjęty na sesji plenarnej Komitetu w dniu 17. i 18. lipca 2002 r. (Dz.U. L 268 z 4.10.2002), który wszedł w życie z dniem 1 sierpnia 2002 r., na podstawie art. 78,
modyfikacje wynikające ze:
1) zmian wprowadzonych dnia 27 lutego 2003 r. do Regulaminu wewnętrznego Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (Dz.U. L 258 z 10.10.2003);
2) zmian wprowadzonych dnia 31 marca 2004 r. do Regulaminu wewnętrznego Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (Dz.U. L 310 z 7.10.2004);
3) zmian wprowadzonych dnia 5 lipca 2006 r. do Regulaminu wewnętrznego Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego.
B. Niniejsza wersja regulaminu została przygotowana przez Sekretariat Generalny Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i obejmuje różne zmiany przyjęte przez Zgromadzenie EKES-u.
C. Przepisy wykonawcze do regulaminu wewnętrznego, które zostały przyjęte przez Prezydium Komitetu, zgodnie z art. 77 ust. 2a, zostały przedstawione oddzielnie.
ORGANIZACJA KOMITETU
Ukonstytuowanie się Komitetu
Prezydium
a) przewodniczący i dwóch wiceprzewodniczących;
b) członkowie wybrani bezpośrednio przez Zgromadzenie, po jednym z każdego państwa członkowskiego;
c) trzech przewodniczących grup, wybranych zgodnie z postanowieniami art. 27;
d) przewodniczący sekcji specjalistycznych.
Posiedzenie, na którym dokonuje się wyboru Prezydium Komitetu na ostatnie dwa lata bieżącego czteroletniego okresu, jest zwoływane przez ustępującego przewodniczącego. Posiedzenie to odbywa się pod kierownictwem ustępującego przewodniczącego na początku sesji w miesiącu, w którym wygasa mandat pierwszego Prezydium.
W wypadku gdyby członek Prezydium nie był zdolny do sprawowania swojego mandatu lub w wypadkach przewidzianych w art. 70 ust. 2, jego zastąpienie odbywa się zgodnie z art. 6 i obejmuje pozostały okres kadencji. Zgromadzenie wybiera zastępcę poprzez głosowanie, na podstawie propozycji zgłoszonej przez zainteresowaną grupę.
W ramach współpracy międzyinstytucjonalnej Prezydium może upoważnić przewodniczącego do zawierania umów o współpracy z instytucjami i innymi organami Unii Europejskiej.
Kierownictwo i przewodniczący
grup w celu przygotowania prac Prezydium i Zgromadzenia. Przewodniczący sekcji specjalistycznych mogą być zapraszani do udziału w tych spotkaniach.
Te dwa wystąpienia mogą być przedmiotem debaty Zgromadzenia.
Dwaj wiceprzewodniczący pełnią odpowiednio funkcje przewodniczącego zespołu budżetowego i przewodniczącego zespołu ds. komunikacji. Wykonując te funkcje, podlegają oni przewodniczącemu.
Sekcje specjalistyczne
Podkomitety, sprawozdawca generalny i samodzielny sprawozdawca
Komitet może wyznaczyć sprawozdawcę generalnego lub samodzielnego sprawozdawcę, zwłaszcza w wypadku konsultacji obowiązkowej w rozumieniu Traktatu, która wymaga wydania przez Komitet tylko opinii skróconej lub formalnej.
Centra monitorowania, wysłuchania, eksperci
Jeżeli waga określonej kwestii uzasadnia takie postępowanie, poszczególne organy i struktury robocze Komitetu mogą zorganizować wysłuchanie z udziałem ekspertów zewnętrznych. Jeżeli przybycie takich osób wiąże się z dodatkowymi kosztami, dany organ musi uprzednio wystąpić o zgodę Prezydium i przedłożyć mu program określający punkty danej kwestii, które jego zdaniem wymagają pomocy zewnętrznej.
W zakresie, w jakim okaże się to konieczne do przygotowania określonych prac, przewodniczący może z własnej inicjatywy bądź na wniosek grup, sekcji specjalistycznych, sprawozdawców lub współsprawozdawców wyznaczyć ekspertów zgodnie z przepisami uchwalonymi przez Prezydium na mocy postanowień art. 8 ust. 6. Eksperci uczestniczą w pracach przygotowawczych na tych samych zasadach co członkowie, jeśli chodzi o koszty podróży i diety.
Komisje konsultacyjne
Dialog z organizacjami społeczno-gospodarczymi Unii i państw trzecich
Grupy i kategorie
FUNKCJONOWANIE KOMITETU
Zasięganie opinii Komitetu
Wnioski o opinie, o których mowa w art. 29 ust. 1, są kierowane do przewodniczącego Komitetu. We współpracy z Prezydium przewodniczący organizuje prace Komitetu, w miarę możliwości uwzględniając terminy określone we wniosku o wydanie opinii.
Na wniosek Prezydium Komitet może podjąć decyzję o opracowaniu raportu informacyjnego w celu zbadania wszelkich kwestii dotyczących różnych dziedzin polityki Unii Europejskiej i możliwości ich rozwoju.
Na podstawie propozycji sekcji specjalistycznej, jednej z grup lub jednej trzeciej swoich członków Komitet może wydawać rezolucje w aktualnych sprawach, przyjmowane przez Zgromadzenie zgodnie z art. 56 ust. 2. W porządku obrad Zgromadzenia wnioski dotyczące rezolucji traktowane są priorytetowo.
Organizacja prac
Prace sekcji specjalistycznych
Sekcja specjalistyczna pozostaje odpowiedzialna za referowanie spraw Komitetowi. Jednakże powinna ona dodatkowo załączyć do swojej opinii opinię uzupełniającą komisji konsultacyjnej ds. przemian w przemyśle.
(wykreślony)
Za zgodą Prezydium przewodniczący może zezwolić sekcji specjalistycznej na zorganizowanie wspólnego posiedzenia z komisją Parlamentu Europejskiego lub Komitetu Regionów.
Sekcje specjalistyczne, którym powierzono daną sprawę na zasadach przewidzianych w niniejszym regulaminie, zwoływane są przez swoich przewodniczących.
Sekcja specjalistyczna przyjmuje opinię na podstawie projektu opinii przedłożonego przez sprawozdawcę lub, jeśli zajdzie taka potrzeba, przez współsprawozdawcę.
Opinię sekcji specjalistycznej, wraz z dokumentami załączonymi zgodnie z art. 39, przewodniczący sekcji specjalistycznej przekazuje przewodniczącemu Komitetu, po czym w możliwie krótkim terminie Prezydium przedkłada ją Komitetowi. Dokumenty te są udostępniane członkom Komitetu z odpowiednim wyprzedzeniem.
Na każdym posiedzeniu sekcji specjalistycznej sporządza się skrócony protokół. Przedkłada się go do zatwierdzenia sekcji specjalistycznej.
W porozumieniu z Prezydium lub, jeśli zajdzie taka potrzeba, ze Zgromadzeniem przewodniczący może wnieść do sekcji specjalistycznej o ponowne rozpatrzenie sprawy, jeśli uzna, że nie przestrzegano przepisów niniejszego regulaminu w zakresie procedury sporządzania opinii lub że konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych analiz.
Obrady sesji plenarnej
Zgromadzenie złożone ze wszystkich członków Komitetu zbiera się na sesjach plenarnych.
Przy okazji przyjęcia porządku obrad przewodniczący zapowiada dyskusję na temat kwestii bieżących, o ile zajdzie taka potrzeba.
Komitet może zmienić projekt porządku obrad w celu rozpatrzenia przedłożonych projektów rezolucji, zgodnie z procedurą określoną w art. 31a.
PRZEPISY OGÓLNE
Tryb głosowania
Tryb pilny
(wykreślony)
Nieobecność i zastępstwo
Publikacja i rozpowszechnianie tekstów Komitetu
Tytuły, przywileje, immunitety i regulamin członków, kwestorzy
1. Statut członków określa prawa i obowiązki czło Komitetu, jak również zasady regulujące ich działalność i stosunki z instytucją i jej służbami.
Na wniosek Prezydium Zgromadzenie wybiera na okres dwuletni trzech członków Komitetu, którzy nie mają innych stałych obowiązków w strukturze Komitetu, w celu utworzenia grupy kwestorów wykonujących następujące funkcje:
a) nadzór i zapewnienie prawidłowego wykonywania statutu członków;
b) sporządzanie propozycji, które mają udoskonalić i ulepszyć statut członków;
c) popieranie i podejmowanie odpowiednich inicjatyw w celu rozwiązania ewentualnych wątpliwości lub konfliktów wynikających ze stosowania statutu członków;
d) czuwanie nad stosunkami między członkami Komitetu a Sekretariatem Generalnym w sprawach dotyczących stosowania statutu członków.
Wygaśnięcie mandatu członków, niedopuszczalne łączenie funkcji
Administracja Komitetu
– w przypadku urzędników stopnia 16, 15 i 14 grupy funkcyjnej AD, przez Prezydium na wniosek Sekretarza Generalnego, w zakresie stosowania artykułów 13, 29, 30, 31, 32, 40, 41, 49, 50, 51, 78 i 90 ust. 1 regulaminu pracowniczego; przez Przewodniczącego na wniosek Sekretarza Generalnego, w zakresie stosowania innych postanowień regulaminu pracowniczego, włącznie z art. 90 ust. 2;
– w przypadku urzędników stopnia 13, 12 i 11 grupy funkcyjnej AD, przez Przewodniczącego na wniosek Sekretarza Generalnego;
– w przypadku urzędników pozostałych stopni grupy funkcyjnej AD oraz wszystkich stopni grupy funkcyjnej AST, przez Sekretarza Generalnego.
– w przypadku pracowników zatrudnionych na umowy na czas określony stopnia 16, 15 oraz 14 grupy funkcyjnej AD przez Prezydium na wniosek Sekretarza Generalnego, w zakresie stosowania art. 11, 17, 33 oraz 48 CEOS; w zakresie innych postanowień CEOS, przez Przewodniczącego na wniosek Sekretarza Generalnego;
– w przypadku pracowników zatrudnionych na umowy na czas określony stopnia 13, 12 oraz 11 grupy funkcyjnej AD, przez Przewodniczącego na wniosek Sekretarza Generalnego;
– w przypadku pracowników zatrudnionych na umowy na czas określony pozostałych stopni grupy funkcyjnej administratorów oraz wszystkich stopni grupy funkcyjnej asystentów, przez Sekretarza Generalnego;
– w przypadku doradców specjalnych, pracowników pomocniczych, kontraktowych i lokalnych, przez Sekretarza Generalnego.
Korespondencja Komitetu adresowana jest do przewodniczącego lub sekretarza generalnego.
Przepisy ogólne
Terminologia użyta w niniejszym regulaminie w odniesieniu do funkcji i zadań stosuje się jednakowo do kobiet i mężczyzn.
Niniejszy regulamin wewnętrzny wchodzi w życie z dniem 24 października 2006 r.
______
(1) Regulamin ten zmieniano ostatnio dnia 27 lutego 2003 r., 31 marca 2004 r. i 5 lipca 2006 r.
INDEKS REGULAMINU WEWNĘTRZNEGO
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.93.1 |
Rodzaj: | Regulamin |
Tytuł: | Regulamin wewnętrzny EKES-u. |
Data aktu: | 17/07/2002 |
Data ogłoszenia: | 03/04/2007 |
Data wejścia w życie: | 24/10/2006 |