Decyzja 2007/386/WE określająca dozwolone ilości bromku metylowego przeznaczone do zastosowań krytycznych we Wspólnocie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2007 r. na mocy rozporządzenia (WE) nr 2037/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 czerwca 2007 r.
określająca dozwolone ilości bromku metylowego przeznaczone do zastosowań krytycznych we Wspólnocie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2007 r. na mocy rozporządzenia (WE) nr 2037/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową

(Jedynie tekst w językach francuskim, hiszpańskim, niderlandzkim, polskim i włoskim jest autentyczny)

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 2295)

(2007/386/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 czerwca 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2037/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 czerwca 2000 r. w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową(1), w szczególności jego art. 3 ust. 2 ppkt ii),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 3 ust. 2 i) lit. d) i art. 4 ust. 2 i) lit. d) rozporządzenia (WE) nr 2037/2000 zakazują produkcji, przywozu i wprowadzania do obrotu po dniu 31 grudnia 2004 r. bromku metylowego przeznaczonego do wszystkich zastosowań, z wyjątkiem, między innymi(2), zastosowań krytycznych zgodnie z art. 3 ust. 2 ii) oraz z kryteriami ustalonymi w decyzji IX/6 przyjętej przez strony protokołu montrealskiego wraz z innymi istotnymi kryteriami uzgodnionymi przez strony. Wyłączenia dotyczące zastosowań krytycznych mają stanowić nieliczne odstępstwa, w celu zapewnienia krótkiego okresu na przyjęcie rozwiązań alternatywnych.

(2) Decyzja IX/6 stanowi, że bromek metylowy należy uznać za "krytyczny" jedynie w przypadku, gdy wnioskodawca określa, że brak dostępności bromku metylowego do danego konkretnego zastosowania spowodowałby znaczne zakłócenia na rynku; oraz że brak jest substancji alternatywnych możliwych do zastosowania pod względem technicznym i ekonomicznym, jak również brak jest substytutów dostępnych dla użytkownika, które są dopuszczalne z punktu widzenia ochrony środowiska i zdrowia i które są odpowiednie dla danych upraw i z punktu widzenia wszystkich okoliczności wniosku. Ponadto do produkcji i zużycia bromku metylowego do zastosowań krytycznych, jeżeli takie występują, należy dopuścić jedynie w przypadku, gdy zostały podjęte wszelkie działania możliwe z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia, mające na celu ograniczenie do minimum zastosowania krytycznego i związanej z tym ewentualnej emisji bromku metylowego. Wnioskodawca powinien także wykazać, że zostały podjęte stosowne starania w celu dokonania oceny, przygotowania do sprzedaży i zapewnienia krajowego oficjalnego zatwierdzenia substancji alternatywnych i substytutów oraz że istnieją programy badawcze mające na celu opracowanie i wykorzystanie substancji alternatywnych i substytutów.

(3) Do Komisji wpłynęło 40 wniosków w sprawie zastosowań krytycznych bromku metylowego z sześciu państw członkowskich, w tym z Francji (70.900 kg), Włoch (640.000 kg), Polski (27.900 kg), Hiszpanii (322.840 kg), Niderlandów (120 kg) oraz Zjednoczonego Królestwa (10.049 kg). Ogółem złożono wnioski na 1.071.809 kg.

(4) W celu określenia ilości bromku metylowego spełniającej warunki zezwolenia dotyczącego zastosowań krytycznych w 2007 r. Komisja zastosowała kryteria zawarte w decyzji IX/6 oraz w art. 3 ust. 2 ii) rozporządzenia (WE) nr 2037/2000. Po konsultacji z państwami członkowskimi Komisja ustaliła, że we Wspólnocie były dostępne odpowiednie substancje alternatywne, a w okresie następującym po sporządzeniu wniosków przez państwa członkowskie stały się one bardziej rozpowszechnione w wielu krajach będących stronami protokołu montrealskiego. W rezultacie Komisja określiła, że w 2007 r. można wykorzystać 521.836 kg bromku metylowego w celu zaspokojenia potrzeb wynikających z zastosowań krytycznych we wszystkich państwach członkowskich, które złożyły wniosek o stosowanie bromku metylowego. Ilość ta stanowi 2,7 % zużycia bromku metylowego w 1991 r. we Wspólnocie Europejskiej i wskazuje, że ponad 97,3 % bromku metylowego zostało zastąpione przez substancje alternatywne. Kategorie zastosowań krytycznych są zbliżone do kategorii określonych w tabeli A decyzji XVIII/13 przyjętej na osiemnastym posiedzeniu stron protokołu montrealskiego(3).

(5) Artykuł 3 ust. 2 ii) zobowiązuje również Komisję do określenia, którzy użytkownicy mogą korzystać z odstępstwa związanego z zastosowaniem krytycznym. Zważywszy że art. 17 ust. 2 wymaga określenia przez państwo członkowskie minimalnych wymagań dotyczących kwalifikacji personelu zaangażowanego przy stosowaniu bromku metylowego, a jedynym zastosowaniem jest fumigacja (gazowanie), Komisja określiła, że jedynymi użytkownikami bromku metylowego są osoby przeprowadzające fumigację, zaproponowane przez państwo członkowskie i upoważnione przez Komisję do stosowania bromku metylowego do zastosowań krytycznych. Osoby przeprowadzające fumigację mają odpowiednie kwalifikacje, aby móc w sposób bezpieczny stosować wymieniony środek; państwa członkowskie wprowadziły procedury umożliwiające identyfikację na ich terytorium upoważnionych osób przeprowadzających fumigację wykorzystujących bromek metylowy do zastosowań krytycznych.

(6) Decyzja IX/6 stanowi, że produkcja i zużycie bromku metylowego do zastosowań krytycznych powinny być dopuszczalne jedynie w przypadku, gdy bromek metylowy jest niedostępny w istniejących zapasach bromku metylowego niewykorzystanego lub otrzymanego w wyniku recyklingu. Artykuł 3 ust. 2 ii) stanowi, że na produkcję i przywóz bromku metylowego zezwala się jedynie w przypadku, gdy żadna ze stron nie dysponuje bromkiem metylowym pochodzącym z recyklingu lub z odzysku. Zgodnie z decyzją IX/6 i art. 3 ust. 2 ii) Komisja określiła, że 31.605 kg z zapasów jest dostępne do zastosowań krytycznych.

(7) Artykuł 4 ust. 2 ii) stanowi, że - z zastrzeżeniem art. 4 ust. 4 - wprowadzanie do obrotu bromku metylowego oraz stosowanie go przez przedsiębiorców innych niż producenci i importerzy jest zakazane po dniu 31 grudnia 2005 r. Artykuł 4 ust. 4 stanowi, że art. 4 ust. 2 nie ma zastosowania do wprowadzania do obrotu i wykorzystywania substancji kontrolowanych, jeśli są one wykorzystywane do celów zamówień objętych pozwoleniami w odniesieniu do zastosowań krytycznych przez użytkowników określonych w art. 3 ust. 2. W związku z powyższym poza producentami i importerami również osoby przeprowadzające fumigację zarejestrowane przez Komisję w 2007 r. będą mogły wprowadzać do obrotu bromek metylowy oraz wykorzystywać go do zastosowań krytycznych po dniu 31 grudnia 2006 r. Z reguły osoby przeprowadzające fumigację zwracają się do importera zarówno o uzyskanie przywozu bromku metylowego, jak i jego dostarczenie. Osoby przeprowadzające fumigację zarejestrowane przez Komisję w 2006 r. będą mogły przenieść na 2007 r. bromek metylowy, który nie został wykorzystany w 2006 r. (zwany dalej "zapasami"). Komisja Europejska wprowadziła procedury udzielania zezwoleń pozwalające na odliczenie takich zapasów bromku metylowego zanim dodatkowy bromek metylowy zostanie przywieziony lub wyprodukowany do celów zamówień objętych pozwoleniami w odniesieniu do zastosowań krytycznych w 2007 r.

(8) Ponieważ przepisy dotyczące krytycznych zastosowań bromku metylowego stosuje się od dnia 1 stycznia 2007 r. oraz w celu umożliwienia zainteresowanym przedsiębiorstwom i podmiotom gospodarczym skorzystania z systemu zezwoleń, właściwe jest, aby niniejsza decyzja była stosowana od wyżej wymienionej daty.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 18 rozporządzenia (WE) nr 2037/2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Królestwo Hiszpanii, Republika Francuska, Republika Włoska, Królestwo Niderlandów i Rzeczpospolita Polska otrzymują zezwolenie na zużycie ogółem 521.836 kg bromku metylowego do zastosowań krytycznych, w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2007 r., w ilościach oraz w odniesieniu do kategorii zastosowań wymienionych w załącznikach I-V.

Artykuł  2

Zapasy, zgłoszone przez właściwy organ w każdym państwie członkowskim jako dostępne do zastosowań krytycznych, odejmuje się od ilości, które mogą być przedmiotem przywozu lub produkcji w celu zaspokojenia potrzeb wynikających z zastosowań krytycznych w danym państwie członkowskim.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2007 r. i wygasa ona z dniem 31 grudnia 2007 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja jest skierowana do Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Królestwa Niderlandów i Rzeczypospolitej Polskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 czerwca 2007 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 244 z 29.9.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).

(2) Inne zastosowania obejmują zastosowanie do celów związanych z kwarantanną i zastosowanie przed wysyłką, zastosowanie jako substratu oraz zastosowania do celów laboratoryjnych i badawczych.

(3) UNEP/OzL.Pro.18/10. Sprawozdanie z osiemnastego posiedzenia Stron protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową, które odbyło się w dniach 30 października - 3 listopada 2006 r. w New Delhi. www.unep.org/ozone/ Meeting_Documents/mop/index.asp

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Królestwo Hiszpanii

Kategorie dozwolonych zastosowań krytycznych kg
Rozłogi truskawki (w uprawie na wzniesieniach) 217.000
Kwiaty cięte (Andaluzja i Katalonia) 35.000
Owoce truskawki (wyłącznie w badaniach naukowych) 50
Papryka (wyłącznie w badaniach naukowych) 70
Razem 252.120
Zapasy bromku metylowego dostępne do zastosowań krytycznych w wymienionym państwie członkowskim = 18.090 kg.

ZAŁĄCZNIK  II

Republika Francuska

Kategorie dozwolonych zastosowań krytycznych kg
Kwiaty cięte: jaskier, zawilec, piwonia i konwalia majowa w uprawie polowej 9.600
Marchew 1.400
Rozłogi truskawki 25.000
Szkółki leśne 1.500
Nasiona 96
Kasztany jadalne 1.800
Razem 39.396
Zapasy bromku metylowego dostępne do zastosowań krytycznych w wymienionym państwie członkowskim = 392 kg.

ZAŁĄCZNIK  III

Republika Włoska

Kategorie dozwolonych zastosowań krytycznych kg
Pomidor (w uprawie pod osłonami) 80.000
Papryka (w uprawie pod osłonami) 50.000
Rozłogi truskawki 35.000
Kwiaty cięte 20.000
Młyny 18.000
Razem 203.000
Zapasy bromku metylowego dostępne do zastosowań krytycznych w wymienionym państwie członkowskim = 12.893 kg.

ZAŁĄCZNIK  IV

Królestwo Niderlandów

Kategorie dozwolonych zastosowań krytycznych kg
Odkażanie rozłogów truskawki, po okresie zbiorów 120
Razem 120
Zapasy bromku metylowego dostępne do zastosowań krytycznych w wymienionym państwie członkowskim = 25 kg.

ZAŁĄCZNIK  V

Rzeczpospolita Polska

Kategorie dozwolonych zastosowań krytycznych kg
Zioła lecznicze oraz grzyby suszone jako suszone artykuły spożywcze 1.500
Rozłogi truskawki 24.500
Ziarna kakao i kawy 1.200
Razem 27.200
Zapasy bromku metylowego dostępne do zastosowań krytycznych w wymienionym państwie członkowskim = 205 kg.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.143.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/386/WE określająca dozwolone ilości bromku metylowego przeznaczone do zastosowań krytycznych we Wspólnocie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2007 r. na mocy rozporządzenia (WE) nr 2037/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową
Data aktu: 05/06/2007
Data ogłoszenia: 06/06/2007
Data wejścia w życie: 06/06/2007, 01/01/2007