Dyrektywa 2007/17/WE zmieniająca dyrektywę Rady 76/768/EWG dotyczącą produktów kosmetycznych w celu dostosowania jej załączników III i VI do postępu technicznego

DYREKTYWA KOMISJI 2007/17/WE
z dnia 22 marca 2007 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 76/768/EWG dotyczącą produktów kosmetycznych w celu dostosowania jej załączników III i VI do postępu technicznego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących produktów kosmetycznych(1), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Produktów Konsumenckich,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik VI do dyrektywy 76/768/EWG zawiera wykaz środków konserwujących dopuszczonych do stosowania w produktach kosmetycznych. Substancje wymienione w załączniku VI i opatrzone symbolem (*) mogą być stosowane w stężeniach innych niż ustanowione w tym załączniku do celów innych niż konserwacja, jeżeli ten szczególny cel jasno wynika z prezentacji produktu. Zastosowanie tych substancji może jednak podlegać ograniczeniom na mocy innych załączników do wspomnianej dyrektywy.

(2) Substancje wymienione w załączniku VI nieopatrzone symbolem (*) nie mogą być stosowane w stężeniach innych niż ustanowione w tym załączniku, a pozostałe ograniczenia w nim określone mają zastosowanie również w przypadku stosowania tych substancji do innych szczególnych celów.

(3) Komitet Naukowy ds. Produktów Konsumenckich, dalej zwany "SCCP", wydał opinię, w której stwierdził, że ograniczenia dotyczące poziomu zużycia i ostrzeżenia zawarte w załączniku VI powinny obowiązywać również wówczas, gdy środki konserwujące opatrzone symbolem (*) są stosowane do innych szczególnych celów.

(4) W związku z tym Komisja wezwała przemysł do przedłożenia dokumentacji dotyczącej bezpieczeństwa wymienionych substancji opatrzonych symbolem (*) w przypadku zastosowania większego ich stężenia do innych szczególnych celów.

(5) Na podstawie dokumentacji dotyczącej bezpieczeństwa SCCP stwierdził, że stosowanie kilku substancji konserwujących wymienionych w załączniku VI do innych szczególnych celów w większych stężeniach jest bezpieczne.

(6) Maksymalne bezpieczne stężenia tych substancji konserwujących w przypadku ich zastosowania do innych szczególnych celów powinny zostać włączone do załącznika III do dyrektywy 76/768/EWG. Dla jasności, w przypadku odpowiednich pozycji w załączniku III należy zaznaczyć, że te same substancje są wymienione w załączniku VI do tej dyrektywy.

(7) Substancje, których SCCP nie uznał za bezpieczne w przypadku ich zastosowania w stężeniach większych, niż te określone w załączniku VI dla innych szczególnych celów, powinny podlegać ograniczeniom dotyczącym ich zastosowania jako środków konserwujących, określonym w tym załączniku. Symbol (*), którym opatrzono te substancje w załączniku VI powinien zatem zostać usunięty.

(8) Aby zapewnić spójność, wszystkie substancje wymienione w załączniku VI, które mogą również być dodawane do produktów kosmetycznych w innym szczególnym celu w stężeniach większych niż te określone we wspomnianym załączniku, powinny zostać opatrzone symbolem (*).

(9) Ponadto SCCP uznał za bezpieczne zwiększenie maksymalnego stężenia kwasu benzoesowego i soli sodowej w produktach spłukiwanych i produktach do pielęgnacji jamy ustnej oraz zwiększenie maksymalnego stężenia pirytionianu cynku w spłukiwanych produktach do pielęgnacji włosów do celów konserwacji. Należy zatem odpowiednio zmienić numery referencyjne 1 i 8 w załączniku VI do dyrektywy 76/768/EWG.

(10) Zdaniem SCCP metylodibromoglutaronitryl nie powinien znajdować się w żadnym produkcie kosmetycznym, ponieważ nie ustalono bezpiecznych poziomów jego zastosowania w produktach kosmetycznych niespłukiwanych ani w produktach spłukiwanych. Należy zatem skreślić substancję wymienioną pod numerem referencyjnym 36 w załączniku VI do dyrektywy 76/768/EWG.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 76/768/EWG.

(12) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach III i VI do dyrektywy 76/768/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa członkowskie podejmą wszelkie niezbędne środki w celu zagwarantowania, że począwszy od dnia 23 marca 2008 r., żadne produkty kosmetyczne niezgodne z wymogami niniejszej dyrektywy nie będą wprowadzane do obrotu przez wytwórców lub importerów mających siedzibę we Wspólnocie.

Państwa członkowskie podejmą wszelkie niezbędne środki w celu zagwarantowania, że wspomniane produkty nie będą sprzedawane lub w inny sposób udostępniane odbiorcom końcowym po dniu 23 czerwca 2008 r.

Artykuł  3
1.
Państwa członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 23 września 2007 r. Państwa członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 marca 2007 r.
W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodnicząyc

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/1/WE (Dz.U. L 25 z 1.2.2007, str. 9).

ZAŁĄCZNIK 

W dyrektywie 76/768/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku III część 1 wprowadza się następujące zmiany:

Dodaje się następujące numery referencyjne 98-101 w sposób podany poniżej:

Nr referencyjny Substancja Ograniczenia Warunki stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
Zakres zastosowania i/lub użycia Dopuszczalne maksymalne stężenie w gotowym produkcie kosmetycznym Inne ograniczenia i wymogi
a b c d e f
"98 Kwas salicylowy(1)

(Nr CAS 69-72-7)

a) Spłukiwane

produkty do

pielęgnacji

włosów

b) Inne

produkty

a) 3,0 %

b) 2,0 %

Nie może być stosowany w preparatach dla dzieci poniżej trzech lat, z wyjątkiem szamponów

Do celów innych niż zahamowanie rozwoju drobnoustrojów w produkcie. Cel musi wynikać z prezentacji produktu

Nie może być stosowany dla dzieci poniżej trzech lat(2).
99 Nieorganiczne siarczyny i disiarczyny(3) a) Utleniające

produkty do

farbowania

włosów

b) Produkty do

prostowania

włosów

c) Produkty

samoopalające

do twarzy

d) Pozostałe

produkty

samoopalające

a) 0,67 % (w

przeliczeniu na

uwolniony SO2)

b) 6,7 % (w

przeliczeniu na

uwolniony SO2)

c) 0,45 % (w

przeliczeniu na

uwolniony SO2)

d) 0,40 % (w

przeliczeniu na

uwolniony SO2)

Do celów innych niż zahamowanie rozwoju drobnoustrojów w produkcie. Cel musi wynikać z prezentacji produktu.
100 Triclocarban(4)

(Nr CAS 101-20-2)

Produkty spłukiwane 1,5 % Kryteria czystości:

3,3',4,4'-tetrachloro-azobenzen < 1 ppm

3,3',4,4'-tetrachloro-azoksybenzen < 1 ppm

Do celów innych niż zahamowanie rozwoju drobnoustrojów w produkcie. Cel musi wynikać z prezentacji produktu.

101 Pirytionian cynku(5)

(Nr CAS 13463-41-7)

Niespłukiwane produkty do pielęgnacji włosów 0,1 % Do celów innych niż zahamowanie rozwoju drobnoustrojów w produkcie. Cel musi wynikać z prezentacji produktu.
(1) Jako środek konserwujący, patrz: załącznik VI część 1 nr 3.

(2) Wyłącznie dla produktów, które mogą być stosowane dla dzieci w wieku poniżej trzech lat i które

pozostają w dłuższym kontakcie ze skórą.

(3) Jako środek konserwujący, patrz: załącznik VI część 1 nr 9.

(4) Jako środek konserwujący, patrz: załącznik VI część 1 nr 23.

(5) Jako środek konserwujący, patrz: załącznik VI część 1 nr 8.";

2) w załączniku VI część 1 wprowadza się następujące zmiany:

a) w kolumnie b symbol (*) skreśla się w przypadku następujących numerów referencyjnych: 1, 2, 4, 7, 12, 14, 18, 19, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32, 33, 35, 37, 42 i 47;

b) w kolumnie b dodaje się symbol "(*)" pod numerem referencyjnym 5 i 43;

c) numer referencyjny 1 otrzymuje brzmienie:

Nr referencyjny Substancja Maksymalne dopuszczalne stężenie Ograniczenia i wymagania Warunki stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e
"1 Kwas benzoesowy (nr CAS 65-85-0) i jego sól sodowa (nr CAS 532-32-1) Produkty spłukiwane z wyjątkiem produktów do pielęgnacji jamy ustnej: 2,5 % (kwas)

Produkty do pielęgnacji jamy ustnej: 1,7 % (kwas)

Produkty niespłukiwane 0,5 % (kwas)

1a Sole kwasu benzoesowego inne niż te wymienione pod numerem referencyjnym 1 oraz estry kwasu benzoesowego 0,5 % (kwas)";

d) numer referencyjny 8 otrzymuje brzmienie:

Nr referencyjny Substancja Maksymalne dopuszczalne stężenie Ograniczenia i wymagania Warunki stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e
"8 Pirytionian cynku(*)

(Nr CAS 13463-41-7)

Produkty do pielęgnacji włosów: 1,0 %

Inne produkty: 0,5 %

Tylko do produktów spłukiwanych.

Nie stosować w produktach do pielęgnacji jamy ustnej.";

e) skreśla się numer referencyjny 36.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.82.27

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2007/17/WE zmieniająca dyrektywę Rady 76/768/EWG dotyczącą produktów kosmetycznych w celu dostosowania jej załączników III i VI do postępu technicznego
Data aktu: 22/03/2007
Data ogłoszenia: 23/03/2007
Data wejścia w życie: 12/04/2007