Wspólne działanie 2007/501/WE dotyczące współpracy z Afrykańskim Centrum Studiów i Badań nad Terroryzmem w ramach strategii Unii Europejskiej w zakresie walki z terroryzmem

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2007/501/WPZiB
z dnia 16 lipca 2007 r.
dotyczące współpracy z Afrykańskim Centrum Studiów i Badań nad Terroryzmem w ramach strategii Unii Europejskiej w zakresie walki z terroryzmem

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 15 grudnia 2005 r. Rada Europejska przyjęła strategię Unii Europejskiej w zakresie walki z terroryzmem, w której przewiduje się m.in. rozwój współpracy z partnerami spoza Unii Europejskiej w celu zapobiegania terroryzmowi i jego zwalczania.

(2) W dniu 15 grudnia 2005 r. Rada Europejska przyjęła strategię pt. "Unia Europejska i Afryka: w stronę partnerstwa strategicznego", zgodnie z którą Unia Europejska angażuje się we wspieranie wysiłków państw afrykańskich w dziedzinie walki z terroryzmem.

(3) W dniu 14 września 2002 r. Unia Afrykańska zatwierdziła plan przeciwdziałania terroryzmowi w Afryce i jego zwalczania, w którym przewiduje się w szczególności utworzenie Afrykańskiego Centrum Studiów i Badań nad Terroryzmem (CAERT).

(4) CAERT zostało utworzone przez Unię Afrykańską w dniu 13 października 2004 r. Ma ono za zadanie przede wszystkim oceniać zagrożenie terrorystyczne w Afryce i propagować wewnątrzafrykańską współpracę antyterrorystyczną. Pragnie otrzymywać wsparcie od Europy.

(5) Zagrożenie terrorystyczne w niektórych państwach afrykańskich rośnie i stanowi coraz większe niebezpieczeństwo dla nich, a także dla Unii Europejskiej.

(6) Walka z terroryzmem w Afryce nie osiąga pełnej skuteczności z uwagi na niektóre lokalne braki, zwłaszcza w dziedzinie instytucjonalnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Cel

Niniejsze wspólne działanie służy wsparciu przez Unię Europejską państw członkowskich Unii Afrykańskiej chcących przeorganizować własne zdolności do walki z terroryzmem w ramach wytycznych strategii Unii Europejskiej w zakresie walki z terroryzmem dotyczących propagowania partnerstwa w tej dziedzinie poza Unią Europejską, zwłaszcza partnerstwa z organizacjami międzynarodowymi. Za pomocą niniejszego wspólnego działania Unia Europejska pragnie pogłębić współpracę państw Unii Afrykańskiej w dziedzinie walki z terroryzmem, w szczególności poprzez wymianę informacji.

Artykuł  2

Opis projektu

Do celów niniejszego wspólnego działania Unia Europejska przekaże CAERT wsparcie finansowe na realizację opisanego poniżej projektu, który ma usprawnić struktury antyterrorystyczne krajów afrykańskich.

Projekt polegać będzie na przeprowadzeniu misji oceniających krajowe struktury walki z terroryzmem i misji doradczych w zakresie reorganizacji tych struktur w państwach członkowskich Unii Afrykańskiej. Misje te będą opierać się na planie działań opracowanym wspólnie z CAERT i przedstawionym przez Unię Europejską podczas seminarium wprowadzającego w Addis Abebie z udziałem wszystkich państw członkowskich Unii Afrykańskiej.

Szczegółowy opis projektu znajduje się w załączniku.

Artykuł  3

Realizacja

1.
Za realizację niniejszego wspólnego działania odpowiada Prezydencja, wspierana przez Sekretarza Generalnego Rady/Wysokiego Przedstawiciela ds. WPZiB. Komisja w pełni współuczestniczy w realizacji.
2.
Realizacja techniczna projektu, o którym mowa w art. 2, zostaje powierzona CAERT, które wykonuje to zadanie pod kontrolą SG/WP. W tym celu SG/WP zawiera z CAERT niezbędne porozumienia.
Artykuł  4

Przepisy finansowe

1.
Referencyjna kwota finansowa przeznaczona na realizację projektu, o którym mowa w art. 2, wynosi 665.000 EUR i jest wypłacana z budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich na rok 2007.
2.
Za wydatkowanie funduszy odpowiada Komisja zgodnie z przepisami i procedurami Wspólnoty Europejskiej mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.
3.
Komisja nadzoruje właściwe wydatkowanie funduszy, o których mowa w ust. 2, które przyjmują formę dotacji. W tym celu Komisja zawiera z CAERT umowę o finansowaniu. Umowa o finansowaniu przewiduje, że CAERT zapewnia pełne uwidocznienie wkładu Unii Europejskiej, proporcjonalnie do wielkości tego wkładu.
4.
Komisja podejmuje starania w celu zawarcia umowy o finansowaniu, o której mowa w ust. 3, w jak najkrótszym możliwym terminie po wejściu w życie niniejszego wspólnego działania. Informuje ona Radę o wszelkich trudnościach w tym względzie oraz o dacie zawarcia umowy o finansowaniu.
Artykuł  5

Informowanie i ocena

Prezydencja, wspierana przez SG/WP, zdaje Radzie relację z realizacji niniejszego wspólnego działania w oparciu o sprawozdania opracowywane okresowo przez CAERT. Sprawozdania przygotowane dla Rady obejmują ocenę projektu, o którym mowa w art. 2. Komisja w pełni uczestniczy w wykonywaniu tych zadań i dostarcza informacji o finansowych aspektach realizacji niniejszego wspólnego działania.

Artykuł  6

Spójność i współpraca

Rada i Komisja, działając w zakresie swoich kompetencji, zapewniają spójność realizacji niniejszego wspólnego działania z realizacją innych działań zewnętrznych Wspólnoty zgodnie z art. 3 akapit 2 Traktatu o Unii Europejskiej. Rada i Komisja współpracują na rzecz osiągnięcia tego celu.

Artykuł  7

Wejście w życie i okres obowiązywania

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia. Niniejsze wspólne działanie wygasa 18 miesięcy po zawarciu przez Komisję oraz CAERT umowy o finansowaniu, o której mowa w art. 4 ust. 3 albo 16 lipca 2008 r., jeżeli umowa o finansowaniu nie została zawarta przed tą datą.

Artykuł  8

Opublikowanie

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, 16 lipca 2007 r.
W imieniu Rady
J. SILVA
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Działanie Unii Europejskiej na rzecz wsparcia Unii Afrykańskiej w walce z terroryzmem

Opis działania

Konwencja o zapobieganiu terroryzmowi i jego zwalczaniu, podpisana 14 lipca 1999 r. w Algierze przez państwa członkowskie Organizacji Jedności Afrykańskiej (OJA), jest pierwszym szczegółowym aktem służącym zwalczaniu terroryzmu w skali całego kontynentu afrykańskiego.

Konwencja ta zawiera definicję terroryzmu(1), zobowiązanie do dokonania kwalifikacji aktów terrorystycznych w krajowym prawie karnym, zakaz wspierania działalności terrorystycznej, zobowiązanie do współpracy z innymi państwami przeciwko terroryzmowi polegającej na wymianie informacji, postanowienia o ekstradycji terrorystów oraz o ułatwianiu dochodzeń prowadzonych przez organy innego państwa na terytorium krajowym.

Na tej podstawie Unia Afrykańska (UA), która w roku 2001 zastąpiła OJA, zatwierdziła w dniu 14 września 2002 r. w Algierze plan przeciwdziałania terroryzmowi w Afryce i jego zwalczania, który przewiduje konkretne działania mające służyć realizacji konwencji OJA.

Plan ten przewiduje w szczególności powołanie do życia, zgodnie z sekcją H planu działania, Afrykańskiego Centrum Studiów i Badań nad Terroryzmem (CEART), które miałoby prowadzić działalność szkoleniową, prowadzić badania nad terroryzmem, stworzyć system baz danych służący gromadzeniu, wymianie i analizie informacji oraz sprawować funkcję monitorującą i ostrzegawczą, jeżeli chodzi o terroryzm. Centrum ma swojego korespondenta, czyli swój "punkt kontaktowy", w każdym państwie członkowskim.

Treść projektu

Wsparcie, jakiego Unia Europejska (UE) udziela UA w walce z terroryzmem, jest częścią procesu pozwalającego ocenić potrzeby współpracy oraz zasadność takiego działania.

W drugiej połowie roku 2007 CEART zorganizuje w Addis Abebie wspólne seminarium, na którym przedstawi państwom afrykańskim propozycję Europy, która jest gotowa ocenić ich krajowe struktury walki z terroryzmem i służyć radą podczas ich reorganizacji. W trakcie seminarium zostanie przedstawiony plan działań. Na zakończenie seminarium zainteresowane państwa będą mogły zgłosić chęć udziału w realizacji tego planu; wyrazem udziału będzie przyjęcie na swoim terytorium misji oceniającej. Plan polega na przeprowadzeniu misji oceniających, które pozwolą lepiej zorganizować działania antyterrorystyczne w Afryce.

Na późniejszym etapie zostaną przeprowadzone misje służące ocenie lokalnych zdolności państw UA do walki z terroryzmem; misje te odbędą się w państwach, które o to wystąpią na zakończenie seminarium. Zespoły kontrolne ocenią na miejscu zdolności tych państw do walki z terroryzmem, a propozycje ulepszeń znajdą się w sprawozdaniu przygotowanym przez szefa misji i przekazanym CEART, które z kolei będzie miało za zadanie przesłać je Radzie do wiadomości państw członkowskich.

Na ostatnim, trzecim etapie CEART (za zgodą UE) przedstawi na podstawie tych ocen propozycje działań doradczych w ocenionych państwach, a państwa te będą musiały wdrożyć wnioski z tych ocen.

Tryb realizacji wspólnego działania

CEART otrzymuje fundusze z puli na wspólną politykę zagraniczną i bezpieczeństwa oraz pełni centralną funkcję w realizacji wspólnego działania. CEART będzie odpowiadać za zorganizowanie seminarium w Addis Abebie, zapewni stały kontakt z państwami (które przyjmą przedstawiony plan działania) w celu przygotowania misji oceniających, będzie sprawować nad tymi misjami kierownictwo operacyjne i finansowe oraz będzie odgrywać rolę koordynującą. Państwa członkowskie będą regularnie informowane o tym, jak zaawansowana jest realizacja wspólnego działania, przewidzianego na osiemnaście miesięcy.

Seminarium, w którym uczestniczyć będzie po dwóch przedstawicieli 53 państw UA, Maroka, Biura ONZ ds. Narkotyków i Przestępczości, CEART i każdego z państw członkowskich UE oraz koordynator UE ds. walki z terroryzmem, odbędzie się w Addis Abebie, w siedzibie UA, w drugiej połowie 2007 r. Wspomnianymi przedstawicielami będą wysokiej klasy eksperci i urzędnicy wysokiego szczebla.

Seminarium zostanie otwarte przez przedstawiciela UA i będzie obejmować wystąpienia:

– przedstawiciela CEART - o ocenie zagrożenia terroryzmem,

– przedstawiciela Biura ONZ ds. Narkotyków i Przestępczości - o konwencjach międzynarodowych,

– europejskiego koordynatora - o europejskiej polityce walki z terroryzmem,

– europejskich przedstawicieli - o krajowych jednostkach koordynujących walkę z terroryzmem,

– na koniec, przedstawicieli UA.

Na zakończenie seminarium zostanie przedstawiony plan działań opracowany wcześniej przez UE, w którym ma zostać zaproponowane zainteresowanym państwom przeprowadzenie misji oceniających ich struktury walki z terroryzmem oraz misji doradczych w zakresie ich reorganizacji.

Z przewidywanego budżetu seminarium zostaną pokryte koszty dojazdu i pobytu przedstawicieli 53 państw Unii Afrykańskiej, Maroka, przedstawicieli europejskich i przedstawicieli organizacji międzynarodowych oraz koszty misji przygotowawczej i misji odpowiadającej za logistykę seminarium. Językami roboczymi używanymi podczas seminarium będą języki UA: angielski, francuski, arabski i portugalski.

Na zakończenie seminarium państwa afrykańskie określą, czy chcą przyjąć misję oceniającą. Zespoły kontrolne składać się będą z dwóch specjalistów z państw członkowskich UE oraz z jednego pracownika CEART. Będą musiały mieć swobodny dostęp do wszelkich informacji związanych z ich zadaniem i będą miały na celu ocenę każdego państwa pod względem jego struktur walki z terroryzmem. Na zakończenie swojej misji opracują sprawozdania z zaleceniami, które o ile zostaną zaaprobowane przez władze ocenianego państwa, zostaną zrealizowane przez te władze pod kontrolą CEART.

______

(1) Art. 1 ust. 3 konwencji definiuje "akt terrorystyczny" jako "każde działanie lub każdą groźbę działania wbrew przepisom prawa karnego obowiązującego w państwie stronie, które to działanie lub która to groźba mogą zagrażać życiu, nietykalności fizycznej, swobodom osoby lub grupy osób, powodują lub mogą powodować szkody w mieniu prywatnym lub publicznym, w zasobach naturalnych, w środowisku naturalnym lub w dziedzictwie kulturowym i są dokonywane po to, by:

(i) zastraszyć jakikolwiek rząd lub jakąkolwiek organizację, instytucję, społeczność lub jej część, wywołać w nich lęk, zmusić je, wywrzeć na nich presję lub skłonić je tak, by podjęły jakiekolwiek działania lub ich zaniechały, zajęły określone stanowisko lub z niego zrezygnowały albo by postąpiły według określonych zasad lub

(ii) zakłócić normalne funkcjonowanie służb publicznych, świadczenie podstawowych usług na rzecz ludności lub spowodować w społeczeństwie sytuację nadzwyczajną;

(iii) wywołać ogólne powstanie w państwie stronie". Zawarta w przywołanym artykule definicja obejmuje też m.in. finansowanie terroryzmu, gdyż dotyczy ona "wszelkich czynów polegających na promowaniu, finansowaniu, udostępnianiu, wydawaniu rozkazu, udzielaniu pomocy, podburzaniu, zachęcaniu, usiłowaniu, grożeniu, konspirowaniu, organizowaniu, wyposażaniu z myślą o popełnieniu któregokolwiek z czynów określonych w ustępie [poprzednim]".

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.185.31

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 2007/501/WE dotyczące współpracy z Afrykańskim Centrum Studiów i Badań nad Terroryzmem w ramach strategii Unii Europejskiej w zakresie walki z terroryzmem
Data aktu: 16/07/2007
Data ogłoszenia: 17/07/2007
Data wejścia w życie: 16/07/2007