uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 1 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 2 ,
(1) W konkluzjach Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, która odbyła się w dniach 28-29 maja 2001 r., rozważono potrzebę stworzenia pełnych i spójnych ram dla przyszłych działań doskonalących statystyki w kontekście wspólnej analizy i usprawnionej wymiany statystyk dotyczących azylu i migracji.
(2) W kwietniu 2003 r. Komisja wydała komunikat adresowany do Parlamentu Europejskiego i Rady, ustanawiający plan działań dotyczący gromadzenia i analizy statystyk Wspólnoty w dziedzinie migracji. Zawierał on wiele istotnych zmian mających na celu poprawę kompletności i stopnia zharmonizowania tych statystyk. Zgodnie z planem działań celem Komisji było przedstawienie wniosku legislacyjnego dotyczącego statystyk Wspólnoty w zakresie migracji i azylu.
(3) Rada Europejska w Salonikach w dniach 19-20 czerwca 2003 r. stwierdziła, że potrzebne są bardziej skuteczne mechanizmy gromadzenia i analizy informacji dotyczących migracji i azylu w Unii Europejskiej.
(4) Parlament Europejski w rezolucji z dnia 6 listopada 2003 r. 3 w sprawie wspomnianego komunikatu Komisji zauważył, że w celu stworzenia wyczerpującej statystyki koniecznej do rozwoju rzetelnych i skutecznych polityk Wspólnoty dotyczących migracji niezbędne jest przyjęcie przepisów prawa. Rezolucja wspiera plany Komisji w zakresie wniosków legislacyjnych dotyczących statystyk odnoszących się do migracji i azylu.
(5) Rozszerzenie Unii Europejskiej przyniosło dodatkowy wymiar geograficzny i polityczny w odniesieniu do szeregu zjawisk związanych z migracją. Stworzyło ono również kolejny bodziec zwiększający zapotrzebowanie na dokładną, dostarczaną na czas i zharmonizowaną informację statystyczną. Istnieje również rosnące zapotrzebowanie na informacje statystyczne dotyczące zawodów, wykształcenia, kwalifikacji oraz rodzajów działalności migrantów.
(6) Zharmonizowane i porównywalne statystyki wspólnotowe dotyczące migracji i azylu są niezbędne do rozwoju i monitorowania prawodawstwa i polityk Wspólnoty odnoszących się do imigracji i azylu oraz do swobodnego przepływu osób.
(7) Istnieje potrzeba wzmocnienia wymiany informacji statystycznych dotyczących azylu i migracji oraz doskonalenia jakości procesu gromadzenia danych i opracowywania wyników w ramach statystyk Wspólnoty, co do tej pory odbywało się w oparciu o szereg nieformalnych porozumień.
(8) Istotne jest, aby dostępne były informacje z całego obszaru Unii Europejskiej do celów monitorowania rozwoju i wdrażania prawodawstwa i polityki Wspólnoty. Ogólnie rzecz biorąc, aktualna praktyka nie zapewnia w wystarczającym stopniu jednolitego, regularnego, realizowanego na czas i szybkiego dostarczania i upowszechniania zharmonizowanych danych.
(9) Niniejsze rozporządzenie nie obejmuje szacunków liczby osób nielegalnie zamieszkujących państwa członkowskie. Państwa członkowskie nie powinny dostarczać Komisji (Eurostat) takich szacunków lub danych na temat takich osób, chociaż dane takie mogą być uwzględniane w badaniach dotyczących liczby ludności.
(10) Tam, gdzie jest to możliwe, definicje stosowane do celów niniejszego rozporządzenia zostały zaczerpnięte z zaleceń Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie statystyk dotyczących międzynarodowej migracji, zaleceń Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie spisów ludności oraz mieszkań w państwach należących do Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ lub objętych prawodawstwem WE oraz powinny być aktualizowane zgodnie z właściwymi procedurami.
(11) Nowe potrzeby Wspólnoty związane ze statystyką dotyczącą migracji i azylu dezaktualizują przepisy rozporządzenia Rady (EWG) nr 311/76 z dnia 9 lutego 1976 r. w sprawie zestawienia statystyk dotyczących pracowników cudzoziemców 4 .
(12) Rozporządzenie (EWG) nr 311/76 powinno zatem zostać uchylone.
(13) W związku z tym, że cel niniejszego rozporządzenia, jakim jest ustanowienie wspólnych zasad gromadzenia i zestawiania statystyk wspólnotowych dotyczących migracji i ochrony międzynarodowej, nie może zostać osiągnięty w wystarczający sposób przez państwa członkowskie, a ze względu na skalę działania może zostać osiągnięty w lepszym stopniu na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.
(14) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty 5 stanowi ramy referencyjne dla przepisów niniejszego rozporządzenia. W szczególności wymaga ono zgodności ze standardami bezstronności, rzetelności, obiektywizmu, niezależności naukowej, efektywności pod względem kosztów oraz poufności informacji statystycznych.
(15) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 6 .
(16) Komisji powinny zostać w szczególności przyznane uprawnienia wykonawcze w zakresie aktualizacji definicji, podejmowania decyzji dotyczących grupowania danych i dodatkowej dezagregacji i określania reguł dotyczących dokładności i standardów jakości. W związku z tym, że środki te mają charakter ogólny i mają na celu zmianę innych niż istotne elementów niniejszego rozporządzenia oraz jego uzupełnienie poprzez dodanie nowych elementów innych niż istotne, powinny być one przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą określoną w art. 5a decyzji 1999/468/WE.
(17) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Programu Statystycznego, ustanowionego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom z dnia 19 czerwca 1989 r. ustanawiającą Komitet ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich 7 , zgodnie z art. 3 tej decyzji,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
H.-G. PÖTTERING | M. LOBO ANTUNES |
Przewodniczący | Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
- zmieniony przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Rzeczypospolitej Polskiej i Królestwa Szwecji od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
- zmieniona przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Królestwa Hiszpanii, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Rzeczypospolitej Polskiej i Królestwa Szwecji od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Królestwa Belgii, Królestwa Hiszpanii, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej i Rzeczypospolitej Polskiej od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
- zmieniony przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Królestwa Belgii, Republiki Czeskiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Malty i Rzeczypospolitej Polskiej od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. d rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lipca 2020 r.
- zmieniony przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Królestwa Belgii, Republiki Czeskiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Portugalskiej, Rumunii i Królestwa Szwecji od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowackiej i Królestwa Szwecji od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
- zmieniona przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Republiki Czeskiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Królestwa Niderlandów i Królestwa Szwecji od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
- zmieniony przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Królestwa Belgii, Republiki Czeskiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Królestwa Niderlandów, Republiki Portugalskiej i Rumunii od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.199.23 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 862/2007 w sprawie statystyk Wspólnoty z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 311/76 w sprawie zestawienia statystyk dotyczących pracowników cudzoziemców |
Data aktu: | 11/07/2007 |
Data ogłoszenia: | 31/07/2007 |
Data wejścia w życie: | 20/08/2007 |