Decyzja 2007/837/WE w sprawie wykonania decyzji nr 575/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2008-2013

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 listopada 2007 r.
w sprawie wykonania decyzji nr 575/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2008-2013

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 5822)

(Dz.U.UE L z dnia 15 grudnia 2007 r.)

(Jedynie teksty w językach angielskim, bułgarskim, czeskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, rumuńskim, słowackim, słoweńskim, szwedzkim, węgierskim oraz włoskim są autentyczne)

(2007/837/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 575/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 maja 2007 r. ustanawiającą Europejski Fundusz Powrotów Imigrantów na lata 2008-2013 jako część programu ogólnego "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi"(1), w szczególności jej art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja powinna ustanowić strategiczne wytyczne, wyznaczające ramy korzystania ze środków funduszu w wieloletnim okresie programowania 2008-2013.

(2) Wytyczne powinny określać priorytety oraz, zgodnie z art. 15 ust. 4 decyzji 575/2007/WE, szczególne cele priorytetowe umożliwiające zwiększenie do 75% poziomu współfinansowania z wkładu wspólnotowego projektów współfinansowanych przez fundusz w tych państwach członkowskich, które nie są objęte Funduszem Spójności.

(3) Zgodnie z art. 1 i 2 protokołu w sprawie stanowiska Danii, stanowiącego załącznik do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, niniejsza decyzja nie obowiązuje Danii i nie będzie stosowana wobec Danii.

(4) Zgodnie z artykułem 3 protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, stanowiącego załącznik do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Irlandia zgłosiła w piśmie z dnia 6 września 2005 r. chęć uczestniczenia w przyjmowaniu i stosowaniu decyzji nr 575/2007/WE.

(5) Zgodnie z artykułem 3 protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, stanowiącego załącznik do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Zjednoczone Królestwo zgłosiło w piśmie z 27 października 2005 r. chęć uczestniczenia w przyjmowaniu i stosowaniu decyzji nr 575/2007/WE.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią wspólnego komitetu "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi" ustanowionego na mocy art. 56 decyzji nr 574/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej Fundusz Granic Zewnętrznych na lata 2007-2013 jako część ogólnego programu "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi"(2),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wytyczne wyznaczające priorytety i szczególne celów priorytetowe na wieloletni okres programowania 2008-2013 zostały określone w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Bułgarii, Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Estońskiej, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Królestwa Niderlandów, Republiki Austrii, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Portugalii, Rumunii, Republiki Słowenii, Republiki Słowackiej, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 listopada 2007 r.

W imieniu Komisji
Franco FRATTINI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U L 144 z 6.6.2007, str. 45.

(2) Dz.U L 144 z 6.6.2007, str. 22.

ZAŁĄCZNIK

Strategiczne wytyczne określone poniżej należy postrzegać w kontekście bardziej skutecznego zarządzania przepływami migracyjnymi we wszystkich ich fazach, zgodnie z polityką rozpoczętą przez Radę Europejską w Tampere w 1999 r., w tym wspólną polityką w zakresie powrotu imigrantów i zwalczaniem nielegalnej imigracji.

Przygotowując swoje projekty wieloletnich programów, państwa członkowskie powinny rozpodzielić dostępne w ramach funduszu zasoby pomiędzy trzy z czterech poniższych priorytetów, co pozwoli im ustalić najbardziej efektywny podział przydzielonych im zasobów, zgodnie z ich potrzebami.

PRIORYTET 1: Wsparcie dla opracowania strategicznego podejścia do zarządzania powrotem imigrantów przez państwa członkowskie

Powyższy punkt obejmuje opracowanie systemu zintegrowanego zarządzania powrotem imigrantów we wszystkich jego aspektach. Zgodnie z art. 3 ust. 2 decyzji nr 575/2007/WE zintegrowane zarządzanie powrotami imigrantów powinno być oparte na całościowej ocenie sytuacji potencjalnych osób powracających w danym państwie członkowskim oraz w ich państwach pochodzenia oraz problemów w związku z przewidywanymi operacjami, ustanowieniu założeń docelowych dla tego typu operacji oraz powinno zawierać szeroki zakres środków umożliwiających skuteczny i trwały powrót imigrantów, w tym przygotowanie, przeprowadzenie i działania uzupełniające związane z ich odsyłaniem.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) programów wspomaganych powrotów dobrowolnych;

2) zachęt pieniężnych oraz środków umożliwiających zajęcie się osobami powracającymi znajdującymi się w trudnej sytuacji;

3) zintegrowanych planów powrotu, pomagających w powrocie obywatelom państw trzecim lub bezpaństwowcom nieobjętym wspólnotowymi umowami o readmisji lub krajowymi dwustronnymi umowami o readmisji do krajów pochodzenia, poprzedniego miejsca zamieszkania lub o tranzycie, z którymi współpraca w dziedzinie powrotu imigrantów jest szczególnie trudna.

PRIORYTET 2: Wsparcie dla współpracy pomiędzy państwami członkowskimi w dziedzinie zarządzania powrotami

Powyższy priorytet obejmuje przygotowanie i wdrożenie zintegrowanych planów powrotu, jak również współpracę w konkretnych dziedzinach zintegrowanego zarządzania powrotami, takimi jak przygotowanie, realizacja i działania uzupełniające związane z organizacją wspólnych lotów i podróży lądowych mających na celu odsyłanie imigrantów.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

– zintegrowanych planów powrotu, które zostały opracowane i zostaną zrealizowane we współpracy z innymi państwami członkowskimi, a także, w stosownych przypadkach, z agencją FRONTEX, organizacjami pozarządowymi i/lub organizacjami międzynarodowymi, w celu połączenia różnych umiejętności, doświadczeń i zasobów organów państw członkowskich oraz, tam gdzie to właściwe, innych zaangażowanych organizacji.

PRIORYTET 3: Wsparcie dla konkretnych, innowacyjnych krajowych i międzynarodowych narzędzi zarządzania powrotami

Powyższy priorytet obejmuje podjęcie lub usprawnienie działań mających na celu udzielanie imigrantom porad i informacji dotyczących powrotu, wsparcie reintegracji imigrantów w krajach powrotu, sposoby współpracy z władzami konsularnymi i/lub służbami imigracyjnymi, w tym szkolenia i działania mające na celu zbieranie informacji o niezewidencjonowanych obywatelach państw trzecich i bezpaństwowcach.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) projektów, w których proponuje się szczególnie innowacyjne sposoby informowania oraz udzielania porad potencjalnym osobom powracającym o sytuacji w krajach powrotu i/lub inne innowacyjne zachęty mające na celu zwiększenie liczby osób dobrowolnie powracających, przy poszanowaniu ich godności;

2) projektów, w których sprawdza się nowe metody robocze mające na celu przyśpieszenie procesu wydawania dokumentów osobom powracającym we współpracy z władzami konsularnymi i służbami imigracyjnymi państw trzecich.

PRIORYTET 4: Wsparcie dla ustanowienia standardów wspólnotowych i najlepszych praktyk dotyczących zarządzania powrotami

Powyższy priorytet obejmuje zastosowanie istniejących i przyszłych wspólnych standardów, o których mowa w motywach 13 i 14 decyzji nr 575/2007/WE, oraz promowanie krajowych i międzynarodowych najlepszych praktyk i sposobów współpracy z właściwymi władzami innych państw członkowskich, np. przy zastosowaniu sieci ICONET.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) ocen i misji mających na celu zbadanie postępów dokonanych w ramach programów, narzędzi i procedur związanych z polityką powrotów;

2) środków podejmowanych na poziomie krajowym w celu zagwarantowania sprawiedliwej i skutecznej realizacji wspólnych standardów dotyczących powrotów imigrantów, zgodnie ze wspólnotowym prawodawstwem dotyczącym powrotów, w tym szkolenia specjalistów.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.330.48

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/837/WE w sprawie wykonania decyzji nr 575/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2008-2013
Data aktu: 30/11/2007
Data ogłoszenia: 15/12/2007
Data wejścia w życie: 01/01/2008, 15/12/2007