Rozporządzenie 1266/2007 w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących dyrektywy Rady 2000/75/WE w odniesieniu do kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie chorobą niebieskiego języka

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1266/2007
z dnia 26 października 2007 r.
w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących dyrektywy Rady 2000/75/WE w odniesieniu do kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie chorobą niebieskiego języka
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 82/894/EWG z dnia 21 grudnia 1982 r. w sprawie zgłaszania chorób zwierząt we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 5 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/75/WE z dnia 20 listopada 2000 r. ustanawiającą przepisy szczególne dotyczące kontroli i zwalczania choroby niebieskiego języka(2), w szczególności art. 6 ust. 1 oraz 3, art. 8 ust. 2 lit. d), art. 8 ust. 3, art. 9 ust. 1 lit. c), art. 11 i 12 oraz trzeci akapit art. 19 tej dyrektywy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2000/75/WE ustanawia dla Wspólnoty zasady kontroli i środki zwalczania choroby niebieskiego języka, w tym utworzenie stref ochrony i nadzoru oraz zakaz opuszczania tych stref przez zwierzęta z gatunków podatnych na zarażenie. Komisja może podjąć decyzję o dopuszczeniu odstępstwa od zakazu zgodnie z procedurą przewidzianą w tej dyrektywie.

(2) Decyzja Komisji 2005/393/WE z dnia 23 maja 2005 r. w sprawie stref ochrony i nadzoru w odniesieniu do choroby niebieskiego języka i warunków dotyczących przemieszczeń z tych stref lub przez te strefy(3) przewiduje wyznaczenie ogólnych obszarów geograficznych, na których państwa członkowskie ustanawiają strefy ochrony i nadzoru (strefy zamknięte).

(3) Wskutek przyjęcia decyzji 2005/393/WE sytuacja dotycząca choroby niebieskiego języka we Wspólnocie uległa znacznej zmianie i nabyto nowe doświadczenia związane z kontrolą choroby, w szczególności wskutek niedawnych przypadków przedostania się nowych serotypów wirusa choroby niebieskiego języka, mianowicie serotypu 8 na obszary Wspólnoty, na których wcześniej nie odnotowano przypadków zachorowań, oraz których nie uważano za obszary zagrożone chorobą niebieskiego języka, i serotypu 1 tego wirusa.

(4) Na podstawie nabytych doświadczeń, należy zwiększyć harmonizację na poziomie Wspólnoty w zakresie zasad kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń zwierząt podatnych na zarażenie, z wyłączeniem dzikich zwierząt, w odniesieniu do choroby niebieskiego języka, jako że mają one fundamentalne znaczenie dla bezpiecznego handlu zwierzętami hodowlanymi podatnymi na zarażenie, przemieszczanymi w obrębie stref zamkniętych i poza ich granice, w celu stworzenia bardziej trwałej strategii kontroli choroby niebieskiego języka. Aby uzyskać harmonię i zachować jasność należy uchylić decyzję 2005/393/WE i zastąpić ją niniejszym rozporządzeniem.

(5) Nowa sytuacja, dotycząca choroby niebieskiego języka, skłoniła Komisję również do zwrócenia się o wydanie opinii naukowych i po pomoc do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), który w 2007 r. przedstawił dwa sprawozdania naukowe i dwie opinie naukowe na temat choroby niebieskiego języka.

(6) Na mocy dyrektywy 2000/75/WE, przy wyznaczaniu stref ochrony i nadzoru należy uwzględnić czynniki geograficzne, administracyjne, ekologiczne i epizootiologiczne związane z chorobą niebieskiego języka oraz mechanizmy kontrolne. W celu uwzględnienia tych wszystkich czynników należy ustanowić zasady dotyczące zharmonizowanych minimalnych wymagań odnośnie monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka we Wspólnocie.

(7) Nadzór i wymiana informacji stanowią kluczowe elementy podejścia do środków kontroli choroby niebieskiego języka uwzględniającego ryzyko. W tym celu należy, oprócz definicji określonych w art. 2 dyrektywy 2000/75/WE, określić w szczególności definicję przypadku choroby niebieskiego języka, aby umożliwić powszechne zrozumienie podstawowych parametrów związanych z pojawieniem się ogniska choroby niebieskiego języka.

(8) Ponadto pojęcie stref zamkniętych użyte w decyzji 2005/393/WE okazało się stosowne, szczególnie w przypadku wykrycia wirusa choroby niebieskiego języka na obszarze dotkniętym tą chorobą w ciągu dwóch kolejnych sezonów. Z powodów praktycznych i dla zachowania jasności przepisów ustawodawstwa wspólnotowego, należy określić definicję stref zamkniętych, składających się zarówno ze stref ochrony, jak i stref nadzoru wyznaczonych przez państwa członkowskie na mocy art. 8 ust. 1 dyrektywy 2000/75/WE.

(9) Określanie stref sezonowo wolnych od choroby niebieskiego języka, w stosunku do których nadzór nie wykazuje dowodów przenoszenia lub występowania nosicieli choroby niebieskiego języka, jest narzędziem o zasadniczym znaczeniu dla zrównoważonego systemu zarządzania w przypadkach wystąpienia ognisk choroby niebieskiego języka, umożliwiającym bezpieczne przemieszczanie zwierząt. W tym celu należy zapewnić zharmonizowane kryteria, które powinny być stosowane w celu zdefiniowania okresu sezonowo wolnego od nosicieli choroby.

(10) Występowanie ognisk choroby niebieskiego języka należy zgłaszać zgodnie z art. 3 dyrektywy 82/894/EWG, z wykorzystaniem skodyfikowanej formy i kodów określonych w decyzji Komisji 2005/176/WE z dnia 1 marca 2005 r. w sprawie ustanowienia skodyfikowanej formy i kodów zgłaszania chorób zwierząt zgodnie z dyrektywą 82/894/EWG(4). W świetle aktualnego rozwoju epidemiologicznego choroby niebieskiego języka należy czasowo dostosować zakres wymogów dotyczących zgłaszania zachorowań poprzez sprecyzowanie obowiązków w zakresie zgłaszania ognisk pierwotnych choroby.

(11) Według opinii panelu naukowego ds. zdrowia i dobrostanu zwierząt EFSA w sprawie pochodzenia i występowania choroby niebieskiego języka(5), przyjętej w dniu 27 kwietnia 2007 r., istotne jest, by istniały stosowne programy nadzoru, mające na celu wykrywanie przypadków wystąpienia choroby niebieskiego języka w możliwie najwcześniejszym stadium. Takie programy nadzoru powinny obejmować elementy kliniczne, serologiczne i entomologiczne, które powinny funkcjonować w sposób spójny we wszystkich państwach członkowskich.

(12) W celu umożliwienia analizy informacji epidemiologicznych uzyskanych dzięki programowi monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka, obejmujących zarówno regionalne jak i globalne występowanie choroby niebieskiego języka, jak również nosicieli, wymagane jest zintegrowane podejście na poziomie Wspólnoty.

(13) Decyzja Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(6) przewiduje wsparcie finansowe Wspólnoty na zwalczanie, kontrolę i monitorowanie choroby niebieskiego języka.

(14) Na mocy decyzji 90/424/EWG, decyzja Komisji 2007/367/WE z dnia 25 maja 2007 r. w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty na rzecz Włoch na wdrożenie systemu zbierania i analizy danych epidemiologicznych dotyczących choroby niebieskiego języka(7) wprowadziła program BlueTongue NETwork (system BT-Net), będący internetowym systemem gromadzenia, przechowywania i analizy danych z nadzoru choroby niebieskiego języka w państwach członkowskich. Pełne wykorzystanie tego systemu ma fundamentalne znaczenie dla ustanawiania właściwych środków zwalczania choroby, kontroli ich skuteczności i umożliwiania bezpiecznego przemieszczania zwierząt należących do podatnych gatunków. Aby zapewnić skuteczniejszą i bardziej wydajną wymianę informacji dotyczących istniejących programów monitorowania choroby niebieskiego języka pomiędzy państwami członkowskimi i Komisją, wymiana ta powinna odbywać się za pośrednictwem systemu BT-Net.

(15) O ile nie okaże się konieczne zastosowanie procedury wyznaczania stref ochrony i nadzoru na poziomie Wspólnoty na mocy art. 8 ust. 2 lit. d) dyrektywy 2000/75/WE, strefy te powinny być wyznaczane przez państwa członkowskie. Jednakże, dla zachowania przejrzystości, państwa członkowskie powinny bezzwłocznie zawiadamiać Komisję o wyznaczonych przez nie strefach ochronnych i strefach nadzoru oraz o wszelkich zmianach z nimi związanych. W szczególności, jeżeli państwo członkowskie nie zamierza utrzymać odnośnego epidemiologicznego obszaru geograficznego w strefie zamkniętej, państwo to powinno uprzednio przekazać Komisji stosowne informacje uzasadniające brak występowania wirusa choroby niebieskiego języka na tym obszarze.

(16) Odstępstwa od zakazu opuszczania strefy zamkniętej, mające zastosowanie do przemieszczeń zwierząt podatnych na zarażenie, ich nasienia, komórek jajowych i zarodków, powinny być zatwierdzane na podstawie analizy ryzyka, uwzględniającej dane zgromadzone w ramach programu nadzoru choroby niebieskiego języka, dzięki wymianie danych z innymi państwami członkowskimi i Komisją za pośrednictwem systemu BT-Net system, na podstawie przeznaczenia zwierząt oraz spełnienia przez zwierzęta wymagań zdrowotnych gwarantujących ich bezpieczeństwo. Przemieszczenia zwierząt w celu natychmiastowego uboju powinny pod pewnymi warunkami również być zwalniane z zakazu opuszczania. Przy uwzględnieniu niskiego poziomu ryzyka związanego z przemieszczeniami w celu natychmiastowego uboju oraz pewnych czynników ograniczających ryzyko stosowne jest określenie szczególnych warunków minimalizujących ryzyko przenoszenia wirusa przez nadzór transportu zwierząt z gospodarstwa położonego w strefie zamkniętej do rzeźni wyznaczonych na podstawie oceny ryzyka.

(17) Przemieszczenia zwierząt wewnątrz tej samej strefy zamkniętej, w której występuje ten sam serotyp lub te same serotypy wirusa choroby niebieskiego języka, nie stanowi dodatkowego zagrożenia dla zdrowia zwierząt, więc właściwy organ powinien zezwolić na nie pod pewnymi warunkami.

(18) Według opinii panelu naukowego ds. zdrowia i dobrostanu zwierząt EFSA w sprawie nosicieli i szczepionek(8), przyjętej w dniu 27 kwietnia 2007 r., przemieszczenia zwierząt, które uzyskały odporność dzięki szczepionce lub zwierząt, które uodporniły się w sposób naturalny, mogą być uważane za bezpieczne niezależnie od występowania wirusa w miejscu ich pochodzenia lub aktywności nosicieli w miejscu przeznaczenia. Konieczne jest więc określenie warunków, które muszą spełnić uodpornione zwierzęta zanim zostaną one przemieszczone ze strefy zamkniętej.

(19) Dyrektywa Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną(9), dyrektywa Rady 91/68/EWG z dnia 28 stycznia 1991 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt regulujących handel wewnątrzwspólnotowy owcami i kozami(10), dyrektywa Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiająca warunki zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych warunkami zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG(11) oraz decyzja Komisji 93/444/EWG z dnia 2 lipca 1993 r. w sprawie szczegółowych zasad regulujących handel wewnątrzwspólnotowy niektórymi żywymi zwierzętami i produktami przeznaczonymi na wywóz do państw trzecich(12) przewidują, że przemieszczeniom zwierząt muszą towarzyszyć świadectwa zdrowia. W przypadku zwolnień z zakazu opuszczania stref zamkniętych przez zwierzęta należące do podatnych gatunków stosowanych wobec zwierząt przeznaczonych na handel wewnątrzwspólnotowy lub eksport do krajów trzecich, świadectwa te powinny zawierać odesłanie do niniejszego rozporządzenia.

(20) Zgodnie z opinią EFSA w sprawie nosicieli i szczepionek, należy ustalić warunki zabezpieczania pojazdów transportujących zwierzęta podatne na zarażenie ze strefy zamkniętej do lub przez obszary położone poza strefą zamkniętą przy użyciu zatwierdzonych środków owadobójczych w miejscu załadunku. W przypadku, w którym podczas tranzytu przez strefę zamkniętą przewidziano okres odpoczynku na stanowisku kontrolnym, należy zapewnić ochronę zwierząt przed atakiem nosicieli.

Jednakże, zabezpieczanie zwierząt, obiektów i ich otoczenia przy użyciu zatwierdzonych środków owadobójczych w zarażonych gospodarstwach powinno przebiegać jedynie zgodnie z określonym protokołem na podstawie pozytywnego wyniku oceny ryzyka w jednostkowych przypadkach, z uwzględnieniem danych geograficznych, epidemiologicznych, ekologicznych, środowiskowych, entomologicznych oraz oceny kosztów i korzyści.

(21) Świadectwa zdrowia przewidziane w dyrektywach 64/432/EWG, 91/68/EWG i 92/65/EWG oraz w decyzji 93/444/EWG, obejmujące zwierzęta przeznaczone na handel wewnątrzwspólnotowy lub na eksport do krajów trzecich, powinny zawierać odniesienie do wszelkich zastosowanych na mocy niniejszego rozporządzenia zabezpieczeń przy użyciu środków owadobójczych.

(22) Biorąc pod uwagę potrzebę uniknięcia niepotrzebnych zakłóceń w handlu, należy pilnie ustanowić trwałą strategię kontroli wirusa choroby niebieskiego języka, umożliwiającą bezpieczny handel zwierzętami należącymi do podatnych gatunków przemieszczanymi w obrębie stref zamkniętych oraz poza ich granice.

(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  1

PRZEDMIOT I DEFINICJE

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady dotyczące kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń zwierząt w rozumieniu art. 2 lit. c) dyrektywy 2000/75/WE, w odniesieniu do choroby niebieskiego języka, wewnątrz i ze stref zamkniętych.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje zawarte w art. 2 dyrektywy 2000/75/WE.

Dodatkowo, stosuje się następujące definicje:

a)
"przypadek wystąpienia choroby niebieskiego języka" oznacza zwierzę spełniające jeden z następujących warunków:
(i)
wykazuje objawy kliniczne typowe dla choroby niebieskiego języka;
(ii)
jest to zwierzę wskaźnikowe, które w poprzednim badaniu wykazało ujemne wyniki serologiczne i od czasu poprzedniego testu jego wynik serologiczny zmienił się z ujemnego na dodatni w odniesieniu do antyciał przynajmniej jednego serotypu choroby niebieskiego języka;
(iii)
jest to zwierzę, z którego wyodrębniono wirus zidentyfikowany jako wirus choroby niebieskiego języka;
(iv)
jest to zwierzę, które uzyskało dodatni wynik w próbach serologicznych na obecność wirusa choroby niebieskiego języka lub u którego zidentyfikowano antygen wirusa lub kwas rybonukleinowy (RNA) wirusa, charakterystyczne dla jednego lub więcej serotypów wirusa choroby niebieskiego języka.

Ponadto, wyniki badań epidemiologicznych muszą wskazywać na fakt, że objawy kliniczne lub wyniki testów laboratoryjnych wynikają z występowania wirusa w gospodarstwie, w którym zwierzę jest trzymane, nie zaś z wprowadzenia zaszczepionych lub seropozytywnych zwierząt ze stref zamkniętych;

b)
"ognisko choroby niebieskiego języka" oznacza ognisko choroby określone w art. 2 lit. c) dyrektywy 82/894/EWG;
c)
"ognisko pierwotne choroby niebieskiego języka" oznacza ognisko określone w art. 2 lit. d) dyrektywy 82/894/EWG, przy czym w celu zastosowania zapisu w pierwszym tiret art. 3 ust. 1 tej dyrektywy należy uwzględnić, że przypadek choroby niebieskiego języka stanowi ognisko pierwotne w następujących sytuacjach:
(i)
jeżeli nie jest epidemiologicznie związane z poprzednim ogniskiem choroby; lub
(ii)
jego wystąpienie oznacza wyznaczenie strefy zamkniętej lub zmianę istniejącej strefy zamkniętej, zgodnie z art. 6;
d)
"strefa zamknięta" oznacza strefę obejmującą zarówno strefę ochrony, jak i strefę nadzoru ustanowione na mocy art. 8 ust. 1 dyrektywy 2000/75/WE;
e)
"strefa sezonowo wolna od choroby niebieskiego języka" oznacza odnośny epidemiologiczny obszar geograficzny w państwie członkowskim, dla którego przez pewien okres w roku nadzór nie wykazuje dowodów na przenoszenie wirusa choroby niebieskiego języka lub występowania dorosłych osobników Culicoides, które prawdopodobnie są nosicielami choroby niebieskiego języka;
f)
"tranzyt" oznacza przemieszczanie zwierząt:
(i)
ze strefy zamkniętej lub przez strefę zamkniętą;
(ii)
ze strefy zamkniętej przez strefę niezamkniętą i z powrotem do tej samej strefy zamkniętej; lub
(iii)
ze strefy zamkniętej przez strefę niezamkniętą do innej strefy zamkniętej.

ROZDZIAŁ  2

MONITOROWANIE I NADZÓR ORAZ WYMIANA INFORMACJI

Artykuł  3

Zgłaszanie choroby niebieskiego języka

Państwa członkowskie zgłaszają występowanie pierwotnych ognisk i ognisk choroby niebieskiego języka za pośrednictwem systemu zgłaszania chorób zwierzęcych, z wykorzystaniem skodyfikowanej formy i kodów określonych decyzją 2005/176/WE.

Artykuł  4 1

Programy monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka

Państwa członkowskie wdrażają programy monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka zgodnie z minimalnymi wymaganiami określonymi w załączniku I.

Artykuł  5 2

(skreślony)

ROZDZIAŁ  3

OGRANICZENIA DOTYCZĄCE PRZEMIESZCZEŃ ZWIERZĄT ORAZ ICH NASIENIA, KOMÓREK JAJOWYCH I ZARODKÓW

Artykuł  6

Strefy zamknięte

1.
Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o wyznaczonych przez nie strefach zamkniętych oraz o wszelkich zmianach sytuacji w tych strefach w ciągu 24 godzin.
2. 3
Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji o usunięciu odnośnego epidemiologicznego obszaru geograficznego ze strefy zamkniętej państwa członkowskie przekazują Komisji potwierdzone informacje wykazujące brak występowania wirusa choroby niebieskiego języka na tym obszarze w okresie dwóch lat, obejmującym dwa pełne sezony aktywności wektorów, od wdrożenia programu monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka zgodnie z pkt 3 załącznika I.
3.
Komisja, w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt, przekazuje państwom członkowskim wykaz stref zamkniętych.
4.
Państwa członkowskie sporządzają i aktualizują wykaz stref zamkniętych na ich terytorium oraz udostępniają ten wykaz innym państwom członkowskim i społeczeństwu.
5.
Na swojej stronie internetowej Komisja publikuje, jedynie do celów informacyjnych, aktualny wykaz stref zamkniętych.

Wykaz ten zawiera informacje o występowaniu serotypów wirusa choroby niebieskiego języka w każdej strefie zamkniętej, co pozwala, w celach określonych w art. 7 i 8, zidentyfikować strefy zamknięte wyznaczone w różnych państwach członkowskich, w których występują te same serotypy wirusa choroby niebieskiego języka.

Artykuł  7

Warunki przemieszczeń wewnątrz tej samej strefy zamkniętej

1.
Właściwy organ zezwala na przemieszczenia zwierząt wewnątrz tej samej strefy zamkniętej, w której występuje ten sam serotyp lub te same serotypy wirusa choroby niebieskiego języka pod warunkiem, że zwierzęta, mające zostać przemieszczone nie wykazują żadnych objawów klinicznych choroby niebieskiego języka w dniu transportu.
2.
Jednakże, przemieszczenia zwierząt ze strefy ochronnej do strefy nadzoru mogą zostać dopuszczone jedynie jeżeli:
a)
zwierzęta te spełniają warunki określone w załączniku III; lub
b)
przed przemieszczeniem zwierzęta te spełniają wszelkie inne stosowne warunki gwarantujące ich zdrowie oparte na pozytywnych wynikach oceny ryzyka związanego ze stosowaniem środków przeciwko rozprzestrzenianiu się wirusa choroby niebieskiego języka i do ochrony zwierząt przed atakiem nosicieli, wymagane przez właściwy organ w miejscu pochodzenia i zatwierdzone przez właściwy organ w miejscu przeznaczenia; lub
c)
zwierzęta te przeznaczone są do natychmiastowego uboju.
2a. 4
Państwa członkowskie mogą wyznaczyć w strefie zamkniętej odnośny epidemiologiczny obszar geograficzny, oznaczony jako "obszar tymczasowo wolny", pod warunkiem że przez okres roku, obejmujący jeden pełny sezon aktywności wektorów, monitorowanie i nadzór zgodne z pkt 3 załącznika I wykazały brak występowania wirusa choroby niebieskiego języka w tej części strefy zamkniętej dla tego konkretnego serotypu lub połączenia serotypów wirusa choroby niebieskiego języka.

Państwo członkowskie, które zamierza oznaczyć strefę zamkniętą lub część strefy zamkniętej jako "obszar tymczasowo wolny", powiadamia o tym Komisję. Takiemu powiadomieniu towarzyszą informacje, o których mowa w pkt 3 załącznika I.

Komisja przekazuje państwom członkowskim wykaz "obszarów tymczasowo wolnych" w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.

Przemieszczanie zwierząt wewnątrz tej samej strefy zamkniętej z części, w której występuje ten sam serotyp lub te same serotypy wirusa choroby niebieskiego języka, do części tej samej strefy zamkniętej wyznaczonej jako "obszar tymczasowo wolny" jest dopuszczone wyłącznie wtedy, gdy:

a)
zwierzęta spełniają warunki określone w załączniku III; lub
b)
przed przemieszczeniem zwierzęta spełniają wszelkie inne stosowne warunki gwarancji zdrowia zwierząt ustalone na podstawie pozytywnych wyników oceny ryzyka związanego ze stosowaniem środków przeciwko rozprzestrzenianiu się wirusa choroby niebieskiego języka i do ochrony zwierząt przed atakiem wektorów, wymagane przez właściwy organ w miejscu pochodzenia i zatwierdzone przez właściwy organ w miejscu przeznaczenia; lub
c)
zwierzęta przeznaczone są do natychmiastowego uboju.
3. 5
Państwo członkowskie pochodzenia bezzwłocznie informuje Komisję i inne państwa członkowskie o gwarancjach zdrowia zwierząt, o których mowa w ust. 2 lit. b) lub 2a lit. b).
4. 6
W odniesieniu do zwierząt, o których mowa w ust. 1, 2 i 2a niniejszego artykułu, do odpowiednich świadectw zdrowia ustanowionych w dyrektywach 64/432/EWG, 91/68/EWG i 92/65/EWG, lub o których mowa w decyzji 93/444/EWG dodaje się wyrażenie w brzmieniu:

"Zwierzęta spełniają wymogi ............... (art. 7 ust. 1 lub art. 7 ust. 2 lit. a) lub art. 7 ust. 2 lit. b) lub art. 7 ust. 2 lit. c) lub art. 7 ust. 2a lit. a) lub art. 7 ust. 2a lit. b) lub art. 7 ust. 2a lit. c) - oznaczyć odpowiednio) rozporządzenia (WE) nr 1266/2007."

Artykuł  8

Warunki zwolnienia z zakazu opuszczania strefy przewidziane w dyrektywie 2000/75/WE

1.
Przemieszczenia zwierząt, ich nasienia, komórek jajowych i zarodków z gospodarstwa, centrum uzyskiwania nasienia lub centrum składowania nasienia położonego w strefie zamkniętej do innego gospodarstwa lub centrum uzyskiwania nasienia lub centrum składowania nasienia będą zwolnione z zakazu opuszczania strefy na mocy art. 9 ust. 1 lit. c) oraz art. 10 pkt 1 dyrektywy 2000/75/WE pod warunkiem, że zwierzęta, ich nasienie, komórki jajowe i zarodki spełniają:
a)
warunki określone w załączniku III; lub
b)
wszelkie inne stosowne warunki gwarantujące zdrowie zwierząt na podstawie pozytywnych wyników oceny ryzyka związanego ze stosowaniem środków przeciwko rozprzestrzenianiu się wirusa choroby niebieskiego języka i do ochrony zwierząt przed atakiem nosicieli, wymagane przez właściwy organ w miejscu pochodzenia i zatwierdzone przez właściwy organ w miejscu przeznaczenia, przed przemieszczeniem zwierząt.
2.
Państwo członkowskie pochodzenia bezzwłocznie informuje Komisję i inne państwa członkowskie o gwarancjach zdrowia zwierząt, o których mowa w ust. 1 lit. b).
3.
Pod kontrolą właściwego organu w miejscu przeznaczenia ustanowiona jest procedura nadzoru, w celu dopilnowania, aby zwierzęta, ich nasienie, komórki jajowe i zarodki, przemieszczane zgodnie z warunkami przewidzianymi w ust. 1 lit. b), nie były następnie przemieszczane do innego państwa członkowskiego, jeżeli zwierzęta nie spełniają warunków przewidzianych w ust. 1 lit. a).
4.
Przemieszczenia zwierząt z gospodarstwa położonego w strefie zamkniętej w celu natychmiastowego uboju są zwolnione z zakazu opuszczania strefy na mocy art. 9 ust. 1 lit. c) oraz art. 10 pkt 1 dyrektywy 2000/75/WE pod warunkiem, że:
a)
w gospodarstwie pochodzenia nie zarejestrowano przypadku wystąpienia choroby niebieskiego języka w okresie co najmniej 30 dni przed datą wysyłki;
b) 7
zwierzęta są przewożone
pod nadzorem weterynaryjnym do rzeźni docelowej w celu uboju w ciągu 24 godzin od ich przybycia oraz
bezpośrednio, chyba że okres odpoczynku przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 1/2005(13) ma miejsce na stanowisku kontrolnym znajdującym się w tej samej strefie zamkniętej.
c)
właściwy organ w miejscu wysyłki powiadamia o zamiarze przemieszczenia zwierząt właściwy organ w miejscu przeznaczenia co najmniej 48 godzin przed załadunkiem zwierząt.
5. 8
Bez względu na przepisy ust. 4 lit. b), właściwy organ w miejscu przeznaczenia może żądać, na podstawie oceny ryzyka, aby właściwy organ w miejscu pochodzenia ustanowił procedurę nadzoru transportu zwierząt, o którym mowa w tym ustępie, do wyznaczonych rzeźni.

Wszelkie wyznaczone rzeźnie są identyfikowane na podstawie oceny ryzyka, z uwzględnieniem kryteriów określonych w załączniku IV.

Informacje dotyczące wyznaczonych rzeźni są udostępniane pozostałym państwom członkowskim oraz opinii publicznej.

5a. 9
Przemieszczenia zwierząt nieposiadających zaświadczeń zgodnych z ust. 1 z gospodarstwa znajdującego się w strefie zamkniętej bezpośrednio do punktu odprawy, zgodnie z art. 1 ust. 2 lit a) decyzji 93/444/EWG, w celu wywozu do kraju trzeciego są zwolnione z zakazu opuszczania ustanowionego zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. c) oraz art. 10 pkt 1 dyrektywy 2000/75/WE, pod warunkiem że:
a)
w gospodarstwie pochodzenia nie zarejestrowano przypadku wystąpienia choroby niebieskiego języka w okresie co najmniej 30 dni przed datą wysyłki;
b)
zwierzęta są przewożone do punktu odprawy
pod urzędowym nadzorem oraz
bezpośrednio, chyba że okres odpoczynku przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 1/2005 ma miejsce na stanowisku kontrolnym znajdującym się w tej samej strefie zamkniętej.
6. 10
Dla zwierząt, ich nasienia, komórek jajowych i zarodków, o których mowa w ust. 1, 4 i 5a niniejszego artykułu, do odpowiednich świadectw zdrowia ustanowionych w dyrektywach 64/432/EWG, 91/68/EWG i 92/65/EWG lub o których mowa w decyzji 93/444/EWG, dodaje się wyrażenie w brzmieniu:

"... (nasienie, komórki jajowe i zarodki zwierząt - oznaczyć odpowiednio) spełniają wymogi ... (art. 8 ust. 1 lit. a) lub art. 8 ust. 1 lit. b), lub art. 8 ust. 4, lub art. 8 ust. 5a - oznaczyć odpowiednio) rozporządzenia (WE) nr 1266/2007"

Artykuł  9 11

Dalsze warunki tranzytu zwierząt

1.
Właściwy organ dopuszcza tranzyt zwierząt, pod warunkiem że:
a)
po odpowiednim oczyszczeniu i dezynfekcji w miejscu załadunku środki transportu, którymi przewożone są zwierzęta, zostają zabezpieczone przy użyciu zatwierdzonych środków owadobójczych lub środków odstraszających. Zabezpieczenie to musi w każdym przypadku mieć miejsce przed opuszczeniem strefy zamkniętej lub przed wjazdem do niej;
b)
w przypadku przewidzianego okresu odpoczynku dłuższego niż jeden dzień na stanowisku kontrolnym podczas przemieszczania przez strefę zamkniętą zwierzęta są chronione przed atakiem wektorów w zakładzie zabezpieczonym przed wektorami zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku II.
2.
Ustęp 1 nie odnosi się do tranzytu, który odbywa się:
a)
wyłącznie z odnośnych epidemiologicznych obszarów geograficznych należących do strefy zamkniętej lub przez te obszary, podczas okresu sezonowo wolnego od wektorów choroby niebieskiego języka określonego zgodnie z załącznikiem V; lub
b)
z części lub przez części strefy zamkniętej oznaczone jako "obszar tymczasowo wolny" zgodnie z art. 7 ust. 2a.
3.
Dla zwierząt, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, do odpowiednich świadectw zdrowia ustanowionych w dyrektywach 64/432/EWG, 91/68/EWG i 92/65/EWG, lub o których mowa w decyzji 93/444/EWG, dodaje się wyrażenie w brzmieniu: "Zabezpieczone przy użyciu środka owadobójczego/odstraszającego owady ... (wstawić nazwę produktu) w dniu ... (wstawić datę) zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1266/2007."

ROZDZIAŁ  4

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  9a 12

(skreślony)

Artykuł  10

Uchylenie

Decyzja 2005/393/WE traci moc.

Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie piątego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 października 2007 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji
______

(1) Dz.U. L 378 z 31.12.1982. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2004/216/WE (Dz.U. L 67 z 5.3.2004, str. 27).

(2) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, str. 74. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/104/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 352).

(3) Dz.U. L 130 z 24.5.2005, str. 22. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2007/357/WE (Dz.U. L 133 z 25.5.2007, str. 44).

(4) Dz.U. L 59 z 5.3.2005, str. 40. Decyzja zmieniona decyzją 2006/924/WE (Dz.U. L 354 z 14.12.2006, str. 48).

(5) Dziennik EFSA (2007) 480, str. 1-20.

(6) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).

(7) Dz.U. L 139 z 31.5.2007, str. 30.

(8) Dziennik EFSA (2007) 479, str. 1-29.

(9) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 1977/64. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/104/WE.

(10) Dz.U. L 46 z 19.2.1991, str. 19. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/104/WE.

(11) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 54. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2007/265/WE (Dz.U. L 114 z 1.5.2007, str. 17).

(12) Dz.U. L 208 z 19.8.1993, str. 34.

(13) Dz.U. L 3 z 5.1.2005, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  13 Minimalne wymagania dotyczące programów monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka (o których mowa w art. 4)

1. Wymagania ogólne

Programy monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka powinny mieć na celu:

a) wykrywanie ewentualnego przedostawania się wirusa choroby niebieskiego języka; oraz

b) w stosownych przypadkach, wykazanie braku określonych serotypów tego wirusa w państwie członkowskim lub na odnośnym epidemiologicznym obszarze geograficznym; lub

c) ustalenie okresu sezonowo wolnego od wektorów (badania entomologiczne).

Geograficzną jednostkę odniesienia na potrzeby monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka określa siatka geograficzna o wielkości około 45 × 45 km (w przybliżeniu 2 000 km2), chyba że szczególne warunki środowiskowe uzasadniają inny rozmiar.

W razie potrzeby jako geograficzną jednostkę odniesienia do celów monitorowania i nadzoru państwa członkowskie mogą również stosować "region", zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 2 lit. p) dyrektywy 64/432/EWG, lub regiony zgodnie z definicją zawartą w załączniku X do decyzji Komisji 2005/176/WE z dnia 1 marca 2005 r. w sprawie ustanowienia skodyfikowanej formy i kodów zgłaszania chorób zwierząt zgodnie z dyrektywą Rady 82/894/EWG(1).

2. Programy monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka mające na celu wykrywanie ewentualnego przedostawania się wirusa choroby niebieskiego języka

Programy monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka mające na celu wykrywanie ewentualnego przedostawania się wirusa choroby niebieskiego języka obejmują co najmniej bierny nadzór kliniczny i aktywny nadzór laboratoryjny.

2.1. Bierny nadzór kliniczny obejmuje oficjalny i odpowiednio udokumentowany stały system, mający na celu wykrywanie i badanie wszelkich podejrzeń, w tym system wczesnego ostrzegania służący do zgłaszania podejrzeń. Właściciele lub posiadacze oraz lekarze weterynarii muszą niezwłocznie zgłaszać wszelkie podejrzenia właściwym organom.

2.2. Aktywny nadzór laboratoryjny obejmuje roczny program zawierający co najmniej jeden z następujących elementów lub ich połączenie: monitorowanie serologiczne lub wirusologiczne przy użyciu zwierząt wskaźnikowych, badania serologiczne lub wirusologiczne bądź ukierunkowane monitorowanie i nadzór oparty na ocenie ryzyka.

– Pobieranie próbek może odbywać się we wcześniej określonych odstępach czasowych, rozłożonych w okresie całego roku, ale co najmniej raz w roku musi być przeprowadzane w tym okresie roku, w którym istnieje największe prawdopodobieństwo wykrycia zakażenia lub serokonwersji.

– Programy monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby próbki pobierane były ze zwierząt podatnych na zarażenie (tj. zwierząt, które nie zostały poddane szczepieniu i które zostały narażone na odpowiedni wektor), które są reprezentatywne dla struktury populacji gatunków podatnych na zarażenie na odnośnym epidemiologicznym obszarze geograficznym.

– Wielkość próby musi zostać obliczona w sposób umożliwiający wykrycie odpowiednio szacowanej częstości występowania choroby na podstawie znanego ryzyka w odniesieniu do populacji docelowej przy poziomie ufności wynoszącym 95 % w populacji gatunków podatnych na zarażenie na odnośnym epidemiologicznym obszarze geograficznym. W przypadku braku informacji naukowych o spodziewanej częstości występowania choroby w odniesieniu do populacji docelowej wielkość próby musi zostać obliczona w sposób umożliwiający wykrycie częstości występowania choroby na poziomie 20 %.

– W każdym przypadku, kiedy próbki nie pochodzą od pojedynczych zwierząt, wielkość próby należy dostosować do wrażliwości stosowanych procedur diagnostycznych.

– Nadzór laboratoryjny należy zaplanować w taki sposób, aby po uzyskaniu pozytywnych wyników badań przesiewowych następowały specyficzne serologiczne lub wirusologiczne testy ukierunkowane na wykrycie serotypu lub serotypów wirusa choroby niebieskiego języka, których obecność jest spodziewana w odnośnym epidemiologicznym obszarze geograficznym, oraz konieczne do ścisłego określenia występującego serotypu.

3. Programy monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka mające na celu wykazanie braku określonych serotypów wirusa choroby niebieskiego języka w państwie członkowskim lub odnośnym epidemiologicznym obszarze geograficznym.

Programy monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka, mające na celu wykazanie braku wirusa choroby niebieskiego języka, muszą być zgodne z warunkami określonymi w pkt 2.1 i 2.2. Wielkość próby wykorzystywanej do aktywnego nadzoru laboratoryjnego musi być obliczona w celu wykrycia 5 % częstości występowania(2) przy poziomie ufności wynoszącym 95 %. Ponadto:

a) w celu usunięcia odnośnego epidemiologicznego obszaru geograficznego ze strefy zamkniętej, o czym mowa w art. 6 ust. 2, państwa członkowskie muszą wykazać brak występowania wirusa choroby niebieskiego języka w okresie co najmniej dwóch lat obejmującym dwa sezony aktywności wektorów.

Państwa członkowskie przekazują Komisji odpowiednie historyczne informacje epidemiologiczne na temat prowadzonego programu monitorowania i nadzoru oraz jego rocznych wyników w ciągu ostatnich trzech lat, w tym co najmniej:

(i) opis obecnie prowadzonych badań i rodzaj przeprowadzonych testów diagnostycznych (test ELISA, test seroneutralizacji, test PCR, test izolacji wirusa);

(ii) gatunki objęte próbą i liczba pobranych próbek dla każdego gatunku podatnego na zarażenie. Jeżeli używane są zbiorcze próbki surowic, należy podać informacje dotyczące szacunkowej liczby zwierząt dla każdej takiej próbki zbiorczej;

(iii) zasięg geograficzny próbek;

(iv) częstotliwość i czas pobierania próbek;

(v) liczba określonych dodatnich wyników w podziale na gatunki zwierząt i położenie geograficzne;

b) w celu wyznaczenia "obszaru tymczasowo wolnego", o którym mowa w art. 7 ust. 2a, państwa członkowskie muszą wykazać brak występowania wirusa choroby niebieskiego języka w okresie co najmniej jednego roku obejmującym jeden sezon aktywności wektorów.

Państwa członkowskie przekazują Komisji odpowiednie historyczne informacje epidemiologiczne na temat prowadzonego programu monitorowania i nadzoru oraz jego wyników w ciągu ostatnich dwóch lat, w tym co najmniej informacje określone w lit. a) ppkt (i)-(v).

4. Programy monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka mające na celu ustalenie okresu sezonowo wolnego od wektorów (badania entomologiczne)

Badania entomologiczne mające na celu ustalenie okresu sezonowo wolnego od wektorów, o którym mowa w załączniku V, spełniają następujące wymogi:

a) muszą obejmować co najmniej aktywny roczny program odłowu wektorów za pomocą ustawionych na stałe pułapek zasysających, mający na celu określenie dynamiki populacyjnej wektorów;

b) należy stosować pułapki zasysające wyposażone w lampy ultrafioletowe zgodnie z uprzednio ustanowionymi protokołami. Pułapki muszą być włączane na całą noc i działać co najmniej przez:

– jedną noc w tygodniu - w ciągu miesiąca poprzedzającego spodziewany początek okresu sezonowo wolnego od wektorów oraz w ciągu miesiąca poprzedzającego spodziewany koniec tego okresu,

– jedną noc w miesiącu - w okresie sezonowo wolnym od wektorów.

Na podstawie informacji uzyskanych w ciągu pierwszych trzech lat działania pułapek zasysających częstotliwość ich działania może być odpowiednio dostosowywana;

c) w całej strefie sezonowo wolnej od choroby niebieskiego języka należy umieścić co najmniej po jednej pułapce zasysającej w każdym odnośnym epidemiologicznym obszarze geograficznym. Część kuczmanów schwytanych w pułapki zasysające musi zostać przesłana do wyspecjalizowanego laboratorium, będącego w stanie przeliczyć i zidentyfikować liczbę osobników przypuszczalnego gatunku wektorowego.

______

(1) Dz.U. L 59 z 5.3.2005, s. 40.

(2) W okresie przejściowym, do dnia 31 sierpnia 2012 r., rozmiar próby może być obliczony w taki sposób, aby wykryć częstość występowania choroby na poziomie 20 %.

ZAŁĄCZNIK  II

  14 Kryteria odnoszące się do "zakładu zabezpieczonego przed wektorami" (o którym mowa w pkt 2, 3 i 4 sekcji A załącznika III, w lit. b) sekcji B oraz w pkt 2 lit. b) sekcji C tego załącznika)

1. Zakład zabezpieczony przed wektorami powinien spełniać co najmniej następujące wymogi:

a) musi posiadać odpowiednie bariery fizyczne w punktach wejścia i wyjścia;

b) otwory zakładu zabezpieczonego przed wektorami muszą być kontrolowane pod kątem wektorów z wykorzystaniem siatki o odpowiedniej wielkości oczek, która musi być regularnie impregnowana zatwierdzonym środkiem owadobójczym zgodnie z instrukcjami producentów;

c) nadzór i kontrola wektorów muszą być przeprowadzane wewnątrz i wokół zakładu zabezpieczonego przed wektorami;

d) należy podjąć środki w celu ograniczenia lub wyeliminowania miejsc wylęgu wektorów w pobliżu zakładu zabezpieczonego przed wektorami;

e) należy ustanowić standardowe procedury operacyjne obejmujące opisy systemów bezpieczeństwa i systemów alarmowych; w odniesieniu do zakładu zabezpieczonego przed wektorami i do transportu zwierząt do miejsca załadunku.

2. Właściwy organ zatwierdza zakład zabezpieczony przed wektorami, o ile spełnione są kryteria określone w pkt 1. Właściwy organ z odpowiednią częstotliwością, a przynajmniej trzykrotnie w czasie wymaganego okresu ochrony (na początku, w trakcie i na koniec okresu) weryfikuje skuteczność działań prowadzonych przy użyciu pułapek na wektory umieszczonych wewnątrz zakładu zabezpieczonego przed wektorami.

ZAŁĄCZNIK  III

  15 Warunki zwolnienia z zakazu opuszczania strefy (o których mowa w art. 7 ust. 2 lit. a) i w art. 8 ust. 1 lit. a))

A. Zwierzęta

Należy zapewnić ochronę zwierząt przed atakiem nosiciela Culicoides podczas transportu do miejsca przeznaczenia.

Ponadto musi być spełniony co najmniej jeden z warunków określonych w pkt 1-7.

1. Zwierzęta były trzymane do momentu wysłania w okresie sezonowo wolnym od nosicieli, określonym zgodnie z załącznikiem V, w strefie sezonowo wolnej od choroby niebieskiego języka przez okres co najmniej 60 dni przed datą przemieszczenia i zostały poddane testowi na obecność czynnika zgodnie z podręcznikiem badań diagnostycznych i szczepionek dla zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) ("Podręcznik OIE dotyczący zwierząt lądowych"), wykazując wynik negatywny, przy czym test ten został przeprowadzony nie wcześniej niż siedem dni przed datą przemieszczenia.

Jednakże test na obecność czynnika nie jest konieczny w przypadku państw członkowskich lub regionów państwa członkowskiego, gdzie w wyniku wdrażania programu monitorowania przez okres nie krótszy niż trzy lata uzyskano dane epidemiologiczne wystarczające do wyznaczenia okresu sezonowo wolnego od nosicieli, zdefiniowanego zgodnie z załącznikiem V.

Państwa członkowskie korzystające z tej możliwości przekażą Komisji i innym państwom członkowskim informacje na ten temat w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.

W przypadku kiedy zwierzęta, o których mowa w niniejszym punkcie, przeznaczone są na handel wewnątrzwspólnotowy, do odpowiednich świadectw zdrowia ustanowionych w dyrektywach 64/432/EWG, 91/68/EWG i 92/65/EWG dodaje się wyrażenie w brzmieniu:

"Do momentu wysyłki zwierzę/zwierzęta trzymano na obszarze strefy sezonowo wolnej od choroby niebieskiego języka w okresie sezonowo wolnym od nosicieli choroby, który rozpoczął się w dniu ... (wstawić datę) od urodzenia albo przez co najmniej 60 dni oraz, w stosownych przypadkach (oznaczyć odpowiednio), poddano testowi na obecność czynnika zgodnie z "Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych", wykonanym na próbkach pobranych w ciągu siedmiu dni przed wysyłką i uzyskano wynik negatywny, zgodnie z pkt 1 części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1266/2007."

2. Do momentu wysłania zwierzęta były chronione przed atakiem wektorów w zakładzie zabezpieczonym przed wektorami, zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku II, przez okres co najmniej 60 dni przed datą wysłania.

W przypadku kiedy zwierzęta, o których mowa w niniejszym punkcie, przeznaczone są na handel wewnątrzwspólnotowy, do odpowiednich świadectw zdrowia ustanowionych w dyrektywach 64/432/EWG, 91/68/EWG i 92/65/EWG dodaje się wyrażenie w brzmieniu:

"Zwierzę/zwierzęta spełnia(-ją) wymogi pkt 2 części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1266/2007."

3. Do momentu wysłania zwierzęta trzymano na obszarze strefy sezonowo wolnej od choroby niebieskiego języka w okresie sezonowo wolnym od wektorów, określonym zgodnie z załącznikiem V, lub były one chronione przed atakiem wektorów w zakładzie zabezpieczonym przed wektorami zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku II, przez okres co najmniej 28 dni, oraz zostały w tym okresie poddane badaniu serologicznemu zgodnie z Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych w celu wykrycia przeciwciał grupy wirusa choroby niebieskiego języka i uzyskały wynik ujemny, przy czym badanie to było przeprowadzone na próbkach pobranych od tego zwierzęcia co najmniej 28 dni po dacie rozpoczęcia okresu ochrony przed atakiem wektorów lub po dacie rozpoczęcia okresu sezonowo wolnego od wektorów.

W przypadku kiedy zwierzęta, o których mowa w niniejszym punkcie, przeznaczone są na handel wewnątrzwspólnotowy, do odpowiednich świadectw zdrowia ustanowionych w dyrektywach 64/432/EWG, 91/68/EWG i 92/65/EWG dodaje się wyrażenie w brzmieniu:

"Zwierzę/zwierzęta spełnia(-ją) wymogi pkt 3 części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1266/2007."

4. Do momentu wysłania zwierzęta trzymano na obszarze strefy sezonowo wolnej od choroby niebieskiego języka w okresie sezonowo wolnym od wektorów choroby, określonym zgodnie z załącznikiem V, lub były one chronione przed atakiem wektorów w zakładzie zabezpieczonym przed wektorami zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku II w okresie co najmniej 14 dni oraz zgodnie z Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych zostały w tym czasie poddane badaniu na obecność czynnika i uzyskały wynik ujemny, przy czym badanie to zostało przeprowadzone na próbkach pobranych od tego zwierzęcia co najmniej 14 dni po dacie rozpoczęcia okresu ochrony przed atakiem wektorów lub po dacie rozpoczęcia okresu sezonowo wolnego od wektorów.

W przypadku kiedy zwierzęta, o których mowa w niniejszym punkcie, przeznaczone są na handel wewnątrzwspólnotowy, do odpowiednich świadectw zdrowia ustanowionych w dyrektywach 64/432/EWG, 91/68/EWG i 92/65/EWG dodaje się wyrażenie w brzmieniu:

"Zwierzę/zwierzęta spełnia(-ją) wymogi pkt 4 części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1266/2007."

5. Zwierzęta zostały zaszczepione przeciwko serotypowi lub serotypom występującym lub mogącym występować na odnośnym epidemiologicznym obszarze geograficznym pochodzenia, zwierzęta pozostają w okresie ochrony immunologicznej gwarantowanym w specyfikacji szczepionki oraz zwierzęta te spełniają co najmniej jeden z następujących warunków:

a) zostały one poddane szczepieniu ponad 60 dni przed datą przemieszczenia;

b) zostały one zaszczepione szczepionką inaktywowaną co najmniej przed liczbą dni wystarczającą, aby zaczęła działać ochrona immunologiczna określona w specyfikacji szczepionki oraz zgodnie z Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych zostały poddane badaniu na obecność czynnika i uzyskały wynik ujemny, przy czym badanie to przeprowadzono co najmniej 14 dni po rozpoczęciu działania ochrony immunologicznej określonej w specyfikacji szczepionki;

c) zostały one uprzednio zaszczepione, a następnie ponownie zaszczepione szczepionką inaktywowaną w okresie ochrony immunologicznej gwarantowanym w specyfikacji szczepionki;

d) w okresie sezonowo wolnym od wektorów, określonym zgodnie z załącznikiem V, zwierzęta te były trzymane od urodzenia lub przez okres co najmniej 60 dni przed datą szczepienia w strefie sezonowo wolnej od choroby niebieskiego języka oraz zostały zaszczepione szczepionką inaktywowaną co najmniej przed liczbą dni wystarczającą, aby zaczęła działać ochrona immunologiczna, określona w specyfikacji szczepionki.

Jeżeli zwierzęta, o których mowa w niniejszym punkcie, przeznaczone są na handel wewnątrzunijny, do odpowiednich świadectw zdrowia ustanowionych w dyrektywach 64/432/EWG, 91/68/EWG i 92/65/EWG dodaje się wyrażenie w brzmieniu:

"Zwierzę/zwierzęta zaszczepione przeciwko serotypowi/serotypom wirusa choroby niebieskiego języka ... (podać rodzaj serotypu/serotypów) inaktywowaną/modyfikowaną żywą (wskazać odpowiednio) szczepionką ... (podać nazwę szczepionki) zgodnie z pkt 5 części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1266/2007.";

6. Zwierzęta zawsze były trzymane na odnośnym epidemiologicznym obszarze geograficznym pochodzenia, na którym występował lub występuje, lub może występować nie więcej niż jeden serotyp oraz:

a) zostały one poddane dwóm badaniom serologicznym zgodnie z "Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych "w celu wykrycia przeciwciał serotypu wirusa choroby niebieskiego języka i uzyskały wynik pozytywny; pierwsze badanie musi być wykonane na próbkach pobranych w okresie od 60 do 360 dni przed datą przemieszczenia, a drugie badanie na próbkach pobranych nie wcześniej niż siedem dni przed datą przemieszczenia; lub

b) zostały one poddane badaniu serologicznemu zgodnie z "Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych" w celu wykrycia przeciwciał serotypu wirusa choroby niebieskiego języka i uzyskały wynik pozytywny; przy czym testy muszą zostać przeprowadzone co najmniej 30 dni przed datą przemieszczenia oraz zwierzęta te zostały poddane testowi na obecność czynnika zgodnie z "Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych" i uzyskały wynik negatywny, przy czym test przeprowadzono nie wcześniej niż siedem dni przed datą przemieszczenia.

W przypadku kiedy zwierzęta, o których mowa w niniejszym punkcie, przeznaczone są na handel wewnątrzwspólnotowy, do odpowiednich świadectw zdrowia ustanowionych w dyrektywach 64/432/EWG, 91/68/EWG i 92/65/EWG dodaje się wyrażenie w brzmieniu:

"Zwierzę/zwierzęta poddano badaniu serologicznemu zgodnie z "Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych" w celu wykrycia przeciwciał serotypu wirusa choroby niebieskiego języka ... (wskazać serotyp) zgodnie z pkt 6 części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1266/2007."

7. Zwierzęta zostały poddane dwóm odpowiednim badaniom serologicznym zgodnie z Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych i uzyskały wynik dodatni, na podstawie których to badań możliwe jest wykrycie swoistych przeciwciał przeciw wszystkim serotypom wirusa choroby niebieskiego języka, które występują lub mogą występować na odnośnym epidemiologicznym obszarze geograficznym pochodzenia, oraz:

a) pierwsze badanie zostało wykonane na próbkach pobranych w okresie od 60 do 360 dni przed datą przemieszczenia, a drugie badanie zostało wykonane na próbkach pobranych nie wcześniej niż siedem dni przed datą przemieszczenia lub

b) badanie serologiczne na obecność szczególnego serotypu zostało wykonane co najmniej 30 dni przed datą przemieszczenia i zgodnie z "Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych" zwierzęta zostały poddane testowi na obecność czynnika i uzyskały wynik negatywny, przy czym test ten przeprowadzono nie wcześniej niż siedem dni przed datą przemieszczenia.

W przypadku kiedy zwierzęta, o których mowa w niniejszym punkcie, przeznaczone są na handel wewnątrzwspólnotowy, do odpowiednich świadectw zdrowia ustanowionych w dyrektywach 64/432/EWG, 91/68/EWG i 92/65/EWG dodaje się wyrażenie w brzmieniu:

"Zwierzę/zwierzęta poddano badaniu serologicznemu zgodnie z "Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych" w celu wykrycia przeciwciał serotypów wirusa choroby niebieskiego języka ... (wskazać serotyp) występujących lub mogących występować zgodnie z pkt 7 części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1266/2007."

W przypadku zwierząt ciężarnych, które są przemieszczane ze strefy zamkniętej w odniesieniu do wirusa choroby niebieskiego języka serotypu 8, co najmniej jeden z warunków określonych w pkt 5, 6 i 7 musi być spełniony przed inseminacją lub kryciem, albo musi być spełniony warunek określony w pkt 3. W przypadku zastosowania badania serologicznego, jak wskazano w pkt 3, badanie to musi zostać przeprowadzone nie wcześniej niż siedem dni przed datą przemieszczenia.

W przypadku kiedy zwierzęta przeznaczone są na handel wewnątrzwspólnotowy, do odpowiednich świadectw zdrowia ustanowionych w dyrektywach 64/432/EWG, 91/68/EWG i 92/65/EWG dodaje się jedno z wyrażeń w brzmieniu:

"Zwierzę/zwierzęta nie jest (nie są) ciężarne", albo

"Zwierzę/zwierzęta może (mogą) być ciężarne i spełnia(-ją) warunek(-ki) ... (określone w pkt 5, 6 i 7 przed inseminacją lub kryciem, albo określone w pkt 3; wskazać odpowiedni)".

B. Nasienie zwierząt

Nasienie musi być uzyskane od zwierząt dawców, które spełniają co najmniej jedno z następujących wymagań:

a) były one trzymane poza obszarem strefy zamkniętej przez okres co najmniej 60 dni przed rozpoczęciem pobierania nasienia i podczas pobierania nasienia;

b) były one chronione przed atakiem wektorów w zakładzie zabezpieczonym przed wektorami, zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku II, przez okres co najmniej 60 dni przed rozpoczęciem pobierania nasienia i podczas pobierania nasienia;

c) w okresie sezonowo wolnym od nosicieli zwierzęta były trzymane na obszarze strefy sezonowo wolnej od choroby niebieskiego języka, określonej zgodnie z załącznikiem V, przez okres co najmniej 60 dni przed rozpoczęciem pobierania nasienia i podczas pobierania nasienia oraz zgodnie z Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych zostały poddane testowi na obecność czynnika i uzyskały wynik negatywny, przy czym test ten przeprowadzono nie wcześniej niż siedem dni przed datą rozpoczęcia pobierania nasienia.

Jednakże test na obecność czynnika nie jest konieczny w państwach członkowskich lub regionach państwa członkowskiego, gdzie w wyniku wdrażania programu monitorowania w okresie nie krótszym niż trzy lata uzyskano dane epidemiologiczne wystarczające do uzasadnienia określonego okresu sezonowo wolnego od nosicieli, jak określono w załączniku V.

Państwa członkowskie korzystające z tej możliwości przekażą Komisji i państwom członkowskim informacje na ten temat w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt;

d) co najmniej co 60 dni w okresie pobierania oraz po upływie od 21 do 60 dni po ostatnim pobraniu nasienia do wysyłki były one poddawane badaniu serologicznemu zgodnie z Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych w celu wykrycia przeciwciał grupy wirusów choroby niebieskiego języka i uzyskały wynik negatywny;

e) zostały one poddane, z negatywnym wynikiem, testowi na obecność czynnika zgodnie z Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych, przeprowadzonemu na próbkach krwi pobranych:

(i) na początku pobierania i przy ostatnim pobraniu nasienia do wysyłki; oraz

(ii) w okresie pobierania nasienia:

– przynajmniej co 7 dni w przypadku testu izolacji wirusa, lub

– przynajmniej co 28 dni w przypadku testu łańcuchowej reakcji polimerazy.

C. Komórki jajowe i zarodki zwierząt

1. Zarodki bydła uzyskane w drodze zapłodnienia in vivo i komórki jajowe bydła muszą być pobierane od zwierząt dawców, które nie wykazują żadnych objawów klinicznych choroby niebieskiego języka w dniu pobrania.

2. Zarodki i komórki jajowe zwierząt innych niż bydło oraz zarodki bydła uzyskane w drodze zapłodnienia in vitro muszą być uzyskane od zwierząt dawców, które spełniają co najmniej jeden z następujących warunków:

a) były trzymane poza obszarem strefy zamkniętej przez okres co najmniej 60 dni przed rozpoczęciem pobierania komórek jajowych/zarodków i podczas ich pobierania;

b) były one chronione przed atakiem wektorów w zakładzie zabezpieczonym przed wektorami, zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku II, przez okres co najmniej 60 dni przed rozpoczęciem pobierania komórek jajowych/zarodków i podczas pobierania komórek jajowych/zarodków;

c) zostały poddane badaniu serologicznemu zgodnie z Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych w celu wykrycia przeciwciał grupy wirusów choroby niebieskiego języka w okresie od 21 do 60 dni po pobraniu komórek jajowych/zarodków i uzyskały wynik negatywny;

d) zostały one poddane testowi na obecność czynnika, zgodnie z Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych, przeprowadzonemu na próbkach krwi pobranych w dniu pobierania komórek jajowych/zarodków i uzyskały wynik negatywny.

3. W przypadku kiedy zwierzęta, o których mowa w pkt 1 i 2, przeznaczone są na handel wewnątrzwspólnotowy lub wywóz do krajów trzecich, do odpowiednich świadectw zdrowia ustanowionych w dyrektywie Rady 89/556/EWG(***) i decyzji 95/388/EWG lub o których mowa w decyzji 93/444/EWG dodaje się wyrażenie w brzmieniu:

"Nasienie uzyskane od zwierząt dawców, które spełniają wymogi ...........(pkt 1; (pkt 2a), 2b), 2c) lub 2d), oznaczyć odpowiednio) punktu C załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1266/2007".

Punktu 2a) załącznika B do dyrektywy 89/556/EWG nie stosuje się do komórek jajowych i zarodków pobranych od zwierząt dawców trzymanych w gospodarstwach, które podlegają zakazom weterynaryjnym lub kwarantannie w odniesieniu do choroby niebieskiego języka.

______

(*) Dz.U. L 194 z 22.7.1988, s. 10

(**) Dz.U. L 234 z 3.10.1995, s.30.

(***) Dz.U. L 302 z 19.10.1989, s. 1.

ZAŁĄCZNIK  IV

 Kryteria wyznaczania rzeźni przeznaczonych do zwolnienia z zakazu opuszczania strefy (o których mowa w drugim akapicie art 8 ust. 5)

Do oceny ryzyka związanego z wyznaczeniem rzeźni do nadzoru przemieszczeń zwierząt z gospodarstw położonych w strefie zamkniętej z przeznaczeniem do natychmiastowego uboju, właściwy organ w miejscu przeznaczenia wykorzystuje co najmniej następujące kryteria:

1. Dane dostępne za pośrednictwem programów monitorowania i nadzoru, w szczególności dane dotyczące aktywności nosicieli.

2. Odległość między miejscem wprowadzenia do strefy niezamkniętej a rzeźnią.

3. Dane entomologiczne dotyczące trasy.

4. Pory dnia, w których odbywa się transport, w stosunku do godzin aktywności nosicieli.

5. Potencjalne zastosowanie środków owadobójczych i odstraszających owady zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE(1).

6. Położenie rzeźni w stosunku do gospodarstw hodowlanych.

7. Środki bezpieczeństwa biologicznego funkcjonujące w rzeźni.

______

(1) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/104/WE.

ZAŁĄCZNIK  V

  16 Kryteria określania okresu sezonowo wolnego od wektorów (o którym mowa w art. 9 ust. 2)

W celu określenia strefy sezonowo wolnej od choroby niebieskiego języka, właściwy organ ustala okres sezonowo wolny od nosicieli dla określonego odnośnego epidemiologicznego obszaru geograficznego państwa członkowskiego (odnośnego epidemiologicznego obszaru geograficznego), używając co najmniej następujących kryteriów:

1. Kryteria ogólne

a) musi funkcjonować program monitorowania i/lub nadzoru;

b) ustalane są szczególne kryteria i wartości progowe wykorzystywane w celu określenia okresu sezonowo wolnego od nosicieli z uwzględnieniem gatunków Culicoides, co do których dowiedziono, że są głównymi nosicielami lub które są o to podejrzewane na odnośnym epidemiologicznym obszarze geograficznym;

c) kryteria wykorzystywane w celu określenia okresu sezonowo wolnego od nosicieli stosuje się z uwzględnieniem danych z bieżącego roku i z lat ubiegłych (danych historycznych). Ponadto należy wziąć pod uwagę aspekty związane ze standaryzacją danych dotyczących nadzoru.

2. Kryteria szczegółowe

a) brak występowania wirusa choroby niebieskiego języka na odnośnym epidemiologicznym obszarze geograficznym, wykazywane przez programy nadzoru choroby niebieskiego języka lub inne dowody świadczące o zatrzymaniu wirusa choroby niebieskiego języka;

b) Ustanie aktywności nosicieli lub prawdopodobnych nosicieli wykazane przez nadzór entomologiczny stanowiący część programów monitorowania i/lub nadzoru choroby niebieskiego języka;

c) Odłów gatunków Culicoides, co do których udowodniono, że są nosicielami serotypu występującego na odnośnym epidemiologicznym obszarze geograficznym lub które są o to podejrzewane poniżej maksymalnej wartości progowej zebranych nosicieli, która powinna zostać ustalona dla odnośnego epidemiologicznego obszaru geograficznego. W przypadku braku rzetelnych dowodów uzasadniających określenie maksymalnej wartości progowej, musi zostać wykorzystane kryterium całkowitego braku osobników należących do gatunku Culicoides imicola i obecność mniej niż pięciu samic gatunku Culicoides w okresie rozrodczym w każdej pułapce.

3. Dodatkowe kryteria

a) Warunki temperatury, które mają wpływ na zachowanie nosicieli dla odnośnego epidemiologicznego obszaru geograficznego. Wartości progowe w zakresie temperatury są określane z uwzględnieniem zachowania ekologicznego gatunków Culicoides, co do których dowiedziono, że są nosicielami serotypu występującego na odnośnym epidemiologicznym obszarze geograficznym lub które są o to podejrzewane.

1 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 456/2012 z dnia 30 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.141.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2012 r.
2 Art. 5 skreślony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 456/2012 z dnia 30 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.141.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2012 r.
3 Art. 6 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 456/2012 z dnia 30 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.141.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2012 r.
4 Art. 7 ust. 2a:

- dodany przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 123/2009 z dnia 10 lutego 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.40.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 789/2009 z dnia 28 sierpnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.227.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 września 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 456/2012 z dnia 30 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.141.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2012 r.

5 Art. 7 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia nr 123/2009 z dnia 10 lutego 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.40.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 2009 r.
6 Art. 7 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia nr 123/2009 z dnia 10 lutego 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.40.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 2009 r.
7 Art. 8 ust. 4 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 708/2008 z dnia 24 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.197.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2008 r.
8 Art. 8 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 456/2012 z dnia 30 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.141.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2012 r.
9 Art. 8 ust. 5a dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia nr 708/2008 z dnia 24 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.197.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2008 r.
10 Art. 8 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia nr 708/2008 z dnia 24 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.197.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2008 r.
11 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 456/2012 z dnia 30 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.141.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2012 r.
12 Art. 9a skreślony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 456/2012 z dnia 30 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.141.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2012 r.
13 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1108/2008 z dnia 7 listopada 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.299.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2008 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 123/2009 z dnia 10 lutego 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.40.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 789/2009 z dnia 28 sierpnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.227.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 września 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 456/2012 z dnia 30 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.141.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2012 r.

14 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 456/2012 z dnia 30 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.141.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2012 r.
15 Załącznik III:

-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 289/2008z dnia 31 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.89.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2008 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 384/2008z dnia 29 kwietnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.116.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 maja 2008 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 394/2008z dnia 30 kwietnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.117.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2008 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 708/2008z dnia 24 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.197.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2008 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1108/2008 z dnia 7 listopada 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.299.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2008 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3rozporządzenia nr 123/2009 z dnia 10 lutego 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.40.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 789/2009 z dnia 28 sierpnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.227.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 września 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 456/2012 z dnia 30 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.141.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2012 r.

16 Załącznik V zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 456/2012 z dnia 30 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.141.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2012 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.283.37

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1266/2007 w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących dyrektywy Rady 2000/75/WE w odniesieniu do kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie chorobą niebieskiego języka
Data aktu: 26/10/2007
Data ogłoszenia: 27/10/2007
Data wejścia w życie: 01/11/2007