(Dz.U.UE L z dnia 13 lipca 2007 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 128 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego(2),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
uwzględniając opinię Komitetu Zatrudnienia(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W zreformowanej strategii lizbońskiej z 2005 r. nacisk położono na wzrost gospodarczy i zatrudnienie. Jako zintegrowany pakiet przyjęto wytyczne w dziedzinie zatrudnienia, pochodzące z europejskiej strategii zatrudnienia zawartej w załączniku do decyzji Rady 2005/600/WE z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie wytycznych dla polityk zatrudnienia państw członkowskich(4), oraz ogólne wytyczne w dziedzinie polityki gospodarczej zawarte w zaleceniu Rady 2005/601/WE z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych wytycznych polityki gospodarczej państw członkowskich i Wspólnoty (2005-2008)(5); tym sposobem europejska strategia zatrudnienia stała się najważniejszym narzędziem realizacji celów z dziedziny zatrudnienia i rynku pracy wskazanych w strategii lizbońskiej.
(2) Unia powinna zmobilizować wszystkie odpowiednie zasoby krajowe i wspólnotowe - w tym te objęte polityką spójności - we wszystkich trzech aspektach strategii lizbońskiej (wymiarze gospodarczym, społecznym i wymiarze związanym ze środowiskiem naturalnym) w celu lepszego wykorzystania ich synergii w ogólnym kontekście zrównoważonego rozwoju.
(3) Pełnego przeglądu wytycznych w dziedzinie zatrudnienia oraz ogólnych wytycznych w dziedzinie polityki gospodarczej należy dokonywać jedynie co trzy lata, natomiast na etapie pośrednim do 2008 r. ich aktualizowanie należy ściśle ograniczyć, tak by zapewniona była stabilność niezbędna do ich skutecznego wdrażania.
(4) Analiza krajowych programów reform przygotowanych przez państwa członkowskie zawarta w rocznym sprawozdaniu Komisji z postępów prac oraz we wspólnym sprawozdaniu na temat zatrudnienia wykazała, że państwa członkowskie powinny w dalszym ciągu prowadzić wszelkie możliwe działania w następujących kluczowych obszarach:
- zachęcanie większej liczby osób do aktywności zawodowej oraz podtrzymywanie takiej aktywności, zwiększanie podaży siły roboczej oraz modernizacja systemów zabezpieczenia społecznego,
- zwiększanie zdolności dostosowawczej pracowników i możliwości dostosowawczych przedsiębiorstw, oraz
- zwiększanie inwestycji w kapitał ludzki dzięki lepszemu kształceniu i możliwościom doskonalenia umiejętności.
(5) Podczas posiedzenia w dniach 23-24 marca 2006 r. Rada Europejska zwróciła uwagę na centralną rolę polityki zatrudnienia w agendzie lizbońskiej oraz na konieczność zwiększenia możliwości zatrudnienia grup priorytetowych i uwzględniania przy tym cyklu życia człowieka. W związku z tym zatwierdziła ona Europejski pakt na rzecz równości płci, który powinien sprawić, że włączanie kwestii płci do polityk wspólnotowych będzie miało coraz większą wagę, oraz powinien stać się bodźcem do bardziej zdecydowanej poprawy perspektyw i szans kobiet.
(6) Usuwanie przeszkód utrudniających mobilność pracowników, przewidziane w traktatach, w tym również w traktatach o przystąpieniu, powinno usprawnić funkcjonowanie rynku wewnętrznego i zwiększyć jego potencjał w dziedzinie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.
(7) Mając na uwadze zarówno analizę krajowych programów reform przeprowadzoną przez Komisję, jak i konkluzje Rady Europejskiej, obecnie należy skupić się na skutecznej i terminowej realizacji wytycznych, a szczególną uwagę należy poświęcić uzgodnionym celom ilościowym określonym w wytycznych na lata 2005-2008.
(8) Państwa członkowskie powinny uwzględniać wytyczne w dziedzinie zatrudnienia, kiedy będą planowały wykorzystanie funduszy wspólnotowych, zwłaszcza Europejskiego Funduszu Społecznego.
(9) Z uwagi na zintegrowany charakter pakietu wytycznych państwa członkowskie powinny w pełni realizować ogólne wytyczne w dziedzinie polityki gospodarczej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lipca 2007 r.
W imieniu Rady | |
F. TEIXEIRA DOS SANTOS | |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia z dnia 15 lutego 2007 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Opinia z dnia 25 kwietnia 2007 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia z dnia 2 lutego 2007 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 205 z 6.8.2005, str. 21.
(5) Dz.U. L 205 z 6.8.2005, str. 28.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.183.25 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2007/491/WE w sprawie wytycznych dla państw członkowskich w dziedzinie polityki zatrudnienia |
Data aktu: | 10/07/2007 |
Data ogłoszenia: | 13/07/2007 |
Data wejścia w życie: | 13/07/2007 |