(Dz.U.UE L z dnia 1 czerwca 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W ramach lizbońskiej strategii na rzecz zatrudnienia i wzrostu gospodarczego Wspólnota podjęła szereg środków mających na celu propagowanie oraz wspomaganie konkurencyjności i innowacyjności przyczyniających się do wzrostu gospodarczego i zatrudnienia, aby uczynić Europę atrakcyjniejszym miejscem dla inwestorów i pracowników.
(2) Środki te obejmują decyzję nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającą Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacyjności (2007-2013)(2). Celami programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacyjności ("CIP") są zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw, w szczególności małych i średnich ("MŚP"), promowanie wszelkich form innowacyjności, włącznie z innowacyjnością ekologiczną, przyśpieszenie tworzenia społeczeństwa informacyjnego oraz namawianie do skutecznego wykorzystania energii oraz nowych i odnawialnych jej źródeł. Cele te będą realizowane poprzez wprowadzanie w życie następujących, obejmujących konkretne zagadnienia, programów: Program na rzecz przedsiębiorczości i innowacyjności, Program na rzecz polityki wspierania technologii informatycznych i telekomunikacyjnych oraz program "Inteligentna energia - Europa".
(3) Środki podjęte w ramach strategii lizbońskiej obejmują również rozporządzenie (WE) nr 1692/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 2006 r. ustanawiające drugi program "Marco Polo" dla udzielania wspólnotowej pomocy finansowej w celu poprawy oddziaływania systemu transportu towarów na środowisko naturalne ("Marco Polo II") i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1382/2003(3). Celami programu Marco Polo II są: zmniejszenie zagęszczenia ruchu, ograniczenie stopnia negatywnego oddziaływania systemu transportu na środowisko naturalne oraz popularyzowanie transportu intermodalnego, a w ten sposób przyczynienie się do stworzenia skutecznych i zrównoważonych systemów transportu oraz do propagowania konkurencyjności i innowacyjności, szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorstw we Wspólnocie.
(4) Agencja Wykonawcza ds. Inteligentnej Energii ("IEEA") została powołana na mocy decyzji Komisji 2004/20/WE(4) celem zarządzania działaniami Wspólnoty w dziedzinie energii, przeprowadzanymi w ramach programu "Europa - inteligentna energia 2003-2006" ("Program IEE 2003-2006") przyjętego na mocy decyzji nr 1230/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(5). Na mocy decyzji 2004/20/WE IEEA będzie wykonywać swoje zadania do dnia 31 grudnia 2008 r. celem zrealizowania umów oraz dotacji w ramach programu IEE 2003-2006.
(5) Przeprowadzona przez zewnętrznych konsultantów analiza korzyści i kosztów wykazała, że dalsze powierzanie zadań związanych z wykonywaniem nowego programu IEE 2007-2013 już istniejącej IEEA będzie najbardziej korzystną opcją.
(6) Analiza ta wykazała również, że zadania związane z wykonywaniem programu dotyczące programu przedsiębiorczości i innowacyjności w ramach CIP i w ramach Marco Polo II mogby zostać przeprowadzone skuteczniej przez agencję wykonawczą, natomiast zarządzanie ogólne tymi programami należy powierzyć Komisji.
(7) Ponieważ program IEE na lata 2007-2013 włączono do CIP oraz w celu zagwarantowania spójności w sposobie realizowania programów w ramach CIP, IEEA należy powierzyć określone zadania implementacyjne związane z programem przedsiębiorczości i innowacyjności, który jest również częścią CIP, w dodatku do realizacji programu IEE na lata 2007-2013. Ponadto - ponieważ Marco Polo II ma wspólne cele z CIP, a w szczególności z programem IEE, a mianowicie poprawę skuteczności wykorzystania energii w transporcie oraz ograniczenie jego wpływu na środowisko, i ponieważ korzystnie na obydwa programy mogłoby wpłynąć wykorzystanie synergii - określone zadania wykonawcze związane z Marco Polo II również należy przekazać IEEA.
(8) Aby odzwierciedlić nowy zakres zadań IEAA, należy ją przekształcić w Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacyjności.
(9) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić decyzję 2004/20/WE.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 31 maja 2007 r.
W imieniu Komisji | |
Günter VERHEUGEN | |
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, str. 1.
(2) Dz.U. L 310 z 9.11.2006, str. 15.
(3) Dz.U. L 328 z 24.11.2006, str. 1.
(4) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, str. 85.
(5) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 29. Decyzja zmieniona decyzją nr 787/2004/WE (Dz.U. L 138 z 30.4.2004, str. 12).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.140.52 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2007/372/WE w sprawie zmiany decyzji 2004/20/WE mającej na celu przekształcenie "Agencji Wykonawczej ds. Inteligentnej Energii" w Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacyjności |
Data aktu: | 31/05/2007 |
Data ogłoszenia: | 01/06/2007 |
Data wejścia w życie: | 31/05/2007 |