Dyrektywa 2007/7/WE zmieniająca niektóre załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości atrazyny, lambda-cyhalotryny, fenmedifamu, metomylu, linuronu, penkonazolu, pimetrozyny, bifentryny i abamektyny

DYREKTYWA KOMISJI 2007/7/WE
z dnia 14 lutego 2007 r.
zmieniająca niektóre załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości atrazyny, lambda-cyhalotryny, fenmedifamu, metomylu, linuronu, penkonazolu, pimetrozyny, bifentryny i abamektyny
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 91/414/EWG państwa członkowskie są odpowiedzialne za udzielanie zezwoleń na środki ochrony roślin stosowane do określonych upraw. Takie zezwolenia muszą być udzielane na podstawie oceny wywoływanych przez nie skutków w zakresie zdrowia ludzi i zwierząt oraz ich wpływu na środowisko. Elementy, które należy uwzględnić podczas przeprowadzania ocen, obejmują narażenie użytkowników i osób postronnych oraz wpływ na środowisko lądowe, wodne i powietrzne, jak również wpływ na ludzi i zwierzęta poprzez konsumpcję pozostałości zalegających w uprawach, wobec których je zastosowano.

(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) odzwierciedlają stosowanie minimalnych ilości pestycydów w celu uzyskania skutecznej ochrony roślin, zastosowanych w ten sposób, aby ilość pozostałości była możliwie najmniejsza i dopuszczalna pod względem toksyczności, szczególnie w odniesieniu do szacowanej ilości pobieranej w pożywieniu.

(3) NDP dla pestycydów objętych dyrektywami 86/363/EWG i 90/642/EWG powinny być poddawane przeglądowi i mogą zostać zmienione w celu uwzględnienia nowych lub zmienionych zastosowań. Informacje na temat nowych lub zmienionych zastosowań zostały przekazane Komisji, co doprowadziło do zmian w poziomach pozostałości lambda-cyhalotryny, fenmedifamu, metomylu, linuronu, penkonazolu i pimetrozyny.

(4) Długotrwałe narażenie konsumentów na działanie tych pestycydów za pośrednictwem produktów spożywczych mogących zawierać pozostałości tych pestycydów zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(4). W niniejszej ocenie uwzględniono, że abamektyna jest też stosowana jako lek weterynaryjny przeznaczony dla zwierząt i najwyższe dopuszczalne poziomy dla tej substancji były ustalone zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2377/90 z dnia 26 czerwca 1990 r. ustanawiającym wspólnotową procedurę dla określania maksymalnego limitu pozostałości weterynaryjnych produktów leczniczych w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego(5). Na podstawie tych ocen NDP w odniesieniu do tych pestycydów należy ustalić w taki sposób, aby zapewnić nieprzekraczanie dopuszczalnego dziennego spożycia.

(5) W przypadku lambda-cyhalotryny, metomylu, linuronu i pimetrozyny, dla których istnieje określona ostra dawka referencyjna, krótkoterminowe narażenie konsumentów na te pestycydy za pośrednictwem produktów spożywczych mogących zawierać pozostałości tych pestycydów zostało ocenione i obliczone zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi obecnie we Wspólnocie, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Uwzględnione zostały opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności jego rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów przed produktami spożywczymi, w przypadku których stosowane są pestycydy(6). Na podstawie oceny dziennego spożycia NDP w odniesieniu do tych pestycydów należy ustalić w taki sposób, aby zapewnić nieprzekraczanie ostrej dawki referencyjnej. W odniesieniu do innych substancji ocena dostępnych informacji wskazuje, że nie jest wymagana ostra dawka referencyjna, a zatem nie jest potrzebna ocena narażenia krótkoterminowego.

(6) W odniesieniu do atrazyny w zbożach od czasu przyjęcia dyrektywy Komisji 2006/61/WE z dnia 7 lipca 2006 r. zmieniającej załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości atrazyny, azynofosu etylowego, cyflutryny, etefonu, fentionu, metamidofosu, metomylu, parakwatu i triazofosu(7) pojawiły się nowe informacje, z których wynika, że wyższy NDP niż ten włączony przez tą dyrektywę do dyrektywy 86/362/EWG jest bezpieczny dla konsumenta. NDP włączony dyrektywą 2006/61/WE powinien zatem zostać zastąpiony wyższym NDP.

(7) NDP powinny być ustalone na poziomie granicy oznaczalności, w przypadku gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, lub gdy stosowanie dozwolone przez państwa członkowskie nie zostało poparte niezbędnymi danymi, lub gdy stosowanie w państwach trzecich powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.

(8) Należy zatem ustalić nowe NDP w odniesieniu do tych pestycydów.

(9) Ustalenie lub zmiana tymczasowych NDP na poziomie Wspólnoty nie wyklucza ustalania przez państwa członkowskie tymczasowych NDP dla fenmedifamu, linuronu, penkonazolu i pimetrozyny zgodnie z art. 4. ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i załącznika VI do niej. Uznaje się, że okres czterech lat jest wystarczający na dopuszczenie dalszych zastosowań tych substancji. Po upływie tego okresu tymczasowy wspólnotowy NDP stanie się ostateczny.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 90/642/EWG.

(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 86/362/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

W załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3
1.
W odniesieniu do art. 1 państwa członkowskie przyjmą i opublikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 20 stycznia 2007 r. i niezwłocznie przekażą Komisji treść tych przepisów oraz tabelę korelacji tych przepisów z niniejszą dyrektywą.

Państwa członkowskie stosują wymienione przepisy od dnia 21 stycznia 2007 r.

2.
W odniesieniu do art. 2 państwa członkowskie najpóźniej do dnia 15 sierpnia 2007 r. przyjmą i opublikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie przekażą Komisji treść tych przepisów oraz tabelę korelacji tych przepisów z niniejszą dyrektywą.

Państwa członkowskie stosują te przepisy od 16 sierpnia 2007 r.

3.
Przepisy określone w ust. 1 i 2 przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.
4.
Państwa członkowskie przekażą Komisji tekst głównych przepisów prawa krajowego dotyczących dziedziny objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 lutego 2007 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/92/WE (Dz.U. L 311 z 10.11.2006, str. 31).

(2) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/92/WE.

(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/136/WE (Dz.U. L 349 z 12.12.2006, str. 42).

(4) Wytyczne dotyczące przewidywania spożycia w żywności pozostałości pestycydów (poprawione), opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem Kodeksu ds. Pozostałości Pestycydów, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSO/FOS/97.7).

(5) Dz.U L 224 z 18.8.1990, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1831/2006 (Dz.U. L 354 z 14.12.2006, str. 5).

(6) Opinia dotycząca kwestii zmian załączników do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG (Opinia wyrażona przez Komitet Naukowy ds. Roślin w dniu 14 lipca 1998 r.). Opinia na temat zmiennych pozostałości pestycydów w owocach i warzywach (Opinia wyrażona przez SCP w dniu 14 lipca 1998 r.), http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/scp/ outcome_ppp_en.html

(7) Dz.U. L 206 z 27.7.2006, str. 12.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG wiersz odnoszący się do atrazyny otrzymuje brzmienie:
Pozostałości pestycydów Najwyższy dopuszczalny poziom w mg/kg
"Atrazyna 0,1(t)
ZBOŻA
(t) Oznacza, że najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości został

tymczasowo ustalony do dnia 1 stycznia 2008 r. w oczekiwaniu na

przedstawienie danych przez wnioskodawcę. Jeśli do tego dnia nie

zostaną dostarczone dane, NDP będzie wycofany dyrektywą lub

rozporządzeniem.".

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG wprowadza się następujące zmiany:

W części A kolumny odnoszące się do lambda-cyhalotryny, fenmedifamu, metomylu, linuronu, penkonazolu, pimetrozyny, bifentryny i abamektyny otrzymują brzmienie:

Pozostałości pestycydów i najwyższy dopuszczalny poziom (w mg/kg)
Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których stosuje się NDP Lambda-cyhalotryna Fenmedifam Metomyl/tiodikarb (suma wyrażona jako metomyl) Linuron Penkonazol Pimetrozyna Bifentryna Abamektyna (suma awermektyny B1a, awermektyny B1b i izomeru delta-8,9 awermektyny B1a)
"1. Owoce, świeże, suszone lub

niegotowane, zakonserwowane przez

zamrażanie, niezawierające dodatku

cukru; orzechy

0,05(*)(p)
i) OWOCE CYTRUSOWE 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,3 0,1 0,01(*)
Grejpfruty 0,1 0,5
Cytryny 0,2 1
Limonki 0,2 1
Mandarynki (łącznie z

klementynkami i podobnymi

mieszańcami)

0,2 1
Pomarańcze 0,1 0,5
Pomelo 0,1 0,5
Pozostałe 0,02(*) 0,05(*)
ii) ORZECHY Z DRZEW ORZECHOWYCH

(w łupinach lub bez)

0,05(*) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,01(*)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe
iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,1 0,05(*)(p) 0,2 0,2 0,02(*) 0,3 0,01(*)
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Pozostałe
iv) OWOCE PESTKOWE 0,05(*)(p) 0,2 0,01(*)
Morele 0,2 0,2 0,1 0,05
Wiśnie i czereśnie 0,1
Brzoskwinie (łącznie z

nektarynami i podobnymi

mieszańcami)

0,2 0,2 0,1 0,05
Śliwki 0,5
Pozostałe 0,1 0,05(*) 0,05(*) 0,02(*)
v) JAGODY I DROBNE OWOCE
a) Winogrona stołowe i do

produkcji wina

0,2 0,05(*)(p) 0,2 0,02(*) 0,2 0,01(*)
Winogrona stołowe 0,05(*)
Winogrona do produkcji

wina

1
b) Truskawki (inne niż

dzikie)

0,5 0,1(p) 0,05(*) 0,05(*) 0,5 0,5 0,1
c) Owoce leśne (inne niż

dzikie)

0,02(*) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*)
Jeżyny 3 0,3 0,1
Jeżyna popielica
Krzyżówka maliny z jeżyną
Maliny 3 0,3 0,1
Pozostałe 0,02(*) 0,05(*) 0,01(*)
d) Inne drobne owoce i

jagody (inne niż dzikie)

0,05(*)(p) 0,05(*) 0,01(*)
Borówki czarne 0,02(*)
Żurawina 0,02(*)
Porzeczka (czerwona,

biała i czarna)

0,1 0,5 0,1 0,5
Agrest 0,1
Pozostałe 0,02(*) 0,05(*) 0,02(*) 0,05(*)
e) Dzikie jagody i dzikie

owoce

0,2 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,01(*)
vi) OWOCE RÓŻNE 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*) 0,02(*)
Awokado
Banany 0,1
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango 0,3
Oliwki (stołowe) 0,5
Oliwki (do produkcji oliwy) 0,5
Papaja 0,5 0,05
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe 0,02(*) 0,05(*) 0,01(*)
2. Warzywa świeże lub niegotowane,

mrożone lub suszone

i) WARZYWA KORZENIOWE I

BULWIASTE

0,05(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,01(*)
Buraki 0,1(p)
Marchew 0,2(p)
Maniok
Seler 0,1 0,5(p)
Chrzan
Karczoch jerozolimski
Pasternak 0,2(p)
Pietruszka - korzeń 0,2(p)
Rzodkiewka 0,1 0,5
Salsefia
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Pozostałe 0,02(*) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*)(p)
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,01(*)
Czosnek
Cebula
Szalotka
Dymka 0,05
Pozostałe 0,02(*)
iii) WARZYWA OWOCOWE 0,05(*)(p) 0,05(*)(p)
a) Rośliny psiankowate 0,2
Pomidory 0,1 0,2 0,1 0,5 0,02
Papryka 0,1 0,2 0,2 1 0,05
Bakłażan 0,5 0,2 0,1 0,5 0,02
Ketmia jadalna
Pozostałe 0,02(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,02(*) 0,01(*)
b) Dyniowate - z jadalną

skórką

0,1 0,05(*) 0,1 0,5 0,1 0,02
Ogórek
Korniszon
Cukinia
Pozostałe
c) Dyniowate - z niejadalną

skórką

0,05 0,05(*) 0,1 0,2 0,05(*) 0,01(*)
Melony
Dynie
Arbuzy
Pozostałe
d) Kukurydza cukrowa 0,05 0,05(*) 0,05(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,01(*)
iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,05(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,01(*)
a) Kapustne kwitnące 0,1 0,02(*) 0,2
Brokuły 0,2
Kalafior
Pozostałe 0,05(*)
b) Kapustne głowiaste 0,05(*) 1
Brukselka 0,05
Kapusta głowiasta 0,2 0,05
Pozostałe 0,02(*) 0,02(*)
c) Kapustne liściowe 1 0,05(*) 0,2 0,05(*)
Kapusta pekińska
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa 0,02(*) 0,05(*) 0,02(*) 0,05(*)
v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE

ZIOŁA

0,05(*)
a) Sałata i podobne 1 0,05(*)(p) 0,05(*)(p) 2 2 0,1
Rzeżucha
Roszpunka warzywna
Sałata 0,3
Endywia (cykoria endywia)
Rokietta siewna (rukola)
Liście i pędy kapustnych
Pozostałe 0,05(*)
b) Szpinak i podobne 0,5 0,5(p) 0,05(*)(p) 0,02(*) 0,05(*) 0,01(*)
Szpinak 0,05
Boćwina
Pozostałe 0,05(*)
c) Rukiew wodna 0,02(*) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,02(*) 0,05(*) 0,01(*)
d) Cykoria warzywna 0,02(*) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,02(*) 0,05(*) 0,01(*)
e) Zioła 1 7 0,3 1(p) 1 0,05(*) 1
Trybulka
Szczypiorek
Pietruszka - nać
Liście selera
Pozostałe
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*) 1 0,01(*)
Fasola (w strąkach) 0,2 0,50
Fasola (bez strąków) 0,1(p)
Groch (w strąkach) 0,2 0,1
Groch (bez strąków) 0,2 0,1(p)
Pozostałe 0,02(*) 0,05(*)(p) 0,05(*)
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,05(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,01(*)
Szparagi
Karczochy
Seler 0,3 0,1(p)
Koper włoski 0,3 0,1(p)
Karczochy kuliste 0,2(p) 0,2
Por 0,3
Rabarbar
Pozostałe 0,02(*) 0,05(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)
viii) GRZYBY 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,01(*)
a) Grzyby uprawne 0,02(*)
b) Grzyby dziko rosnące 0,5
3. Jadalne nasiona roślin

strączkowych

0,02(*) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,01(*)
Fasola
Soczewica
Groch
Łubin
Pozostałe
4. Nasiona oleiste 0,02(*) 0,1(*)(p) 0,1(*)(p) 0,05(*) 0,1(*) 0,02(*)
Siemię lnu
Orzeszki ziemne 0,1
Mak
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku
Ziarna soi 0,1
Nasiona gorczycy
Nasiona bawełny 0,1 0,05
Nasiona konopi
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*)
5. Ziemniaki 0,02(*) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,05(*)(p) 0,05(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,01(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki przechowalnicze
6. Herbata (liście i łodygi

suszone, fermentowane

lub w inny sposób

przetwarzane z Camellia

sinensis)

1 0,1(*)(p) 0,1(*) 0,1(*)(p) 0,1(*) 0,1(*) 5 0,02(*)
7. Chmiel (suszony), w tym

szyszki chmielu i

niezagęszczony proszek

10 0,1(*)(p) 10 0,1(*)(p) 0,5 15 10 0,05
(*) Oznacza granicę oznaczalności metody analitycznej.
(p) Oznacza, że najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości został ustanowiony tymczasowo zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG; poziom ten

staje się ostateczny od dnia 7 marca 2011 r., chyba że zostanie zmieniony."

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.43.19

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2007/7/WE zmieniająca niektóre załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości atrazyny, lambda-cyhalotryny, fenmedifamu, metomylu, linuronu, penkonazolu, pimetrozyny, bifentryny i abamektyny
Data aktu: 14/02/2007
Data ogłoszenia: 15/02/2007
Data wejścia w życie: 07/03/2007