Decyzja 2007/269/WE w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni w Rumunii

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 kwietnia 2007 r.
w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni w Rumunii

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 1652)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/269/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 maja 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niedokrwistość zakaźna koni (equine infectious anemia - "EIA") jest chorobą wirusową dotykającą wyłącznie zwierzęta z rodziny Equidae. Zakażenie EIA jest zazwyczaj niewidoczne, o ile nie nastąpi zgon z powodu jednego z ostrych ataków choroby. Okres inkubacji wynosi zwykle od jednego do trzech tygodni, lecz może trwać do trzech miesięcy. Zakażone koniowate pozostają źródłem zakażenia przez całe swoje życie i mogą potencjalnie przenosić zakażenie na inne koniowate. Przeniesienie zakażenia następuje poprzez krew zakażonego zwierzęcia z rodziny koniowatych, najczęściej w wyniku przerwanego pasożytowania ślepaków, zakażenia płodu in utero, w wyniku użycia zanieczyszczonych igieł lub wstrzyknięcia produktów krwiopochodnych zawierających wirusa.

(2) EIA jest chorobą podlegającą obowiązkowi zgłaszania zgodnie z załącznikiem A do dyrektywy Rady 90/426/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących przemieszczanie i przywóz zwierząt z rodziny koniowatych z państw trzecich(2). Ponadto dyrektywa Rady 82/894/EWG z dnia 21 grudnia 1982 r. w sprawie zgłaszania chorób zwierząt we Wspólnocie(3) stanowi, że należy zgłaszać ogniska EIA Komisji i pozostałym państwom członkowskim za pomocą Systemu Zgłaszania Chorób Zwierzęcych ("ADNS").

(3) Artykuł 4 ust. 5 dyrektywy 90/426/EWG przewiduje ograniczenia przemieszczania koniowatych z gospodarstw, w których stwierdzono występowanie EIA, dopóki, po uboju zakażonych zwierząt, pozostałe zwierzęta nie przejdą dwukrotnie testu Cogginsa z wynikiem negatywnym.

(4) Inaczej niż w innych państwach członkowskich, w Rumunii EIA jest chorobą endemiczną, a natychmiastowy ubój koniowatych będących źródłem zakażenia nie jest prowadzony konsekwentnie. Z tego powodu Rumunia po przystąpieniu do Unii Europejskiej dobrowolnie kontynuuje, z uwzględnieniem niezbędnych zmian, stosowanie odpowiednich środków przewidzianych w decyzji Komisji 2004/825/WE z dnia 29 listopada 2004 r. w sprawie środków ochronnych dotyczących przywozu koniowatych z Rumunii(4).

(5) Ze względu na handel żywymi koniowatymi, ich nasieniem, komórkami jajowymi i zarodkami sytuacja epidemiologiczna w Rumunii może stanowić zagrożenie dla zdrowia koniowatych we Wspólnocie.

(6) Należy zatem przyjąć środki ochronne, ustanawiając specjalny system przemieszczania i handlu koniowatymi oraz komórkami jajowymi i zarodkami koniowatych pochodzącymi z Rumunii w celu ochrony zdrowia i dobrostanu koniowatych w państwach członkowskich.

(7) Zgodnie z wymogami decyzji Komisji 93/623/EWG z dnia 20 października 1993 r. ustanawiającej dokument identyfikacyjny (paszport) towarzyszący zarejestrowanym zwierzętom z rodziny koniowatych(5) i decyzji Komisji 2000/68/WE z dnia 22 grudnia 1999 r. zmieniającej decyzję 93/623/EWG oraz ustanawiającej identyfikację hodowlanych i rzeźnych zwierząt z rodziny koniowatych(6), koniowatym podczas ich przemieszczania lub przewozu towarzyszy dokument identyfikacyjny.

(8) Wymogi w zakresie świadectw dotyczących przemieszczania i przewozu koniowatych są określone w art. 8 dyrektywy 90/426/EWG. W celu poprawienia wykrywalności zarejestrowanych koniowatych z obszarów dotkniętych EIA w innych państwach członkowskich należy zastąpić poświadczenie zgodne z załącznikiem B do dyrektywy 90/426/EWG świadectwem zdrowia zwierząt zgodnym z załącznikiem C do tej dyrektywy.

(9) Zgodnie z częścią A rozdziału II załącznika D dyrektywy Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającej wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG(7), decyzja Komisji 95/307/WE z dnia 24 lipca 1995 r. określająca wzór świadectwa zdrowia zwierząt stosowanego w handlu nasieniem różnych gatunków koniowatych(8) przewiduje badanie ogierów w kierunku EIA, jeżeli nasienie pobierane jest dla celów handlu wewnątrzwspólnotowego. Należy jednak uzupełnić warunki dotyczące zdrowia zwierząt określone w decyzji Komisji 95/294/WE z dnia 24 lipca 1995 r. określającej wzór świadectwa zdrowia zwierząt w odniesieniu do handlu komórkami jajowymi i zarodkami zwierząt z gatunku koniowatych(9) wymogiem badania w kierunku EIA, jeżeli komórki jajowe i zarodki są pobierane od klaczy znajdujących się w Rumunii.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Środki ochronne mające zastosowanie do koniowatych pochodzących z Rumunii

1.
Rumunia dopilnowuje, aby koniowate nie były wysyłane do innych państw członkowskich, jeżeli nie spełniają następujących warunków:

a) zostały poddane, z wynikiem negatywnym, testowi Cogginsa przeprowadzonemu na próbce krwi pobranej w ciągu 30 dni przed wysłaniem, a test wraz z wynikiem jest wpisany do sekcji VII dokumentu identyfikacyjnego określonego w decyzjach 93/623/EWG i 2000/68/WE, towarzyszącemu zwierzęciu podczas jego przemieszczania;

b) towarzyszy im świadectwo zdrowia zwierząt zgodne z załącznikiem C do dyrektywy 90/426/EWG, które zawiera dodatkowe sformułowanie:

"Koniowate zgodne z decyzją Komisji 2007/269/WE.".

2.
Ustęp 1 nie ma zastosowania do koniowatych z gospodarstw znajdujących się poza Rumunią, które przemieszczają się tranzytem przez Rumunię głównymi drogami i autostradami lub są przewożone przez Rumunię bezpośrednio i bez przerw w podróży do ubojni w celu natychmiastowego uboju.
3.
Rumunia dopilnowuje, aby komórki jajowe i zarodki koniowatych nie były wysyłane do innych państw członkowskich, jeżeli produkty te nie spełniają następujących warunków:

a) zostały pobrane od klaczy będących dawcami, które zostały poddane, z wynikiem negatywnym w każdym przypadku, testowi Cogginsa przeprowadzonemu na próbce krwi pobranej od każdej klaczy będącej dawcą w ciągu 30 dni przed pobraniem komórek jajowych lub zarodków do przesyłki; oraz

b) przesyłce komórek jajowych lub zarodków towarzyszy świadectwo zdrowia zwierząt zgodne z załącznikiem do decyzji 95/294/WE, które zawiera dodatkowe sformułowanie: "Komórki jajowe lub zarodki zgodne z decyzją Komisji 2007/269/WE.".

4.
Rumunia regularnie składa sprawozdanie Komisji i pozostałym państwom członkowskim dotyczące zmian sytuacji odnośnie do EIA i środków wprowadzonych w celu jej kontrolowania.
Artykuł  2

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się od trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 kwietnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).

(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 42. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/104/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 352).

(3) Dz.U. L 378 z 31.12.1982, str. 58. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2004/216/WE (Dz.U. L 67 z 5.3.2004, str. 27).

(4) Dz.U. L 358 z 3.12.2004, str. 18. Decyzja uchylona rozporządzeniem (WE) nr 1792/2006 (Dz.U. L 362 z 20.12.2006, str. 1).

(5) Dz.U. L 298 z 3.12.1993, str. 45. Decyzja zmieniona decyzją 2000/68/WE (Dz.U. L 23 z 28.1.2000, str. 72).

(6) Dz.U. L 23 z 28.1.2000, str. 72.

(7) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 54. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/68/WE (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 321).

(8) Dz.U. L 185 z 4.8.1995, str. 58.

(9) Dz.U. L 182 z 2.8.1995, str. 27.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.115.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/269/WE w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni w Rumunii
Data aktu: 23/04/2007
Data ogłoszenia: 03/05/2007
Data wejścia w życie: 03/05/2007, 06/05/2007