Rozporządzenie 373/2007 zmieniające i wprowadzające sprostowanie do rozporządzenia (WE) nr 795/2004 ustanawiającego szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 373/2007
z dnia 2 kwietnia 2007 r.
zmieniające i wprowadzające sprostowanie do rozporządzenia (WE) nr 795/2004 ustanawiającego szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności art. 60 ust. 2 drugie zdanie i art. 145 lit. c) i d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 795/2004(2) wprowadza przepisy wykonawcze dla systemu jednolitych płatności począwszy od roku 2005. Doświadczenie zdobyte przy administracyjnym i operacyjnym wdrażaniu wspomnianego systemu na szczeblu krajowym pokazało, że w odniesieniu do niektórych kwestii potrzebne są bardziej szczegółowe zasady, a w odniesieniu do innych kwestii istniejące zasady wymagają wyjaśnienia i dostosowania.

(2) Trzcina cukrowa jest uprawiana na danym gruncie przez pięć lub więcej lat i przynosi powtarzające się zbiory, w związku z czym można ją uznać za uprawę trwałą. Zgodnie z art. 44 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 obszary objęte uprawą trwałą nie kwalifikują się do uprawnień do płatności. Jednak art. 3b ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 przewiduje kwalifikowanie upraw trwałych w ramach systemu jednolitych płatności, pod warunkiem że przedmiotowy obszar jest przedmiotem wniosku pomocowego dla upraw energetycznych zgodnie z art. 88 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 319/2006(3) określa zasady dla systemu pomocy oddzielonej od wielkości produkcji oraz zasady włączenia wsparcia dla buraka cukrowego, trzciny cukrowej i cykorii do systemu jednolitych płatności. W związku z powyższym obszary tych upraw powinny się kwalifikować bez obowiązku składania wniosku dla upraw energetycznych. Trzcinę cukrową należy wykluczyć z definicji upraw trwałych zawartej w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 poprzez dodanie jej do wykazu upraw uznawanych za wieloletnie dla celów tytułu III rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.

(4) Zgodnie z art. 52 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 uprawa konopi do celów innych niż na włókno jest dozwolona jako uprawa w ramach systemu jednolitych płatności od dnia 1 stycznia 2007 r. Przyznawanie płatności powinno zależeć od wykorzystania nasion kwalifikowanych niektórych odmian. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 29 rozporządzenia (WE) nr 795/2004.

(5) Błędnie sformułowano art. 30 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 795/2004, wprowadzający obowiązek podjęcia przez państwa członkowskie środków niezbędnych do zastosowania art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w przypadku producentów, którzy poprzez nienormalnie niewielkie liczby jednostek przeliczeniowych w trakcie części roku sztucznie stwarzają warunki wymagane w celu wypełniania obowiązku prowadzenia minimalnej działalności rolniczej. Obowiązek ten powinien dotyczyć sytuacji, gdy nieprawidłowość dotyczy dużej liczby zwierząt. Powyższy przepis należy poprawić.

(6) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 795/2004 została ustalona średnia liczba hektarów, o której mowa w art. 60 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, na podstawie danych przedstawionych Komisji przez zainteresowane państwa członkowskie. Malta i Słowenia przedstawiły odpowiednie dane. Dlatego właściwe jest ustalenie liczby hektarów również dla tych państw członkowskich.

(7) Jako że włączenie buraka cukrowego, trzciny cukrowej i cykorii do systemu jednolitych płatności obowiązuje od dnia 1 stycznia 2006 r. stosowne jest, by zmienione przepisy dotyczące kwalifikowania obszarów uprawy trzciny cukrowej do systemu jednolitych płatności obowiązywały z mocą wsteczną od tego dnia.

(8) Jako że rozporządzenie (WE) nr 795/2004 wprowadza przepisy wykonawcze dla systemu jednolitych płatności od dnia 1 stycznia 2005 r., poprawka art. 30 ust. 5 powinna obowiązywać od tego dnia.

(9) Rozporządzenie (WE) nr 795/2004 powinno zostać odpowiednio zmienione i poprawione.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 795/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) w tabeli w art. 2 lit. d) dodaje się rząd w brzmieniu:

"1212 99 20

trzcina cukrowa";

2) artykuł 29 drugie zdanie otrzymuje brzmienie:

"Nasiona kwalifikowane są zgodnie z dyrektywą Rady 2002/57/WE(*), w szczególności jej art. 12.

______

(*) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, str. 74.";

3)artykuł 30 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Państwa członkowskie podejmują środki niezbędne do zastosowania art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w przypadku producentów, którzy poprzez nienormalnie dużą liczbę zwierząt w trakcie części roku sztucznie stwarzają warunki wymagane w celu wypełniania obowiązku prowadzenia minimalnej działalności rolniczej.";

4) załącznik II zastępuje się tekstem załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 1 ust. 1 stosuje się od dnia 1 stycznia 2006 r.

Artykuł 1 ust. 2 stosuje się od dnia 1 stycznia 2007 r.

Artykuł 1 ust. 3 stosuje się od dnia 1 stycznia 2005 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 kwietnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2013/2006 (Dz.U. L 384 z 29.12.2006, str. 13).

(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1291/2006 (Dz.U. L 236 z 31.8.2006, str. 20).

(3) Dz.U. L 58 z 28.2.2006, str. 32.

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK II

Liczba hektarów, o której mowa w art. 60 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003

Państwo członkowskie i regiony Liczba hektarów
DANIA 33.740
NIEMCY 301.849
Badenia-Wirtembergia 18.322
Bawaria 50.451
Brandenburgia i Berlin 12.910
Hesja 12.200
Dolna Saksonia i Brema 76.347
Meklemburgia-Pomorze Przednie 13.895
Nadrenia-Północna Westfalia 50.767
Nadrenia-Palatynat 19.733
Saara 369
Saksonia 12.590
Saksonia-Anhalt 14.893
Szlezwik-Holsztyn i Hamburg 14.453
Turyngia 4.919
LUKSEMBURG 705
FINLANDIA 38.006
Region A 3.425
Region B-C1 23.152
Region C2-C4 11.429
MALTA 3.640
SŁOWENIA 11.437
SZWECJA
Region 1 9.193
Region 2 8.375
Region 3 17.448
Region 4 4.155
Region 5 4.051
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO
Anglia (inne) 241.000
Anglia (Moorland SDA) 10
Anglia (Upland SDA) 190
Irlandia Północna 8.304"

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.92.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 373/2007 zmieniające i wprowadzające sprostowanie do rozporządzenia (WE) nr 795/2004 ustanawiającego szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003
Data aktu: 02/04/2007
Data ogłoszenia: 03/04/2007
Data wejścia w życie: 03/04/2007, 01/01/2005, 01/01/2006, 01/01/2007