Decyzja 2007/154/WE uchylająca decyzję 2003/487/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu we Francji

DECYZJA RADY
z dnia 30 stycznia 2007 r.
uchylająca decyzję 2003/487/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu we Francji

(2007/154/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 marca 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie decyzji Rady 2003/487/WE(1), przyjętej w następstwie zalecenia Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdzono istnienie nadmiernego deficytu we Francji. Rada odnotowała, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych kształtował się na poziomie 3,1 % PKB w 2002 r., tj. na poziomie wyższym od wartości odniesienia ustalonej w Traktacie na 3 % PKB; zarówno władze francuskie, jak i służby Komisji przewidywały, że w 2003 r. poziom deficytu przekroczy wartość 3 %. Jednocześnie zadłużenie brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych wynosiło 58,2 % PKB oraz istniało prawdopodobieństwo, że w 2003 r. przekroczy wartość odniesienia określoną w Traktacie na 60 %.

(2) W dniu 3 czerwca 2003 r., zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(2) (PND), na podstawie zalecenia Komisji Rada skierowała do Francji zalecenie w sprawie położenia kresu sytuacji nadmiernego deficytu do końca 2004 r. Zalecenie to zostało podane do publicznej wiadomości.

(3) W październiku 2003 r. Komisja uznała, że środki podjęte przez Francję były niewystarczające do spełnienia zalecenia z dnia 3 czerwca 2003 r. i zaleciła intensyfikację procedury nadmiernego deficytu. Zamiast tego, w dniu 25 listopada 2003 r. Rada przyjęła konkluzje w sprawie zaleceń dla Francji dotyczących skorygowania deficytu do 2005 r., które zostały unieważnione przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w dniu 13 lipca 2004 r.(3). W dniu 14 grudnia 2004 r. Komisja przyjęła komunikat dla Rady stwierdzający, że za właściwy termin skorygowania deficytu należy uznać rok 2005. Na podstawie cyklicznego dostosowania w wysokości około 1 % PKB w ciągu lat 2004 i 2005 stwierdziła także, że działania podjęte do tego czasu przez Francję są ogólnie zgodne z celem skorygowania nadmiernego deficytu do roku 2005. W dniu 18 stycznia 2005 r. Rada zgodziła się z tym poglądem.

(4) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu Rada powinna uchylić decyzję w sprawie istnienia nadmiernego deficytu, gdy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim został, w ocenie Rady, skorygowany.

(5) Zgodnie z Protokołem w sprawie procedury nadmiernego deficytu załączonym do Traktatu Komisja dostarcza danych służących do wdrożenia tej procedury. W ramach stosowania protokołu państwa członkowskie muszą przedkładać dane na temat deficytu i długu publicznego oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie do dnia 1 kwietnia oraz do dnia 1 października, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(4).

(6) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat), zgodnie z art. 8g ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3605/93, po otrzymaniu powiadomienia od Francji przed dniem 1 października 2006 r. oraz w oparciu o prognozę służb Komisji z jesieni 2006 r., uzasadnione są następujące wnioski:

- po początkowym wzroście z 3,2 % PKB w 2002 r. do 4,2 % PKB w 2003 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmniejszył się następnie do 3,7 % PKB w 2004 r. i do 2,9 % PKB w 2005 r., tj. do poziomu poniżej wartości odniesienia ustalonej na 3 % PKB,

- w latach 2004-2005 dostosowanie strukturalne (tj. poprawa salda dostosowanego cyklicznie minus środki jednorazowe i inne środki tymczasowe) wyniosło 1 punkt procentowy PKB: 0,4 % w 2004 r. oraz 0,6 % w 2005 r. W istocie, mimo iż na zmniejszenie podstawowego deficytu w 2005 r. do poziomu poniżej wartości odniesienia określonej w Traktacie na 3 % miały wpływ wysokie przychody jednorazowe oraz wyższe od spodziewanych wpływy podatkowe, innym ważnym czynnikiem była także kontrola wydatków na poziomie sektora administracji państwowej i służby zdrowia. W szczególności nastąpił gwałtowny spadek rocznego wzrostu wydatków w sektorze służby zdrowia w porównaniu z poprzednimi latami, co jest wynikiem przeprowadzonej w 2004 r. reformy służby zdrowia,

- prognoza służb Komisji z jesieni 2006 r. przewiduje, że w 2006 r. deficyt zostanie obniżony do 2,7 % PKB, tj. do poziomu niższego niż zakładany w aktualizacji programu stabilności ze stycznia 2006 r. (2,9 %). Oczekuje się, że na zmniejszenie deficytu wpłynie dalszy spadek rocznego tempa wzrostu wydatków w sektorze służby zdrowia oraz stała kontrola wydatków na poziomie administracji państwowej, które prawdopodobnie spełnią cel zerowego wzrostu. Korzystanie ze środków jednorazowych zostanie ograniczone do 1/4 % PKB. Prognoza jesienna na 2007 r. przewiduje dalszy spadek deficytu do poziomu 2,6 % PKB (przy czym korzystanie ze środków jednorazowych będzie ograniczone do 0,05 % PKB) oraz do 2,2 % PKB w 2008 r. (przy założeniu niezmienionej polityki i niestosowaniu środków jednorazowych). Wskazuje to, że stosunek deficytu do PKB obniżono do poziomu poniżej pułapu 3 % PKB w sposób wiarygodny i trwały. Poprawę salda strukturalnego (salda dostosowanego cyklicznie minus środki jednorazowe) szacuje się na poziomie 0,5 %, 0,3 % oraz 0,6 % PKB odpowiednio w latach 2006, 2007 i 2008. Należy ją także rozpatrywać w kontekście działań niezbędnych do spełnienia celu średnioterminowego dotyczącego zrównoważonej pozycji strukturalnej, określonego przez władze francuskie,

- po wzroście z 58,2 % PKB w roku 2002 do 66,6 % PKB w roku 2005 i przekroczeniu tym samym w 2003 r. wartości odniesienia PKB ustalonej w Traktacie na 60 % stosunek zadłużenia do PKB zmniejszył się do poziomu 65,4 % PKB w drugim kwartale roku 2006. Zgodnie z prognozą służb Komisji z jesieni 2006 r. oczekuje się dalszego obniżenia długu sektora instytucji rządowych i samorządowych brutto do 64,7 % PKB w 2006 r. i do około 63 % PKB do 2008 r. (przy założeniu niezmienionej polityki).

(7) W opinii Rady sytuacja nadmiernego deficytu we Francji została skorygowana i z tego względu decyzja 2003/487/WE powinna zostać uchylona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z ogólnej oceny wynika, że sytuacja nadmiernego deficytu we Francji została skorygowana.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję 2003/487/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 stycznia 2007 r.

W imieniu Rady
F.-W. STEINMEIER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 165 z 3.7.2003, str. 29.

(2) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, str. 5).

(3) Sprawa C-27/04, Komisja przeciwko Radzie, [2004] Zb.Orz. I-6649.

(4) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2103/2005 (Dz.U. L 337 z 22.12.2005, str. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.68.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/154/WE uchylająca decyzję 2003/487/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu we Francji
Data aktu: 30/01/2007
Data ogłoszenia: 08/03/2007
Data wejścia w życie: 08/03/2007