Decyzja 2007/103/WE ustanawiająca ogólne zasady i kryteria wyboru i finansowania działań w ramach programu "Zdrowie publiczne"

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 lutego 2007 r.
ustanawiająca ogólne zasady i kryteria wyboru i finansowania działań w ramach programu "Zdrowie publiczne"
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/103/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 lutego 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając decyzję 1786/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r. przyjmującą program działań wspólnotowych w dziedzinie zdrowia publicznego (2003-2008)(1), w szczególności jej art. 8 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 8 ust. 1 decyzji nr 1786/2002/WE przewiduje przyjęcie przez Komisję rocznego planu pracy dotyczącego wykonania programu, określającego priorytety i działania, których podjęcie jest konieczne, w tym przydział zasobów, a także przyjęcie uzgodnień, kryteriów i procedur dotyczących doboru i finansowania działań programowych.

(2) Decyzją Komisji 2007/102/WE(2) plan pracy na rok 2007 został przyjęty.

(3) Zgodnie z art. 115 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3) i art. 167 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4) kryteria kwalifikowalności, wyboru i przyznawania środków muszą zostać wcześniej określone w zaproszeniu do składania wniosków w celu umożliwienia oceny jakości składanych wniosków w odniesieniu do celów i priorytetów określonych w rocznym planie pracy.

(4) Należy zatem przyjąć "Ogólne zasady i kryteria wyboru i finansowania działań w ramach programu Zdrowie publiczne" określone w załączniku do niniejszej decyzji. Załącznik II do decyzji C (2005) 29 z dnia 14 stycznia 2005 r. przyjmującej plan pracy na rok 2005 w celu wprowadzenia w życie programu działań Wspólnoty w dziedzinie zdrowia publicznego (2003-2008), łącznie z rocznym planem pracy dotyczącym dotacji i ogólnymi zasadami i kryteriami dotyczącymi wyboru i finansowania działań w ramach programu "Zdrowie publiczne" zastępuje się zatem załącznikiem do niniejszej decyzji.

(5) "Ogólne zasady i kryteria wyboru i finansowania działań w ramach programu Zdrowie publiczne" określone w załączniku są zgodne z opinią komitetu ds. programu działań wspólnotowych w dziedzinie zdrowia publicznego,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł

Niniejszym przyjmuje się "Ogólne zasady i kryteria wyboru i finansowania działań w ramach programu Zdrowie publiczne (2003-2008)" określone w załączniku.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lutego 2007 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 271 z 9.10.2002, str. 1. Decyzja zmieniona decyzją nr 786/2004/WE (Dz.U. L 138 z 30.4.2004, str. 7).

(2) Patrz: str. 27 niniejszego Dziennika Urzędowego.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1995/2006 (Dz.U. L 390 z 30.12.2006, str. 1).

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1248/2006 (Dz.U. L 227 z 19.8.2006, str. 3).

ZAŁĄCZNIK

OGÓLNE ZASADY I KRYTERIA WYBORU I FINANSOWANIA DZIAŁAŃ W RAMACH PROGRAMU "ZDROWIE PUBLICZNE"

Niniejszy dokument zastępuje w całości poprzedni dokument "Ogólne zasady i kryteria wyboru i finansowania działań w ramach programu Zdrowie publiczne" dołączony do decyzji C(2005) 29. Ma on zastosowanie wyłącznie do współfinansowania poszczególnych działań prowadzonych w ramach programu "Zdrowie publiczne" poprzez przyznawanie dotacji po ogłoszeniu zaproszeń do składania wniosków. W żadnym wypadku nie należy go interpretować jako zastępującego obowiązujące przepisy prawne.

1.

ZASADY OGÓLNE

1. Rozporządzenie finansowe i jego przepisy wykonawcze są dokumentami referencyjnymi dla realizacji programu "Zdrowie publiczne".

2. Dotacje musz być zgodne z następującymi zasadami:

– zasadą współfinansowania: zewnętrzne współfinansowanie ze źródła innego niż fundusze wspólnotowe jest wymagane bądź w formie środków własnych beneficjenta, bądź środków finansowych stron trzecich. Wkłady rzeczowe stron trzecich mogą być uznane za współfinansowanie, jeśli uzna się je za niezbędne lub stosowne (art. 113 rozporządzenia finansowego i 172 przepisów wykonawczych),

– zasadą braku zysku: celem ani też skutkiem dotacji nie może być osiągnięcie korzyści przez beneficjenta (art. 109 ust. 2 rozporządzenie finansowego i 165 przepisów wykonawczych),

– zasadą braku skutku retroaktywnego: koszty kwalifikujące się do współfinansowania musza być poniesione po podpisaniu umowy. W szczególnych przypadkach dopuszcza się uznanie wydatku poniesionego po dacie złożenia wniosku o udzielenie dotacji, lecz nie wcześniej (art. 112 rozporządzenia finansowego),

– zasadą braku kumulacji: tylko jedna dotacja może być przyznana na prowadzenie jednego działania poprzez danego beneficjenta w danym roku finansowym (art. 111 rozporządzenia finansowego)(1).

3. Wnioski dotyczące działań (projektów) będą oceniane na podstawie trzech kategorii kryteriów:

– kryteriów wykluczenia, w celu ocenienia kwalifikowalności wnioskodawcy - art. 114 rozporządzenia finansowego,

– kryteriów wyboru, w celu ocenienia zdolności finansowych i operacyjnych wnioskodawcy do zrealizowania proponowanego działania - art. 176 przepisów wykonawczych,

– kryteriów przyznawania dotacji, w celu ocenienia jakości wniosku z uwzględnieniem jego kosztów.

Te trzy kategorie kryteriów zostaną rozpatrzone kolejno w trakcie procedury oceny. Projekt, który nie będzie spełniał wymogów jednej z tych kategorii, nie będzie brany pod uwagę na następnym etapie oceny i zostanie odrzucony.

4. W odniesieniu do programu "Zdrowie publiczne" pierwszeństwo otrzymają projekty, które:

– mają charakter nowatorski w odniesieniu do istniejącej sytuacji i nie są natury stałej,

– wnoszą wartość dodaną na poziomie europejskim w dziedzinie zdrowia publicznego: prowadzą do osiągnięcia odpowiedniego efektu ekonomii skali, obejmują odpowiednią liczbę kwalifikujących się krajów, w odniesieniu do zakresu projektu i mogą być powielane w innych miejscach,

– przyczyniają się do rozwoju polityk wspólnotowych w dziedzinie zdrowia publicznego i ten rozwój wspierają,

– poświęcają należytą uwagę skutecznej strukturze zarządzania, jasnej ocenie procesu i dokładnemu opisowi spodziewanych rezultatów,

– zawierają plan wykorzystania i przekazywania wyników uzyskanych na poziomie europejskim odpowiednim grupom docelowym.

2.

KRYTERIA WYKLUCZENIA

1. Wnioskodawcy zostaną wykluczeni z uczestnictwa w procedurze przyznawania dotacji w ramach programu "Zdrowie publiczne", jeśli:

a) znajdują się w stanie upadłości lub likwidacji, ich sprawami zarządzają sądy, zawarli ugodę z wierzycielami, zawiesili prowadzenie działalności gospodarczej, podlegają postępowaniu sądowemu dotyczącemu tych spraw, lub znajdują się w analogicznej sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w ustawodawstwie lub regulacjach krajowych;

b) zostali skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo dotyczące ich działalności zawodowej;

c) są winni poważnego wykroczenia zawodowego, które organy zamawiające mogą udowodnić w dowolny sposób;

d) nie wypełnili zobowiązań dotyczących składek na ubezpieczenia społeczne lub zobowiązań podatkowych zgodnie z przepisami prawa kraju, w którym mają siedzibę, lub z przepisami prawa kraju urzędników zatwierdzających lub kraju, w którym umowa ma być wykonywana;

e) podlegają prawomocnemu wyrokowi za nadużycie finansowe, korupcję, zaangażowanie w działalność przestępczą lub każdą inną działalność niezgodną z prawem, naruszającą finansowe interesy Wspólnoty;

f) w następstwie innej procedury udzielania zamówień publicznych lub procedury przyznawania dotacji finansowanej z budżetu wspólnotowego uznano, że istotnie naruszyli warunki umowy i nie wywiązali się ze swoich zobowiązań umownych.

Dowód: Kandydaci przedstawiają honorowe oświadczenie, należycie podpisane i opatrzone datą, stwierdzające iż nie znajdują się oni w żadnej z sytuacji wymienionych powyżej.

2. Wszelkie wnioski otrzymane po terminie, niekompletne lub niespełniające wymogów formalnych określonych w zaproszeniu do składania wniosków zostaną wyłączone z uczestnictwa w programie "Zdrowie publiczne".

Każdy wniosek musi być kompletny i zawierać co najmniej następujące dokumenty:

– dane administracyjne dotyczące głównych partnerów, a także partnerów stowarzyszonych,

– opis techniczny projektu,

– całkowity budżet projektu i poziom współfinansowania wspólnotowego,

– dowód: całkowity budżet projektu i poziom współfinansowania wspólnotowego,

– dowód: treść wniosku.

3. Działania, które zostały rozpoczęte przed datą zarejestrowania wpłynięcia wniosku o przyznanie dotacji, zostaną wyłączone z uczestnictwa w programie "Zdrowie publiczne".

Dowód: termin rozpoczęcia i czas trwania działania musza być określone we wniosku o przyznanie dotacji.

3.

KRYTERIA WYBORU

Jedynie wnioski, które spełniają wymogi kryteriów wykluczenia, będą kwalifikowały się do oceny. Wszystkie następujące kryteria wyboru muszą być spełnione.

1. Status prawny

Wnioskodawcy muszą przedstawić dowód statusu prawnego ich organizacji.

Dowód: Wnioskodawcy muszą dostarczyć status ich organizacji, a także urzędowe poświadczenie ich rejestracji.

2. Zdolność finansowa

Wnioskodawcy muszą posiadać stałe i wystarczające źródła finansowania w celu utrzymania swojej działalności przez cały okres jej prowadzenia i uczestniczenia w jej współfinansowaniu.

Dowód: Wnioskodawcy muszą dostarczyć rachunek zysków i strat, a także bilanse z dwóch poprzednich pełnych lat finansowych.

Weryfikacja zdolności finansowej nie będzie dotyczyć organów publicznych, międzynarodowych organizacji publicznych utworzonych na podstawie porozumień międzyrządowych ani ich agencji specjalistycznych.

3. Zdolności operacyjne

Wnioskodawca musi posiadać profesjonalne zasoby, kompetencje i kwalifikacje niezbędne do zrealizowania proponowanego działania.

Dowód: wnioskodawcy muszą dostarczyć najaktualniejsze sprawozdanie z działalności rocznej ich organizacji, zawierające szczegóły operacyjne, finansowe i techniczne, a także życiorysy wszystkich wykwalifikowanych pracowników organizacji uczestniczących w danym projekcie.

4. Dokumentacja uzupełniająca, którą należy dostarczyć na żądanie Komisji

Na żądanie wnioskodawcy muszą dostarczyć, sprawozdanie z zewnętrznego badania sprawozdań finansowych, przygotowane przez biegłego rewidenta, potwierdzające sprawozdania finansowe za ostatni dostępny rok finansowy oraz oceniające kondycję finansową wnioskodawcy.

4.

KRYTERIA PRZYZNAWANIA ŚRODKÓW

Tylko projekty spełniające wymogi kryteriów wykluczenia i wyboru będą kwalifikowały się do dalszej oceny na podstawie następujących kryteriów przyznawania. Zaproszenie do składania wniosków określa sposób stosowania wymienionych poniżej kryteriów przyznawania środków.

1. Zgodność projektu z polityką i danym kontekstem

a) wkład projektu w program "Zdrowie publiczne" i jego roczny plan pracy w odniesieniu do spełniania jego celów i priorytetów;

b) znaczenie strategiczne w odniesieniu do oczekiwanego wkładu w aktualną wiedzę i wpływu na zdrowie;

c) wartość dodana na poziomie europejskim w dziedzinie zdrowia publicznego:

– wpływ na grupy docelowe, skutki długoterminowe i potencjalne efekty multiplikacji, takie jak powtarzalne, możliwe do przeniesienia i trwałe działania,

– wpływ na komplementarność, synergię i zgodność ze stosownymi politykami UE.

d) Istotność zasięgu geograficznego

Wnioskodawcy muszą dopilnować, aby zasięg geograficzny projektu był odpowiedni dla jego celów, wyjaśniając partnerską rolę kwalifikujących się krajów, a także adekwatność środków na projekt lub grup docelowych, które reprezentują.

Wnioski o wymiarze krajowym lub regionalnym (tj. obejmujące tylko jedno kwalifikujące się państwo lub jeden jego region) zostaną odrzucone.

e) Adekwatność projektu w kontekście społecznym, kulturalnym i politycznym

Wnioskodawcy muszą dostosować projekt do sytuacji panującej w danych krajach lub na danych obszarach, zapewniając zgodność przewidywanych działań z kulturą i poglądami grup docelowych.

2. Jakość techniczna projektu

a) Podstawa naukowa

Wnioskodawcy muszą załączyć analizę problemu i jasno opisać czynniki, wpływ, skuteczność i zastosowanie proponowanego działania.

b) Specyfikacja dotycząca treści

Wnioskodawcy muszą jasno opisać cele i zadania, a także grupy docelowe z uwzględnieniem odpowiednich czynników geograficznych, metod, a także spodziewanych rezultatów.

c) Nowatorski charakter, komplementarność techniczna i unikanie powielania innych już prowadzonych działań na poziomie UE.

Wnioskodawcy muszą jasno określić postęp, który dany projekt ma wnieść do danej dziedziny w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy i dopilnować, aby w niewłaściwy sposób nie powielał ani pokrywał się, w całości lub w części, z innymi projektami i działaniami już prowadzonymi na poziomie europejskim i międzynarodowym.

d) Strategia oceny

Wnioskodawcy muszą jasno opisać rodzaj i adekwatność proponowanych metod i wybranych wskaźników.

e) Strategia rozpowszechniania

Wnioskodawcy muszą jasno zilustrować adekwatność planowanych strategii i proponowanej metodologii w celu zapewnienia uniwersalności rezultatów i ich stałego rozpowszechniania.

3. Jakość zarządzania projektem i jego budżetem

a) Planowanie i organizacja projektu

Wnioskodawcy muszą opisać działania, które zostaną podjęte, ich harmonogram i główne elementy, wyniki, charakter i podział zadań, a także sporządzić analizę ryzyka.

b) Zdolności organizacyjne

Wnioskodawcy muszą opisać strukturę zarządzania, kompetencje personelu, obowiązki, wewnętrzną komunikację, podejmowanie decyzji, monitoring i nadzór.

c) Jakość partnerstwa

Wnioskodawcy muszą opisać przewidywane partnerstwa pod kątem ich zakresu, ról i obowiązków, relacji pomiędzy różnymi partnerami, synergii i komplementarności różnych partnerów projektu i struktury sieciowej.

d) Strategia komunikacyjna

Wnioskodawcy muszą opisać strategię komunikacyjną w odniesieniu do planowania, grup docelowych, adekwatności wykorzystanych kanałów, widoczności współfinansowania UE.

e) Budżet ogólny i szczegółowy

Wnioskodawcy muszą dopilnować, aby budżet był adekwatny, stosowny, zrównoważony i spójny wewnętrznie, pod kątem współudziału partnerów i szczegółowych celów projektu. Budżet powinien być podzielony pomiędzy partnerów w uzasadniony sposób, unikając jego zbyt dużego rozdrobnienia.

f) Zarządzanie finansami

Wnioskodawcy muszą opisać obieg środków finansowych, obowiązki, procedury sprawozdawcze i kontrolne.

Całkowita wartość liczbowa każdej z grup kryteriów jest następująca. Szczegółowa wartość poszczególnych kryteriów w każdej grupie zostanie określona w zaproszeniu do składania wniosków.

1. Zgodność projektu z polityką i danym kontekstem /30
2. Jakość techniczna projektu /40
3. Jakość zarządzania projektem i jego budżetem /30

Najwyższa łączna liczba punktów/100

Progi zostaną ustanowione dla każdej grupy kryteriów, tak więc każdy projekt, który nie osiągnie minimalnej liczby punktów w danej grupie kryteriów, będzie odrzucony.

Po dokonaniu oceny, zostaje sporządzona lista wniosków rekomendowanych do przyznania wsparcia finansowego, ułożona według całkowitej liczby przyznanych punktów. W zależności od dostępnego budżetu, wnioski, które otrzymały najwyższa liczbę punktów, otrzymają współfinansowanie. Pozostałe wnioski rekomendowane do współfinansowania zostaną umieszczone na liście rezerwowej.

______

(1) Oznacza to, iż poszczególne działanie, na prowadzenie którego jeden wnioskodawca ubiega się o dotację, może być zatwierdzone do współfinansowania przez Komisję tylko raz w roku, niezależnie od jego czasu trwania.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.46.45

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/103/WE ustanawiająca ogólne zasady i kryteria wyboru i finansowania działań w ramach programu "Zdrowie publiczne"
Data aktu: 12/02/2007
Data ogłoszenia: 16/02/2007
Data wejścia w życie: 12/02/2007