Dyrektywa 2007/68/WE zmieniająca załącznik IIIa do dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do niektórych składników żywności

DYREKTYWA KOMISJI 2007/68/WE
z dnia 27 listopada 2007 r.
zmieniająca załącznik IIIa do dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do niektórych składników żywności
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych(1), w szczególności jej art. 6 ust. 11 akapit trzeci oraz art. 21,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik IIIa do dyrektywy 2000/13/WE ustanawia listę składników żywności, które należy umieszczać na etykietach środków spożywczych, ponieważ mogą one wywoływać negatywne skutki u osób wrażliwych.

(2) Dyrektywa 2000/13/WE ustanawia możliwość odstąpienia od wymogów w zakresie etykietowania w wypadku składników wymienionych w załączniku IIIa lub substancji z nich otrzymanych, w odniesieniu do których stwierdzono w sposób naukowy brak negatywnych skutków w określonych warunkach.

(3) Dyrektywa Komisji 2005/26/WE(2) ustanawia listę składników żywności lub substancji wstępnie zwolnionych z wymogu etykietowania do dnia 25 listopada 2007 r.

(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) otrzymał szereg wniosków o stałe zwolnienie z wymogów dotyczących etykietowania. Wnioski te dotyczą substancji, które zostały wstępnie zwolnione na mocy dyrektywy 2005/26/WE. Na podstawie opinii EFSA i innych dostępnych informacji stwierdzić można, że niektóre składniki lub substancje pochodzące od tych składników, wymienione w załączniku IIIa do dyrektywy 2000/13/WE w określonych warunkach najprawdopodobniej nie wywołują negatywnych skutków u osób wrażliwych.

(5) Wymienione składniki lub substancje pochodzące od tych składników należy zatem na stałe wyłączyć z załącznika IIIa do dyrektywy 2000/13/WE.

(6) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić załącznik IIIa do dyrektywy 2000/13/WE.

(7) Dyrektywa 2005/26/WE powinna utracić moc w dniu 26 listopada 2007 r. w związku z terminem określonym w art. 6 ust. 11 akapit drugi dyrektywy 2000/13/WE.

(8) Aby zapobiec zakłóceniom na rynku, jako datę rozpoczęcia stosowania niniejszej dyrektywy należy wyznaczyć dzień 26 listopada 2007 r.

(9) Oczekiwano, że niniejsza dyrektywa zostanie przyjęta i opublikowana z odpowiednim wyprzedzeniem przed dniem 26 listopada 2007 r., aby przemysł miał czas dostosować się do nowych przepisów. Ponieważ w praktyce okazało się to niemożliwe, konieczne są środki tymczasowe ułatwiające stosowanie nowych przepisów. Zmiany w przepisach dotyczących etykietowania będą miały wpływ głównie na małe i średnie przedsiębiorstwa, którym należy przyznać pewien okres na dostosowanie się, aby ułatwić rozpoczęcie stosowania nowych wymogów w zakresie etykietowania.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Od dnia 26 listopada 2007 r. załącznik IIIa do dyrektywy 2000/13/WE zastępuje się tekstem załącznika do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 maja 2008 r. Niezwłocznie przekażą one Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3 1

Dyrektywa 2005/26/WE traci moc z dniem 26 listopada 2007 r.

Państwa członkowskie umożliwiają obrót środkami spożywczymi zgodnymi z przepisami dyrektywy 2005/26/WE, które zostały wprowadzone do obrotu przed dniem 31 maja 2009 r. lub które zostały oznakowane przed tą datą, do wyczerpania zapasów.

Państwa członkowskie zezwalają na obrót winami, w rozumieniu załącznika XIb do rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, które zostały wprowadzone do obrotu lub oznakowane przed dniem 30 czerwca 2012 r. i są zgodne z przepisami dyrektywy 2005/26/WE, do wyczerpania zapasów.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie pierwszego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 listopada 2007 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 109 z 6.5.2000, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/142/WE (Dz.U. L 368 z 23.12.2006, str. 110).

(2) Dz.U. L 75 z 22.3.2005, str. 33. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2005/63/WE (Dz.U. L 258 z 4.10.2005, str. 3).

(3) Dz.U. L 148 z 6.6.2008, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK IIIa

Składniki określone w art. 6 ust. 3a, 10 i 11

1. Zboża zawierające gluten (tj. pszenica, żyto, jęczmień, owies, pszenica orkisz, kamut lub ich odmiany hybrydowe) i produkty pochodne, z wyjątkiem:

a) syropów glukozowych na bazie pszenicy zawierających dekstrozę(1);

b) maltodekstryn na bazie pszenicy(1);

c) syropów glukozowych na bazie jęczmienia;

d) zbóż wykorzystywanych do produkcji destylatów alkoholowych lub alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego stosowanych w napojach spirytusowych i innych napojach alkoholowych.

2. Skorupiaki i produkty pochodne.

3. Jaja i produkty pochodne.

4. Ryby i produkty pochodne z wyjątkiem:

a) żelatyny rybnej stosowanej jako nośnik preparatów zawierających witaminy lub karotenoidy;

b) żelatyny rybnej lub karuku stosowanych jako środki klarujące do piwa i wina.

5. Orzeszki ziemne/orzeszki arachidowe i produkty pochodne.

6. Soja i produkty pochodne z wyjątkiem:

a) całkowicie rafinowanego oleju i tłuszczu sojowego(1);

b) mieszaniny naturalnych tokoferoli (E306), naturalnego D-alfa-tokoferolu, naturalnego octanu D-alfa-tokoferolu, naturalnego bursztynianu D-alfa-tokoferolu pochodzenia sojowego;

c) fitosteroli i estrów fitosteroli otrzymanych z olei roślinnych pochodzenia sojowego;

d) estru stanolu roślinnego produkowanego ze steroli olejów roślinnych pochodzenia sojowego.

7. Mleko i produkty pochodne (łącznie z laktozą), z wyjątkiem:

a) serwatki wykorzystywanej do produkcji destylatów alkoholowych lub alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego stosowanych w napojach spirytusowych i innych napojach alkoholowych;

b) laktitolu.

8. Orzechy tj. migdały (Amygdalus communis L.), orzechy laskowe (Corylus avellana), orzechy włoskie (Juglans regia), orzechy nerkowca (Anacardium occidentale), orzechy pekan (Carya illinoiesis (Wangenh.) K. Koch), orzechy brazylijskie (Bertholletia excelsa), pistacje (Pistacia vera), orzechy makadamia (Macadamia ternifolia) i produkty pochodne z wyjątkiem:

a) orzechów wykorzystywanych do produkcji destylatów alkoholowych lub alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego stosowanych w napojach spirytusowych i innych napojach alkoholowych.

9. Seler i produkty pochodne.

10. Gorczyca i produkty pochodne.

11. Nasiona sezamu i produkty pochodne.

12. Dwutlenek siarki i siarczyny w stężeniach powyżej 10 mg/kg lub 10 mg/l w przeliczeniu na SO2.

13. Łubin i produkty pochodne.

14. Mięczaki i produkty pochodne."

______

(1) Oraz produkty pochodne, o ile obróbka, jakiej je poddano, nie wpłynie na zwiększenie alergenności określonej przez EFSA dla produktu, z którego powstały.

1 Art. 3:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 415/2009 z dnia 20 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.125.52) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 28 maja 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1266/2010 z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.347.27) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024