Decyzja 2007/372/WE w sprawie zmiany decyzji 2004/20/WE mającej na celu przekształcenie "Agencji Wykonawczej ds. Inteligentnej Energii" w Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacyjności

DECYZJA KOMISJI
z dnia 31 maja 2007 r.
w sprawie zmiany decyzji 2004/20/WE mającej na celu przekształcenie "Agencji Wykonawczej ds. Inteligentnej Energii" w Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacyjności

(2007/372/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 czerwca 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W ramach lizbońskiej strategii na rzecz zatrudnienia i wzrostu gospodarczego Wspólnota podjęła szereg środków mających na celu propagowanie oraz wspomaganie konkurencyjności i innowacyjności przyczyniających się do wzrostu gospodarczego i zatrudnienia, aby uczynić Europę atrakcyjniejszym miejscem dla inwestorów i pracowników.

(2) Środki te obejmują decyzję nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającą Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacyjności (2007-2013)(2). Celami programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacyjności ("CIP") są zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw, w szczególności małych i średnich ("MŚP"), promowanie wszelkich form innowacyjności, włącznie z innowacyjnością ekologiczną, przyśpieszenie tworzenia społeczeństwa informacyjnego oraz namawianie do skutecznego wykorzystania energii oraz nowych i odnawialnych jej źródeł. Cele te będą realizowane poprzez wprowadzanie w życie następujących, obejmujących konkretne zagadnienia, programów: Program na rzecz przedsiębiorczości i innowacyjności, Program na rzecz polityki wspierania technologii informatycznych i telekomunikacyjnych oraz program "Inteligentna energia - Europa".

(3) Środki podjęte w ramach strategii lizbońskiej obejmują również rozporządzenie (WE) nr 1692/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 2006 r. ustanawiające drugi program "Marco Polo" dla udzielania wspólnotowej pomocy finansowej w celu poprawy oddziaływania systemu transportu towarów na środowisko naturalne ("Marco Polo II") i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1382/2003(3). Celami programu Marco Polo II są: zmniejszenie zagęszczenia ruchu, ograniczenie stopnia negatywnego oddziaływania systemu transportu na środowisko naturalne oraz popularyzowanie transportu intermodalnego, a w ten sposób przyczynienie się do stworzenia skutecznych i zrównoważonych systemów transportu oraz do propagowania konkurencyjności i innowacyjności, szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorstw we Wspólnocie.

(4) Agencja Wykonawcza ds. Inteligentnej Energii ("IEEA") została powołana na mocy decyzji Komisji 2004/20/WE(4) celem zarządzania działaniami Wspólnoty w dziedzinie energii, przeprowadzanymi w ramach programu "Europa - inteligentna energia 2003-2006" ("Program IEE 2003-2006") przyjętego na mocy decyzji nr 1230/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(5). Na mocy decyzji 2004/20/WE IEEA będzie wykonywać swoje zadania do dnia 31 grudnia 2008 r. celem zrealizowania umów oraz dotacji w ramach programu IEE 2003-2006.

(5) Przeprowadzona przez zewnętrznych konsultantów analiza korzyści i kosztów wykazała, że dalsze powierzanie zadań związanych z wykonywaniem nowego programu IEE 2007-2013 już istniejącej IEEA będzie najbardziej korzystną opcją.

(6) Analiza ta wykazała również, że zadania związane z wykonywaniem programu dotyczące programu przedsiębiorczości i innowacyjności w ramach CIP i w ramach Marco Polo II mogby zostać przeprowadzone skuteczniej przez agencję wykonawczą, natomiast zarządzanie ogólne tymi programami należy powierzyć Komisji.

(7) Ponieważ program IEE na lata 2007-2013 włączono do CIP oraz w celu zagwarantowania spójności w sposobie realizowania programów w ramach CIP, IEEA należy powierzyć określone zadania implementacyjne związane z programem przedsiębiorczości i innowacyjności, który jest również częścią CIP, w dodatku do realizacji programu IEE na lata 2007-2013. Ponadto - ponieważ Marco Polo II ma wspólne cele z CIP, a w szczególności z programem IEE, a mianowicie poprawę skuteczności wykorzystania energii w transporcie oraz ograniczenie jego wpływu na środowisko, i ponieważ korzystnie na obydwa programy mogłoby wpłynąć wykorzystanie synergii - określone zadania wykonawcze związane z Marco Polo II również należy przekazać IEEA.

(8) Aby odzwierciedlić nowy zakres zadań IEAA, należy ją przekształcić w Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacyjności.

(9) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić decyzję 2004/20/WE.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W decyzji 2004/20/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Pełna nazwa agencji brzmi »Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności«.";

2) artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Czas trwania

Agencja wykonuje swoje zadania od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.";

3) artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Cele i zadania

1. Agencja jest odpowiedzialna za przeprowadzanie następujących zadań wykonawczych w ramach zarządzania działaniami wspólnotowymi w dziedzinie energii, przedsiębiorczości i innowacyjności, włącznie z innowacyjnością ekologiczną oraz zrównoważonym transportem towarów, w ramach programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacyjności 2007-2013 ustanowionego na mocy decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(*) (»CIP«) oraz drugiego programu Marco Polo 2007-2013 ustanowionego na mocy rozporządzenia (WE) nr 1692/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(**):

a) kierowanie wszystkimi etapami realizacji konkretnych projektów w kontekście programu przedsiębiorczości i innowacyjności oraz programu »Europa - inteligentna energia«, ustanowionych na mocy decyzji nr 1639/2006/WE oraz drugiego programu Marco Polo, jak również przeprowadzanie niezbędnych w tym celu kontroli, poprzez przyjęcie odpowiednich decyzji w przypadkach, w których Komisja ją do tego upoważniła;

b) przyjęcie instrumentów wykonania budżetu w zakresie przychodów i wydatków oraz przeprowadzenie, gdy Komisja upoważniła ją do tego, wszystkich działań niezbędnych do zarządzania środkami wykonawczymi, a w szczególności tych związanych z przyznawaniem umów i dotacji w ramach CIP i drugiego programu Marco Polo;

c) gromadzenie, analiza i przekazywanie Komisji wszystkich informacji niezbędnych do prowadzenia i oceny wdrażania CIP i drugiego programu Marco Polo.

2. Agencja zarządza również wszystkimi etapami wdrażania środków, które przekazano jej w ramach następujących programów:

a) Europa - inteligentna energia (2003-2006) ustanowiony na mocy decyzji nr 1230/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(***);

b) Marco Polo (2003-2006) ustanowiony na mocy rozporządzenia (WE) nr 1382/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(****);

Prawa i obowiązki Komisji związane ze środkami wykonawczymi, o których mowa w lit. b) pierwszego akapitu przypisuje się Agencji.

3. Komisja może zlecić Agencji, po otrzymaniu opinii komitetu ustanowionego na mocy art. 24 rozporządzenia (WE) nr 58/2003, przeprowadzenie zadań takiego samego rodzaju w ramach CIP lub innych programów wspólnotowych w rozumieniu art. 2 tego rozporządzenia i w dziedzinach, o których mowa w ust. 1.

4. Decyzja Komisji przekazująca władzę Agencji określa szczegółowo powierzone jej zadania i zostaje przyjęta w świetle wszelkich dodatkowych zadań, które mogą zostać powierzone Agencji. Decyzja Komisji zostanie przekazana, w celach informacyjnych, komitetowi ustanowionemu na mocy art. 24 rozporządzenia (WE) nr 58/2003.

______

(*) Dz.U. L 310 z 9.11.2006, str. 15.

(**) Dz.U. L 328 z 24.11.2006, str. 1.

(***) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 29.

(****) Dz.U. L 196 z 2.8.2003, str. 1.";

4) artykuł 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

Dotacje

Agencja otrzymuje dotacje wpisane do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich z funduszy przydzielonych na program CIP oraz na drugi program Marco Polo i, gdzie właściwe, inne wspólnotowe programy lub działania, których wykonanie polecono Agencji zgodnie z art. 4 ust. 3.";

5) artykuł 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Wykonanie budżetu administracyjnego

Agencja wykonuje swój budżet operacyjny zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 Komisji(*).

______

(*) Dz.U. L 297 z 22.9.2004, str. 6.".

Artykuł  2

Wszystkie odniesienia do "Agencji Wykonawczej ds. Inteligentnej Energii" interpretuje się jako odniesienia do Agencji Wykonawczej ds. Konkurencyjności i Innowacyjności od dnia przyjęcia niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 maja 2007 r.

W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, str. 1.

(2) Dz.U. L 310 z 9.11.2006, str. 15.

(3) Dz.U. L 328 z 24.11.2006, str. 1.

(4) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, str. 85.

(5) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 29. Decyzja zmieniona decyzją nr 787/2004/WE (Dz.U. L 138 z 30.4.2004, str. 12).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.140.52

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/372/WE w sprawie zmiany decyzji 2004/20/WE mającej na celu przekształcenie "Agencji Wykonawczej ds. Inteligentnej Energii" w Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacyjności
Data aktu: 31/05/2007
Data ogłoszenia: 01/06/2007
Data wejścia w życie: 31/05/2007