(Dz.U.UE L z dnia 17 listopada 2007 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,
uwzględniając zalecenie Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją 2006/125/WE(1), przyjętą na podstawie zalecenia Komisji i zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, Rada stwierdziła występowanie nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie. Rada stwierdziła, że w roku budżetowym 2004/2005(2) deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł 3,2 % PKB, przekraczając określoną w Traktacie wartość odniesienia wynoszącą 3 % PKB, podczas gdy zadłużenie brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych osiągnęło poziom 40,8 % PKB, znacznie poniżej określonej w Traktacie wartości odniesienia w wysokości 60 % PKB.
(2) W dniu 24 stycznia 2006 r., zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(3), Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Zjednoczonego Królestwa zalecenie likwidacji nadmiernego deficytu najpóźniej do końca roku budżetowego 2006/2007. Zalecenie to zostało podane do publicznej wiadomości.
(3) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu decyzja Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona, jeżeli nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim został, w ocenie Rady, skorygowany.
(4) Zgodnie z Protokołem w sprawie procedury nadmiernego deficytu załączonym do Traktatu Komisja dostarcza danych służących do zastosowania procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie do dnia 1 kwietnia oraz do dnia 1 października, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(4). W związku z faktem, że dane przekazane w marcu 2007 r. za rok budżetowy 2006/2007 były prognozami rządowymi, Zjednoczone Królestwo zdecydowało się na przekazanie, w kontekście procedury nadmiernego deficytu, dodatkowego zawiadomienia. Zawiadomienie to, otrzymane dnia 16 lipca 2007 r., zawiera rzeczywiste wyniki za rok 2006/2007, które pozwoliły Komisji na ocenę rozwoju sytuacji budżetowej w Zjednoczonym Królestwie w świetle zalecenia Rady w sprawie likwidacji nadmiernego deficytu najpóźniej w roku budżetowym 2006/2007.
(5) W świetle danych przekazanych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 8g ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3605/93 po otrzymaniu zawiadomienia Zjednoczonego Królestwa w dniu 16 lipca 2007 r., a także prognozy służb Komisji z wiosny 2007 r., uzasadnione są następujące wnioski:
- deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmniejszył się z 3,2 % PKB w roku budżetowym 2005/2006 do 2,7 % PKB w roku 2006/2007, tj. poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB. Poziom ten jest nieznacznie niższy od 2,8 % PKB przewidywanych w zaktualizowanym programie konwergencji Zjednoczonego Królestwa z grudnia 2005 r.,
- konsolidacja fiskalna w roku 2006/2007 nastąpiła w wyniku wzrostu wskaźnika dochodów o 0,4 punktu procentowego, głównie z uwagi na wyższe dochody z podatków od osób prawnych. Całkowite wydatki sektora instytucji rządowych i samorządowych pomiędzy rokiem 2005/2006 a 2006/2007 wzrastały zgodnie z nominalnym PKB, mimo że wydatki inwestycyjne były niższe od zakładanych w programie konwergencji z grudnia 2006 r., a wydatki bieżące wyższe. W porównaniu do roku 2005/2006, kiedy to przypisanie jednorazowej transakcji zmniejszyło deficyt o 0,3 % PKB, szacuje się, że w roku 2006/2007 poprawa salda strukturalnego (tzn. dostosowanego cyklicznie salda bez środków jednorazowych i innych środków tymczasowych) wyniesie 0,7 % PKB,
- W roku 2007/2008, zgodnie z założeniami dotyczącymi deficytu opublikowanymi w budżecie z marca 2007 r., prognoza służb Komisji z wiosny 2007 r. przewiduje dalsze obniżenie deficytu do 2,6 % PKB, spowodowane zwiększeniem wskaźnika dochodów, szczególnie obciążenia podatkowego, które jest jednakże niemal całkowicie zniwelowane wzrostem wskaźnika wydatków. Wskaźnik deficytu jest wyższy niż oficjalna prognoza deficytu w wysokości 2,3 % PKB zawarta w zaktualizowanym programie konwergencji z grudnia 2006 r., co wynika z obniżenia dochodów z podatków od osób prawnych. Na rok 2008/2009 prognoza wiosenna przewiduje, przy założeniu utrzymania dotychczasowej polityki, dalsze zmniejszenie deficytu do 2,4 % PKB. Wskazuje to, że deficyt zmniejszono do poziomu poniżej 3 % PKB w wiarygodny i trwały sposób. Pod względem strukturalnym zakłada się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych obniży się o 0,2 punktu procentowego PKB w roku 2007/2008 i, przy założeniu utrzymania dotychczasowej polityki, o 0,3 punktu procentowego w roku 2008/2009. W obliczu korzystnych perspektyw gospodarczych wskazuje to na raczej mało ambitną drogę przyszłej konsolidacji,
- dług publiczny wzrósł z 39,6 % PKB w roku budżetowym 2004/2005 do 42,5 % w roku 2006/2007. Według prognozy służb Komisji z wiosny 2007 r. wskaźnik zadłużenia wzrośnie do około 43,9 % do końca marca 2009 r., ale pozostanie znacznie poniżej wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Zahamowanie wzrostu wskaźnika zadłużenia będzie wymagało konsolidacji budżetowej w stopniu większym niż przewidziano na rok 2008/2009.
(6) W opinii Rady nadmierny deficyt w Zjednoczonym Królestwie został skorygowany i w związku z tym należy uchylić decyzję 2006/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 9 października 2007 r.
W imieniu Rady | |
F. TEIXEIRA DOS SANTOS | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 51 z 22.2.2006, str. 14.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1467/97 odpowiednie dane dotyczące budżetu Zjednoczonego Królestwa są ustalane w roku budżetowym obejmującym okres od dnia 1 kwietnia do dnia 31 marca.
(3) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, str. 5).
(4) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2103/2005 (Dz.U. L 337 z 22.12.2005, str. 1).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.300.49 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2007/738/WE uchylająca decyzję 2006/125/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie |
Data aktu: | 09/10/2007 |
Data ogłoszenia: | 17/11/2007 |
Data wejścia w życie: | 17/11/2007 |