Rozporządzenie 1237/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzję 2006/696/WE w odniesieniu do wprowadzania na rynek jaj pochodzących ze stad kur niosek zakażonych salmonellą

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1237/2007
z dnia 23 października 2007 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzję 2006/696/WE w odniesieniu do wprowadzania na rynek jaj pochodzących ze stad kur niosek zakażonych salmonellą
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność(1), w szczególności jego art. 5 ust. 6,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(2), w szczególności jego art. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 ustanawia przepisy przewidujące stosowanie właściwych i efektywnych środków wykrywania i zwalczania salmonelli oraz innych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych na wszystkich istotnych etapach produkcji, przetwórstwa i dystrybucji, w szczególności na poziomie produkcji pierwotnej, w celu ograniczenia częstości ich występowania oraz obniżenia ryzyka, jakie stanowią dla zdrowia publicznego.

(2) Zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (WE) nr 2160/2003, po upływie 72 miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, jaja mogą być przeznaczone do celów bezpośredniego spożycia przez ludzi jako jaja konsumpcyjne wyłącznie jeżeli pochodzą ze stada handlowego kur niosek objętego narodowym programem kontroli i nieobjętego ograniczeniami urzędowymi.

(3) Decyzja Komisji 2006/696/WE z dnia 28 sierpnia 2006 r. ustanawiająca wykaz państw trzecich, z których dopuszczalny jest przywóz do i tranzyt przez terytorium Wspólnoty drobiu, jaj wylęgowych, jednodniowych piskląt, mięsa drobiu, ptaków bezgrzebieniowych i dzikich ptaków łownych, jaj i przetworów jajecznych oraz jaj wolnych od określonych czynników chorobotwórczych, oraz stosowne warunki wystawiania świadectw weterynaryjnych oraz zmieniająca decyzje 93/342/EWG, 2000/585/WE i 2003/812/WE(3) określa warunki dotyczące wystawiania świadectw weterynaryjnych przy przywozie do Wspólnoty i tranzycie przez jej terytorium jaj i przetworów jajecznych.

(4) W wyniku badań przeprowadzonych na podstawie decyzji Komisji 2004/665/WE z dnia 22 września 2004 r. dotyczącej badań podstawowych nad występowaniem bakterii Salmonella w stadach niosek gatunku Gallus(4) wykryto wysoką częstość występowania bakterii Salmonella enteritidis oraz Salmonella typhimurium w stadach kur niosek w państwach członkowskich.

(5) Zgodnie ze sprawozdaniem Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności w sprawie tendencji i źródeł chorób odzwierzęcych, odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz ognisk chorób przenoszonych przez żywność w Unii Europejskiej w 2005 r.(5), jaja i produkty jajeczne stanowią najpoważniejsze źródło znanych ognisk salmonellozy przenoszonej przez żywność wśród ludzi. Ponadto zgodnie ze wspomnianym sprawozdaniem gatunki Salmonella enteritidis oraz Salmonella typhimurium były odpowiedzialne za 88 % ognisk chorób, w przypadku których określono serotyp.

(6) Ze względu na wysoką częstość występowania Salmonelli enteritidis i Salmonelli typhimurium w niektórych państwach członkowskich, jej wpływ na zdrowie publiczne oraz niechęć podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze do handlu jajami konsumpcyjnymi pochodzącymi z zakażonych stad termin początkowy stosowania ograniczeń dotyczących spożywania jaj konsumpcyjnych powinien zostać przyspieszony, z pozostawieniem podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze wystarczającego czasu na uwzględnienie nowych wymogów, bez powodowania zakłóceń na rynkach.

(7) Jeżeli jednak w wyniku badań epidemiologicznych ognisk chorób przenoszonych przez żywność, przeprowadzonych zgodnie z dyrektywą 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniającą decyzję Rady 90/424/EWG i uchylającą dyrektywę Rady 92/117/EWG(6), dane stado kur niosek zostało wskazane jako źródło zakażenia chorobą przenoszoną przez żywność, ograniczenia dotyczące spożywania jaj konsumpcyjnych określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 powinny być stosowane bezzwłocznie.

(8) Mając na uwadze zagrożenie, jakie dla zdrowia publicznego stwarzają jaja zakażone salmonellą, należy ustanowić przepisy dotyczące oznaczania jaj w celu zagwarantowania, że jaja pochodzące ze stad objętych ograniczeniami w ramach programu zwalczania salmonelli, przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 2160/2003, są przed wprowadzeniem ich na rynek oznaczane w sposób łatwo odróżniający je od jaj konsumpcyjnych.

(9) W celu wykluczenia wstępnego wyniku fałszywie pozytywnego właściwy organ powinien posiadać kompetencję do uchylenia ograniczeń przewidzianych w ust. 2 części D załącznika II do niniejszego rozporządzenia, jeżeli zakażenie salmonellą nie jest potwierdzone w stosunku do stad kur niosek w wyniku zastosowania rygorystycznej procedury.

(10) Państwa trzecie, z których dozwolony jest przywóz jaj na teren państw członkowskich, powinny udzielić gwarancji odpowiadających wymogom obowiązującym na obszarze Wspólnoty; wzór świadectwa dla jaj przewidziany w decyzji 2006/696/WE powinien zostać odpowiednio zmieniony.

(11) Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(7), w szczególności jego art. 12, ustanawia przepisy dotyczące żywności i pasz wywożonych lub wywożonych powrotnie ze Wspólnoty w celu wprowadzenia ich na rynek w państwie trzecim. Ponieważ przepisy te mają zastosowanie do jaj konsumpcyjnych, nie istnieje potrzeba ustanowienia w niniejszym rozporządzeniu przepisów szczególnych dotyczących wywozu takich jaj.

(12) W celu uniknięcia wszelkich zakłóceń w handlu używanie świadectw wydanych zgodnie z obecnym wzorem świadectw określonym w decyzji 2006/696/WE powinno być dozwolone w okresie 60 dni następujących po rozpoczęciu stosowania niniejszego rozporządzenia.

(13) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 powinno zostać odpowiednio zmienione.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Załącznik II do decyzji 2006/696/WE zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Partie jaj, dla których wystawiono świadectwa zgodnie z decyzją 2006/696/WE w wersji sprzed dnia 1 listopada 2007 r., mogą być przywożone do Wspólnoty w okresie 60 dni następujących po tej dacie.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia:

– 1 listopada 2007 r., jeżeli w wyniku badań epidemiologicznych ognisk chorób przenoszonych przez żywność, przeprowadzonych zgodnie z art. 8 dyrektywy 2003/99/WE, w danym stadzie kur niosek stwierdzono obecność podgatunków salmonelli będących źródłem zakażenia ludzi przez spożywanie jaj lub produktów jajecznych,

– najpóźniej 1 stycznia 2009 r. w przypadku wszystkich pozostałych stad kur niosek.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 października 2007 r.

W imieniu Komisji
Marsko KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).

(2) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55, sprostowanie w Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 22. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006.

(3) Dz.U. L 295 z 25.10.2006, str. 1.

(4) Dz.U. L 303 z 30.9.2004, str. 30.

(5) Dziennik EFSA (2006), 96.

(6) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 31. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Rady 2006/104/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 352).

(7) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 575/2006 (Dz.U. L 100 z 8.4.2006, str. 3).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 część D otrzymuje brzmienie:

"D. Wymogi szczególne dotyczące stad kur niosek

1. Jaja nie mogą być przeznaczone do bezpośredniego spożycia przez ludzi jako jaja konsumpcyjne, o ile nie pochodzą z handlowego stada kur niosek objętego narodowym programem kontroli ustanowionym zgodnie z art. 5 i nieobjętego ograniczeniami urzędowymi.

2. Jaja pochodzące ze stad o nieznanym statusie zdrowotnym, w odniesieniu do których istnieje podejrzenie zakażenia lub które są zakażone serotypami salmonelli, dla których ustalono docelowy poziom redukcji lub które określono jako źródło zakażenia w odniesieniu do konkretnego ogniska choroby ludzkiej przenoszonej przez żywność, mogą zostać przeznaczone do spożycia przez ludzi tylko w przypadku poddania ich obróbce w sposób gwarantujący wyeliminowanie wszystkich serotypów salmonelli mających znaczenie dla zdrowia publicznego, zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym dotyczącym higieny żywności.

Jaja pochodzące ze stad o nieznanym statusie zdrowotnym, w odniesieniu do których istnieje podejrzenie zakażenia lub które są zakażone serotypami salmonelli, dla których ustalono docelowy poziom redukcji lub które określono jako źródło zakażenia w odniesieniu do konkretnego ogniska choroby ludzkiej przenoszonej przez żywność:

a) są zaliczane do jaj klasy B zdefiniowanych w art. 2 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 557/2007 ustanawiającego szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1028/2006 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do jaj(1);

b) przed wprowadzeniem do obrotu są oznaczane wskaźnikiem określonym w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 557/2007, który wyraźnie rozróżnia je od jaj klasy A;

c) nie są dopuszczane do zakładów pakowniczych, chyba że właściwy organ zaaprobował środki podjęte w celu zapobieżenia możliwemu krzyżowemu zakażeniu jaj pochodzących z innych stad.

3. W przypadku poddania ptaków z zakażonych stad ubojowi lub zniszczeniu konieczne jest podjęcie kroków w celu maksymalnego ograniczenia ryzyka rozprzestrzeniania się chorób odzwierzęcych. Uboju dokonuje się zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym dotyczącym higieny żywności. Produkty otrzymane z takich ptaków mogą zostać wprowadzone do obrotu w celu spożycia przez ludzi zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym dotyczącym higieny żywności oraz z częścią E, od chwili jej obowiązywania. Jeżeli produkty nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi, muszą zostać wykorzystane lub usunięte zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002.

4. W celu wykluczenia wstępnego wyniku fałszywie pozytywnego właściwy organ może uchylić ograniczenia ustanowione w pkt 2 niniejszej części:

a) jeżeli stado niosek nie jest źródłem zakażenia ludzi przez spożycie jaj lub produktów jajecznych, co potwierdza wynik badań epidemiologicznych ognisk chorób przenoszonych przez żywność, przeprowadzonych zgodnie z art. 8 dyrektywy 2003/99/WE; oraz

b) jeżeli stado objęte zostało narodowym programem kontroli ustanowionym zgodnie z art. 5, a obecność serotypów salmonelli, dla których ustalono docelowy poziom redukcji, nie została stwierdzona w drodze następującej procedury pobierania próbek, przeprowadzonej przez właściwy organ:

(i) specyfikacje techniczne określone w art. 5 decyzji Komisji 2004/665/WE (siedem próbek); jednakże do analizy muszą zostać zebrane podpróbki o wielkości 25 g dla każdego materiału z odchodów oraz próbki kurzu; wszystkie próbki muszą być analizowane oddzielnie;

albo

(ii) badanie bakteriologiczne jelita ślepego oraz jajowodów u 300 ptaków;

albo

(iii) badanie bakteriologiczne skorupy oraz zawartości 4.000 jaj z każdego stada o maksymalnej liczbie 40 jaj.

Dodatkowo w przypadku próby określonej w lit. b) właściwy organ weryfikuje nieobecność środków przeciw-drobnoustrojowych, potencjalnie wpływających na wynik analizy próbek.

______

(1) Dz.U. L 132 z 24.5.2007, str. 5."

ZAŁĄCZNIK  II

W części 2 załącznika II do decyzji 2006/696/WE wzór świadectwa weterynaryjnego dla jaj (E) otrzymuje brzmienie:

"Wzór świadectwa weterynaryjnego dla jaj (E)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.280.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1237/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzję 2006/696/WE w odniesieniu do wprowadzania na rynek jaj pochodzących ze stad kur niosek zakażonych salmonellą
Data aktu: 23/10/2007
Data ogłoszenia: 24/10/2007
Data wejścia w życie: 01/11/2007, 01/01/2009, 27/10/2007