(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 4524)(Jedynie teksty w językach bułgarskim, czeskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, maltańskim, niemieckim, portugalskim, rumuńskim, słowackim, słoweńskim, węgierskim i włoskim są autentyczne)
(2007/653/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 9 października 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), w szczególności jego art. 14 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zasady dotyczące restrukturyzacji i konwersji winnic zostały ustalone w rozporządzeniu (WE) nr 1493/1999 i w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1227/2000 z dnia 31 maja 2000 r., ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina, w odniesieniu do potencjału produkcyjnego(2).
(2) Szczegółowe zasady dotyczące planowania finansowego i uczestniczenia w finansowaniu programu restrukturyzacji i konwersji, ustalone w rozporządzeniu (WE) nr 1227/2000 przewidują, że odesłania do danego roku budżetowego odnoszą się do płatności rzeczywiście dokonanych przez państwa członkowskie pomiędzy dniem 16 października a 15 października roku następnego.
(3) Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 Komisja co roku dokonuje wstępnych przy-działów dla państw członkowskich w oparciu o obiektywne kryteria, uwzględniając sytuacje i szczególne potrzeby, jak również starania, jakie należy podjąć, biorąc pod uwagę cel programu.
(4) W decyzji Komisji 2006/701/WE(3) Komisja określiła orientacyjne przydziały finansowe na rok gospodarczy 2006/2007, a w swojej decyzji Komisji 2007/381/WE(4) także przydziały dla Bułgarii i Rumunii.
(5) Na mocy art. 17 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 wydatki poniesione i zatwierdzone przez państwa członkowskie są ograniczone do kwoty ich przydziałów orientacyjnych. W odniesieniu do roku budżetowego 2007 limit ten ma zastosowanie do Włoch, których suma wydatków poniesionych i zatwierdzonych przekroczyła przydział wstępny.
(6) Zgodnie z art. 17 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1227/2000, w przypadku gdy faktycznie poniesione przez państwo członkowskie wydatki na hektar przekraczają wydatki przewidziane w przydziale wstępnym, stosuje się karę. W tym roku karę tę w wysokości 16.690 EUR stosuje się w odniesieniu do Malty.
(7) Na mocy art. 16 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 państwa członkowskie mogą składać wnioski o dalsze finansowanie w ramach bieżącego roku budżetowego. W tym roku jest tak w przypadku Republiki Czeskiej, Hiszpanii, Francji, Włoch, Węgier, Austrii oraz Portugalii. Na mocy art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 922/2007 z dnia 1 sierpnia 2007 r. wprowadzającego odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 w odniesieniu do przejściowego ustalenia dotyczącego środków finansowych przyznanych Bułgarii i Rumunii na restrukturyzację i konwersję(5), Bułgaria i Rumunia mogą skierować do Komisji wniosek o dalsze finansowanie wydatków w roku budżetowym 2007, w kwocie wyższej niż kwota zgłoszona Komisji zgodnie z art. 16 ust. 1 lit. a) i b) wymienionego rozporządzenia i w granicach 90 % środków finansowych przyznanych im na mocy decyzji 2007/381/WE. Bułgaria rzeczywiście skierowała taki wniosek do Komisji.
(8) Na mocy art. 17 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 oraz art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 922/2007 wnioski o dalsze finansowanie kierowane do Komisji przez państwa członkowskie inne niż Bułgaria i Rumunia przyjmowane są proporcjonalnie, z zastosowaniem kwoty dostępnej po odjęciu, w stosunku do wszystkich państw członkowskich, sumy kwot zgłoszonych zgodnie z art. 16 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 oraz kwot zgłoszonych przez Bułgarię i Rumunię na mocy wspomnianego przepisu i art. 1 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 922/2007, od całkowitej kwoty finansowej przydzielonej państwom członkowskim. Przepis ten stosuje się, w odniesieniu do roku budżetowego 2007, do Republiki Czeskiej, Hiszpanii, Francji, Włoch, Węgier, Austrii oraz Portugalii.
(9) Zgodnie z art. 16 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 państwa członkowskie przekazują Komisji, najpóźniej do dnia 10 lipca każdego roku, oświadczenie o wydatkach związanych z restrukturyzacją i konwersją zatwierdzonych do dnia 30 czerwca bieżącego roku budżetowego oraz podają całkowitą powierzchnię obszaru. Zasady określone w art. 17 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia przewidują, że państwa członkowskie składają oświadczenie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 lit. b), jedynie jeżeli kwoty zadeklarowane zgodnie z art. 16 ust. 1 lit. a), tzn. wydatki faktycznie poniesione do dnia 30 czerwca bieżącego roku budżetowego, są co najmniej równe 75 % kwoty orientacyjnego przydziału dla danego państwa członkowskiego. Ponieważ w odniesieniu do Niemiec wydatki faktycznie poniesione nie przekroczyły 75 % ich przydziału wstępnego, zatwierdzone wydatki zgłoszone przez Niemcy nie mogą zostać przyjęte,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 października 2007 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mariann FISCHER BOEL |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).
(2) Dz.U. L 143 z 16.6.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1216/2005 (Dz.U. L 199 z 29.7.2005, str. 32).
(3) Dz.U. L 290 z 20.10.2006, str. 41.
(4) Dz.U. L 141 z 2.6.2007, str. 80.
(5) Dz.U. L 201 z 2.8.2007, str. 7.