KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności art. 60 ust. 2 drugie zdanie i art. 145 lit. c) i d),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 795/2004(2) wprowadza przepisy wykonawcze dla systemu jednolitych płatności począwszy od roku 2005. Doświadczenie zdobyte przy administracyjnym i operacyjnym wdrażaniu wspomnianego systemu na szczeblu krajowym pokazało, że w odniesieniu do niektórych kwestii potrzebne są bardziej szczegółowe zasady, a w odniesieniu do innych kwestii istniejące zasady wymagają wyjaśnienia i dostosowania.
(2) Trzcina cukrowa jest uprawiana na danym gruncie przez pięć lub więcej lat i przynosi powtarzające się zbiory, w związku z czym można ją uznać za uprawę trwałą. Zgodnie z art. 44 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 obszary objęte uprawą trwałą nie kwalifikują się do uprawnień do płatności. Jednak art. 3b ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 przewiduje kwalifikowanie upraw trwałych w ramach systemu jednolitych płatności, pod warunkiem że przedmiotowy obszar jest przedmiotem wniosku pomocowego dla upraw energetycznych zgodnie z art. 88 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 319/2006(3) określa zasady dla systemu pomocy oddzielonej od wielkości produkcji oraz zasady włączenia wsparcia dla buraka cukrowego, trzciny cukrowej i cykorii do systemu jednolitych płatności. W związku z powyższym obszary tych upraw powinny się kwalifikować bez obowiązku składania wniosku dla upraw energetycznych. Trzcinę cukrową należy wykluczyć z definicji upraw trwałych zawartej w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 poprzez dodanie jej do wykazu upraw uznawanych za wieloletnie dla celów tytułu III rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(4) Zgodnie z art. 52 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 uprawa konopi do celów innych niż na włókno jest dozwolona jako uprawa w ramach systemu jednolitych płatności od dnia 1 stycznia 2007 r. Przyznawanie płatności powinno zależeć od wykorzystania nasion kwalifikowanych niektórych odmian. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 29 rozporządzenia (WE) nr 795/2004.
(5) Błędnie sformułowano art. 30 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 795/2004, wprowadzający obowiązek podjęcia przez państwa członkowskie środków niezbędnych do zastosowania art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w przypadku producentów, którzy poprzez nienormalnie niewielkie liczby jednostek przeliczeniowych w trakcie części roku sztucznie stwarzają warunki wymagane w celu wypełniania obowiązku prowadzenia minimalnej działalności rolniczej. Obowiązek ten powinien dotyczyć sytuacji, gdy nieprawidłowość dotyczy dużej liczby zwierząt. Powyższy przepis należy poprawić.
(6) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 795/2004 została ustalona średnia liczba hektarów, o której mowa w art. 60 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, na podstawie danych przedstawionych Komisji przez zainteresowane państwa członkowskie. Malta i Słowenia przedstawiły odpowiednie dane. Dlatego właściwe jest ustalenie liczby hektarów również dla tych państw członkowskich.
(7) Jako że włączenie buraka cukrowego, trzciny cukrowej i cykorii do systemu jednolitych płatności obowiązuje od dnia 1 stycznia 2006 r. stosowne jest, by zmienione przepisy dotyczące kwalifikowania obszarów uprawy trzciny cukrowej do systemu jednolitych płatności obowiązywały z mocą wsteczną od tego dnia.
(8) Jako że rozporządzenie (WE) nr 795/2004 wprowadza przepisy wykonawcze dla systemu jednolitych płatności od dnia 1 stycznia 2005 r., poprawka art. 30 ust. 5 powinna obowiązywać od tego dnia.
(9) Rozporządzenie (WE) nr 795/2004 powinno zostać odpowiednio zmienione i poprawione.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 2 kwietnia 2007 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mariann FISCHER BOEL |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2013/2006 (Dz.U. L 384 z 29.12.2006, str. 13).
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1291/2006 (Dz.U. L 236 z 31.8.2006, str. 20).
(3) Dz.U. L 58 z 28.2.2006, str. 32.