Decyzja 2007/623/WE powołująca Grupę Wysokiego Szczebla Niezależnych Partnerów ds. Obciążeń Administracyjnych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 31 sierpnia 2007 r.
powołująca Grupę Wysokiego Szczebla Niezależnych Partnerów ds. Obciążeń Administracyjnych

(2007/623/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 września 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 24 stycznia Komisja przyjęła komunikat zatytułowany "Program działań na rzecz zmniejszenia obciążeń administracyjnych w Unii Europejskiej"(1), w którym wyraziła zamiar jego realizacji na zasadach przejrzystości, poprzez włączenie partnerów z całej Unii Europejskiej oraz ciągłe korzystanie z ich pomocy.

(2) Powyższy program działania został zatwierdzony przez Radę Europejską obradującą wiosną 2007 r., która podkreśliła cel, jakim jest redukcja obciążeń administracyjnych o 25 % do 2012 r.

(3) Obecnie Komisja przeprowadza konsultacje i współpracuje ze specjalistami z państw członkowskich za pośrednictwem Grupy Wysokiego Szczebla Krajowych Ekspertów w Dziedzinie Regulacji Prawnych ds. Lepszego Prawodawstwa, mając na celu zapewnienie równej, efektywnej komunikacji z innymi partnerami, których wkład jest niezbędny dla osiągnięcia ambitnego celu redukcji; zgodnie z ww. komunikatem Komisja może w razie potrzeby zwrócić się do specjalistów w organach doradczych.

(4) W związku z powyższym konieczne jest ustanowienie grupy specjalistów w dziedzinie redukcji obciążeń administracyjnych oraz zdefiniowanie jej zadań i struktury.

(5) Zadaniem grupy będzie doradztwo Komisji związane z programem działań, w szczególności odnośnie do środków redukujących obciążenia administracyjne, zaproponowanych przez konsultantów, w drodze konsultacji internetowych oraz w lokalnych grupach roboczych w państwach członkowskich.

(6) Grupa powinna składać się z niezależnych partnerów wysokiego szczebla, wybranych na podstawie ich kompetencji w dziedzinie poprawy prawodawstwa i/lub obszarów polityki objętych zakresem programu działań. Komisja zapewnia, że interesy małych i średnich przedsiębiorstw, partnerów społecznych, organizacji konsumenckich i organizacji działających na rzecz ochrony środowiska, łącznie z organizacjami pozarządowymi, są odpowiednio reprezentowane.

(7) Bez uszczerbku dla przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa, znajdujących się w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom, należy określić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy(2).

(8) Dane osobowe członków grupy powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(3).

(9) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1 1

Grupa Wysokiego Szczebla ds. Obciążeń Administracyjnych

Niniejszym powołuje się Grupę Wysokiego Szczebla Niezależnych Partnerów ds. Obciążeń Administracyjnych ze skutkiem od dnia 31 sierpnia 2007 r. Od dnia 1 stycznia 2013 r. jej oficjalna nazwa brzmi "Grupa Wysokiego Szczebla ds. Obciążeń Administracyjnych", zwana dalej "grupą".

Artykuł  2 2

Zadanie

Zadaniem grupy jest doradztwo Komisji w zakresie obciążeń administracyjnych, ciążących na przedsiębiorstwach, a szczególnie MŚP oraz mikroprzedsiębiorstw, w związku z prawodawstwem UE, a także w zakresie uproszczenia istniejących aktów prawnych UE, które kwalifikują się do rewizji, oraz sposobu na to, aby sprawić, by administracja publiczna w państwach członkowskich działała skuteczniej i lepiej reagowała na potrzeby partnerów, a szczególnie MŚP, przy wdrażaniu prawodawstwa UE.

W szczególności zadaniem grupy będzie zapewnienie doradztwa Komisji:

-
w zakresie środków redukujących obciążenia administracyjne i upraszczających istniejące prawodawstwo, zwłaszcza pod kątem potrzeb małych przedsiębiorstw,
-
w zakresie jej programu upraszczania otoczenia prawnego, koncentrując się na aktach prawnych mogących w dużym stopniu zmniejszyć obciążenie administracyjne,
-
w oparciu o plany działania, dotyczące ewentualnych obciążeń administracyjnych, ciążących na przedsiębiorstwach, a szczególnie MŚP oraz mikroprzedsiębiorstw, w związku ze stosowaniem prawodawstwa UE,
-
w zakresie środków, jakie można podjąć na poziomie krajowym, aby pomóc państwom członkowskim w stosowaniu prawodawstwa UE przyjętego w ramach Programu na rzecz zmniejszenia obciążeń administracyjnych w sposób powodujący jak najmniejsze obciążenia,
-
w zakresie środków, jakie można podjąć na poziomie krajowym, aby sprawić, by administracja lepiej reagowała na obawy MŚP, ich potrzeby i konieczność rozwoju przy stosowaniu prawodawstwa UE

oraz wspieranie Komisji w dokonywaniu postępów w zakresie przyjmowania przez Radę i Parlament wniosków dotyczących zmniejszania obciążenia administracyjnego.

Grupie udziela się mandatu do dnia 31 października 2014 r.

Artykuł  3

Konsultacje

1. 3
Komisja może konsultować się z grupą w każdej sprawie związanej ze zmniejszaniem zbędnych obciążeń, ciążących na MŚP, a szczególnie mikroprzedsiębiorstwach, w związku ze stosowaniem prawodawstwa UE oraz w zakresie jej programu upraszczania otoczenia prawnego.
2.
Przewodniczący grupy może doradzić Komisji skonsultowanie się z grupą w sprawie konkretnego zagadnienia. Grupa zapewnia doradztwo wyłącznie na wniosek Komisji przedstawiony na piśmie.
Artykuł  4

Skład i powoływanie

1.
W skład grupy wchodzi nie więcej niż 15 członków.
2. 4
Komisja powołuje przewodniczącego grupy. Członków grupy powołuje Sekretarz Generalny w porozumieniu z Przewodniczącym.

Członkowie są wybierani na podstawie ich kompetencji w zakresie lepszego prawodawstwa i/lub dziedzin polityki objętych zakresem programu działań. Komisja zapewnia odpowiednie reprezentowanie interesów małych i średnich przedsiębiorstw, partnerów społecznych, organizacji konsumenckich i organizacji działających na rzecz ochrony środowiska, łącznie z organizacjami pozarządowymi.

3. 5
Członkowie są osobami powoływanymi jako osoby prywatne lub osobami powołanymi do reprezentowania wspólnego interesu łączących zainteresowane strony, które posiadają wiedzę fachową w zakresie zmniejszania obciążenia administracyjnego.
4. 6
Kadencję członków grupy przedłuża się do dnia 31 października 2014 r. Pełnią swoją funkcję do czasu powołania nowych członków lub do czasu upływu swojej kadencji.
5. 7
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy, złożą rezygnację lub nie spełniają warunków określonych w ust. 3 niniejszego artykułu lub w art. 339 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich kadencji.
6. 8
Członkowie powołani jako osoby prywatne działają niezależnie i w interesie publicznym.

Członkowie powołani do reprezentowania wspólnych interesów łączących zainteresowane strony nie reprezentują pojedynczego interesu.

7. 9
Nazwiska osób powołanych jako osoby prywatne, nazwiska osób reprezentujących interes są publikowane w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych podmiotów ("rejestrze"). Ponadto nazwiska członków są publikowane na stronie internetowej Sekretariatu Generalnego Komisji Europejskiej.
8. 10
Dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  5

Działanie

1.
W porozumieniu z Komisją, w celu rozpatrzenia specyficznych zagadnień i zgodnie z warunkami ustalonymi przez grupę, mogą być tworzone podgrupy. Takie podgrupy zostają rozwiązane po zrealizowaniu ich celów. W stosownych przypadkach należy zwracać się o przedstawienie opinii działających grup partnerów, posiadających kompetencje sektorowe, oraz przesyłać je grupom i podgrupom.
2.
Komisja albo przewodniczący w porozumieniu z Komisją może zwrócić się do specjalistów albo obserwatorów, posiadających specyficzne kompetencje w zakresie przedmiotu obrad, z zapytaniem o uczestnictwo w obradach grupy lub podgrupy, jeżeli jest to użyteczne i/lub konieczne.
3. 11
Członkowie grupy i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i ich przepisach wykonawczych, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom(4). W przypadku nieprzestrzegania przez nich powyższych zobowiązań Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.
4. 12
Grupy i podgrupy spotykają się zazwyczaj na wniosek Komisji zgodnie z ustaloną przez nią procedurą i planem. Służby sekretarskie dla grupy zapewnia Sekretariat Generalny Komisji Europejskiej.
5.
Grupa przyjmuje własny regulamin wewnętrzny na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego, przyjętego przez Komisję(5).
6. 13
Komisja publikuje wszystkie odpowiednie dokumenty na temat działań przeprowadzonych przez grupę (takich jak porządki posiedzeń, protokoły i opinie uczestników) bezpośrednio w rejestrze lub poprzez link w rejestrze do strony, na której te informacje można znaleźć. Należy przewidzieć wyjątki od publikowania, w przypadku gdy ujawnienie dokumentu naruszyłoby ochronę interesu publicznego lub prywatnego, jak określono w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.
Artykuł  6

Koszty spotkań

Komisja zwraca koszty podróży oraz, w stosownych przypadkach, koszty pobytu członków, specjalistów oraz obserwatorów w związku z działaniem grupy zgodnie z zasadami Komisji dotyczącymi wynagradzania specjalistów zewnętrznych.

Członkowie, specjaliści oraz obserwatorzy nie są wynagradzani za świadczone usługi.

Koszty spotkań są zwracane w ramach limitów przydziału ustalanego rocznie przez właściwe służby Komisji.

Artykuł  7 14

Stosowalność

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 października 2014 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 sierpnia 2007 r.

W imieniu Komisji

Günter VERHEUGEN

Wiceprzewodniczący

______

(1) COM(2007) 23 wersja ostateczna z dnia 24 stycznia 2007 r.

(2) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/548/WE, Euratom (Dz.U. L 215 z 5.8.2006, str. 38).

(3) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.

(4) Decyzja Komisji z dnia 29 listopada 2001 r. zmieniająca jej regulamin wewnętrzny (Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1).

(5) Zob. standardowe zasady procedury - załącznik III do dokumentu SEC(2005) 1004.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji z dnia 5 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.382.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.
2 Art. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji z dnia 17 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.C.10.223.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 sierpnia 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji z dnia 5 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.382.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.

3 Art. 3 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji z dnia 17 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.C.10.223.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 sierpnia 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji z dnia 5 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.382.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.

4 Art. 4 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) decyzji z dnia 5 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.382.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.
5 Art. 4 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b) decyzji z dnia 5 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.382.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.
6 Art. 4 ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) decyzji z dnia 17 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.C.10.223.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 sierpnia 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. c) decyzji z dnia 5 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.382.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.

7 Art. 4 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. d) decyzji z dnia 5 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.382.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.
8 Art. 4 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. e) decyzji z dnia 5 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.382.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.
9 Art. 4 ust. 7:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) decyzji z dnia 17 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.C.10.223.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 sierpnia 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. f) decyzji z dnia 5 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.382.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.

10 Art. 4 ust. 8 dodany przez art. 1 pkt 4 lit. g) decyzji z dnia 5 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.382.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.
11 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a) decyzji z dnia 5 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.382.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.
12 Art. 5 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji z dnia 17 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.C.10.223.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 sierpnia 2010 r.
13 Art. 5 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b) decyzji z dnia 5 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.382.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.
14 Art. 7:

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji z dnia 17 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.C.10.223.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 sierpnia 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji z dnia 5 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.382.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.253.40

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/623/WE powołująca Grupę Wysokiego Szczebla Niezależnych Partnerów ds. Obciążeń Administracyjnych
Data aktu: 31/08/2007
Data ogłoszenia: 28/09/2007
Data wejścia w życie: 31/08/2007