uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 13 ust. 3 i art. 28 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Rady 2004/197/WPZiB z dnia 23 lutego 2004 r. ustanawiająca mechanizm zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne(1) została kilkakrotnie i w sposób zasadniczy zmieniona(2). Ze względów przejrzystości i racjonalizacji decyzja ta powinna zostać ujednolicona.
(2) Na posiedzeniu w Helsinkach w dniach 10-11 grudnia 1999 r. Rada Europejska uzgodniła w szczególności, że państwa członkowskie, współpracujące na zasadzie dobrowolności w operacjach prowadzonych pod kierunkiem UE, do 2003 roku muszą być w stanie rozmieścić w ciągu 60 dni i utrzymać przez co najmniej jeden rok siły zbrojne w liczbie od 50.000 do 60.000 osób, zdolne do realizacji pełnego zakresu zadań petersberskich.
(3) Dnia 17 czerwca 2002 r. Rada zatwierdziła dokument 10155/02 w sprawie finansowania operacji zarządzania kryzysowego prowadzonych pod kierunkiem UE, mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne.
(4) W swoich konkluzjach z dnia 14 maja 2003 r. Rada potwierdziła potrzebę dysponowania zdolnościami w zakresie szybkiego reagowania, w szczególności na użytek zadań humanitarnych i ratowniczych.
(5) Na posiedzeniu w Salonikach w dniach 19-20 czerwca 2003 r. Rada Europejska z zadowoleniem przyjęła wnioski z posiedzenia Rady w dniu 19 maja 2003 r., w szczególności potwierdzenie potrzeby zdolności wojskowych Unii Europejskiej w zakresie szybkiego reagowania.
(6) Dnia 22 września 2003 r. Rada zadecydowała, że Unia Europejska powinna wypracować umiejętność elastycznego zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji wojskowych o dowolnej skali, stopniu złożoności lub pilności, w szczególności przez ustanowienie, do dnia 1 marca 2004 r., stałego mechanizmu finansowania obciążeń ponoszonych z tytułu wspólnych kosztów wszelkich przyszłych operacji wojskowych Unii.
(7) W swoim sprawozdaniu z dnia 3 marca 2004 r. Komitet Wojskowy UE szczegółowo określił koncepcję zdolności wojskowych UE w zakresie szybkiego reagowania. Następnie w dniu 14 czerwca 2004 r. zdefiniował on koncepcję grup bojowych UE.
(8) W dniu 17 czerwca 2004 r. Rada Europejska zatwierdziła sprawozdanie w sprawie EPBiO, w którym podkreślono, że prace dotyczące zdolności UE w zakresie szybkiego reagowania powinny zostać przyspieszone w celu osiągnięcia wstępnej zdolności operacyjnej na początku 2005 r.
(9) W świetle tych zmian wcześniejsze finansowanie operacji wojskowych UE powinno zostać usprawnione, w szczególności w odniesieniu do operacji szybkiego reagowania. Nowy system umożliwiający wcześniejsze finansowanie jest zatem planowany przede wszystkim na użytek operacji szybkiego reagowania; w określonych warunkach wkład wpłacony z góry może jednak zostać wykorzystany do wcześniejszego finansowania zwykłych operacji, szczególnie tych, w których przypadku odstęp czasu pomiędzy przyjęciem wspólnego działania a decyzją o rozpoczęciu operacji jest krótki.
(10) Rada, po indywidualnym rozpatrzeniu każdego przypadku, podejmuje decyzję, czy dana operacja ma wpływ na kwestie wojskowe lub obronne w rozumieniu art. 28 ust. 3 Traktatu.
(11) Traktat o Unii Europejskiej przewiduje w art. 28 ust. 3, że państwa członkowskie, których przedstawiciele w Radzie złożyli formalne oświadczenie na podstawie art. 23 ust. 1 akapit drugi Traktatu, nie są zobowiązane do wnoszenia wkładu w finansowanie operacji mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne.
(12) Zgodnie z art. 6 Protokołu w sprawie stanowiska Danii dołączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w opracowaniu oraz wprowadzaniu w życie decyzji i działań Unii Europejskiej, które mają wpływ na kwestie polityczno-obronne, a zatem Dania nie uczestniczy w finansowaniu mechanizmu,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Definicje
Do celów niniejszej decyzji:
a) "uczestniczące państwa członkowskie" oznaczają państwa członkowskie Unii Europejskiej z wyjątkiem Danii;
b) "państwa wnoszące wkład" oznaczają państwa członkowskie wnoszące wkład w finansowanie danej operacji wojskowej, zgodnie z art. 28 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, oraz państwa trzecie wnoszące wkład w finansowanie wspólnych kosztów tej operacji na podstawie umów zawartych między nimi a Unią Europejską;
c) "operacje" oznaczają operacje UE mające wpływ na kwestie wojskowe lub obronne;
d) "wojskowe działania wspierające" oznaczają operacje UE lub jej części, o których przeprowadzeniu zadecydowała Rada w ramach wsparcia udzielanego państwu trzeciemu lub organizacji trzeciej; operacje te mają wpływ na kwestie wojskowe lub obronne, ale nie są prowadzone pod dowództwem kwatery głównej UE.
MECHANIZM
Ustanowienie mechanizmu
Zdolność prawna
Mając na uwadze zarządzanie administracyjne finansowaniem operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne, mechanizm Athena ma zdolność prawną niezbędną w szczególności do posiadania rachunku bankowego, nabywania, posiadania lub zbywania mienia, zawierania umów i porozumień administracyjnych oraz występowania jako strona w postępowaniach sądowych. Athena jest mechanizmem o charakterze niezarobkowym.
Koordynacja ze stronami trzecimi
Mechanizm Athena koordynuje swoje działania z państwami członkowskimi, instytucjami Wspólnoty i organizacjami międzynarodowymi w zakresie wymaganym do realizacji jego zadań i w zgodzie z celami i politykami Unii Europejskiej.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
Organy zarządzające i pracownicy
a) administrator;
b) dowódca każdej z operacji, w odniesieniu do operacji, którą dowodzi (zwany dalej "dowódcą operacji");
c) księgowy.
Specjalny Komitet
a) w skład Specjalnego Komitetu wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego z uczestniczących państw członkowskich;
b) przedstawiciele wnoszących wkład państw trzecich uczestniczą w obradach Specjalnego Komitetu. Nie biorą udziału w głosowaniu ani nie są obecni podczas głosowania;
c) dowódca operacji lub jego przedstawiciel uczestniczy w obradach Specjalnego Komitetu bez prawa udziału w głosowaniu.
Administrator
a) sporządza wszelkie projekty budżetu i przedkłada je Specjalnemu Komitetowi. Część każdego projektu budżetu dotycząca wydatków na daną operację przygotowywana jest na podstawie wniosku dowódcy operacji;
b) przyjmuje budżety po ich zatwierdzeniu przez Specjalny Komitet;
c) pełni rolę urzędnika zatwierdzającego dochody, wspólne koszty poniesione w trakcie przygotowywania operacji lub w ich następstwie, jak również wspólne koszty operacyjne poniesione poza aktywną fazą operacji;
d) odnośnie do dochodów wdraża porozumienia finansowe zawarte ze stronami trzecimi w związku z finansowaniem wspólnych kosztów operacji wojskowych Unii.
Dowódca operacji
a) przesyła administratorowi wnioski do części projektu budżetu "wydatki - wspólne koszty operacyjne";
b) jako urzędnik zatwierdzający realizuje środki finansowe związane ze wspólnymi kosztami operacyjnymi; sprawuje nadzór nad wszelkimi osobami uczestniczącymi w realizacji tych środków finansowych, w tym w ramach prefinansowania; może udzielać zamówień i zawierać umowy w imieniu mechanizmu Athena; otwiera w imieniu mechanizmu Athena rachunek bankowy na potrzeby operacji, którą dowodzi.
Księgowy
a) właściwą realizację płatności, pobór dochodów i odzyskiwanie kwot uznanych za należne;
b) coroczne przygotowanie sprawozdania finansowego mechanizmu Athena, a po zakończeniu każdej operacji - sprawozdania finansowego dotyczącego danej operacji;
c) udzielanie wsparcia administratorowi, gdy ten składa Specjalnemu Komitetowi do zatwierdzenia roczne sprawozdania finansowe lub sprawozdania finansowe dotyczące danej operacji;
d) prowadzenie rachunkowości mechanizmu Athena;
e) ustanawianie zasad i metod rachunkowości oraz opracowywanie planu kont;
f) ustanawianie i walidację systemów księgowania dochodów, a w stosownych przypadkach - walidację systemów ustanowionych przez urzędnika zatwierdzającego w celu dostarczenia lub uzasadnienia informacji księgowych;
g) przechowywanie dokumentów uzupełniających;
h) zarządzanie, wspólnie z administratorem, środkami finansowymi.
Przepisy ogólne mające zastosowanie do administratora, księgowego i pracowników mechanizmu Athena
POROZUMIENIA ADMINISTRACYJNE Z PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI, INSTYTUCJAMI UE, PAŃSTWAMI TRZECIMI I ORGANIZACJAMI MIĘDZYNARODOWYMI
Porozumienia administracyjne z państwami członkowskimi lub instytucjami UE
Porozumienia administracyjne z państwem trzecim lub organizacją międzynarodową
Porozumienia administracyjne stałe i ad hoc w sprawie zasad płatności wkładów przez państwa trzecie
RACHUNKI BANKOWE
Otwarcie i cel
Zarządzanie środkami finansowymi
WSPÓLNE KOSZTY
Definicja wspólnych kosztów i okresy kwalifikowalności
a) wspólne koszty wymienione w załączniku III-A;
b) wspólne koszty wymienione w załączniku III-B, o ile Rada tak zadecyduje.
Operację należy uważać za zlikwidowaną z chwilą, gdy sprzęt i infrastruktura wspólnie finansowane w celu przeprowadzenia operacji znalazły ostateczne przeznaczenie i zostało sporządzone sprawozdanie finansowe dotyczące operacji.
Ćwiczenia
a) pozyskaniem kapitału, włącznie z zakupem budynków, infrastruktury i sprzętu;
b) fazą planowania i przygotowania ćwiczeń;
c) transportem, koszarami i zakwaterowaniem wojska.
Kwota odniesienia
Każde wspólne działanie, na mocy którego Rada decyduje o przeprowadzeniu przez Unię operacji wojskowej, oraz każde wspólne działanie lub decyzja, na mocy których Rada decyduje o przedłużeniu czasu trwania operacji Unii, określa kwotę odniesienia dla wspólnych kosztów danej operacji. Administrator, przy wsparciu szczególnie ze strony sztabu wojskowego Unii i dowódcy operacji, o ile został mianowany, szacuje kwotę uznaną za niezbędną do pokrycia wspólnych kosztów operacji w planowanym okresie. Administrator, za pośrednictwem Prezydencji, przedstawia tę kwotę organom Rady odpowiedzialnym za rozpatrzenie projektu wspólnego działania lub decyzji.
BUDŻET
Zasady budżetowe
Sporządzenie i przyjęcie budżetu rocznego
a) środki uznane za niezbędne do pokrycia wspólnych kosztów poniesionych w trakcie przygotowywania operacji lub w ich następstwie;
b) środki uznane za niezbędne do pokrycia wspólnych kosztów operacyjnych trwających lub planowanych operacji, w tym, w stosownych przypadkach, zwrotu wspólnych kosztów prefinansowanych przez państwo lub stronę trzecią;
c) prognozę dochodów niezbędnych do pokrycia wydatków.
a) wkładów płatnych przez uczestniczące i wnoszące wkład państwa członkowskie oraz, w stosownych przypadkach, przez wnoszące wkład państwa trzecie;
b) dochodów różnych, podzielonych według tytułów, obejmujących uzyskane odsetki, dochody ze sprzedaży i wynik budżetowy z poprzedniego roku budżetowego, po jego ustaleniu przez Specjalny Komitet.
Budżety korygujące
Przesunięcia środków
a) planowane przesunięcie zmieni łączną wysokość środków przewidzianych na daną operację;
lub
b) planowane przesunięcia między rozdziałami w trakcie roku budżetowego przekraczają 10 % środków zapisanych w rozdziale, z którego środki są podejmowane, jak wykazuje budżet przyjęty na ten rok budżetowy według stanu na dzień przedłożenia wniosku o dane przesunięcie.
Przeniesienie środków
Przewidywane wykonanie budżetu
Po zatwierdzeniu budżetu rocznego środki mogą być wykorzystywane na pokrycie zobowiązań i płatności, o ile jest to niezbędne z operacyjnego punktu widzenia.
WKŁADY I ZWROTY
Określenie wysokości wkładów
Harmonogram płatności wkładów
Wcześniejsze finansowanie
a) wpłacają z góry swoje wkłady na rzecz mechanizmu Athena;
b) lub, gdy Rada zadecyduje o przeprowadzeniu operacji wojskowej szybkiego reagowania UE, w której finansowanie wnoszą one wkład, wpłacają swoje wkłady w koszty wspólne tej operacji na poziomie kwoty odniesienia w ciągu 5 dni od daty wysłania wezwania, o ile Rada nie zadecyduje inaczej.
Zwrot prefinansowania
Zarządzanie przez mechanizm Athena wydatkami nienależącymi do wspólnych kosztów
Odsetki za zwłokę
REALIZACJA WYDATKÓW
Zasady
a) pracowników odpowiedniego szczebla, upoważnionych do takiej delegacji;
b) zakres przekazywanych uprawnień; oraz
c) zakres, w jakim osoby delegowane mogą subdelegować przekazane im uprawnienia.
Wspólne koszty poniesione w trakcie przygotowywania operacji i w ich następstwie
Administrator pełni obowiązki urzędnika zatwierdzającego w przypadku wydatków na pokrycie wspólnych kosztów poniesionych w trakcie przygotowywania operacji lub w ich następstwie.
Wspólne koszty operacyjne
OSTATECZNE PRZEZNACZENIE WSPÓLNIE FINANSOWANEGO SPRZĘTU I INFRASTRUKTURY
a) w przypadku infrastruktury - sprzedaż lub przekazanie za pośrednictwem mechanizmu Athena państwu przyjmującemu, państwu członkowskiemu lub stronie trzeciej;
b) w przypadku sprzętu - sprzedaż za pośrednictwem mechanizmu Athena państwu członkowskiemu, państwu przyjmującemu lub stronie trzeciej bądź składowanie i utrzymywanie przez mechanizm Athena, państwo członkowskie lub stronę trzecią.
RACHUNKOWOŚC I INWENTARYZACJA
Zasady
W przypadku gdy realizację wspólnych wydatków powierzono państwu członkowskiemu, instytucji Wspólnoty lub, w odpowiednim przypadku, organizacji międzynarodowej, wówczas to państwo, instytucja lub organizacja stosuje zasady obowiązujące przy księgowaniu ich własnych wydatków i prowadzeniu własnej inwentaryzacji.
Rachunkowość wspólnych kosztów operacyjnych
Dowódca operacji prowadzi rachunkowość dotyczącą przesunięć środków otrzymanych od mechanizmu Athena, zaciągniętych zobowiązań i dokonanych płatności, jak również inwentaryzację mienia ruchomego finansowanego z budżetu mechanizmu Athena i wykorzystywanego w ramach operacji, którą dowodzi.
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe
AUDYT I PREZENTACJA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
Regularne sprawozdania dla Specjalnego Komitetu
Co trzy miesiące administrator przedstawia Specjalnemu Komitetowi sprawozdanie z realizacji dochodów i wydatków w ciągu poprzednich trzech miesięcy oraz od początku roku budżetowego. W tym celu poszczególni dowódcy operacji przekazują administratorowi we właściwym czasie sprawozdanie dotyczące wydatków odnoszących się do wspólnych kosztów operacyjnych operacji, którymi dowodzą.
Badanie sprawozdań finansowych
Wykonując te zadania:
a) członkowie kolegium nadal otrzymują wynagrodzenie od ich macierzystego organu audytorskiego, a od mechanizmu Athena otrzymują jedynie zwrot kosztów ich misji zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do urzędników Wspólnot Europejskich o równorzędnym stopniu zaszeregowania;
b) nie mają prawa żądać ani otrzymywać instrukcji od innych instytucji poza Specjalnym Komitetem; w ramach swojego mandatu audytorskiego kolegium audytorów i jego członkowie są w pełni niezależni i wyłącznie odpowiedzialni za prowadzenie audytów zewnętrznych;
c) składają sprawozdania z wykonania swoich zadań jedynie Specjalnemu Komitetowi;
d) sprawdzają w trakcie roku budżetowego oraz ex post, przez kontrole prowadzone na miejscu oraz kontrole dokumentów uzupełniających, czy wydatki finansowane lub prefinansowane przez mechanizm Athena są realizowane zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami oraz zasadami należytego zarządzania finansami, czyli zgodnie z zasadami oszczędności, wydajności i skuteczności, a także czy kontrole wewnętrzne są odpowiednie.
Co roku kolegium audytorów wybiera przewodniczącego spośród swoich członków lub przedłuża mandat aktualnemu przewodniczącemu. Kolegium określa, zgodnie z najwyższymi standardami międzynarodowymi, zasady mające zastosowanie do audytów prowadzonych przez jego członków. Kolegium audytorów zatwierdza sprawozdania z audytu sporządzone przez jego członków przed przekazaniem ich administratorowi i Specjalnemu Komitetowi.
Coroczna prezentacja sprawozdań
Prezentacja sprawozdań dotyczących poszczególnych operacji
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRAWNA
Przegląd
Niniejsza decyzja, w tym załączniki do niej, poddawana jest przeglądowi po każdej operacji, a przynajmniej co 18 miesięcy. Pierwszy przegląd odbędzie się nie później niż przed końcem 2004 roku. Organy zarządzające mechanizmu Athena biorą udział w tych przeglądach.
Przepisy końcowe
Niniejszym uchyla się decyzję 2004/197/WPZiB.
Odniesienia do uchylonej decyzji rozumiane są jako odniesienia do niniejszej decyzji i powinny być odczytywane zgodnie z tabelą korelacji zawartą w załączniku VI.
Skuteczność
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej przyjęcia.
Opublikowanie
Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Rady | |
F.W. STEINMEIER | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 63 z 28.2.2004, str. 68. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2007/91/WPZiB (Dz.U. L 41 z 13.2.2007, str. 11).
(2) Patrz: załącznik V.
(3) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 42.
(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
Wspólne koszty ponoszone przez mechanizm Athena niezależnie od tego, kiedy zostały poniesione
1. Wydatki poniesione w trakcie misji przez dowódcę operacji i jego pracowników związane z przedłożeniem sprawozdań finansowych z operacji Specjalnemu Komitetowi.
2. Odszkodowania za straty i koszty wynikające z roszczeń i powództw, jakie mają być zapłacone za pośrednictwem mechanizmu Athena.
3. Koszty wynikające z decyzji o składowaniu materiałów nabytych wspólnie na potrzeby operacji (jeśli koszty te są przypisane do ogólnej części budżetu rocznego, należy wskazać ich związek z konkretną operacją).
Ogólna część budżetu rocznego obejmuje ponadto, w razie potrzeby, środki na pokrycie następujących wspólnych kosztów operacji, w których finansowanie wnoszą wkład uczestniczące państwa członkowskie:
1. Opłaty bankowe.
2. Koszty audytu.
3. Wspólne koszty związane z fazą przygotowawczą operacji określone w załączniku II.
Wspólne koszty operacyjne związane z fazą przygotowawczą operacji ponoszone przez mechanizm Athena
Służby medyczne: koszty ewakuacji medycznej w nagłych przypadkach (Medevac) osób biorących udział w misjach rozpoznawczych i przygotowaniach sił zbrojnych do konkretnej operacji wojskowej Unii, w przypadku gdy w teatrze działań nie można zapewnić opieki medycznej.
Wspólne koszty operacyjne związane z aktywną fazą operacji zawsze ponoszone przez mechanizm Athena
W przypadku każdej operacji wojskowej Unii mechanizm Athena ponosi, jako wspólne koszty operacyjne, niżej określone koszty dodatkowe wymagane do przeprowadzenia operacji:
1. Koszty dodatkowe (przenośnej lub stałej) kwatery głównej związane z prowadzonymi przez UE operacjami lub ćwiczeniami
a) kwatera główna (HQ): | kwatera główna operacji, kwatera główna siłzbrojnych i kwatera główna rodzaju sił zbrojnych; |
b) kwatera główna operacji (OHQ): |
stała kwatera dowódcy operacji, poza obszarem działań, odpowiedzialna za utworzenie, mobilizację, utrzymanie i odtworzenie sił zbrojnych UE. Definicja wspólnych kosztów stosowana wobec OHQ ma zastosowanie również wobec Sekretariatu Generalnego Rady i mechanizmu Athena w zakresie, w jakim organy te działają bezpośrednio na rzecz tej operacji; |
c) kwatera główna sił zbrojnych (FHQ): | kwatera główna sił zbrojnych UE rozmieszczonych w obszarze działań; |
d) kwatera główna rodzaju sił zbrojnych (CCHQ): | kwatera główna dowódcy rodzaju sił zbrojnych UE rozmieszczonych na potrzeby operacji (tj. dowódcy sił powietrznych, lądowych, morskich i innych wyspecjalizowanych dowódców, których wyznaczenie może zostać uznane za konieczne w zależności od charakteru operacji); |
e) koszty transportu: | transport do teatru i z teatru działań w celu rozmieszczenia, utrzymania i odtworzenia FHQ i CCHQ; niezbędne do przeprowadzenia operacji koszty transportu poniesione przez OHQ; |
f) administracja: | dodatkowy sprzęt biurowy i umeblowanie, przewidziane umowami usługi i urządzenia użyteczności publicznej, koszty utrzymania budynków; |
g) zatrudniony | personel lokalny: personel cywilny, konsultanci międzynarodowi i zatrudniony personel lokalny (krajowy i zagraniczny) potrzebny do przeprowadzenia operacji w zakresie wykraczającym poza zwykłe wymogi operacyjne (łącznie z ewentualnym wynagrodzeniem za nadgodziny); |
h) łączność: | wydatki inwestycyjne na zakup i eksploatację dodatkowych środków łączności i sprzętu informatycznego oraz koszty świadczonych usług (wynajem i konserwacja modemów, linii telefonicznych, telefonów satelitarnych, faksu szyfrującego wiadomości, bezpiecznych linii, dostawców usług internetowych, linii danych, sieci lokalnych); |
i) koszty transportu/podróży (z wyjątkiem kosztów diet) w ramach obszaru działań kwatery głównej: | wydatki związane z transportem kołowym i innym oraz koszty frachtu, w tym podróże krajowego personelu wspomagającego i podróże gości; dodatkowe koszty paliwa przewyższające koszty zwykłych operacji; wynajem dodatkowych pojazdów; koszty podróży służbowych między miejscem prowadzenia operacji a Brukselą lub miejscem spotkań organizowanych przez UE; koszty ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej wymaganych przez niektóre kraje od organizacji międzynarodowych prowadzących operacje na ich terytorium; |
j) koszary i kwaterunek/infrastruktura: | wydatki na nabycie, wynajem lub odnowienie, w miarę konieczności, obiektów kwatery głównej w teatrze działań (wynajem budynków, schronów, namiotów); |
k) informowanie opinii publicznej: | koszty kampanii informacyjnych i informowania mediów w OHQ i FHQ, zgodnie ze strategią informacyjną opracowaną przez kwaterę główną operacji; |
l) reprezentacja i przyjmowanie gości: | koszty reprezentacyjne; koszty ponoszone na poziomie kwatery głównej, niezbędne do przeprowadzenia operacji. |
2. Koszty dodatkowe poniesione na udzielenie wsparcia siłom zbrojnym jako całości:
Określone poniżej koszty są kosztami ponoszonymi w wyniku rozmieszczenia sił zbrojnych na swoich pozycjach:
a) prace związane z wydatki, których poniesienie jest bezwzględnie rozmieszczeniem/ infrastrukturą: | konieczne dla wypełnienia przez siły zbrojne ich misji (wspólnie użytkowane lotniska, linie kolejowe, porty, drogi, w tym punkty wysadzenia sił zbrojnych i rejony ześrodkowania wojsk; dostawy energii elektrycznej i wody, statyczna ochrona sił zbrojnych, obiekty magazynowe, parkingi; wsparcie inżynieryjne); |
b) oznakowanie identyfikacyjne: | szczególne znaki identyfikacyjne, dowody tożsamości "Unii Europejskiej", plakietki, medale, flagi w kolorach Unii Europejskiej oraz inne oznakowanie identyfikacyjne sił zbrojnych lub kwatery głównej (z wyjątkiem odzieży, hełmów i mundurów); |
c) służby medyczne: | ewakuacja medyczna w nagłych przypadkach (Medevac). |
3. Koszty dodatkowe poniesione w związku z odwołaniem się Unii Europejskiej do wspólnych środków i zdolności NATO udostępnionych operacji prowadzonej pod kierunkiem UE.
Obciążające Unię Europejską koszty zastosowania, w jednej z jej operacji wojskowych, uzgodnień między UE a NATO, dotyczących przekazania, monitorowania i zwrotu lub wycofania wspólnych środków i zdolności NATO udostępnionych operacji prowadzonej pod kierunkiem UE. Zwroty kosztów dokonywane przez NATO na rzecz UE.
4. Koszty dodatkowe poniesione przez UE na towary, usługi lub prace wymienione w wykazie kosztów wspólnych i udostępnione w operacji prowadzonej pod kierunkiem UE przez jedno z państw członkowskich, instytucję UE, państwo trzecie lub organizację międzynarodową zgodnie z porozumieniem, o którym mowa w art. 11 i 12. Zwroty kosztów dokonywane przez państwo, instytucję UE lub organizację międzynarodową na podstawie takiego porozumienia.
III-B
Wspólne koszty operacyjne związane z aktywną fazą konkretnej operacji ponoszone przez Athenę na mocy decyzji Rady
Koszty transportu: | transport do teatru i z teatru działań w celu rozmieszczenia, utrzymania i odtworzenia sił zbrojnych niezbędnych do przeprowadzenia operacji. |
Koszary i kwaterunek/infrastruktura: | wydatki na nabycie, wynajem lub odnowienie pomieszczeń w teatrze działań (wynajem budynków, schronów, namiotów) potrzebnych rozmieszczonym siłom do przeprowadzenia operacji. |
Wielonarodowa kwatera główna grupy zadaniowej: |
wielonarodowa kwatera główna grup zadaniowych UE rozmieszczonych w obszarze działań operacji. Pozyskiwanie informacji: pozyskiwanie informacji (zobrazowania satelitarne; wywiad, rozpoznanie i obserwacja (ISR) na poziomie teatru działań, w tym obserwacja przestrzeni powietrze-ziemia (AGSR); wywiad osobowy (HUMINT)). |
III-C
Wspólne koszty operacyjne ponoszone przez Athenę na wniosek dowódcy operacji i po zatwierdzeniu przez Specjalny Komitet
a) niezbędny sprzęt dodatkowy: wynajem lub zakup w trakcie operacji nieprzewidzianego sprzętu specjalistycznego niezbędnego do realizacji operacji, o ile zakupiony sprzęt nie zostanie zwrócony do kraju macierzystego po zakończeniu misji;
b) służby medyczne: obiekty pełniące rolę 1, 2 i 3 w teatrze działań;
c) zdobywanie informacji: zdobywanie informacji (obrazy satelitarne; wywiad, rozpoznanie i obserwacja (ISR) na poziomie teatru działań, w tym obserwacja przestrzeni powietrze-ziemia (AGSR); wywiad ludzki);
d) inne krytyczne zdolności na poziomie teatru działań: zdolności na poziomie teatru działań (rozminowywanie w obrębie teatru działań, o ile jest to konieczne do przeprowadzenia operacji; ochrona chemiczna, biologiczna, radiologiczna i jądrowa (CBRN); obiekty przechowywania paliwa i zasilania w paliwo; przechowywanie i niszczenie broni oraz amunicji zebranej w obszarze operacji) zgodnie ze wspólnym działaniem.
Wspólne koszty operacyjne związane z likwidacją operacji, ponoszone przez Athenę
Dodatkowe koszty sporządzenia sprawozdań finansowych dotyczących operacji. Kwalifikowalne wspólne koszty są określane zgodnie z załącznikiem III, mając na uwadze fakt, że pracownicy niezbędni do sporządzenia sprawozdań przypisani są do kwatery głównej tej operacji, nawet jeśli zaprzestała ona swojej działalności.
Uchylona decyzja wraz z jej zmianami
Tabela korelacji
Decyzja 2004/197/WPZiB | Niniejsza decyzja |
Artykuły 1-10 | Artykuły 1-10 |
Artykuł 10a | Artykuł 11 |
Artykuł 10b | Artykuł 12 |
Artykuł 11 | Artykuł 13 |
Artykuł 12 | Artykuł 14 |
Artykuł 13 | Artykuł 15 |
Artykuł 14 ustępy 1-3 | Artykuł 16 ustępy 1-3 |
Artykuł 14 ustęp 3a | Artykuł 16 ustęp 4 |
Artykuł 14 ustęp 4 | Artykuł 16 ustęp 5 |
Artykuł 14 ustęp 5 | Artykuł 16 ustęp 6 |
Artykuł 14 ustęp 6 | Artykuł 16 ustęp 7 |
Artykuł 14 ustęp 7 | Artykuł 16 ustęp 8 |
Artykuł 15 | Artykuł 17 |
Artykuł 16 | Artykuł 18 |
Artykuł 17 | Artykuł 19 |
Artykuł 18 | Artykuł 20 |
Artykuł 19 | Artykuł 21 |
Artykuł 20 | Artykuł 22 |
Artykuł 21 | Artykuł 23 |
Artykuł 22 | Artykuł 24 |
Artykuł 23 | Artykuł 25 |
Artykuł 24 ustęp 2 | Artykuł 26 ustęp 1 |
Artykuł 24 ustęp 3 | Artykuł 26 ustęp 2 |
Artykuł 24 ustęp 4 | Artykuł 26 ustęp 3 |
Artykuł 24 ustęp 5 | Artykuł 26 ustęp 4 |
Artykuł 24 ustęp 6 | Artykuł 26 ustęp 5 |
Artykuł 24 ustęp 7 | Artykuł 26 ustęp 6 |
Artykuł 24 ustęp 8 | Artykuł 26 ustęp 7 |
Artykuł 25 ustępy 1-6 | Artykuł 27 ustępy 1-6 |
Artykuł 25 ustęp 9 | Artykuł 27 ustęp 7 |
Artykuł 25 ustęp 7 | Artykuł 27 ustęp 8 |
Artykuł 25 ustęp 8 | Artykuł 27 ustęp 9 |
Artykuł 26 | Artykuł 28 |
Artykuł 27 | Artykuł 29 |
Artykuł 28 | Artykuł 30 |
Artykuł 29 | Artykuł 31 |
Artykuł 30 | Artykuł 32 |
Artykuł 31 | Artykuł 33 |
Artykuł 32 | Artykuł 34 |
Artykuł 33 | Artykuł 35 |
Artykuł 34 | Artykuł 36 |
Artykuł 35 | Artykuł 37 |
Artykuł 36 | Artykuł 38 |
Artykuł 37 ustępy 1 i 2 | Artykuł 39 ustępy 1 i 2 |
Artykuł 37 ustęp 4 | Artykuł 39 ustęp 3 |
Artykuł 37 ustęp 5 | Artykuł 39 ustęp 4 |
Artykuł 37 ustęp 6 | Artykuł 39 ustęp 5 |
Artykuł 37 ustęp 7 | Artykuł 39 ustęp 6 |
Artykuł 37 ustęp 8 | Artykuł 39 ustęp 7 |
Artykuł 38 ustępy 1 i 2 | Artykuł 40 ustępy 1 i 2 |
Artykuł 38 ustęp 2a | Artykuł 40 ustęp 3 |
Artykuł 38 ustęp 3 | Artykuł 40 ustęp 4 |
Artykuł 38 ustęp 4 | Artykuł 40 ustęp 5 |
Artykuł 38 ustęp 5 | Artykuł 40 ustęp 6 |
Artykuł 38 ustęp 6 | Artykuł 40 ustęp 7 |
Artykuł 38 ustęp 7 | Artykuł 40 ustęp 8 |
Artykuł 38 ustęp 8 | Artykuł 40 ustęp 9 |
Artykuł 39 | Artykuł 41 |
Artykuł 40 | Artykuł 42 |
Artykuł 42 | Artykuł 43 |
- | Artykuł 44 |
Artykuł 43 zdanie pierwsze | Artykuł 45 |
Artykuł 43 zdanie drugie | Artykuł 46 |
Załącznik I akapit pierwszy punkt 2 | Załącznik I akapit pierwszy punkt 1 |
Załącznik I akapit pierwszy punkt 3 | Załącznik I akapit pierwszy punkt 2 |
Załącznik I akapit pierwszy punkt 5 | Załącznik I akapit pierwszy punkt 3 |
Załącznik I akapit drugi | Załącznik I akapit drugi |
Załączniki II-IV | Załączniki II-IV |
- | Załącznik V |
- | Załącznik VI |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.152.14 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2007/384/WPZiB ustanawiająca mechanizm zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne (Athena) (Wersja ujednolicona) |
Data aktu: | 14/05/2007 |
Data ogłoszenia: | 13/06/2007 |
Data wejścia w życie: | 14/05/2007 |