Decyzja 2007/602/WE ustanawiająca grupę zainteresowanych stron ds. dialogu w obszarach zdrowia publicznego i ochrony konsumentów

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 września 2007 r.
ustanawiająca grupę zainteresowanych stron ds. dialogu w obszarach zdrowia publicznego i ochrony konsumentów

(2007/602/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 września 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 153 Traktatu nakłada na Wspólnotę zadanie zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów, a także wspieranie ich prawa do informacji i organizowania się w celu zabezpieczenia ich interesów. Ponadto należy uwzględniać wymogi ochrony konsumentów przy określaniu i realizacji innych polityk i działań Wspólnoty.

(2) Zgodnie z Protokołem (nr 30) w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności (1997)(1) Komisja powinna przeprowadzać szerokie konsultacje przed przedstawieniem projektów aktów prawnych.

(3) W Białej księdze w sprawie europejskiego systemu rządów(2) Komisja podjęła się wesprzeć umacnianie kultury prowadzenia konsultacji i dialogu we Wspólnocie.

(4) W komunikacie Komisji zatytułowanym: Zielona księga "Europejska inicjatywa na rzecz przejrzystości"(3) - działania następcze - zapowiedziano zamiar podniesienia ogólnego poziomu jakości konsultacji prowadzonych przez Komisję.

(5) Mając na uwadze doradzenie Komisji w zakresie usprawnienia procesu przeprowadzania konsultacji z zainteresowanymi stronami w obszarach zdrowia publicznego i ochrony konsumentów, Komisja być może będzie musiała skorzystać z wiedzy specjalistycznej ekspertów pracujących w ramach organu doradczego.

(6) Należy zatem powołać grupę zainteresowanych stron ds. dialogu w obszarach zdrowia publicznego i ochrony konsumentów oraz określić jej zadania i strukturę.

(7) Grupa zainteresowanych stron ds. dialogu powinna doradzać Komisji w sprawie najlepszych praktyk prowadzenia konsultacji oraz wesprzeć ją w lepszym dostosowaniu procesów angażowania zainteresowanych stron do ich potrzeb w obszarach zdrowia publicznego i ochrony konsumentów.

(8) Grupa zainteresowanych stron ds. dialogu powinna składać się w odpowiednich proporcjach z przedstawicieli zarówno przemysłu (federacje przedsiębiorców i indywidualne przedsiębiorstwa), jak i organizacji pozarządowych, zainteresowanych poszczególnymi obszarami polityk Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów.

(9) Członkowie grupy zainteresowanych stron ds. dialogu powinni być wyznaczeni w sposób zapewniający najwyższe standardy kompetencji, szeroki zakres odpowiedniej wiedzy specjalistycznej oraz, spójny z tymi kryteriami, możliwie najszerszy pod względem geograficznym w obrębie Wspólnoty dobór członków, z uwzględnieniem równowagi płci.

(10) Zasady ujawniania informacji przez członków grupy zainteresowanych stron ds. dialogu powinny zostać przewidziane w niniejszej decyzji. Zasady te powinny pozostawać bez uszczerbku dla przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom z dnia 29 listopada 2001 r. zmieniającej jej regulamin wewnętrzny(4).

(11) Dane osobowe członków grupy zainteresowanych stron ds. dialogu powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(5),

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Grupa zainteresowanych stron ds. dialogu

Niniejszym ustanawia się grupę zainteresowanych stron ds. dialogu, zwaną dalej "grupą", ze skutkiem od dnia 10 października 2007 r.

Artykuł  2

Zadania

1.
Komisja może zasięgać opinii grupy we wszelkich kwestiach związanych z ogólnym usprawnianiem procesu przeprowadzania konsultacji z zainteresowanymi stronami w obszarach zdrowia publicznego i ochrony konsumentów.
2.
Do zadań grupy należy:

a) analiza kwestii reprezentatywności zainteresowanych stron;

b) omawianie kwestii związanych z nieodpowiednią reprezentatywnością zainteresowanych stron i doradzanie Komisji na temat możliwych metod konsultacji, które uwzględniają sprawy zainteresowanych stron i są do nich dostosowane;

c) sprawdzanie kryteriów konsultacji, które wymagają bardziej elastycznych i szerszych ram czasowych (dłuższych niż osiem tygodni);

d) analiza roli krajowych platform w tworzeniu zdolności organizacji pozarządowych z państw członkowskich, które przystąpiły do Wspólnoty w 2004 r. i 2007 r. oraz analiza roli państw członkowskich w działaniach na poziomie lokalnym.

3.
Przewodniczący grupy może doradzić Komisji skonsultowanie się z grupą w sprawie konkretnego zagadnienia.
Artykuł  3

Skład i powoływanie

1.
Członkowie grupy, "członkowie", są wyznaczani przez Komisję spośród specjalistów posiadających kwalifikacje w dziedzinie określonej w art. 2 ust. 2 i którzy odpowiedzieli na zaproszenie do wyrażenia zainteresowania.
2.
W skład grupy wchodzi nie więcej niż 20 członków.
3.
Członkowie są powoływani jako osoby prywatne i przy doradzaniu Komisji nie są związani żadnymi instrukcjami zewnętrznymi.
4. 1
Powołani członkowie pełnią swoje funkcje do dnia 2 listopada 2013 r.
5. 2
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy, złożą rezygnację lub naruszą warunki określone w ust. 3 niniejszego artykułu lub w art. 339 TFUE, mogą zostać zastąpieni przez Komisję.
6.
Członkowie powołani jako osoby prywatne składają corocznie oświadczenie, w którym zobowiązują się działać w interesie publicznym, oraz oświadczenie stwierdzające brak, względnie istnienie, konfliktu interesów, który mógłby zagrażać ich bezstronności.
7. 3
Nazwiska członków powołanych jako osoby prywatne są wymienione w załączniku do niniejszej decyzji. Nazwiska członków są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  4

Funkcjonowanie

1.
Grupie przewodniczy Komisja.
2.
W porozumieniu z Komisją grupa może ustanowić podgrupy do zbadania szczegółowych kwestii, których zakres obowiązków ustalany jest przez grupę. Podgrupy są rozwiązywane niezwłocznie po wypełnieniu swojego mandatu.
3.
Przewodniczący może zaprosić ekspertów lub obserwatorów posiadających określone kompetencje w dziedzinie, której dotyczy porządek obrad, o wzięcie udziału w obradach grupy lub podgrupy, jeżeli ich udział jest przydatny lub konieczny.
4.
Jeśli Komisja uzna, iż informacje uzyskane w wyniku udziału w pracach grupy lub podgrupy dotyczą spraw poufnych, wówczas nie mogą być one ujawniane, bez uszczerbku dla przepisów zawartych w załączniku do decyzji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom.
5.
Posiedzenia grupy i podgrup odbywają się zwykle w pomieszczeniach Komisji zgodnie z ustalonymi przez nią procedurami i harmonogramem. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu. W spotkaniach uczestniczyć mogą inni urzędnicy Komisji, zainteresowani posiedzeniami grupy i jej podgrup.
6.
Grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grupy ekspertów przyjętego przez Komisję(6).
7.
Komisja publikuje na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów, w oryginalnym języku danego dokumentu, wszelkie streszczenia, konkluzje, częściowe konkluzje lub dokumenty robocze grupy.
Artykuł  5

Koszty posiedzeń

Koszty podróży i, w stosownych przypadkach, koszty pobytu ponoszone przez członków, ekspertów i obserwatorów w związku z działalnością grupy są refundowane przez Komisję zgodnie z przepisami Komisji dotyczącymi zwrotu kosztów poniesionych przez ekspertów zewnętrznych.

Członkowie, eksperci i obserwatorzy nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone przez nich usługi.

Koszty posiedzeń są zwracane w granicach rocznego budżetu przyznanego grupie przez właściwe służby Komisji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 września 2007 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. C 321E z 29.12.2006, str. 308.

(2) COM(2001) 428 wersja ostateczna.

(3) COM(2007) 127 wersja ostateczna.

(4) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/548/WE (Dz.U. L 215 z 5.8.2006, str. 38).

(5) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.

(6) Załącznik III do SEC(2005) 1004.

ZAŁĄCZNIK  4

Członkami grupy zainteresowanych stron ds. dialogu są następujące osoby:

BAX Willemien

BERTELETTI KEMP Florence

CEPONYTE Zita

CZIMBALMOS Ágnes

GALLANI Barbara

GOUVEIA Rodrigo

GRUNER Bernd

HERVE Maryse

KETTLITZ Beate

KOSINSKA Monika

KUTIN Breda

LOGSTRUP Susanne

RODRIGUEZ Nathalie

ROSS Melody

SHEPPARD Philip

TIDDENS-ENGWIRDA Lisette

VAN TICHELEN Sonja

VINCENTEN Joanne

VON ESSEN Garlich

1 Art. 3 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji z dnia 10 października 2011 r. (Dz.U.UE.C.11.299.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 listopada 2011 r.
2 Art. 3 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji z dnia 10 października 2011 r. (Dz.U.UE.C.11.299.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 listopada 2011 r.
3 Art. 3 ust. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji z dnia 10 października 2011 r. (Dz.U.UE.C.11.299.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 listopada 2011 r.
4 Załącznik dodany przez art. 2 decyzji z dnia 10 października 2011 r. (Dz.U.UE.C.11.299.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 listopada 2011 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.234.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/602/WE ustanawiająca grupę zainteresowanych stron ds. dialogu w obszarach zdrowia publicznego i ochrony konsumentów
Data aktu: 05/09/2007
Data ogłoszenia: 06/09/2007
Data wejścia w życie: 10/10/2007