KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE(1), w szczególności jej art. 19 ust. 3,
uwzględniając decyzję nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. dotyczącą mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz wykonania protokołu z Kioto(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1 akapit pierwszy zdanie drugie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2216/2004(3) sformułowało ogólne przepisy, specyfikacje funkcjonalne, techniczne i operacyjne oraz warunki dotyczące utrzymania standaryzowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów składającego się z poszczególnych rejestrów w formie standaryzowanych elektronicznych baz danych zawierających wspólne elementy danych oraz niezależny dziennik transakcji Wspólnoty.
(2) Jeżeli rejestry porozumiewają się z niezależnym dziennikiem transakcji Wspólnoty poprzez niezależny dziennik transakcji Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (UNFCCC) to, z uwagi na charakter architektury systemu rejestracji, istnieje tylko możliwość zmiany adresowania transakcji dla wszystkich rejestrów jednocześnie. W przypadku jakiegokolwiek rejestru, który nie byłby gotowy w określonym terminie, należy również wstrzymać jego uczestnictwo we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, jeżeli inne państwa członkowskie podłączone do dziennika niezależnych transakcji UNFCCC dokonują transakcji bez tego rejestru. Zatem w sytuacji gdy funkcjonuje dziennik niezależnych transakcji UNFCCC, należy zapewnić, by był on podłączony do niezależnego dziennika transakcji Wspólnoty i rejestrów albo kiedy niezależny dziennik transakcji Wspólnoty i wszystkie rejestry są przygotowane do takiego łącza, albo kiedy Wspólnota uzna za przydatne połączenie dwóch dzienników transakcji.
(3) Obecnie przewiduje się, że kiedy istnieje połączenie między niezależnym dziennikiem transakcji UNFCCC a niezależnym dziennikiem transakcji Wspólnoty, rejestry będą się łączyły z niezależnym dziennikiem transakcji poprzez niezależny dziennik transakcji UNFCCC. Jednakże interakcje między niezależnym dziennikiem transakcji Wspólnoty a rejestrami mogłyby się znacznie uprościć i uelastycznić, o ile rejestry te łączyłyby się z niezależnym dziennikiem transakcji UNFCCC poprzez niezależny dziennik transakcji Wspólnoty. Zatem centralny administrator powinien posiadać uprawnienia do określania kolejności połączeń.
(4) Zarówno państwa członkowskie, jak i Wspólnota powinny zapewnić podłączenie swoich rejestrów do niezależnego dziennika transakcji UNFCCC w możliwie jak najwcześniejszym terminie i powinny dostarczyć administratorowi niezależnego dziennika transakcji UNFCCC dokumentację konieczną do inicjalizacji współpracy ich rejestrów z tym dziennikiem, zgodnie ze specyfikacją techniczną i funkcjonalną standardów wymiany danych odnoszących się do systemów rejestracji, które przewiduje protokół z Kioto, opracowaną na podstawie decyzji 24/CP.8 Konferencji Stron UNFCCC.
(5) Wspólnota powinna dołożyć wszelkich starań celem zapewnienia, by rejestr każdego państwa członkowskiego, niezależny dziennik transakcji Wspólnoty oraz niezależny dziennik transakcji UNFCCC były wzajemnie połączone przed dniem 1 grudnia 2007 r.
(6) Rejestry powinny być zdolne do zapewnienia, by wprowadzanie zweryfikowanych emisji do rejestrów było możliwe tylko w przypadku, gdy sprawozdanie dotyczące zweryfikowanych emisji zostało dostarczone właściwemu organowi i gdy po upływie ostatecznego terminu odstąpienia uprawnień skorygowano dane o zweryfikowanych emisjach tylko w przypadku, gdy decyzja właściwego organu dotyczyła również statusu zgodności instalacji, której zweryfikowane emisje zostały skorygowane.
(7) Należy przyjąć przepisy zapewniające, by państwa członkowskie nieposiadające zdolności do wydawania jednostek AAU z powodów innych, niż decyzja o odstąpieniu od kwalifikacji do przenoszenia i nabywania jednostek ERU i AAU oraz korzystania z jednostek CER zgodnie z postanowieniami decyzji 11/CMP.1 protokołu z Kioto do UNFCCC, miały możliwość dalszego uczestnictwa na równych prawach we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji, co w przeciwieństwie do wszystkich innych państw członkowskich mogłoby ulec zakłóceniom w okresie od 2008 do 2012 r., gdyż państwa te nie mogłyby wydawać uprawnień przekształcanych z jednostek AAU. Należy umożliwić takie uczestnictwo na równych prawach poprzez mechanizm zawarty w rejestrze Wspólnoty, który pozwala operatorom z państw członkowskich nieposiadających jednostek AAU na wymianę uprawnień nieprzekształcanych z jednostek AAU na uprawnienia przekształcane z jednostek AAU przy przenoszeniu uprawnień na rachunki prowadzone w rejestrach państw członkowskich posiadających jednostki AAU. Równorzędny proces powinien umożliwiać podobne przenoszenia w odwrotnym kierunku. Poprzez modyfikację zasad obliczania statusu zgodności instalacji, czyli liczby stosowanej przez rejestry do stwierdzenia, czy operator wywiązał się z obowiązku odstąpienia uprawnień zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, należy zapobiec, by system nie rozpoznawał niezgodności operatorów z ich obowiązkami wynikającymi z dyrektywy 2003/87/WE z powodu odstąpienia uprawnień za rok, który nie jest rokiem poprzedzającym rok bieżący.
(8) Udostępnianie uprawnień z rezerwy przez państwa członkowskie nowym uruchamianym instalacjom oraz przepływ uprawnień do rezerwy na skutek zamykania instalacji należy odzwierciedlać w tabeli krajowego planu rozdziału uprawnień do emisji, co otworzy opinii publicznej dostęp do obszernych i aktualnych informacji związanych z takimi transakcjami.
(9) Zapewnienie, by niezależny dziennik transakcji Wspólnoty posiadał zdolność do niezależnego funkcjonowania na wypadek niesprawności niezależnego dziennika transakcji UNFCCC, wymaga włączenia do prawodawstwa Wspólnoty procedur kontroli, które zdefiniowano w specyfikacji funkcjonalnej i technicznej standardów wymiany danych systemów rejestracji w ramach protokołu z Kioto, opracowanej na podstawie decyzji 24/CP.8 Konferencji Stron UNFCCC i które mają być prowadzone przez niezależny dziennik transakcji UNFCCC i są obecnie wdrażane przez niezależny dziennik transakcji Wspólnoty.
(10) Wyznaczenie najpóźniejszego terminu prezentacji informacji o zweryfikowanych emisjach instalacji celem zamknięcia rocznego cyklu weryfikacji zgodności ma ogromne znaczenie. W świetle doświadczeń aktualny najpóźniejszy termin prezentacji takich informacji należy zastąpić przepisem zapewniającym, by prezentacja danych przez państwa członkowskie i przez Komisję miała miejsce możliwie jak najwcześniej i odbyła się w sposób skoordynowany i zharmonizowany.
(11) Z uwagi na fakt, że aktualne informacje prezentowane w niezależnym dzienniku transakcji Wspólnoty i dotyczące spełnienia zobowiązań dotyczących odstąpienia przez instalacje zgodnie z przepisami załącznika XVI do rozporządzenia (WE) nr 2216/2004 nie zawsze są jasne, zwłaszcza w odniesieniu do jakichkolwiek zmian, które mogą wystąpić w statusie zgodności danej instalacji po ostatecznym terminie odstąpienia, informacje dotyczące spełnienia zobowiązań dotyczących odstąpienia powinny być bardziej szczegółowe i wyczerpujące.
(12) Zapewnienie równego dostępu do informacji odnoszących się do rynku, co jest fundamentalnym warunkiem sprawnie funkcjonującego rynku, wymaga udostępniania opinii publicznej za pośrednictwem niezależnego dziennika transakcji Wspólnoty jeszcze innych informacji, takich jak dane o zablokowaniu określonego rachunku, opłaty nakładane przez różne rejestry, tabela dotycząca rezerwy wymagana na podstawie decyzji Komisji 2006/780/WE z dnia 13 listopada 2006 r. w sprawie zapobiegania podwójnemu liczeniu redukcji emisji gazów cieplarnianych w ramach wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w przypadku projektów realizowanych w ramach protokołu z Kioto(4), udział instalacji, które przedstawiły już swoje zweryfikowane emisje, udział uprawnień, które nigdy nie zostały wykorzystane w żadnej transakcji między przydziałem a odstąpieniem.
(13) Rozporządzenie (WE) nr 2216/2004 należy zatem odpowiednio zmienić.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 31 lipca 2007 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Stavros DIMAS |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, str. 32. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2004/101/WE (Dz.U. L 338 z 13.11.2004, str. 18).
(2) Dz.U. L 49 z 19.2.2004, str. 1.
(3) Dz.U. L 386 z 29.12.2004, str. 1.
(4) Dz.U. L 316 z 16.11.2006, str. 12.
ZAŁĄCZNIKI