uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność(1), w szczególności jego art. 5 ust. 6,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(2), w szczególności jego art. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 ustanawia przepisy przewidujące stosowanie właściwych i efektywnych środków wykrywania i zwalczania salmonelli oraz innych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych na wszystkich istotnych etapach produkcji, przetwórstwa i dystrybucji, w szczególności na poziomie produkcji pierwotnej, w celu ograniczenia częstości ich występowania oraz obniżenia ryzyka, jakie stanowią dla zdrowia publicznego.
(2) Zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (WE) nr 2160/2003, po upływie 72 miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, jaja mogą być przeznaczone do celów bezpośredniego spożycia przez ludzi jako jaja konsumpcyjne wyłącznie jeżeli pochodzą ze stada handlowego kur niosek objętego narodowym programem kontroli i nieobjętego ograniczeniami urzędowymi.
(3) Decyzja Komisji 2006/696/WE z dnia 28 sierpnia 2006 r. ustanawiająca wykaz państw trzecich, z których dopuszczalny jest przywóz do i tranzyt przez terytorium Wspólnoty drobiu, jaj wylęgowych, jednodniowych piskląt, mięsa drobiu, ptaków bezgrzebieniowych i dzikich ptaków łownych, jaj i przetworów jajecznych oraz jaj wolnych od określonych czynników chorobotwórczych, oraz stosowne warunki wystawiania świadectw weterynaryjnych oraz zmieniająca decyzje 93/342/EWG, 2000/585/WE i 2003/812/WE(3) określa warunki dotyczące wystawiania świadectw weterynaryjnych przy przywozie do Wspólnoty i tranzycie przez jej terytorium jaj i przetworów jajecznych.
(4) W wyniku badań przeprowadzonych na podstawie decyzji Komisji 2004/665/WE z dnia 22 września 2004 r. dotyczącej badań podstawowych nad występowaniem bakterii Salmonella w stadach niosek gatunku Gallus(4) wykryto wysoką częstość występowania bakterii Salmonella enteritidis oraz Salmonella typhimurium w stadach kur niosek w państwach członkowskich.
(5) Zgodnie ze sprawozdaniem Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności w sprawie tendencji i źródeł chorób odzwierzęcych, odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz ognisk chorób przenoszonych przez żywność w Unii Europejskiej w 2005 r.(5), jaja i produkty jajeczne stanowią najpoważniejsze źródło znanych ognisk salmonellozy przenoszonej przez żywność wśród ludzi. Ponadto zgodnie ze wspomnianym sprawozdaniem gatunki Salmonella enteritidis oraz Salmonella typhimurium były odpowiedzialne za 88 % ognisk chorób, w przypadku których określono serotyp.
(6) Ze względu na wysoką częstość występowania Salmonelli enteritidis i Salmonelli typhimurium w niektórych państwach członkowskich, jej wpływ na zdrowie publiczne oraz niechęć podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze do handlu jajami konsumpcyjnymi pochodzącymi z zakażonych stad termin początkowy stosowania ograniczeń dotyczących spożywania jaj konsumpcyjnych powinien zostać przyspieszony, z pozostawieniem podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze wystarczającego czasu na uwzględnienie nowych wymogów, bez powodowania zakłóceń na rynkach.
(7) Jeżeli jednak w wyniku badań epidemiologicznych ognisk chorób przenoszonych przez żywność, przeprowadzonych zgodnie z dyrektywą 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniającą decyzję Rady 90/424/EWG i uchylającą dyrektywę Rady 92/117/EWG(6), dane stado kur niosek zostało wskazane jako źródło zakażenia chorobą przenoszoną przez żywność, ograniczenia dotyczące spożywania jaj konsumpcyjnych określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 powinny być stosowane bezzwłocznie.
(8) Mając na uwadze zagrożenie, jakie dla zdrowia publicznego stwarzają jaja zakażone salmonellą, należy ustanowić przepisy dotyczące oznaczania jaj w celu zagwarantowania, że jaja pochodzące ze stad objętych ograniczeniami w ramach programu zwalczania salmonelli, przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 2160/2003, są przed wprowadzeniem ich na rynek oznaczane w sposób łatwo odróżniający je od jaj konsumpcyjnych.
(9) W celu wykluczenia wstępnego wyniku fałszywie pozytywnego właściwy organ powinien posiadać kompetencję do uchylenia ograniczeń przewidzianych w ust. 2 części D załącznika II do niniejszego rozporządzenia, jeżeli zakażenie salmonellą nie jest potwierdzone w stosunku do stad kur niosek w wyniku zastosowania rygorystycznej procedury.
(10) Państwa trzecie, z których dozwolony jest przywóz jaj na teren państw członkowskich, powinny udzielić gwarancji odpowiadających wymogom obowiązującym na obszarze Wspólnoty; wzór świadectwa dla jaj przewidziany w decyzji 2006/696/WE powinien zostać odpowiednio zmieniony.
(11) Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(7), w szczególności jego art. 12, ustanawia przepisy dotyczące żywności i pasz wywożonych lub wywożonych powrotnie ze Wspólnoty w celu wprowadzenia ich na rynek w państwie trzecim. Ponieważ przepisy te mają zastosowanie do jaj konsumpcyjnych, nie istnieje potrzeba ustanowienia w niniejszym rozporządzeniu przepisów szczególnych dotyczących wywozu takich jaj.
(12) W celu uniknięcia wszelkich zakłóceń w handlu używanie świadectw wydanych zgodnie z obecnym wzorem świadectw określonym w decyzji 2006/696/WE powinno być dozwolone w okresie 60 dni następujących po rozpoczęciu stosowania niniejszego rozporządzenia.
(13) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 powinno zostać odpowiednio zmienione.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 października 2007 r.
W imieniu Komisji | |
Marsko KYPRIANOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).
(2) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55, sprostowanie w Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 22. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006.
(3) Dz.U. L 295 z 25.10.2006, str. 1.
(4) Dz.U. L 303 z 30.9.2004, str. 30.
(5) Dziennik EFSA (2006), 96.
(6) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 31. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Rady 2006/104/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 352).
(7) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 575/2006 (Dz.U. L 100 z 8.4.2006, str. 3).
ZAŁĄCZNIKI
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.280.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1237/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzję 2006/696/WE w odniesieniu do wprowadzania na rynek jaj pochodzących ze stad kur niosek zakażonych salmonellą |
Data aktu: | 23/10/2007 |
Data ogłoszenia: | 24/10/2007 |
Data wejścia w życie: | 01/11/2007, 01/01/2009, 27/10/2007 |