(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/657/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 12 października 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211 tiret drugie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz zmieniająca dyrektywę 2001/34/WE(1) wymaga, aby dostęp inwestorów do informacji o emitentach był lepiej zorganizowany na poziomie wspólnotowym w celu wspierania integracji europejskich rynków kapitałowych.
(2) Dyrektywa 2004/109/WE zobowiązuje właściwe organy państw członkowskich do opracowania wytycznych celem dalszego ułatwiania publicznego dostępu do informacji podlegających ujawnieniu na mocy dyrektywy 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie wykorzystywania poufnych informacji i manipulacji na rynku (nadużyć na rynku)(2), dyrektywy 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającej dyrektywę 2001/34/WE(3) oraz dyrektywy 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, i stworzenie jednej sieci elektronicznej (zwanej dalej "siecią elektroniczną") lub platformy sieci elektronicznych we wszystkich państwach członkowskich, łączącej różne systemy ustanowione na poziomie krajowym w celu gromadzenia tego rodzaju informacji (zwanych dalej "systemami gromadzenia informacji").
(3) Właściwe organy państw członkowskich przyjęły w dniu 30 czerwca 2006 r., w ramach Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Papierami Wartościowymi (CESR) ustanowionego decyzją Komisji 2001/527/WE(4), opinię dla Komisji, w której opowiedziały się za prostą siecią elektroniczną umożliwiającą połączenie systemów gromadzenia informacji. Dostęp do tego rodzaju sieci byłby możliwy za pośrednictwem wspólnego interfejsu, który zawierałby wykaz wszystkich przedsiębiorstw notowanych we Wspólnocie i mógłby przekierowywać użytkownika do strony internetowej odpowiedniego systemu gromadzenia informacji. Tak więc odpowiednie dane byłyby nadal gromadzone na poziomie krajowym, bez konieczności tworzenia wspólnej infrastruktury powielającej wszystkie istotne informacje zgromadzone na poziomie krajowym i bez ponoszenia nadmiernych dodatkowych kosztów.
(4) Na tym etapie właściwe jest wprowadzenie dobrowolnych standardów zapewniających konieczną elastyczność systemów gromadzenia informacji, tak aby możliwe było ich dostosowanie do funkcjonowania sieci elektronicznej.
(5) Wskazane jest, aby systemy gromadzenia informacji były w stanie elektronicznie łączyć się ze sobą tak, aby inwestorzy i zainteresowane strony mogli uzyskać łatwy dostęp do informacji finansowych dotyczących przedsiębiorstw notowanych we Wspólnocie. Aby zapewnić szybkie utworzenie tego rodzaju sieci elektronicznej, należy ją oprzeć na prostych warunkach takich jak proponowane przez właściwe organy państw członkowskich. Prosta sieć powinna również uwzględniać świadczenie usług o wartości dodanej dla inwestorów.
(6) W celu ułatwienia dostępu inwestorów do informacji finansowych dotyczących notowanych przedsiębiorstw należy zadbać o to, aby systemy gromadzenia informacji uwzględniały, w miarę możności, odpowiednie informacje finansowe ujawniane przez emitentów zgodnie z innymi wspólnotowymi lub krajowymi aktami prawnymi.
(7) W celu umożliwienia sprawnego uruchomienia sieci elektronicznej należy zadbać o to, aby właściwe organy państw członkowskich, w ramach CESR i w ścisłym powiązaniu z systemami gromadzenia informacji, przygotowały umowę o zarządzaniu siecią; umowa powinna zawierać podstawowe warunki dotyczące utworzenia, funkcjonowania i finansowania sieci elektronicznej, a zwłaszcza wyznaczenia organu, któremu powinno być powierzone bieżące zarządzanie siecią.
(8) Istotne jest, aby w ramach systemów gromadzenia informacji istniała swoboda podejmowania decyzji w sprawach polityki cenowej, tak aby zapewnić ich rentowność finansową. Jednocześnie w tej polityce cenowej nie powinno mieć miejsca odmienne traktowanie użytkowników sieci elektronicznej i użytkowników mających dostęp do systemu gromadzenia informacji na poziomie krajowym.
(9) Dla właściwego funkcjonowania sieci elektronicznej oraz w celu zapewnienia, że użytkownikom sieci we Wspólnocie oferowane są porównywalne usługi, na poziomie krajowym konieczne są minimalne standardy jakości w zakresie gromadzenia informacji regulowanych. Istotne jest zagwarantowanie przez systemy gromadzenia informacji należytego bezpieczeństwa w zakresie przekazywania i gromadzenia danych oraz w zakresie dostępu do nich. Równie istotne jest utworzenie systemów gwarantujących odpowiedni stopień pewności co do źródła pochodzenia i zawartości informacji przechowywanych w systemach gromadzenia informacji. W celu ułatwienia automatycznego elektronicznego rejestrowania, wprowadzania znaczników daty i czasu oraz dalszego przetwarzania wprowadzonych informacji, w systemach gromadzenia informacji należy rozważyć wymuszenie stosowania właściwych formatów i szablonów. Ponadto w celu ułatwienia dostępu do informacji przechowywanej przez użytkowników końcowych należy zapewnić odpowiednie narzędzia do wyszukiwania oraz pomoc techniczną. Aby zapewnić spójność systemu, standardy powinny być - w możliwym zakresie - jednakowe dla systemów gromadzenia informacji uczestniczących w sieci i dla organu wyznaczonego do bieżącego zarządzania platformą sieciową.
(10) Podejście stopniowe wydaje się konieczne w celu zapewnienia, że sieć elektroniczna systemów gromadzenia informacji będzie w stanie w perspektywie długoterminowej spełnić oczekiwania emitentów i inwestorów, a zwłaszcza że stanie się punktem kompleksowego dostępu do informacji finansowych ujawnianych przez notowane przedsiębiorstwa. Dlatego właściwe jest zapewnienie zbadania możliwych rozwiązań pozwalających na rozwój tej sieci w przyszłości. Aby zagwarantować spójność z początkową fazą tworzenia sieci, tego rodzaju badanie powinno być podjęte przez właściwe organy państw członkowskich w ramach CESR. Prace te powinny przynajmniej obejmować badanie możliwości połączenia tej sieci elektronicznej z siecią elektroniczną budowaną przez krajowe rejestry przedsiębiorstw zgodnie z pierwszą dyrektywą Rady 68/151/EWG z dnia 9 marca 1968 r. w sprawie koordynacji gwarancji, jakie są wymagane w państwach członkowskich od spółek w rozumieniu art. 58 akapit drugi Traktatu, w celu uzyskania ich równoważności w całej Wspólnocie, dla zapewnienia ochrony interesów zarówno wspólników jak osób trzecich(5).
(11) Aby umożliwić Komisji dokładne monitorowanie sytuacji i ocenę konieczności zastosowania dalszych środków, w tym możliwości przyjęcia środków wykonawczych zgodnie z art. 22 ust. 2 dyrektywy 2004/109/WE, państwa członkowskie należy zachęcać do dostarczania Komisji odpowiednich informacji,
NINIEJSZYM ZALECA:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 października 2007 r.
W imieniu Komisji | |
Charlie McCREEVY | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 390 z 31.12.2004, str. 38.
(2) Dz.U. L 96 z 12.4.2003, str. 16.
(3) Dz.U. L 345 z 31.12.2003, str. 64.
(4) Dz.U. L 191 z 13.7.2001, str. 43.
(5) Dz.U. L 65 z 14.3.1968, str. 8. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/99/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 137).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.267.16 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 2007/657/WE w sprawie elektronicznej sieci urzędowo ustanowionych systemów scentralizowanego gromadzenia informacji regulowanych, o których mowa w dyrektywie 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 11/10/2007 |
Data ogłoszenia: | 12/10/2007 |
Data wejścia w życie: | 12/10/2007 |