uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności art. 60 ust. 2 drugie zdanie i art. 145 lit. c) i d),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 795/2004(2) wprowadza przepisy wykonawcze dla systemu jednolitych płatności począwszy od roku 2005. Doświadczenie zdobyte przy administracyjnym i operacyjnym wdrażaniu wspomnianego systemu na szczeblu krajowym pokazało, że w odniesieniu do niektórych kwestii potrzebne są bardziej szczegółowe zasady, a w odniesieniu do innych kwestii istniejące zasady wymagają wyjaśnienia i dostosowania.
(2) Trzcina cukrowa jest uprawiana na danym gruncie przez pięć lub więcej lat i przynosi powtarzające się zbiory, w związku z czym można ją uznać za uprawę trwałą. Zgodnie z art. 44 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 obszary objęte uprawą trwałą nie kwalifikują się do uprawnień do płatności. Jednak art. 3b ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 przewiduje kwalifikowanie upraw trwałych w ramach systemu jednolitych płatności, pod warunkiem że przedmiotowy obszar jest przedmiotem wniosku pomocowego dla upraw energetycznych zgodnie z art. 88 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 319/2006(3) określa zasady dla systemu pomocy oddzielonej od wielkości produkcji oraz zasady włączenia wsparcia dla buraka cukrowego, trzciny cukrowej i cykorii do systemu jednolitych płatności. W związku z powyższym obszary tych upraw powinny się kwalifikować bez obowiązku składania wniosku dla upraw energetycznych. Trzcinę cukrową należy wykluczyć z definicji upraw trwałych zawartej w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 poprzez dodanie jej do wykazu upraw uznawanych za wieloletnie dla celów tytułu III rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(4) Zgodnie z art. 52 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 uprawa konopi do celów innych niż na włókno jest dozwolona jako uprawa w ramach systemu jednolitych płatności od dnia 1 stycznia 2007 r. Przyznawanie płatności powinno zależeć od wykorzystania nasion kwalifikowanych niektórych odmian. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 29 rozporządzenia (WE) nr 795/2004.
(5) Błędnie sformułowano art. 30 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 795/2004, wprowadzający obowiązek podjęcia przez państwa członkowskie środków niezbędnych do zastosowania art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w przypadku producentów, którzy poprzez nienormalnie niewielkie liczby jednostek przeliczeniowych w trakcie części roku sztucznie stwarzają warunki wymagane w celu wypełniania obowiązku prowadzenia minimalnej działalności rolniczej. Obowiązek ten powinien dotyczyć sytuacji, gdy nieprawidłowość dotyczy dużej liczby zwierząt. Powyższy przepis należy poprawić.
(6) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 795/2004 została ustalona średnia liczba hektarów, o której mowa w art. 60 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, na podstawie danych przedstawionych Komisji przez zainteresowane państwa członkowskie. Malta i Słowenia przedstawiły odpowiednie dane. Dlatego właściwe jest ustalenie liczby hektarów również dla tych państw członkowskich.
(7) Jako że włączenie buraka cukrowego, trzciny cukrowej i cykorii do systemu jednolitych płatności obowiązuje od dnia 1 stycznia 2006 r. stosowne jest, by zmienione przepisy dotyczące kwalifikowania obszarów uprawy trzciny cukrowej do systemu jednolitych płatności obowiązywały z mocą wsteczną od tego dnia.
(8) Jako że rozporządzenie (WE) nr 795/2004 wprowadza przepisy wykonawcze dla systemu jednolitych płatności od dnia 1 stycznia 2005 r., poprawka art. 30 ust. 5 powinna obowiązywać od tego dnia.
(9) Rozporządzenie (WE) nr 795/2004 powinno zostać odpowiednio zmienione i poprawione.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 kwietnia 2007 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2013/2006 (Dz.U. L 384 z 29.12.2006, str. 13).
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1291/2006 (Dz.U. L 236 z 31.8.2006, str. 20).
(3) Dz.U. L 58 z 28.2.2006, str. 32.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.92.13 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 373/2007 zmieniające i wprowadzające sprostowanie do rozporządzenia (WE) nr 795/2004 ustanawiającego szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 |
Data aktu: | 02/04/2007 |
Data ogłoszenia: | 03/04/2007 |
Data wejścia w życie: | 03/04/2007, 01/01/2005, 01/01/2006, 01/01/2007 |