KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 145 lit. c), j), k), l), m), n) i p),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W świetle doświadczeń zgromadzonych od czasu wprowadzenia systemów wsparcia na mocy rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 konieczne jest wprowadzenie zmian w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 796/2004(2). Ponadto należy wyjaśnić rozporządzenie (WE) nr 796/2004 w odniesieniu do określonych aspektów, wprowadzając pewną liczbę uproszczeń w obowiązujących regułach. Co więcej, przepisy które uległy przedawnieniu, w szczególności w związku z upłynięciem okresu przejściowego, o którym mowa w art. 71 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, powinny zostać usunięte.
(2) Celem zapewnienia spójności w zakresie obowiązku zgłaszania oddzielnego użytkowania działek oraz definicji "działki rolnej" definicja ta powinna zostać doprecyzowana w przypadkach, gdy konieczne jest oddzielne zgłoszenie użytkowania działki w kontekście przepisów rozporządzenia (WE) nr 796/2004. W przypadku, gdy wymagane oddzielne zgłoszenie użytkowania odnosi się do gruntów objętych grupą upraw, właściwym jest uściślenie, że działka rolna definiowana jest na podstawie takiego użytkowania.
(3) W następstwie przystąpienia Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej definicja pojęcia "nowe państwa członkowskie" wymaga uaktualnienia.
(4) W celu zapewnienia właściwego i rzetelnego systemu oznaczania działek rolnych należy doprecyzować przepisy dotyczące zgłaszania obszarów upraw, a w szczególności potrzebę wytyczenia nowych granic działek odniesienia w przypadku korekty uprzednio drukowanego formularza.
(5) Zgodnie ze zmienionymi przepisami w dziedzinie płatności za uprawy energetyczne oraz po wprowadzeniu pisemnego oświadczenia, które ustanawia art. 32 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1973/2004 z dnia 29 października 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do systemów wsparcia przewidzianych w tytule IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania odłogowanych gruntów do produkcji surowców(3), wraz ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem (WE) nr 270/2007(4), przepisy art. 13 i 24 rozporządzenia (WE) nr 796/2004 należy odpowiednio zmienić.
(6) Celem weryfikacji kwalifikowalności pewnych płatności obowiązkiem rolnika jest dostarczenie dokumentów poświadczających w momencie składania wniosku. Celem uproszczenia obsługi administracyjnej z punktu widzenia rolnika - a także władz krajowych - należy umożliwić władzom krajowym zwracanie się o wspomniane dokumenty bezpośrednio do źródła informacji.
(7) Włączenie kwot referencyjnych dla bananów do systemu jednolitej płatności w następstwie reformy sektora bananów, jak przewidziano w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2013/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. zmieniającym rozporządzenia (EWG) nr 404/93, (WE) nr 1782/2003 oraz (WE) nr 247/2006 w odniesieniu do sektora bananów(5), wymaga elastyczności pod względem możliwych uzupełnień lub zmian do pojedynczego wniosku w roku 2007. Należy jednak utrzymać terminy składania pojedynczego wniosku, jakie określono w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 796/2004, aby umożliwić państwom członkowskim zorganizowanie w odpowiednim czasie własnych programów kontroli.
(8) Na podstawie dotychczasowych doświadczeń należy udoskonalić obecnie obowiązujące przepisy w dziedzinie wyboru rolników, w gospodarstwach których przeprowadzono kontrole na miejscu, poprawie powinny ulec proporcje prowadzonych kontroli, a państwa członkowskie powinny mieć w tym zakresie większą swobodę. Te cele można osiągnąć poprzez ustalenie wymaganej próby obejmującej przynajmniej 5 % rolników ubiegających się o system jednolitej płatności lub też o system jednolitej płatności obszarowej. Jednocześnie państwo członkowskie powinno zagwarantować wytypowanie do kontroli przynajmniej 3 % rolników ubiegających się o objęcie systemami wsparcia ustanowionymi przepisami tytułów III, IV i IVa rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003. Poziom kontroli wśród rolników, których działki rolne zostały zadeklarowane przez grupę producentów, która występuje o płatności z tytułu uprawy chmielu, powinno się odpowiednio dostosować. W odniesieniu do premii z tytułu hodowli owiec i kóz wprowadzenie zcentralizowanej bazy danych, w której rejestrowane są zwierzęta, jest uzasadnieniem dla zmniejszenia poziomu kontroli.
(9) Uwzględnianie nadmiernej liczby uprzednio zdefiniowanych czynników w toku analizy ryzyka służącej dokonaniu wyboru próby objętej kontrolami na miejscu mogłoby wywrzeć niekorzystny wpływ na wytypowaną próbę. Dlatego też właściwe jest, by odpowiedzialność za wybór czynników ryzyka spoczywała na właściwym organie, który jest lepiej usytuowany dla celów dokonania wyboru właściwych czynników ryzyka. Celem zapewnienia prawidłowej i skutecznej analizy ryzyka jej metody powinno się poddawać ocenie i aktualizacji w cyklu rocznym, przy uwzględnieniu znaczenia każdego z czynników ryzyka, z porównaniem wyników dla prób dobranych losowo i w oparciu o ryzyko, oraz szczególnej sytuacji danego państwa członkowskiego.
(10) Celem umożliwienia możliwie jak najwcześniejszego rozpoczęcia kontroli na miejscu w danym roku, również przed zgromadzeniem wszystkich danych zawartych w formularzach wniosków, powinno się umożliwić właściwym organom dokonanie wytypowania częściowej próby do kontroli w oparciu o już posiadane dane.
(11) Reguły w zakresie identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz określa rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 z dnia 17 grudnia 2003 r. ustanawiające system identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 i dyrektywy 92/102/EWG i 64/432/EWG(6). Reguły te odnoszą się zarazem do zwierząt, stanowiących podstawę do ubiegania się o pomoc. Należy zatem zaktualizować odnośne przepisy w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004.
(12) Kontrole na miejscu mogą być prowadzone zarówno w toku wizytacji gospodarstwa, jak i za pomocą teledetekcji. Oba sposoby prowadzenia kontroli na miejscu są równorzędne; fakt ten powinno się doprecyzować poprzez uproszczenie regulacji w odniesieniu do różnych sposobów dokonywania kontroli na miejscu.
(13) Celem zapewnienia jakości kontroli na miejscu należy wprowadzić przepisy określające minimalną jakość pomiaru gruntów, a poziom jakości zapewniany przez używane środki powinno się zweryfikować jako przynajmniej równoważny poziomowi wymaganemu przez obowiązujące na poziomie Wspólnoty normy techniczne.
(14) Jak wykazuje doświadczenie, przy pomiarach powierzchni działek najbardziej właściwe jest stosowanie pewnej tolerancji wytyczania obrysu działki. Zwrócenie uwagi na tolerancję obrysu działki pozwoliłoby na dalsze uproszczenie systemów i na zapewnienie równego traktowania rolników w różnych państwach członkowskich.
(15) Ze zgromadzonych doświadczeń wynika, że możliwe jest uproszczenie kontroli dokumentów w toku kontroli na miejscu pod kątem premii z tytułu zwierząt gospodarskich, bez jednoczesnego podważania jakości kontroli. Natomiast w przypadku wykrycia nieprawidłowości w trakcie kontroli, należy wydłużyć okres kontroli dokumentów.
(16) W odniesieniu do wniosków o płatności od obszaru różnice między zadeklarowanym we wniosku łącznym obszarem a łącznym obszarem uznanym za kwalifikowalny są często nieznaczne. Celem uniknięcia wielkiej ilości drobnych poprawek we wnioskach należy zadbać, by wniosek o pomoc nie musiał być dostosowywany do zakwalifikowanego obszaru - o ile pewien poziom rozbieżności nie zostanie przekroczony.
(17) Ogólnie obowiązującą regułą jest zasada nietolerowania przypadków świadomego zawyżenia powierzchni obszaru przez rolnika. Efektem może być niepożądane zmniejszenie płatności. Należy zatem wprowadzić stosowny próg - również w przypadkach świadomego zawyżenia - w trosce o zapewnienie proporcjonalności w przypadkach, gdy zawyżenie to ma ograniczone rozmiary. Pozostaje ono niemniej jednak świadomym działaniem rolnika, dla którego tolerancja powinna być bardzo ograniczona.
(18) W przypadku, gdy państwo członkowskie korzysta z możliwości przewidzianej w art. 69 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 i przyznane zostają płatności z tytułu obszaru lub zwierząt gospodarskich, zastosowanie mają przepisy zawarte w tytule IV rozporządzenia (WE) nr 796/2004. Należy to wyjaśnić oraz odpowiednio zmienić art. 63 rozporządzenia (WE) nr 796/2004.
(19) W niektórych przypadkach nieprawidłowo przyznane uprawnienia do płatności nie wywarły wpływu na ogólną wartość pomocy, a jedynie na liczbę przyznanych danemu rolnikowi uprawnień. W tych przypadkach państwa członkowskie powinny dokonać korekty przydziałów, a gdy to stosowne, również rodzajów płatności, bez korygowania ich wartości. Przepis ten powinien mieć zastosowanie w przypadkach, gdy rolnik nie mógł wykryć pomyłki.
(20) Obowiązki sprawozdawcze spoczywające na państwach członkowskich powinny być aktualizowane celem zapewnienia skutecznej sprawozdawczości w dziedzinie wyników kontroli pomocy dla producentów ziemniaków skrobiowych, nasion oraz tytoniu.
(21) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 796/2004.
(22) Zawarty w niniejszym rozporządzeniu przepis dotyczący włączenia kwot referencyjnych dla bananów do systemu jednolitej płatności dotyczy wniosków o pomoc odnoszących się do lat lub okresów dopłat, począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. To samo dotyczy przepisów wprowadzających Bułgarię i Rumunię do definicji "nowych państw członkowskich". Przepisy te powinny zatem być stosowane od dnia 1 stycznia 2007 r.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 20 sierpnia 2007 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mariann FISCHER BOEL |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 552/2007 (Dz.U. L 131 z 23.5.2007, str. 10).
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 381/2007 (Dz.U. L 95 z 5.4.2007, str. 8).
(3) Dz.U. L 345 z 20.11.2004, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 381/2007 (Dz.U. L 95 z 5.4.2007, str. 8).
(4) Dz.U. L 75 z 15.3.2007, str. 8.
(5) Dz.U. L 384 z 29.12.2006, str. 13.
(6) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, str. 8. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).